Toon posts:

[Planet.nl] Mailserver lukt nog steeds niet

Pagina: 1
Acties:
  • 981 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een ADSL abo van HetNet (planet dus). Nou wil ik een eigen mailserver draaien, maar helaas hebben ze port 25 gesloten. Nou probeer ik al een lange tijd een server te draaien, maar lukt nog steeds niet met het verzenden. Ik heb alle tuto's gevolgd op tweakers.net, google (niet alle :P), maar lukt nog steeds niet. Hoop dat jullie hierbij mij helpen..

Ik heb een eigen SMTP server opgezet, ik kan connecten met telenet, dus alles werkt perfect. Ook heb ik voor de zekerheid mijn port 25 openstaan (tcp). Ik heb ook een domein naam en heb als volg ingesteld:

mail.mijndomein.com MX 10

mailrelay.direct-adsl.nl MX 20

mail.mijndomein.com A mijnip (moet verwijzen naar mijn SMTP server).

Als ik nou 1 mail wil verzenden, dan lukt het niet.. ik snap niet wat ik fout doe?? :D :+ :o

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :9~ }:O

Dank!

Nika O-)

Ps. Ik gebruik DirectAdmin voor Dns instellingen en mx records.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2007 05:30 ]

Verwijderd

Verzenden als een smarthost moet sowieso werken. Dat is dus via de SMTP servers van Planet Internet. Ik zou dat zelf niet willen, omdat Planet wat dat betreft een onbetrouwbare provider is. Ze staan regelmatig, zo niet altijd, op blacklists. Maar dat terzijde.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:43
Als ik het goed begrijp heb je geen problemen met het ontvangen van mail, maar het verzenden van mail. Voor het verzenden van mail is het mx-reccord niet relevant.

Alleen jouw uitgaande instelling (smarthost) wordt daarbij gebruikt, volgens mij kun je 1 van onderstaande gebruiken als smarthost:
- mail.kpnplanet.nl
- mail.planet.nl
- smarthost.direct-adsl.nl

Jouw mx-recordt (voor het ontvangen van mail) ziet er volgens mij goed uit.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-03 23:10
Zal je toch eens moeten checken wat de foutboodschap is. (of nummerieke code)
Is er voor uw A-record een geldig PTR-record ?? Deze check zie je dikwijls bij mailservers...
dit ZOU een reden kunnen zijn waarom jij de mail niet maf afleveren direct...

Via de smarthost moet eigenlijk zeker lukken. De checks zijn er iets "losser" ;-) Zeker als je klant bent van hun.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:59

lier

MikroTik nerd

5 minuten zoeken op de HetNet site: Zakelijke gebruikers: Eigen mailserver configureren voor gebruik met Het Net Volgens mij gaat dit ook op voor de particuliere gebruikers.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-11-2025
canonball schreef op maandag 30 juli 2007 @ 08:05:
Jouw mx-recordt (voor het ontvangen van mail) ziet er volgens mij goed uit.
Net in mijn koffie verslikt.

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen allemaal! :*)

Ja , het zou moeten doen met smarthost. Ik heb het nogmaals geprobeerd met Kerio, maar helaas..

Ik heb geen foutboodschap, ik krijg gewoon een time-out. Wordt gewoon niet verzonden..

Bedankt voor jullie replies!

Ps. ja die van hetnet heb ik ook al geprobeerd.

Edit: Ik heb het geprobeerd met verschillende domeinnamen, en bij me andere krijg ik dit als error:
Failed to connect SMTP server mail.domeinnaam.com Socket error: 11004

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2007 09:01 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Welke firewall software gebruik je ?

Verwijderd

Bij Planet kun je ook niet vanuit jouw computer connecten naar andere machines op het 25 port, dus je zult zowieso niet andere SMTP hosts kunnen bereiken.

Dus mail versturen zal altijd via de SMTP server van Planet moeten. (Smarthost optie)

als je op jouw domein ook mail wilt ontvangen kun je beter even bij de help van planet kijken:
http://pmg.custhelp.com/c...r/std_adp.php?p_faqid=570

Verder wil Planet eigenlijk niets kwijt over hun SMTP policy dan dat het eenmaal zo is.. Ik heb al een keer ruzie gehad met de helpdesk :)

Verwijderd

je moet in je mailserver programma idd opgeven dat je gebruik wilt maken van een smarthost anders gaat dit niet werken.

ikzelf heb ook een mail server thuis draaien en heb bij mijn domein provider dit probleem destijd ook neergelegd. zij hebben de mx records zo ingesteld:

MX 10 mail.domein.nl
MX 20 mailrelay.direct-adsl.nl
MX 30 fallback.hostingprovider.nl

in je mail server software zelfs kerio kun je een smarthost opgeven ! poort 25 hoeft niet eens open omdat alles wat je doet toch eerst naar de smarthost gezonden word.!

je kunt eventueel je provider van je inet vragen hoe wat en waar en anders de documentatie van je mailserver software door lezen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok werkt nog steeds niet en firewall staat uit. Relay server is goed ingevoerd. Hier heb ik een screen gemaakt van mijn mx-records (miss ligt het aan mij ofzo).

Afbeeldingslocatie: http://img66.imageshack.us/img66/5024/dddeo0.jpg

Verwijderd

Het verzenden heeft helemaal niets met MX records te maken. Je moet de SMTP server van je provider gebruiken om mail te versturen, en dat noem je nou eenmaal een smarthost configuratie.

Kun je vanaf die locatie met een gewone client machine mail versturen via de SMTP server van je provider? Zo ja, dan kun je het met een smarthost configuratie oplossen.

• Scary Gil
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-03 13:52
Je zit toch met je internetverbinding bij het net. Dus moet je mailhost.hetnet.nl gebruiken als smarthost. Hetnet is niet per definitie planet. Want als dat zo zou zijn is het eigenlijk KPN.

Verwijderd

jou SMTP server hoofd niet in de DNS records te staan. Het gaat voor inkomende mail om je mx-record die in de DNS verwezen staat.

Planet, HetNet en KPN zitten op het Direct-ADSL netwerk. Voor inkomende email moet dit via hun pop-relay genaamd mailrelay.direct-adsl.nl dus de DNS records moeten zijn:

mail.nitroux.com MX 10
mailrelay.direct-adsl.nl MX 20

en uiteraad,

mail.nitroux.com A x.x.x.x (jou IP)

Verder voor uitgaande email:

Maak je gebruik van je smarthost instellingen voor uitgaande-relay. Eventueel om direct intern op je eigen dns en/of netwerk te kunnen mailen gebruik je als eerste optie direct-delivery maar als tweede optie de smarthost van het Direct-ADSL netwerk genaamd smarthost.direct-adsl.nl

Hier een link naar een pdf van KPN hoe zelf een mailserver in te stellen

Begin gewoon opnieuw en volg deze lijst en dan moet het goed komen want ik zit zelf via KPN op het Direct-ADSL netwerk en draai al tijden een mailserver.

Succes :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 00:57 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 09:27:
je moet in je mailserver programma idd opgeven dat je gebruik wilt maken van een smarthost anders gaat dit niet werken.

ikzelf heb ook een mail server thuis draaien en heb bij mijn domein provider dit probleem destijd ook neergelegd. zij hebben de mx records zo ingesteld:

MX 10 mail.domein.nl
MX 20 mailrelay.direct-adsl.nl
MX 30 fallback.hostingprovider.nl

in je mail server software zelfs kerio kun je een smarthost opgeven ! poort 25 hoeft niet eens open omdat alles wat je doet toch eerst naar de smarthost gezonden word.!

je kunt eventueel je provider van je inet vragen hoe wat en waar en anders de documentatie van je mailserver software door lezen.
De verwijzing naar de hostingprovider zal niet gaan werken tenzij deze ook toevallig op het direct-adsl netwerk zitten :/

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 01:00:
[...]

De verwijzing naar de hostingprovider zal niet gaan werken tenzij deze ook toevallig op het direct-adsl netwerk zitten :/
je bedoelt die fallback dan waarschijnlijk ! deze werkt gewoon ;) als ik mijn server uitzet gaan de mailtjes eerst naar mx 10 reageert hij niet dan pakt hij mx 20 mocht die de mail ook niet kunnen afleveren gaat hij naar MX 30 (deze opzet werkt fantasties hier) heb het op meerdere domeinen toegepast.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 08:52 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 01:00:
En waarom niet ?

Ik vraag me überhaupt af waarom de mail.domein.com nog als MX record opgenomen wordt, aangezien deze echt nooit bereikt wordt...

@TS: probeer eerst (inderdaad) een client werkend te krijgen en neem vervolgens deze gegevens over in je mail server. Verder, toon eens wat instellingen (en hou ajb op over de MX records, want die zijn alleen voor ontvangen !).

[ Voor 41% gewijzigd door lier op 31-07-2007 08:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor mijn latere reactie, was weg.

Euhm ik heb alles geprobeerd en nog steeds lukt het niet.. :S Ik heb nu Kerio, en heb smarthost.direct-adsl.nl als relay server en nog steeds lukt het niet. Ik heb alle tutorials gevolgd die ik kon vinden.

En ja ik kan wel mails verzenden via mail.direct-adsl.nl Ik kan geen mail verzenden via mij eigen server :X :|

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 07:29 ]

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-03 11:59

Pogostokje

* twiet *

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 07:26:
En ja ik kan wel mails verzenden via mail.direct-adsl.nl Ik kan geen mail verzenden via mij eigen server :X :|
Dat het niet via jouw server kan gaan klopt, dat proberen we je dus hierboven uit te leggen. :)
Als de direct-adsl.nl een server is van jouw EIGEN provider moet dat werken.

1. Uitgaande mail vanaf je huis gaat via je smarthost, dus de server van je provider. Al het andere uitgaande mailverkeer vanaf je huis wordt geblokkeerd. Je kan je eigen server dus NIET op poort 25 bereiken. Wil je dat wel, dan had je een andere ADSL provider moeten kiezen die dit niet blokkeert. ;)

2. Inkomende mail verloopt via je MX records, dat ziet er redelijk uit dus als de IP adressen kloppen zal dat werken. Om het echt goed te krijgen moet je wel even de MX prioriteiten aanpassen, want je hebt geen rekening gehouden met de 'niet te verwijderen' relay servers van je provider. Het beste is denk ik om deze helemaal achteraan te plaatsen (dus hoogste nummer) door alle andere onder de 20 te brengen.

Let er wel op dat je SPF record niet optimaal staat in DNS. Dat met name genoemde IP adres is al een MX server en kan dus weg gelaten worden.

Als het allemaal niet werkt, doe dan een handmatige SMTP sessie. Dan vind je zo de fout.

Dus:
telnet <servernaam> 25 en ga aan de slag met SMTP commando's.

[ Voor 10% gewijzigd door Pogostokje op 02-08-2007 12:25 ]

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Pagina: 1