Postfix/Sles 10.

Pagina: 1
Acties:

• forzaola01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06-2016
Op mijn sles gebruik ik postfix als mail server.

Echter het mailen gaat niet altijd goed....
Nou ben ik redelijk nieuw met het gebruik van postfix...

Als ik in mail mail log kijk geeft wel een status sent 250 OK.
Echter wel een delay=3.

De mail komt niet aan....
Iemand een idee?

Jul 30 09:49:39 SERVNAME postfix/smtp[26971]: DD95E14176: to=<email@adres.com>, relay=adres.com[IP ADRES], delay=3, status=sent (250 OK id=1IFQ0W-0003uh-SX)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:00
Lijkt mij gewoon de ping-vertraging naar de bestemming of de transfertijd of zo. Ik zie in mijn log, waarbij mailtjes wel degelijk aankomen, allerlei getallen van 0.2 tot 11 als delay voorbij komen.

In jouw geval moet je het denk ik meer aan de ontvangende kant zoeken, zo te zien komen je mailtjes wel gewoon goed aan.

Staat er misschien een spamfilter o.i.d. aan? Gaat het om Hotmail als bestemming?

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Als ik het zo zie denk ik dat je mail transfer goed goor aangezien je een 250 OK krijgt, het lijkt inderdaad aan de ontvangende kant te zitten (ergens een server gebalacklist ?)

Ik neem aan dat er geen enkele mail naar geen enkele provider door komt of alleen je test mails ??

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• forzaola01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06-2016
Dat dacht ik ook...
Het vervelende is dat het in het verleden wel goed gegaan is richting dit email adres.
Het is geen hotmail maar een zakelijk domein.
Die persoon ziet niks in zijn spm filter oid.

Nou ja ga wel weer verder zoeken.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
forzaola01 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 15:30:
Dat dacht ik ook...
Het vervelende is dat het in het verleden wel goed gegaan is richting dit email adres.

In recentere Postfix versies zie je dit:
delay=0.48, delays=0/0.04/0.32/0.12, dsn=2.0.0, status=sent (250 message sent ok). Een verklaring uit de changelogs:

Completion of support for time stamps from different stages
of message delivery. The information is now logged as
"delays=a/b/c/d" where a=time before queue manager, including
message transmission; b=time in queue manager; c=connection
setup including DNS, HELO and TLS; d=message transmission
time.

Ik zou die delays gewoon negeren want hoewel 3 seconden veel lijkt, valt het reuze mee imho. Je zou debug_peer_list kunnen gebruiken om te kijken wat Postfix allemaal doet en waar ie op moet wachten. Zoals al eerder gezegd, kan het o.a. komen door spamfilters, anti-virus, RBLs, mime checks etc.

Wanneer Postfix een melding krijgt: '250 Message accepted for delivery' kan jouw Postfix SMTP client er niks meer aan doen. Als de remote mailserver het bericht wilde weigeren had die een 4xx of 5xx foutmelding moeten geven. Hierbij staat 4xx voor een tijdelijke fout (bijvoorbeeld mailbox over quota, te weinig HDD ruimte, CPU load te hoog etc) en de 5xx voor een permanente fout: gebruiker bestaat niet.

Het kan zijn dat mail is aangemerkt als spam of als een virus door de ontvangende partij en dat daar de policy geldt van automatisch discarden (weggooien) zonder de afzender te informeren. De host van dat zakelijke domein moet kunnen zien wat er gebeurt en wat er mis gaat.

Je verstuurt toch geen mail vanaf een kabel/DSL verbinding of wel? Anders zou je in Postfix relay_host = smtp.jouwprovider.nl kunnen instellen en kijken of dat effect heeft.

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

forzaola01 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 15:30:
Dat dacht ik ook...

Als ik je post zo lees denk ik dat die persoon dus de enige is die je mail niet krijgt. In dat geval lijkt he me zijn probleem en niet de jouwe :?

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Pagina: 1