[XP] XP(en Vista) wil niet installeren op Sata Schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 2.221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zontar
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:16
goedenmiddag mensen ik zit hier met een probleem dat al het hele weekend aan me zit te knagen.
Vrijdag kwam me nieuwe computer binnen, meteen in elkaar gezet en XP proberen te installeren.

XP loopt gewoon goed door Installatie heen totdat hij op het punt komt om opnieuw op te starten. Computer start op en begint weer van voren af aan de installatie "voor te bereiden", alsof XP niet me Sata schijf ziet.

Vervolgens dus maar het internet opgedoken om te zien wat het probleem kon zijn. Blijkt dus dat XP Sata schijven vaak niet ziet en daar drivers voor geinstalleerd moeten worden dmv van floppy disc. Ik dus naar Gigabyte website, naar Drivers voor me moederbord en daar voor een nieuw raadsel: genoeg drivers, maar ik weet begod niet welke ik nodig heb. Logischerwijs een paar doorgestreept en 2 overgehouden die me eigenlijk alle2 niet zo zinden. "beide preinstall for windows on floppy" maar ook allebei voor RAID wat ik helemaal niet wil draaien. als je tijdens windows install dan ook op f6 druk krijg ik met die floppies opties om RAID te draaien of AHCI? volgens mij een soort uitgeklede versie RAID.

Vervolgens weer op internet & moederbord handleiding doorgezocht. Bleek dat het ook kon liggen aan hoe ik me Bios instelde. verschillende soorten instellingen geprobeerd en niks dat werkte.
Vervolgens Windows Vista proberen te installeren, die schijnt namelijk wel ingebakken SATA drivers te hebben.... Taal kunnen kiezen, license agreement accepten.... en dan vervolgens een scherm krijgen waarin gevraagd wordt op welke hdd je vista wilt installeren.. lege lijst. Wel met de optie om stuurprogrammas te installeren, dus CDrom van moederbord erin, waar toch duidelijk op staat dat er sata drivers op staan... elke map afgegaan maar niks wat de vista install wil accepteren als stuurprogramma... of wel een stuurpgramma ziet, installeert en vervolgens nog steeds geen hdd ziet.

verder zoeken verder zoeken, tussendoor ook nog geprobeerd om me 3 sata devices op andere sata port te zetten, overnieuw alles geprobeerd, ook nog een tweakers.net guide met hoe je bv sata drivers installeert, en nog geen oplossing.

Ondertussen ben ik toch weleens door al me opties heen, heb ik het idee dat me hele hdd volzit met niet werkende troep, en nog steeds geen werkend systeem, terwijl ik het gevoel heb dat ik gewoon een klein iets / normale procedure over het hoofd zie, of verkeerd doe.

Het gaat hier om het een Gigabyte GA-P35-DS3R moederbord met een Samsung Spinpoint T166 320 GB schijf. Ook heb ik nog 2 Nec Dvd branders die ook op SATA draaien, in totaal 3 sata devices dus. de dvd branders/lezer doen het wel gewoon.

Mijn vraag is dan ook of iemand me met een foolproof uitleg uitkan leggen wat ik hier in godsnaam fout doe? Het maakt mij op dit moment even niet uit voor welke van de 2 OS'en dat zal zijn, xp of Vista (alhoewel kleine voorkeur XP), zolang ik het maar geinstalleerd krijg.

Mvg,

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:07

_Apache_

For life.

Heb je de cd er wel uitgehaald bij het rebooten? Kan zijn dat je rom drive voor je hdd staat bij het booten waardoor hij eerder van de cd opstart... Want als XP gewoon door de installatie heen wandelt kan hij bestanden op je hdd plaatsen, waardoor je hdd dus gewoon herkent word ;)..

Korte termijn oplossing:

Installatie cd/dvd ejecten voor reboot.

Lange termijn oplossing:

In je bios je HDD voor je cd/dvd speler zetten in bootsequence.

[ Voor 22% gewijzigd door _Apache_ op 30-07-2007 14:08 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Zontar
als ik op f12 druk ( boot menu ) kan ik veranderen welk device hij als eerste boot. als ik dit verander van Cdrom, naar hdd dan doet computer helemaal nik meer. =(

• _Apache_

_Apache_

For life.

Zontar schreef op maandag 30 juli 2007 @ 15:58:
als ik op f12 druk ( boot menu ) kan ik veranderen welk device hij als eerste boot. als ik dit verander van Cdrom, naar hdd dan doet computer helemaal nik meer. =(
Als ik het goed begrepen heb heb je bij ( bijvoorbeeld xp ) gewoon het overzicht gezien met 'Kopieren van bestanden.' wat met een prognose van de nog te verstrijken tijd samen gaat gezien?

En als je boot zonder cd? met de Cd/dvd drive nog voorop.. Wat gebeurd er dan?

• Zontar
_Apache_ schreef op maandag 30 juli 2007 @ 16:09:
[...]

Als ik het goed begrepen heb heb je bij ( bijvoorbeeld xp ) gewoon het overzicht gezien met 'Kopieren van bestanden.' wat met een prognose van de nog te verstrijken tijd samen gaat gezien?

tot dat gedeelte vd installatie kom ik geeneens. ik kom tot het gedeelte met het blauwe scherm, waar je de gebruikersovereenkomst moet accepteren, waar je een NTFS partitie moet maken, en waar hij vervolgens dan formatteert, nog een paar bestanden overkopieert en dan opnieuw opstart om te beginnen met de echte installatie.

Vervolgens start de computer op en moet dan inderdaad met wat jij zegt met het "kopieren van bestanden, zoveel minuten gaat het nog duren" gedeelte komen. Dit doet het systeem echter Niet. Het begint weer hetzelfde blauwe scherm op te lepelen en of ik de gebruikersovereenkomst accepteer, NTFS partitie moet maken etc etc.

heb trouwens nu in me boot sequence me HDD vooropgesteld en me CDrom ( is een dvd eig maar goed) als 2de ingesteld. Lo and behold... hij komt nu met een mooi boot scherm, komt met een zwart scherm met PCI devices listing, wacht op dat scherm een paar seconden en reboot automatisch weer.
als ik dat doe dan blijft ie hangen op dat zwarte scherm ( weet de naam niet ) waar op staat PCI devices listing dan hele tabel met nummers etc. standaard scherm, want me oude had die ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Zontar op 30-07-2007 16:37 ]

• _Apache_

_Apache_

For life.

Oh zo, ik snap waar je blijft steken, ik dacht te ver..

Om wat voor Sata drive gaat het precies, dikke kans dat de fabrikant extra drivers heeft op zijn site. Dat was iig wel het geval bij oude Xp installaties ( < SP2 )..

Dus, specs van je OS versies en HDD drive en dan gaan we weer verder zoeken.. ;)

• Zontar
weet niet precies welke fabrikant je bedoelt moederbord fabrikant of hdd fabrikant dus post ik ze maar allebei ;)

Moederbord : GigaBye GA-P35C-DS3R rev 1.1
HDD: Samsung SpinPoint T166 320 GB 7200 RPM 16 MB, Sata II

XP versie die ik probeer te installeren is een Proffesional versie met SP2 erop
Vista versie is een Enterprise versie

• _Apache_

_Apache_

For life.

Zontar schreef op maandag 30 juli 2007 @ 16:59:
weet niet precies welke fabrikant je bedoelt moederbord fabrikant of hdd fabrikant dus post ik ze maar allebei ;)

Moederbord : GigaBye GA-P35C-DS3R rev 1.1
HDD: Samsung SpinPoint T166 320 GB 7200 RPM 16 MB, Sata II

XP versie die ik probeer te installeren is een Proffesional versie met SP2 erop
Vista versie is een Enterprise versie
Er zijn meerdere T-versies, zou je iets specifieker kunnen zijn, maak je kast anders even open en kijk op je hdd..

http://www.samsung.com/be...ries/t133series/index.asp

• Zontar
belgische site van samsung heeft iig alvast meer modellen erop staan. bij NL site is namelijk er wel een tab voor de T serie maar voor de rest dus helemaal niets.

Anyways het is dus een Samsung SpinPoint T166 320 GB 7200 RPM 16 MB, Sata II en het model is HD321KJ

Edit: als ik zoek op amerikaanse site op dat modelnaam kan ik 2 drivers downloaden, waaronder ze deze grappige uitleg hebben geplakt:

img=http://img233.imageshack.us/img233/1853/samsungdingetjeas7.th.jpg

wat er op neerkomt dat er wordt gevraagd dat je eerst windows installeert en dan deze driver draait

[ Voor 42% gewijzigd door Zontar op 30-07-2007 17:25 ]

Verwijderd

Heb je in je Bios AHCI uit en IDE Native aan?

Verwijderd

Ik kom het probleem nog wel eens regelmatig tegen als ik een PC wil installeren, ik formateer / partitioneer gewoon de schijf eerst even met Partition Magic (of andere) en dan installeert Windows Zonder problemen, ook geen gedoe met drivers installeren van diskette of andere ...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 12:49 ]

• Zontar
het probleem is inmiddels opgelost, een kennis van mij die in de ict zit heeft me geholpen. Wat hij precies gedaan heeft om het werkend te krijgen weet ik niet meer, volgens mij heeft hij Juist WEL AHCI aangezet. :)

edit: nu alleen nog het geluid werkend zien te krijgen, wat ook waarschijnlijk een hersenkrakertje is ;(

[ Voor 20% gewijzigd door Zontar op 02-08-2007 15:54 ]

Verwijderd

Vraag hem even wat hij gedaan heeft, kunnen anderen van leren ;)
Pagina: 1