Wat voor marges hanteren computerwinkels?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.806 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-12 14:57
Ik vraag me dit af omdat het volgende voorval zich vorige week heeft voorgedaan.

Een kennis van mij had een probleem met een computer, dit probleem deed zich na 3 jaar en dus net na de garantie periode voor. Het systeem werd onstabiel en gaf problemen. Zij is met haar pc naar de winkel gegaan waar ze deze heeft gekocht om het geheel te laten onderzoeken. De diagnose was dat de processor te heet werd en daardoor instabiel. Dat kan goed kloppen want waarschijnlijk is de processor koeler nooit schoongemaakt.

Om het probleem op te lossen hoeft men dus enkel de koeler te verwijderen het geheel een keertje goed schoon te maken en terug te plaatsen. Een klusje van ongeveer 15 minuten. Ik kan me ook voorstellen dat met een beetje creatieve babbel over controle van de stabiliteit dat je de arbeidstijd ook nog wel kan rekken tot een paar uur.

Een computer winkel kan hier dus gemakkelijk 100 tot 150 euro voor vragen aan een leek. Op zich niets mis mee, ze kan het immers niet zelf en zou het bedrag redelijk vinden als zij daardoor haar computer weer kan gebruiken. De computerwinkel zelf is misschien 10 tot 15 euro kwijt aan arbeidskosten en een paar cent aan een beetje thermal goop.
Oftewel dikke 135 euro winst voor een klusje van niets.

Maar in plaats daarvan smeert deze computerwinkel een nieuw budget systeem aan. Wat op zich prima is gezien het feit dat zij niet echt een power user of tweaker is. Dit systeem kost <360. Bestaat uit een sempron 3200+ 1 gig aan geheugen, 160gb hdd en alle andere basis spullen die je mag verwachten in een budget model.

Nu lijkt het mij sterk dat ze dusdanig ruime marges hebben dat ze veel meer verdienen op het aansmeren van een nieuw systeem dan het oude opknappen.

Overigens heb ik de oude pc inmiddels schoongemaakt en het systeem loopt weer prima stabiel op 46 graden. Nu nog op tandpasta omdat er geen thermal goop beschikbaar was maar dat is maar van korte duur. :)

Dus kortom wat ik me nu afvraag.
Zijn de marges van computer winkels zo enorm groot?
Schatten zij hun klanten verkeerd in waardoor ze denken dat die geen 150 euro aan reparatie kosten willen betalen?
Zijn het gewoon prutsers die zelf niet realiseren dat een koeler vol met stof minder goed werkt dan eentje die wel regelmatig wordt schoongemaakt?
.

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12 19:01

pmeter

Poes!

Krijgen de verkopers een bonus per verkocht systeem en geen bonus voor reparatie?

Verwijderd

150 euro reparatiekosten lijkt me sowieso wel erg veel...

De computerzaak waar ik bekend mee ben, rekent 17,50 onderzoekskosten om een diagnose op te stellen, ongeacht of er iets mis is.

Wellicht zouden ze dan een nieuwe koeler verkopen in plaats van de oude schoonmaken / repareren (zoals tweakers dat zouden doen). En dan eventueel nog een paar euro montagekosten.

Een computerzaak die 100 - 150 euro rekent voor het bekijken van een instabiel systeem zou ik haast een oplichter willen noemen...

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De marges zijn zeker niet zo groot. Op die goedkope systemen verdienen ze haast niets.
Het is inderdaad raar dat ze die oude PC niet gewoon weer aan de praat hebben gekregen. Maar ik snap de keuze die ze gemaakt hebben wel. Het is niet zeker dat na er een hoop werk in te steken met schoonmaken e.d. dat ding het uiteindelijk weer niet zal doen of instabiel zal zijn omdat het al beschadigd is door de hitte. Daardoor is een nieuw systeem een veiligere optie. Ook als je kijkt naar de kosten voor de klant is dat aantrekkelijker.

Het probleem wat jij ziet is dus dat die winkel niet gewoon de klant zo veel mogelijk geld afhandig maakt. Tja. Computers kosten tegenwoordig niets meer, dus het word al snel voordelig om gewoon een nieuwe te kopen dan de moeite te nemen om hem te repareren. En of die winkel nou zo veel geld is misgelopen? €150 reparatiekosten zijn na BTW en andere belastingen nog maar €75. Dan gaan er inderdaad lonkosten vanaf, materiaalkosten, huur. Zoo veel blijft er dan ook niet over.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Zarkov
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 12:41:
150 euro reparatiekosten lijkt me sowieso wel erg veel...

De computerzaak waar ik bekend mee ben, rekent 17,50 onderzoekskosten om een diagnose op te stellen, ongeacht of er iets mis is.

Wellicht zouden ze dan een nieuwe koeler verkopen in plaats van de oude schoonmaken / repareren (zoals tweakers dat zouden doen). En dan eventueel nog een paar euro montagekosten.

Een computerzaak die 100 - 150 euro rekent voor het bekijken van een instabiel systeem zou ik haast een oplichter willen noemen...
Sorry wellicht was ik onduidelijk. De diagnose kosten waren geen 150 euro dat lag inderdaad ergens rond de 20.
Ik probeerde aan te geven dat de klant best bereid zou zijn geweest om 150 euro reparatie kosten te betalen. Ongeacht vande hoeveelheid werk die er in zou gaan zitten. Dus lager kosten voor de computerwinkel, meer winst en een tevreden klant. In plaats daarvan hebben ze nu een nieuw systeem aangesmeerd, minder winst (gok ik) en een zeer ontevreden klant omdat die er nu achter is gekomen dat haar computer helemaal niet kapot is.

Daarnaast moet ik zeggen dat ik 100 to 150 euro aan reparatie kosten in dit geval niet geheel onterecht zou vinden. Een koeler kost misschien niets maar ik vermoed dat je wel een aantal uren stabiliteits testen zou willen uitvoeren om te voorkomen dat de klant de eerst volgende week weer voor de deur staat. Het feit dat je die uren in princiepe niemand erbij hoeft te zetten zegt niets want je moet van te voren incalculeren dat er iets mis kan gaan.

• Zarkov
fsfikke schreef op maandag 30 juli 2007 @ 12:45:
De marges zijn zeker niet zo groot. Op die goedkope systemen verdienen ze haast niets.
Het is inderdaad raar dat ze die oude PC niet gewoon weer aan de praat hebben gekregen. Maar ik snap de keuze die ze gemaakt hebben wel. Het is niet zeker dat na er een hoop werk in te steken met schoonmaken e.d. dat ding het uiteindelijk weer niet zal doen of instabiel zal zijn omdat het al beschadigd is door de hitte. Daardoor is een nieuw systeem een veiligere optie. Ook als je kijkt naar de kosten voor de klant is dat aantrekkelijker.

Het probleem wat jij ziet is dus dat die winkel niet gewoon de klant zo veel mogelijk geld afhandig maakt. Tja. Computers kosten tegenwoordig niets meer, dus het word al snel voordelig om gewoon een nieuwe te kopen dan de moeite te nemen om hem te repareren. En of die winkel nou zo veel geld is misgelopen? €150 reparatiekosten zijn na BTW en andere belastingen nog maar €75. Dan gaan er inderdaad lonkosten vanaf, materiaalkosten, huur. Zoo veel blijft er dan ook niet over.
Ik kan die onzekerheid van die computerwinkel ook wel begrijpen maar het lijkt me dat je dit soort vraagstukken aan de klant moet voorleggen. Je kan aangeven dat de computer waarschijnlijk te repareren is voor 150 euro, maar zonder garanties of dat zij een nieuwe kan kopen voor +/- 400.
De personeels kosten, transport kosten, huur en dergelijke die gelden ook voor een nieuw systeem, dus eveneens ook geen winst. Terwijl er bij de reparatie optie nog wel wat te halen valt. Ook 175 is waarschijnlijk bespreekbaar.

(Daarnaast trouwens het feit dat de nieuwe computer al 2 keer terug is geweest naar de winkel vanwege installatie slordigheden (los zittende connectoren) , geeft ook niet een ontzettend gevoel van vakundigheid.)

Verwijderd

Ik denk dat het veelal niet om marge's draait maar meer om tijdsdruk en ondernemerschaps risico.

Als je een CPU koeler als zaak eraf gaat halen dan is de kans ook vaak groot, als ondernemer, dat je een CPU stuk maakt of een MoBo. Stel je krijgt per jaar 100 systemen terug dan loop je potentieel 100 keer het risico op een stukken processor. Een winkel heeft vaak de verkochte CPU niet meer in stock en om er aan te komen is vaak ook een hele toer, oudee modellen die eruit gaan.

Dat een enkeling thuis dit zelf doet is minder risicovol en vaak zijn de personen zelf of hebben in hun naaste kring genoeg computerkennis in huis. Als ik een CPU stuk maak uit eigen beweging dan is het risico voor mijzelf te dragen.

Maar goed, je ziet vaak, helaas, bij een hoop computergebruikers dat hun pc smeriger zijn dan een stofzuiger zak. Ik heb dan ook nooit zo goed begrepen waarom het nooit verplicht is na verkoop van een systeem dat de gebruiker erop gewezen word om bepaalde onderdelen eens per jaar schoon te maken. Destijds van de CRT tv was het ook op een gegeven moment algemeen bekend dat een TV 1 maal per jaar dient schoon gemaakt te worden, diversen merken hadden het zelfs in hun handleiding opgenomen en ik zie een computerleek niet gauw een handleiding doornemen, zeker omdat het vaak ook in het Engels is.

Persoonlijk denk ik dus dat het niets met marge's te maken heeft maar ondernemerschap risico, vandaar waarschijnlijk ook de vaak hoge prijzen want je zal toch weer een werkend systeem aan de klant moeten terug geven :)

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van computerwinkels.
Je kan het niet maken als computerwinkel om telkens het maximale te vragen wat iemand bereid is om te betalen. Als klanten telkens tot het uiterste moeten gaan komen ze echt niet meer terug.
Ik werk zelf ook op de TD van een computerwinkel, daar zou zoiets waarschijnlijk €50 kosten. Dan heb je misschien €100 minder geld in het laatje, maar je hebt iets wat belangrijker is: Een blije klant.

• Zarkov
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 12:52:
Maar goed, je ziet vaak, helaas, bij een hoop computergebruikers dat hun pc smeriger zijn dan een stofzuiger zak. Ik heb dan ook nooit zo goed begrepen waarom het nooit verplicht is na verkoop van een systeem dat de gebruiker erop gewezen word om bepaalde onderdelen eens per jaar schoon te maken. Destijds van de CRT tv was het ook op een gegeven moment algemeen bekend dat een TV 1 maal per jaar dient schoon gemaakt te worden, diversen merken hadden het zelfs in hun handleiding opgenomen en ik zie een computerleek niet gauw een handleiding doornemen, zeker omdat het vaak ook in het Engels is.

Persoonlijk denk ik dus dat het niets met marge's te maken heeft maar ondernemerschap risico, vandaar waarschijnlijk ook de vaak hoge prijzen want je zal toch weer een werkend systeem aan de klant moeten terug geven :)
Die stoffigheid was in dit geval ook bijzonder erg. Het leek wel of een of ander klein pluizig wezen was opgezogen door de ventilator. Zal wel iets met het feit dat ze een hond heeft te maken hebben.
En ik heb inderdaad ook nooit begrepen dat er niet een soort computeronderhoud voor dummies flyertje van 1 a2 pagina's bij komputers worden geleverd. Dat zou een hoop problemen kunnen voorkomen, ook voor de winkels zelf. In dit geval was de ventilator vol stof na 3 jaar plus wat maanden maar het had net zo goed binnen de garantie termijn kunnen zijn.

Ik ben het er niet mee eens dat een computerwinkel altijd verplicht is in het geval van reparatie een werkend systeem moet opleveren. Ik denk dat ze de klant er een risico aan zit dat zelfs na de reparatie het probleem blijft bestaan. Het is dan aan de klant om dat te accepteren of niet. In dit geval wordt een klant door slechte/ontbrekende informatie één bepaalde kant op geforceerd.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-12 20:27

BCC

Marge is 5 tot 10% op nieuw spul. Op aanbiedingen meestal 0%.
Reparaties zijn altijd duur (veel manuren). Of je daarop geld wil verdienen ligt denk ik een beetje aan het soort winkel. Ben je een dozenschuiver (internetwinkel), dan wil je absoluut geen tijd kwijt zijn aan reparaties / assembleren etc, maar gewoon veel omzetten. Ben je meer een service winkel dan probeer je daar juist je winst uit te halen. Mede omdat doordat je service verleent je producten duurder zullen worden.

[ Voor 77% gewijzigd door BCC op 30-07-2007 13:14 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-12 15:17

T-8one

take it easy, take a sisi

Zarkov schreef op maandag 30 juli 2007 @ 12:51:
[...]

Je kan aangeven dat de computer waarschijnlijk te repareren is voor 150 euro, maar zonder garanties
Geen klant die daarmee akkoord gaat.
Misschien wel in eerste instantie, maar als de pc na verloop van tijd nog problemen gaat geven staan ze zo weer voor je deur.
Daarnaast is bij een onstabiel systeem gewoon erg moeilijk aan te geven waar het nou echt aan ligt. De cooler, de voeding, spyware etc. etc.
Voor 150 euro verwacht een klant gewoon weer een perfect werkend syteem voor het komende jaar.
Het testen of een systeem inderdaad stabiel is, vergt voor de winkel gewoon enorm veel tijd. Loopt de pc al vast als deze alleen maar aan staat, of alleen als er gephotoshopped wordt etc. etc.
Een nieuw systeem is in dit geval voor de winkel "veiliger", vaak kan de winkel de garantie van zo'n systeem bij de fabrikant verhalen waardoor ze weer een stukje risico indekken.
Klanten tevreden stellen (in een computerwinkel) is erg lastig weet ik uit ervaring, ze verwachten dat jij binnen 10 minuten precies weet wat er mis is met de pc en het op kunt lossen voor een paar tientjes. Zeker als het een wat verouderd systeem is.
Soms is het inderdaad verstandig om de klant een nieuw syteem "aan te smeren", deels om als winkel een naam te houden als leverancier van goede systemen, maar ook om de TD te ontlasten voor klussen waar wel garantie op gegeven kan worden of bestaande garanties af te handelen.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Even een antwoord op de core-vraag:

Winkels hanteren +-5% bovenop netto bedrag, dus: kosten product + verzendkosten + handeling + BTW= Z
Zx1.05=totaalbedrag

Internetwinkels hanteren 1~2% op de producten

[ Voor 39% gewijzigd door Gamo op 30-07-2007 13:16 ]

• Zarkov
T-8one schreef op maandag 30 juli 2007 @ 13:08:
[...]

Geen klant die daarmee akkoord gaat.
Misschien wel in eerste instantie, maar als de pc na verloop van tijd nog problemen gaat geven staan ze zo weer voor je deur.
Daarnaast is bij een onstabiel systeem gewoon erg moeilijk aan te geven waar het nou echt aan ligt. De cooler, de voeding, spyware etc. etc.
Voor 150 euro verwacht een klant gewoon weer een perfect werkend syteem voor het komende jaar.
Het testen of een systeem inderdaad stabiel is, vergt voor de winkel gewoon enorm veel tijd. Loopt de pc al vast als deze alleen maar aan staat, of alleen als er gephotoshopped wordt etc. etc.
Een nieuw systeem is in dit geval voor de winkel "veiliger", vaak kan de winkel de garantie van zo'n systeem bij de fabrikant verhalen waardoor ze weer een stukje risico indekken.
Klanten tevreden stellen (in een computerwinkel) is erg lastig weet ik uit ervaring, ze verwachten dat jij binnen 10 minuten precies weet wat er mis is met de pc en het op kunt lossen voor een paar tientjes. Zeker als het een wat verouderd systeem is.
Soms is het inderdaad verstandig om de klant een nieuw syteem "aan te smeren", deels om als winkel een naam te houden als leverancier van goede systemen, maar ook om de TD te ontlasten voor klussen waar wel garantie op gegeven kan worden of bestaande garanties af te handelen.
Of de klant wel of niet akkoord gaat met een mogelijk reparatie voor eigen risco durf ik nog wel te betwisten. Ik denk dat dat in dit geval zeker was gebeurd. Maar eigenlijk is dat niet van belang, ik vindt dat je als winkel je klant volledig moet informeren en aan de hand daarvan een beslissing laten maken. Als je dat niet doet dan lieg je een klant voor, je mag natuurlijk altijd de klant proberen te overtuigen dat het een stomme beslissing is. Daar is namelijk ook iets voor te zeggen, het is en blijft echter uiteindelijk wel zijn/haar beslissing.

Bijkomend dat in dit geval de moederboard waarschuwing voor een oververhitte processor eigenlijk al na 4 a 5 minuten begon te schreeuwen. En dat de temperatuur van de proc ook idle gestaagd opliep als je 15 seconden in de bios keek.

Ik kan me voorstellen dat een nieuwe pc veiliger is voor zowel de computer winkel als de klant, maar dat is nog steeds een beslissing die de klant hoort te maken en niet de computer winkel.

Klanten tevreden stellen is trouwens altijd lastig in elke sector, de klant heeft bijna altijd tegenovergestelde eisen, het snelste, grootste, beste voor het minste geld.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Gamo schreef op maandag 30 juli 2007 @ 13:11:
Even een antwoord op de core-vraag:

Winkels hanteren +-5% bovenop netto bedrag, dus: kosten product + verzendkosten + handeling + BTW= Z
Zx1.05=totaalbedrag

Internetwinkels hanteren 1~2% op de producten
En dat is gebaseerd op?
Marges verschillen nogal afhankelijk van het product. Je kan never nooit stellen dat de marge van een winkel 5% is. Het is eerder een stuk hoger.
De goedkoopste internetwinkels in de PW hanteren echter inderdaad haast geen marge. De inkoopprijzen van onze winkel ligt vaak zeer dicht in de buurt van die prijzen die internetwinkels soms berekenen. Maar dan zijn er ook altijd genoeg die daar ver boven liggen.

• Gamo
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

fsfikke schreef op maandag 30 juli 2007 @ 13:32:
[...]

En dat is gebaseerd op?
Marges verschillen nogal afhankelijk van het product. Je kan never nooit stellen dat de marge van een winkel 5% is. Het is eerder een stuk hoger.
De goedkoopste internetwinkels in de PW hanteren echter inderdaad haast geen marge. De inkoopprijzen van onze winkel ligt vaak zeer dicht in de buurt van die prijzen die internetwinkels soms berekenen. Maar dan zijn er ook altijd genoeg die daar ver boven liggen.
Meer specifiek +-5% op hardware zoals moederborden en processoren. Als het te klein of te duur is voor deze marge, dan is het winkelafhankelijk idd. Ik geef hier het gemiddelde :)

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Gamo schreef op maandag 30 juli 2007 @ 14:09:
[...]

Meer specifiek +-5% op hardware zoals moederborden en processoren. Als het te klein of te duur is voor deze marge, dan is het winkelafhankelijk idd. Ik geef hier het gemiddelde :)
Hang natuurlijk een beetje af van het soort winkel, maar de meeste computerwinkels verkopen vrij weinig losse onderdelen zoals CPU's of moederborden, maar meer complete systemen en notebooks. Waar ik werk zit daar iets van 12-13% op.

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als ik dit zo lees vraag ik me af waarom er überhaupt nog kleine computer winkeltjes bestaan.
Met zo'n lage marge ga je toch geen zaak beginnen?
Zaken als Mycom en Paradigit trekken het nog wel door hun service en groot assortiment.
Ik denk dat de Pricewatch van Tweakers heel wat schade heeft aangericht bij de kleine computer winkeltjes. En dat het blijkbaar niet uitmaakt dat Mycom duurder is dan de gemiddelde internet winkel zie je iedere zaterdag weer. De winkels staan dan bommetje vol.
En eerlijk gezegd, ik koop een notebook liever in een fysieke winkel dan bij één of ander vaag internet winkeltje. Ik hou graag vast wat ik koop. En dat mag wel ietsje meer kosten, wat mij betreft. Zolang het prijsverschil maar geen honderden euro's is.

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Meestal zit er op computersystemen zeer weinig marge van hoogstens 10% tot zelfs negatief (omdat prijzen nog wel eens kelderen van dingen die op stock liggen of juist omdat je een systeem verkocht heb waar nog iets in moet wat toch ineens duurder geworden is).

Op losse kleine componenten zit vaak een dikkere marge (tot wel 50%) om te compenseren voor de flutmarges van complete systemen.

Gebaseerd op familie die al jarenlang (sinds de jaren tachtig) in de computerhandel zit.

Verwijderd

regmaster schreef op maandag 30 juli 2007 @ 15:33:
Als ik dit zo lees vraag ik me af waarom er überhaupt nog kleine computer winkeltjes bestaan.
Met zo'n lage marge ga je toch geen zaak beginnen?
Zaken als Mycom en Paradigit trekken het nog wel door hun service en groot assortiment.
Ik denk dat de Pricewatch van Tweakers heel wat schade heeft aangericht bij de kleine computer winkeltjes. En dat het blijkbaar niet uitmaakt dat Mycom duurder is dan de gemiddelde internet winkel zie je iedere zaterdag weer. De winkels staan dan bommetje vol.
...
De computerzaak waar ik bij gewerkt heb, had als core-business het repareren van computers. Er werden zelden complete nieuwe systemen verkocht. Er kwamen tussen de zo'n 10 computers per dag binnen met problemen. Deze werden dan helemaal gechecked, schoongemaakt, opnieuw geinstalleerd en dan kreeg de klant ze weer terug met de aangegeven mappen op CD / DVD gebrand.

Dit is volgens mij meer de toekomst van kleine computerzaken dan de verkoop van nieuwe systemen. Je kan gewoon niet tegen de webshops en de grote jongens zoals Dell en HP op. Online bestellen is makkelijk, online laten repareren is een stuk lastiger.

Zelf koop ik vaak online, maar soms ook in computerzaken. Een soort van _nu_ heb ik echt 250Gb extra nodig. Dan is het makkelijk dat je ff op het fietsje kan stappen en de boel 15 minuten later kan aansluiten.

• won
  • Niet online

won

Ik heb een tijdje in de keuken gekeken van een zaak waarvan de klanten niet gek zijn. Het systeem was nog niet afgesloten althans dat bleek later (wist niet dat je eigenlijk die gegevens niet mocht kunnen zien). En de marges die ik zag waren absurd :)

Letterlijk absurd. Die goedkope Trust troep had marges van 60-100%. Ja je leest het goed: 100% marge op Trust kwam vaak voor. Logitech spul had daarentegen veel lagere marges ondanks dat de verkoopprijs hoger lag en je meer zou kunnen vragen.

Bij laptops was het even dramatisch. Als je een 'duur' merk kocht zoals Sony of Toshiba verdiende de zaak iets van 10-25% erop maar als je een Acer verkocht...nou :) Dat was goude handel. Zo weet ik nog de eerste goedkope 17" werd door Acer verkocht. De totale kostprijs om het ding te verkopen dus zegmaar de breakeven prijs lag rond de 615 euro. Verkoopprijs? 900-en-nog-wat. Als je dan ook nog de Trust aanbieding erbij nam (marge: 40%) was je echt niet gek.

Af en toe deed ik dan nog eens vergelijken met 4launch. Ik keek dan naar de 4launch verkoopprijs en die van de zaak waar ik het over heb. 4launch maakt ook dikke winst maar toch veel minder. Diezelfde laptop werd dan bij 4launch verkocht voor 720euro meen in. Toch nog een 100 euro bovenop de break-even-prijs van 'mijn zaak'.

Was eigenlijk ook de reden dat ik me schuldig begon te voelen om dingen aan te smeren die elders veel en veel goedkoper te krijgen was. En dan al die mensen die een Trust kochten om binnen de kortste keren terug te komen omdat ie kapot is en een nieuwe Trust kochten. :( Koop dan een logitech zei ik altijd maar dat was dan weer te duur.

Ik weet verder niet hoeveel reparaties kostten en wat de marges er eventueel van waren.

• fre0n
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-11 01:56
Een budget pc kost inkkop nog geen 180 euro en dan heb ik het hier ook nog eens over stuks-inkoop. Met inkoop van grotere aantallen worden de prijzen nog interessanter voor een computerzaak. Als je dus 360 euro voor een budgetsysteem betaald, heeft een computerzaak ruim 100 euro winst (assemblage, personeelskosten en overige kosten zoals de winkelruimte, administratie enz moet je immers ook rekening mee houden)

Kast en 300w voeding: EUR 25
ASUS-M2V-MX Moederbordje: EUR 43
AMD sempron 3200+ AM2 inclusief koeler: EUR 26
Kinston 1024MB DDR/400: EUR 45
HITACHI 160GB S-ATA Harddisk: EUR 39
VGA/SOUND/NET: geintegreerd in mobo

https://twitch.tv/magus77nl

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hier beneden staat alles hoor O-)

[ Voor 105% gewijzigd door fsfikke op 31-07-2007 16:03 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

fre0n schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 15:58:
Een budget pc kost inkkop nog geen 180 euro en dan heb ik het hier ook nog eens over stuks-inkoop. Met inkoop van grotere aantallen worden de prijzen nog interessanter voor een computerzaak. Als je dus 360 euro voor een budgetsysteem betaald, heeft een computerzaak ruim 100 euro winst (assemblage, personeelskosten en overige kosten zoals de winkelruimte, administratie enz moet je immers ook rekening mee houden)

Kast en 300w voeding: EUR 25
ASUS-M2V-MX Moederbordje: EUR 43
AMD sempron 3200+ AM2 inclusief koeler: EUR 26
Kinston 1024MB DDR/400: EUR 45
HITACHI 160GB S-ATA Harddisk: EUR 39
VGA/SOUND/NET: geintegreerd in mobo
Het is zeer oninteressant voor een computerwinkel om systemen zelf te bouwen. Kant en klare Acers zijn veel makkelijker. Heb je een stuk minder gekut aan.
En die marges op dat soort systemen zijn zeer laag. Een winkel verdient daar haast niets aan.
Een voorbeeldje van 'mijn winkel': Een budget Acer desktop, inkoop 340, verkoop 399.
Niet echt om warm van te worden.

@won:
Op kleine producten wordt het meest winst gemaakt. Vandaar dat de marges daarop zo hoog lijken.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 31-07-2007 16:04 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:50

M2M

medicijnman

fsfikke schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:00:
Hier beneden staat alles hoor O-)
en daarom besteld de echte tweaker zijn onderdelen online bij de goedkoopste leverancier, het liefst een leverancier zonder winkel en met een beetje reputatie, en zet de echte tweaker voor nog minder geld zijn eigen systeempje met eigen wensen enzo voor zichzelf of anderen in elkaar. En het is nog hobbie ook :)

-_-

• fre0n
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-11 01:56
Met rtr systemen zoals acer heb je juist veel gedoe, ben je afhankelijk van een enkele leverancier voor rma's bijvoorbeeld. Met zelf samengestelde systemen heb je grotere marges en meer controle over je product. Daarom bieden zoveel winkels dan ook eigen merk budget systemen aan. Over het algemeen hebben winkels toch ook graag de mogelijkheid de systemen aan jouw specifieke wens aan te passen. Soort koppelverkoop.

"Tsja, dat systeem is leuk om mee te beginnen maar om er ook een beetje video's op te kijken raad ik U toch aan een videokaartje erbij te doen hoor mevrouwtje"...

https://twitch.tv/magus77nl

• Zarkov
Hee mensen,
Dat was ik gisteren nog vergeten te zeggen. Dank voor de info. Ondanks dat ik alles van 1-2% tot 100% marge heb zien langskomen heb ik denk ik wel beter idee marges van computer winkels en een beetje meer inzicht in de psychologie van sommige winkel medewerkers/eigenaren/klanten.

Verwijderd

Marge is om en nabij de 8% (muv aanbiedingsartikelen, of spul dat al een tijdje ligt)
Pagina: 1