Abit IB9 - Snelheid fan past zich niet aan.

Pagina: 1
Acties:

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een Abit IB9 (P965 chipset van Intel) mobo gekocht icm Intel Q6600 CPU (rev. B3).

Daarop heb ik een Thermaltake Silent 775D koeling geplaatst.

Het probleem ligt bij FanEQ van het moederbord. Zodra bv. een programma als orthos start en de CPU op 100% draait, gaat de fanspeed niet omhoog (op gehoor tenminste), waardoor de temp maar blijft stijgen en stijgen.

Zet ik FanEQ uit, dan blijft de temp stabiel rond de 60 graden hangen (per core, op 100% belasting met orhos), maar ja dan staat de CPU fan de hele tijd op 100% te draaien (ook als windows niets te doen heeft, wat jammer is, want hij is wel lekker stil met FanEQ aan). Ik zou graag willen dat de fan alleen op volle toeren zou gaan draaien op het moment dat dit nodig is, maar FanEQ lijkt dit niet echt te snappen.

FanEQ settings:

Target temp: 50C
Tolerance: 5C
Start control: 80%
Stop Control: 50%

Dit zijn overigens de default settings.

Heeft iemand hier ervaring mee, of heeft iemand dit probleem voor zichzelf al eens opgelost?

edit:

btw: Ik lees de temp per core uit mbv CoreTemp 0.95

[ Voor 4% gewijzigd door Laurens-R op 30-07-2007 13:31 ]

• Laurens-R
Ok, ik ben een stukje verder.

Het blijkt dus dat Abit niet de temperatuur per core neemt, maar in z'n hele geheel (de CPU dus). Vreemd genoeg denkt hij dat deze op 39 graden is ofzo. Dit lijkt me nogal vreemd omdat de cores tussen de 55 en 61 graden zijn (bij volledige utilization).

Maar goed omdat deze dus niet op 40 graden terecht komt (mijn overgangsgrens op dit moment en tevens de laagste grens die mogelijk is vanuit de BIOS), gaat die fan ook niet harder draaien.

Ik heb het even getest, en op een lage fanspeed blijven de cpu cores op 67 graden staan bij volledige utilization. Is dit ok bij een Q6600 of op het randje?

[ Voor 4% gewijzigd door Laurens-R op 30-07-2007 16:16 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

het lijkt wel alsof jouw moederbord problemen heeft om de temperatuur van de processor juist uit te lezen. Daarnaast wordt een Q6600 wel een stuk warmer dan zijn dual core variant, het bevat immers 2x de hoeveelheid processors, dus mag je ook een stuk meer warmte verwachten.

Dat jouw Q-fan variant niet werkt kán misschien liggen aan het feit dat A-bit je bios nog niet heeft bijgewerkt naar volledige support van Q6600's. Ik neem aan dat je de laatste bios draait?

misschien dat je vanuit je windows client de fan wel kunt regelen met een progje waarvan ik de naam kwijt ben, en eigenlijk niet zeker weet of dat wel mogelijk is.

Groet, Maarten.

-_-

• Laurens-R
Ik heb de laatste stable bios die er is voor deze kaart. Daarbij werd de Q6600 volgens de verpakking ondersteunt (support voor alle: Core2Duo, Core2Quad en Core2Extreme's die in feite ook 4 cores hebben).

Er is ook nog een beta bios, maar daar wil ik m'n vingers niet aan branden.

Ik heb de docs van Intel er nog op nageslagen. Hierin staat dat de maximale core temperatuur op 64 graden max ligt voor de Core2Quad, dus dat klopt wel aardig (zolang de fan op maximaal draait).

Bedankt voor de tip mbt het fan speed progje.. ik zal op zoek gaan!

(Waarom ik daar nou zelf niet op gekomen ben :S)

[ Voor 11% gewijzigd door Laurens-R op 30-07-2007 20:24 ]