Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

kWh-meter voor ATX connector

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Weet iemand of er kWh-meters voor ATX connectors bestaan? Ik wil Mini-ITX bordjes op accu's gaan draaien en will graag het gemiddeld verbruik over een periode van 8uur meten. Dit ga ik doen met een normale ATX-voeding. Als ik het gemiddelde vebruik weet kan ik een accu selecteren met voldoende capaciteit.

Ik vind op Google wel veel losse kWh-meters voor het stopcontact en zelfs complete ATX-voedingen met kWh-meter ingebouwd, maar die meten het opgenomen vermogen uit het stopcontact, terwijl ik het opgenomen vermogen van het ITX bordje wil meten.

Iemand hier ervaring mee? Lijkt me toch dat zo'n meter bestaat met ATX stekker?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 09:22
Ik zou persoonlijk niet weten waarom zo'n stekker zou moeten bestaan. Allereerst is het niet bepaald goedkoop, je moet namelijk minstens 3 verschillende meters in één hebben (verschillende voltages).

Ten tweede is het amper nuttig voor consumenten. Tenslotte, als jij wilt weten hoe veel je computer trekt, dan hang je gewoon een meter tussen het stopcontact en je computer.

Fabrikanten zullen waarschijnlijk gewoon labvoedingen gebruiken, dus daarvoor zullen ze ook niet op grote schaal geproduceerd worden.

maw, het zal er vast wel ergens in een achterhoek zijn, maar of je het hier kan krijgen en tegen welke prijs (lage productie = hoge prijs)...

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:27

Ibex

^^ met stom.

Geef me een mep als mijn redenering fout is, maar volgens mij kan je het gewenste verbruik op volgende manier meten:

Je sluit een normale voeding aan, en meet tussen de voeding en het stopcontact het verbruik. Stel dat deze over deze 8 uur 1000kWh heeft verbruikt. Vervolgens zoek je op wat het rendement is van de voeding. Wanneer deze 90% rendement heeft, kunnen we er dus vanuit gaan dat 90% van het verbruik voor het bordje bestemd was, de rest is verloren gegaan in de voeding. Je kunt dus stellen dat het bordje zelf over deze 8 uur 900kWh zal verbruiken.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:01
Met een goede mulitmeter en een stuk atx-verlengkabel en een bak kroonsteentjes moet je toch een eind kunnen komen?

Van de verlengkabel alle gele kabels aan elkaar freubelen -> in kroonsteentje -> door de mm -> in kroonsteentje -> naar alle gele kabels richting moederbord.
Door mijn mm mag ik 10A trekken, dus dat zou goed moeten gaan. Daarna nog het zelfde voor 5V en 3.3V en je hebt je waardes.

Wat ik me ook net zit te bedenken, een amperetang over alle gele kabels van evt zo'n verlengding moet toch ook werken?

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
darkmage schreef op maandag 30 juli 2007 @ 15:29:
Met een goede mulitmeter en een stuk atx-verlengkabel en een bak kroonsteentjes moet je toch een eind kunnen komen?

Wat ik me ook net zit te bedenken, een amperetang over alle gele kabels van evt zo'n verlengding moet toch ook werken?
Nee, daarmee heb ik alleen een momentopname van het stroomgebruik. Ik moet het gemiddelde over een periode van 8uur hebben.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je kunt gewoon elke 10 minuten meten en interpoleren?
weerstandje ertussen, voltage over weerstand meten. Wet van Ohm. Heb je niet eens een chique mm nodig.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
In de laatste fancontoller van zalman zit zo een functie, of is dat ook alleen maar voor het vermogen?
Edit: dus ook alleen maar het vermogen.

Maar het lijkt me allemaal niet handig, je zou dan op elke lijn die je gebruikt, voor voltage op elke molex ed de stroom moeten weten en daaruit het vermogen berekenen. Daaruit kan je dan het verbruik halen.

Dan denk ik dat het handiger is van het rendement op te zoeken of via een momentopname het rendement berekenen en dan via het verbruik aan de AC kant het verbruik aan de DC kant halen.

[ Voor 3% gewijzigd door kluyze op 30-07-2007 17:33 ]

Verwijderd

Of je gebruikt alle bovenstaande suggesties over multimeters en doet je meting als je de pc maximaal belast. CPU op 100% files copieren van dvd naar de hd enz. Dan ga je meten, en weet je wat je maximale opname vandaar uit kan je zelf beredeneren hoe intensief het systeem normaal gesproken wordt gebruikt en er een bijbehorende accu kopen.

• videodok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 07:11
Ik snap niet helemaal wat je wilt, maar een multimeter met een usb aansluiting dan kun je loggen( op dat zelfde itx bordje. Ik heb zelf ooit een meting gedaan op mijn itx bordje in de auto en kwam niet hoger dan 32W. De rest kun je dan zelf uitrekenen denk ik?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja maar dat zijn meestal niet de meest cheape MM's ;)

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 09:22
Ibex schreef op maandag 30 juli 2007 @ 15:08:
Geef me een mep als mijn redenering fout is, maar volgens mij kan je het gewenste verbruik op volgende manier meten:

Je sluit een normale voeding aan, en meet tussen de voeding en het stopcontact het verbruik. Stel dat deze over deze 8 uur 1000kWh heeft verbruikt. Vervolgens zoek je op wat het rendement is van de voeding. Wanneer deze 90% rendement heeft, kunnen we er dus vanuit gaan dat 90% van het verbruik voor het bordje bestemd was, de rest is verloren gegaan in de voeding. Je kunt dus stellen dat het bordje zelf over deze 8 uur 900kWh zal verbruiken.
Gaat ook niet lukken omdat het rendement van een voeding niet constant is. Een voeding die laag belast wordt heeft een veel lager rendement dan een voeding die hoog belast wordt.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zoveel scheelt dat nu ook weer niet, het gaat niet zijn dat die tussen de 50 en 80% rendement gaat hebben voor verschillende belasting, vb: volgens de site van corsair doen hun voedingen tussen de 83% en 86% (Bron: corsair).

Dus met een kleine aanpassing stel een 10% meer dan ga je zeker toekomen en gaat je accu alleen maar langer meegaan als je berekening.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Amperemeter tussen de + of - pool van de accu, en dan full load, en dat een uurtje laten draaien, Volt x Ampere = Watt, 1 uur lang <xx> Watt = <xx> kWh en tadaa..

• videodok

• videodok
Boudewijn schreef op maandag 30 juli 2007 @ 17:23:
ja maar dat zijn meestal niet de meest cheape MM's ;)
Als je wilt loggen zul je niet veel keus hebben of zelf (+interpoleren) noteren of logger mee laten lopen.
Hoewel ik het nut nog niet snap van deze meting. Je wilt reallife getallen om dan toch weer een zekerheidsmarge in te bouwen voor de benodigde capaciteit. Dan kun je toch net zo goed met de maximale verbruiksstatistieken en gemiddelde rendements gegevens aan de slag? Lijkt mij dat je dan zeker goed zit.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Wat is er mis met gewoon meten op de 230V, Jah ok, het rendement fluctueerd en je zit een stukje hoger door het verbruik van de voeding zelf.
So what?

Je batterijvoeding heeft ook verliezen, die zullen wat lager zijn dan bij een normale atx voeding, dus je voeding zullen een paar watt's verschil hebben. Dus je accu is misschien wat overbemeten, is dat een probleem dan?

Als dat een probleem is, waarom ben je dan met een mini-itx bezig :P Als die paar watt's uitmaken kan je beter naar een wrap bordje of omgebouwde router/thin client kijken, dan kan je een nog zuiniger systeem maken.

En je kan natuurlijk altijd gewoon die accuvoeding halen en een ampmeter tussen je accu en de accuvoeding gooien, dan klopt het zoiezo. In plaats van accu kan je als test best tijdelijk een gewone 12V voeding gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door SA007 op 30-07-2007 21:25 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als dat een probleem is, waarom ben je dan met een mini-itx bezig :P Als die paar watt's uitmaken kan je beter naar een wrap bordje of omgebouwde router/thin client kijken, dan kan je een nog zuiniger systeem maken.
De nieuwe ALIX boards van pc-engines zijn dan idd wel leuk. Heb er zelf 2 (ja die zijn nog closed beta), erg mooi spul.

Niet eens zo gek duur (maar ze zijn minder dan hun wrap's voor ons gebruik (embedded UNIX)).
http://www.pcengines.ch/alix.htm

Verwijderd

Ibex schreef op maandag 30 juli 2007 @ 15:08:

Behalve dat een voeding niet een vast rendement heeft.

Zo kan een 400 watt voeding een continu stroom leveren van 350 watt (bijvoorbeeld) met een efficientie van 80% (wat echt al redelijk goed is hoor, er zijn niet veel voedingen die boven de 80% rendement leveren), maar een continu stroom van 250 watt levert die voeding maar een rendement van 70%.

Op die manier is het soms verstandiger geen 600 watt voeding in je PC te gooien als het spul wat erin zit maar 200 watt trekt (wat al veel is, mijn PC trekt totaal niet eens 100 watt incl eventueel verbruik van de voeding). Je hebt zelfs voedingen die in zo'n geval naar 50 a 60% rendement vallen.

Een ITX boardje zal prolly een watt of 50 max trekken (afhankelijk van de hardware), zelfs een duurdere 350 watt voeding zal bij zulke wattages een bagger rendement halen.

Maar aangezien er uit de voeding gewoon gelijkstroom komt kun je met een multimeter van 5 euro bij de Gamma al de stroom meten, gooi die er 3 tussen en je bent klaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2007 21:35 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

is het niet netter een weerstandje te nemen en daarover het voltage te meten?
die stroom-meting van gamma spul is niet echt cool te noemen.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
^^ stroommeting van dat gamma spul IS een weerstand met een voltmeter erover :P

Maar als je een aantal 0.1ohm 1% weerstanden in serie set, dan de spanning erover meet, dat *10 en je hebt de ampere's.

Op een miniitx komt dat neer op maximaal zo'n 5A, dus 0.5W weerstanden zou moeten kunnen.
Pagina: 1