[WIN XP] Cooler werkt niet 68°graden

Pagina: 1
Acties:

• Wouter7
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08-2022

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
Hallo

Ik heb hier de laptop van mijn vaders werk die draait onder windows XP maar die echt nooit goed gewerkt heeft toen ze hem updaten van 98 naar XP.

Na zoeken heb ik via speedfan teweten gekomen dat dit beestje tot in de 60° krijgt 8)7 niet zo goed dus. (vermoedenlijk werken daardoor de ram latjes niet meer naar behoren)

Nergens vind speedfan iets die een fan is, terwijl er wel degenlijk 1 inzit. Deze draait niet als hij geboot is maar als hij het bios overloopt draait hij even.

Hoe laat ik windows die fan zien? Of hoe laat ik hem draaien?

edit: sorry voor de typfout in de titel, moet 'koeler' zijn

[ Voor 5% gewijzigd door Wouter7 op 30-07-2007 11:56 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Die fan is waarschijnlijk niet uitgerust met een sensormogelijkheid, waardoor Speedfan hem ook niet zal zien. Waarschijnlijk draait hij wel (anders stoppen ze hem er niet in), maar op een laag vermogen. Je kunt hem via de molex wel harder laten lopen, maar of dat beter is? Dan zul je de afweging moeten maken tussen stilte en een hete processor. Als je nu geen vastlopers hebt, zou ik het gewoon zo laten. ;)

Als 98 het native OS was, is de laptop waarschijnlijk gewoon te traag voor XP.

• Wouter7

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
700MHZ
DVD-rom speler
128MB ram
8MB video

Op de HP site geven ze zelf updates voor windows XP dus daaraan kan het niet liggen

Volgens mij hangt die fan aan een controller van HP en deze zou moeten aangestuurd worden door software die op die windows 98 staat.
Ben nu op de cds aan het zoeken naar software die normaal niet op een 98 zit

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Maar beschrijf die problemen eens nader? Want op zich kan een processor prima werken bij 68 graden. Jofel is het niet, maar het kan. Die controller van HP kun je wel gewoon terugvinden in je apparatenbeheer?

128MB is overigens best krap voor XP, dus algemene traagheid zou ik daaraan wijten.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Ik zou er een schone Windows 2000 installatie op zetten.

Het zou overigens goed kunnen dat de juiste powermanagement driver niet geinstalleerd is, en daardoor de fan niet aanslaat.

• Wouter7

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
voor de mensen die denken dat de fan maar een beetje draaait, hij draait dus echt NIKS

Ik kan hem mooi zien zitten en geloof mij hij beweegt geen scheet.

Verwijderd

Dat ie heet wordt is 1, maar waarom is van een andere orde.
Laatst klapte mijn laptop (Asus L5800C) er om de havenklap uit als ie ff druk bezig was. (power-off)
Resultaat.... mijn omsalgpunt lag op 93 graden.
Idle draaide hij rond de 68-70 gr. en stressed liep dat al snel op naar 90+
Fans enzo draaide allemaal goed, Maaaaaaaaaaar...
Intern zat er zoveel stof voor die heatpipe dat de koele lucht er bijna niet eens lang kon...
Na m'n schoonmaakronde was het resultaat
Idle ca. 35 gr.
Stressed ca 49 gr.
Op een andere server bij mij thuis heb ik ooit eens op 110 graden zien staan toen die de geest gaf.
Oorzaak was ook een bak stof in de cpu-koeler.
Na een grondige schoonmaakbeurt draait ie weer rond de 48 graden (bij een gem. load van zo'n 70%)
Full stressed krijg ik m'n niet boven de 56 graden. (gewoon ff paar make's draaien (ook in VMware) :) )
[edit]
Ik kan hem mooi zien zitten en geloof mij hij beweegt geen scheet.
Dan heb je ook gelijk je antwoord!
Zet er eens een nieuw fannetje in!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2007 12:42 ]

• ThinkPad
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 12:40:

Dan heb je ook gelijk je antwoord!
Zet er eens een nieuw fannetje in!
Dat helpt natuurlijk nog niks, als er geen stroom naar de fan toe gaat.

Heb je een multimeter? Dan zou je kunnen meten of er stroom naar het fannetje loopt. Zoniet, dan ligt het niet aan je fannetje, maar ergens anders aan.

Als er wel stroom word toegevoerd, maar het fannetje draait niet, dan ligt het aan het fannetje.

• Wouter7

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
zoals boven vermeld:

hij draait even bij het opstarten dus hij is niet kapot, daarna stopt hij met draaien daaruit besluiten we:
- De fan is niet kapot
- de fan KAN draaien
- de fan krijgt geen stroom meer omdat het BIOS zijn testen gedaan zijn en windows hem dus geen stroom meer geeft

• ThinkPad
Al een Windows reinstall gedaan? Of getest met een Linux LiveCDtje ?
Pagina: 1