Toon posts:

externe harde schijf niet herkend.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een externe harde schijf met USB aansluiting. Volgens de gebruiksaanwijzing is het gewoon een kwestie van inpluggen en draaien maar. De computer herkend de schijf echter niet. Noch in de verkenner, noch in schijfbeheer komt de nieuwe schijf voor. Ook zie ik rechtsonder op de taakbalk geen icoontje verschijnen dat er iets aan de computer "hangt".

De externe schijf reageert zelf wel op het inpluggen van de USB-stekker in de computer. Het lampje gaat branden en het klinkt alsof de schijf gaat draaien.

Iemand een idee wat het kan zijn?

Dank alvast.

Verwijderd

staat de usb aan in de bios? wordt de usb hub herkend? is de usb niet brak? wat heb je allemaal geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al diverse ander apparaten via deze usb-poorten aangesloten gehad (fototoestellen en zo). De USB staat wel aan in de bios en de andere apparaten doen het prima. Hardware-detectie geprobeerd, maar die vond niks. Verder niets geprobeerd aangezien ik de schijf nergens tegen kom.

• SP
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-01 22:38

SP

misschien iets te weinig stroom uit je USB poort, heb je niet toevallig twee USB pluggen die erin moeten of een externe voeding?

Verwijderd

Topicstarter
Er zaten inderdaad 2 usb pluggen bij. 1 Inderdaad voor extra voeding. Ik heb het met beide geprobeerd, ook tegelijkertijd. Hielp niets. Er zit geen externe voeding bij.

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Misschien iets om na te gaan:

Welke combinatie van harde schijf en casing heb je?

Ikzelf heb een obscure AixCase (met triple aansluiting: USB2, IEEE1394 en SATA) en die wil geen Seagate/Maxtor HD, zelfs niet als de firmware van de casing up to date is.... 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 harde schijven waarvan 1 een Maxtor is. De externe harde schijf is een Conceptronic. De externe schijf doet het ook niet op de pc van een vriend van mij. Die heeft een heel andere configuratie.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:48

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 09:59:
Ik heb 2 harde schijven waarvan 1 een Maxtor is. De externe harde schijf is een Conceptronic. De externe schijf doet het ook niet op de pc van een vriend van mij. Die heeft een heel andere configuratie.
als het goed is, en je schijf is aangesloten, dan moet je het apparaat zien in je apparaatbeheer, onder usb-devices oid. Als dat zo is, kun je kijken in je schijfbeheer (administrative tools --> computer management --> schijfbeheer) om daar je schijf te formatteren en opnieuw in te delen.

Daarnaast is het waarschijnlijk wel noodzakelijk om beide usb connectoren op een aparte connector op het moederbord aan te sluiten, omdat anders de schijf misschien niet van genoeg stroom voorzien wordt.

Groet, Maarten.

-_-

Verwijderd

Ik moest een jumper op een van mijn schijven zetten die op master staat anders werd ie totaal niet herkend. Dat zou je nog kunnen proberen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2007 10:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even kijken in apparaatbeheer of ik iets zie. Eerlijk gezegd denk ik niet dat ik 'm tegenkom aangezien ik 'm in schijfbeheer ook niet zie.

Ik hoop niet dat ik met jumpertjes moet werken. Daar heb ik namelijk totaal geen verstand van.

• The Flow
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2024

The Flow

I am the greatest

rechtermuisknop op "deze computer" (my computer) dan naar "beheer" (manage) en dan naar diskmanager... Daar staat je schijf, je moet alleen partities aanmaken en indelen. Zodra je dat gedaan hebt zal de schijf te zien zijn als lokale harde schijf

God is in de war, hij denkt dat hij The Flow is...

Verwijderd

Topicstarter
The FLow schreef op maandag 30 juli 2007 @ 11:28:
rechtermuisknop op "deze computer" (my computer) dan naar "beheer" (manage) en dan naar diskmanager... Daar staat je schijf, je moet alleen partities aanmaken en indelen. Zodra je dat gedaan hebt zal de schijf te zien zijn als lokale harde schijf
Ik kom de schijf niet tegen in diskmanager/schijfbeheer. Dat is juist het probleem. Ik zie 'm niet in verkenner of schijfbeheer.

Verwijderd

Welk besturings systeem hebben we het over?
Probeer hem is op een andere pc dan weet je direct of het in het apparaart zit of in je pc.

(Kan me iets vaags herinneren over externe schijven en Vista)

• The Flow
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2024

The Flow

I am the greatest

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 11:37:
[...]

Ik kom de schijf niet tegen in diskmanager/schijfbeheer. Dat is juist het probleem. Ik zie 'm niet in verkenner of schijfbeheer.
Het is logisch dat je m niet in verkenner tegenkomt, dit omdat een nieuwe externe hdd nog geen partities heeft.. Was het een kant en klare exerne hdd, of heb je een losse behuizing en losse hdd erin gezet?

God is in de war, hij denkt dat hij The Flow is...

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Ehm, als ie hem al in de diskmanager niet ziet, hoe zou hij hem dan moeten partitioneren?
Toch zeker niet onder DOS met fdisk hè? 8)7 Da's so 80-'s...

Hij moet te zien zijn in de diskmanager, ook als er geen of andersoortige partities opstaan. O-)

@Stadjer:

Als je dubbelklikt op het icoon rechtsonder in de taakbalk van "Safely Remove Hardware" en je zet het vinkje aan van: Display device components, zie je de disk dan vermeld/geregistreerd worden? E.v.t. als "mass storage device"?

Of zie je hem helemaal niet? Dan heb je waarschijnlijk een probleem zoals ik eerder al vermeldde... Kijk eens of het dan met een firmware-update van de leverancier van de case wel werkt.

Ik ga even ervan uit dat je USB-poorten verder wel goed werken, omdat je aangeeft dat je camera e.d. wel werkten?
Wat even niet geheel duidelijk is: betreft het een 2,5" (laptop) of een 3,5" (desktop) schijf?

[ Voor 58% gewijzigd door Kosh66 op 30-07-2007 12:09 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 11:22:
Ik hoop niet dat ik met jumpertjes moet werken. Daar heb ik namelijk totaal geen verstand van.
Staat wel een plaatje op je harde schijf met hoe ze moeten. Stelt weinig voor. Ik had precies hetzeflde, die schijf was geformatteerd en had zelfs data erop, had hem eerst in de computer hangen. Maar als externe kwam ie niet tevoorschijn. Ook niet in disk manager. Ook zonder dat de schijf geformateerd is moet hij idd wel zichtbaar zijn daar. Maar bij mij, Jumper erop en hij werkte prima (was een samsung schijf).

Edit:
Als ie kant en klaar is dan zou het moeten werken, of de schijf is gewoon kapot.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2007 11:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heet besturingssysteem is XP. Het is een kant en klare externe schijf. En ook op een andere pc is ie niet te vinden.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-02 08:51
Een externe schijf zonder eigen voeding is een laptop schijf en een laptop schijf heeft geen jumper voor master/slave instelling.

TS: al geprobeert om eerst de USB stroomkabel aan te sluiten en vervolgens pas de data kabel? Meestal is de kabel welke via een apart kabeltje zit de stroom aansluiting.

Dikke kans dat hij dan gewoon werkt!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel met beide kabels geprobeerd, weet alleen niet meer of ik eerst de stroomkabel en daarna de data kabel aangesloten heb. Zal ik ook nog eens proberen.

Verwijderd

Is de case van Conceptronic in combinatie met een >40Gb maxtor schijf?

Zoja, dan kan het wel vergeten en zeker in combinatie met een maxtor schijf.
De voeding trekt het niet.

Oké, ik ga mezelf even tegenspreken:
Ik heb ook een Conceptronic Case met een Maxtor HD erin, maar deze is 40Gb deze werkt wel, een grotere HD van Maxtor trok het kastje niet.
Ik had er ook een 80Gb van Maxtor dat trok de voeding niet. Deze de 40Gb erin, deze draaide een paar weken en toen was de voeding dood. Bij de plaatselijk PC-winkel uit de rommelbak een zwaardere voeding op gedoken en deze aan het kastje gehangen. Hij werkt wel maar alleen met een 40Gb Maxtor. Misschien als je er een HD van een ander merk in hangt werkt die wel.
Dat weet ik niet, heb het ook niet geprobeerd.

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 19:15
Geen externe voeding? Betreft het hier een behuizing met een laptop disk erin dan? Ik ben in ieder geval nog geen 3,5 behuizing tegengekomen die zonder externe 220v voeding kon werken.

Verwijderd

Topicstarter
@ ali bahbah: Ik heb een 40GB en een 80GB harde schijf in de pc hangen. volgens mij is de 40GB de maxtor (weet ik niet helemaal zeker). Wat voor schijf er in het conceptronic kastje zit weet ik niet. Aangezien hij compleet is gekocht ga ik er van uit dat het kastje en de schijf die erin zit geen problemen met elkaar zouden moeten hebben.

@ rendier2710: Er zitten 2 kabels bij het kastje. Eén data disk kabel (dezelfde als bij m'n nikon camera, heb dit kabel ook al geprobeerd) en één kabel met een rond stekkertje zoals vele adapters die hebben. Ik ga er daarom vanuit dat dit de voedingskabel is. Een externe 220v voeding heb ik niet in de verpakking gevonden.

• Rendier2710
Wat is het exacte type nummer van die externe schijf?
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 12:36:
@ ali bahbah: Ik heb een 40GB en een 80GB harde schijf in de pc hangen. volgens mij is de 40GB de maxtor (weet ik niet helemaal zeker). Wat voor schijf er in het conceptronic kastje zit weet ik niet. Aangezien hij compleet is gekocht ga ik er van uit dat het kastje en de schijf die erin zit geen problemen met elkaar zouden moeten hebben.

@ rendier2710: Er zitten 2 kabels bij het kastje. Eén data disk kabel (dezelfde als bij m'n nikon camera, heb dit kabel ook al geprobeerd) en één kabel met een rond stekkertje zoals vele adapters die hebben. Ik ga er daarom vanuit dat dit de voedingskabel is. Een externe 220v voeding heb ik niet in de verpakking gevonden.

Verwijderd

Topicstarter
Rendier2710 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 12:51:
Wat is het exacte type nummer van die externe schijf?

[...]
Voor zover ik kan vinden is de productnaam:

CHD2SU

• Rendier2710
Is inderdaad een 2,5" disk (sata). Dus in principe zou je geen last van jumpers moeten hebben. Heb je al eens een andere USB poort geprobeerd?
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 13:10:
[...]

Voor zover ik kan vinden is de productnaam:

CHD2SU

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 poorten op de voorzijde van de pc. Beide geprobeerd. Ook andere dingen doen het gewoon op deze poorten.

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Heb je al je andere usb apparaten al eens verwijderd voor het aansluiten?
Ik heb een keer gehad dat zo'n schijf zonder eigen voeding het alleen deed als een usb tablet eerst eruit gehaald werd.
Misschien een begrenzing aan de maximale stroom over usb oid?

Who is John Galt?

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:13
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 11:58:
Heet besturingssysteem is XP. Het is een kant en klare externe schijf. En ook op een andere pc is ie niet te vinden.
Er van uitgaande dat het probleem niet aan de computers ligt is of de kabel, of de behuizing, of de hdd kapot. De kabel en hdd zijn misschien nog te vervangen om te testen, anders is de behuizing kapot.

Ik heb zelf een behuizing die hetzelfde probleem heeft als er een jumper in zit, en nog een andere behuizing die het niet goed doet als die als is aangesloten als de computer opstart.

Verwijderd

Topicstarter
@justmental: Ik zal de usb apparatuur die ik aan de achterkant heb aangesloten eens verwijderen. Kijken wat er gebeurt.

@bredend: ik heb een andere data kabel geprobeerd, zonder resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle geopperde mogelijheden geprobeerd. Helaas geen resultaat. Het gekke is dat de externe schijf wel begint te draaien en het lampje wel gaat branden. Hij herkend de computer wel, zeg maar. Alleen andersom is het oorverdovend stil.

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07-2025
Ik heb nu precies hetzelfde probleem met dezelfde schijf... Hoe is dit opgelost of weet iemand wat anders dat zou kunnen helpen? Ik heb eerst alles geprobeerd wat hierin staan behalve dat met de jumpers want dan moet de case open en is de garantie weg.

Ik heb een P5E met E8400 waarop Windows Vista 32 draait.

Specs

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07-2025
Opgelost, ze hebben weer ingenomen bij de winkel en geruild voor een andere.

Specs

• Desiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:15
The FLow schreef op maandag 30 juli 2007 @ 11:44:
[...]

Het is logisch dat je m niet in verkenner tegenkomt, dit omdat een nieuwe externe hdd nog geen partities heeft.. Was het een kant en klare exerne hdd, of heb je een losse behuizing en losse hdd erin gezet?
Dit heeft voor mij geholpen, bedankt!
Pagina: 1