Iemand die fineer kan fixen gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 839 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:19
@#$%*$%@$#!

Excuses voor deze intro, maar ik ben even door het lint aan het gaan.
Zojuist bezig met het aansluiten van m'n PS2, stoot ik tegen m'n speakerstand.
Een knal is het gevolg.
Resultaat: 3 flinke butsen in het fineer van m'n Amphion Argon2-speaker.

Weet iemand een meubelmaker of whatever in Zuid-Limburg die zoiets onzichtbaar kan fixen? Ik vind't toch wel vrij behoorlijk belangrijk hoe m'n spullen eruitzien (de speaker speelt gelukkig nog precies hetzelfde, hoe de faseplug deze val heeft overleefd is mij een raadsel) en't ding ziet er nou uit als een gitaarspeakerkist die 25 jaar roadwear heeft, in plaats van'n hifispeaker van 750 euro.

...En die @#$%&%$%& PS2-componentkabel doet't #@&$$%&^ ook nog's niet :(

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Hmm, ik herken het gevoel.. Bij mij was het alleen van 2meter hoog.. Speaker lag mooi in losse planken op de grond, werkte nog perfect.. Terug in elkaar gelijmd maar hij trilt lichtjes mee op bepaalde frequenties, dus die mag vervangen worden.. Veel succes met de reparatie allesinds!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tel even tot tien, en haal dan even de eerste regel uit je post ;)

Heb je misschien een foto van de schade? Is alleen het fineer ingedeukt, of ook het onderliggende materiaal? Is het hoogglans afgewerkt?

Waarschijnlijk kan een meubelherstelwinkel het wel repareren, of een antiekwinkel. Maar wellicht is het zelf ook goed te doen?

Als je denk dat het fineer nog te redden is kan je een incisie maken , en proberen het fineer op te tillen, en er een stukje uit te snijden rond het beschadigde gedeelte. Als dan de ondergrond ook ingedeukt is kan je die vlak plamuren, en daarna het fineer weer aanbrengen. Daarna schuren en opnieuw aflakken, dan zou je een goed resultaat moeten kunnen krijgen.

Als het fineer echt teveel gescheurd is wordt dat lastig, dan moet je naar een fijnhouthandel gaan, waar ze fineer verkopen (in de houtsoort die je nodig hebt natuurlijk ;)), om te kijken of ze een stukje hebben dat matcht qua kleur. Als dat ook niet lukt misschien de hele beschadigde kant van de speaker opnieuw doen.

Ik neem aan dat het wel echt houtfineer is, en niet van dat plastic spul op een speaker van dat geld? :)

[edit]

Oh, ik zie dat je die speaker kan krijgen met echt en met plastic fineer. Als dat laatste het geval is dan ben je waarschijnlijk redelijk de sjaak :(

[ Voor 6% gewijzigd door eamelink op 30-07-2007 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
AFAIK is't houtfineer (kersen)
Er zijn happen uit het fineer, en het MDF eronder is gedeukt (uiteraard net op de punten)
De speaker is inderdaad glanzend afgewerkt.
Omdat het de punten zijn (en uiteraard aan de voorkant) ben ik bang dat fineer vervangen op alleen die plekjes lastig gaat zijn. Mijn ouders hadden een tafel die een gelijksoortige schade had, en die is AFAIK met wat beits in precies de juiste kleur gerepareerd. Ik hoop dat zoiets ook mogelijk gaat zijn met m'n speaker, want ondanks dat het geluid super is, wil het oog ook wat :|

Edit: Foto's maken gaat momenteel niet. Ik heb alleen m'n 6230-cam, en geen manier om foto's op m'n laptop te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Wormaap op 30-07-2007 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
sja blijft lastig zoiets, ik zou de dichtstbijzijnde fijnhouthandel / meubelmaker bellen en daar het probleem voorleggen.

Hout bewerken is een vak apart. Ik ben momenteel bezig met fineren van mijn eigen (zelfbouw)speakers en dat is een flinke klus.

Ik kan je misschien zelfbouwaudio forum aanraden (http://zelfbouwaudio.nl/forum/ ) aangezien daar mensen rond lopen met veel ervaring mbt fineren van speakers.
(en uiteraard de problemen die daar bij voorkomen :P )

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Het is overigens (volgens de site van Amphion) berkenfineer in kersenbeits.
In ieder geval echt hout dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:53
Deuken kan je verminderen door ze iets nat te maken en dan te verwarmen (strijkbout)

Scheuren en gaten zal je echt moeten repareren: Stuk eruit snijden, nieuw stuk erin en lakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Zojuist mail teruggehad van Amphion zelf. Helaas kunnen zij ook niet heel veel betekenen.
Dear Ron,

I was glad to hear that you were happy for choosing the argon2s. But not so
happy to hear about the incident with the speakers. Unfortunately fixing
these kind of damages is very difficult. Once the veneer/MDF structure is
broken it is not really possible to fix nicely. The only thing that can be
done is to change the cabinet, but this will be very costly with all the
transport etc charges included. In practice I think you will have three good
options:

1. Live with the damage.

2. Sell this unit off on discount and buy a new one (this people normally do
for example Finland where the speaker has a very high reputation and can be
sold easily to those people who just worry about the sound).

3. Get the cabinet changed (which might end of costing more than a new one).

Sorry that I could not be of much assistance here.
Donderdag ga ik waarschijnlijk even langs met de speaker bij'n meubelmaker. 1 speaker verkopen wordt ook erg lastig, volgens mij zijn er niet meer zo heel veel mensen die mono-geluid prefereren (al vraag ik me af of'ie een kwartslag gedraaid niet als toffe center kan fungeren, de Amphion Origo ziet er precies uit als'n gedraaide Argon.)
Een vriend van me kent ook nog iemand die into restauratie is van alles dat maar antiek is, ook antieke meubels. Aangezien dat over het algemeen absurd precies werk is zou het zomaar eens kunnen dat zij er iets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103567

hoi

jammer van je schade!!

al eens aan een interieurbouwer gedacht die maken alle meubels zelf,ook vaak met fineer.

bij maastricht heb je sambon disign (meerssen) curfs (bunde) en slangen intrieurbouw.

suc6
Pagina: 1