Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205655

Topicstarter
Op het moment gaat het financieel weer beter, maar door problemen uit het verleden wordt er 1 dezer dagen door de gerechtsdeurwaarder beslag gelegt op mijn inboedel. Mijn vraag is, hoe gaat dat in zijn werk, wat is de procedure, etc. etc.
Het gaat om een schuld van ongeveer €4200 maar ik denk niet dat dat enige invloed heeft op de te volgen procedure. Wie kan me hier iets meer over vertellen, en ook eventueel mij wijzen op mogelijkheden om dit toch te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-05 16:40

boesOne

meuh

Ik weet er weinig tot niks van maar volgens mij komen ze je spulletjes halen minus je bed, tafel, 1 stoel en wat kleren.

Zou je geen betalingsregeling kunnen treffen?

[ Voor 16% gewijzigd door boesOne op 30-07-2007 00:04 ]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05:45

rammes

koekebakker 1e klas

niet verstandig om wwat spulletjes bij iemand anders even snel te dumpen?

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-05 01:48
Mijn buurvrouw waar ik vroeger woonde heeft dat ook eens gehad. Ze was niet thuis, maar ze waren gewoon naar binnen gegaan (met een of andere sleutel), en hebben het huis leeggehaald en in een vrachtwagen gedaan.

Dus ook als je niet thuis bent, of je deur op slot hebt, komen ze het halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-05 20:33
Vraagje. Is er al een gerechtelijk vonnis of nog niet?

[ Voor 93% gewijzigd door voske op 30-07-2007 00:16 ]

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er is al een gerechtelijk vonnis ja.
Maar volgens mij gaan ze toch niet gelijk je huis leeghalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

http://www.elfri.be/nl/ju...beslagbare%20goederen.htm

hier kan je het een en andder lezen over beslaglegging,maar het maakt indd niet uit of je thuis bent of niet ze komen gewoon binnen en hangen een briefje aan de deur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Normaal gesproken gaat beslaglegging als volgt. Voor zgn. executoriaal beslag (beslag om je spulletjes te verkopen) heeft je schuldeiser een veroordelend vonnis (titel) nodig. Ik begrijp dat hij dat heeft. Daarna zal de deurwaarder een laatste aanzegging tot betaling doen. Het veroordelend vonnis wordt dan betekend en het beslag wordt aangezegd, waarna je nog twee dagen de tijd hebt om te betalen. Heb je dan nog niet betaald, dan kan de deurwaarder inderdaad (executoriaal) beslag leggen. Dat betekent dat de spulletjes worden opgenomen, beschreven e.d. en - eventueel - meegenomen om in gerechtelijke bewaring te worden genomen.

Tegen het veroordelend vonnis kun je dan niets meer doen. Hoger beroep schorst namelijk de tenuitvoerlegging van het vonnis niet (op grond van de wet wel, maar elke advocaat vraagt áltijd een zgn. 'uitvoerbaar bij voorraadverklaring' zodat je al kunt executeren als het vonnis nog niet onherroepelijk is geworden, zgn. in kracht van gewijsde is gegaan). Je kunt wél een zgn. executie-kortgeding beginnen. Dat is een kort geding waarin je opkomt tegen de tenuitvoerlegging (executie) van het vonnis. Maar het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat je dat executie-kortgeding aangrijpt als verkapt rechtsmiddel. Je moet dan nog uitgebreid gemotiveerd stellen wáárom in dít geval je schuldeiser misbruik maakt van zijn executiebevoegdheid.

Spulletjes bij een ander neerdumpen is niet heel handig. Niet alleen frustreer je daarmee executie (en loop je het risico nóg verder aansprakelijk te worden gesteld) maar ook heeft het toch geen zin, want dan wordt er gewoon beslag gelegd op iets anders. De wet bepaalt niet voor niets uitdrukkelijk dat de schuldeiser zich kan verhalen op het gehele vermogen van zijn schuldenaar. En een huis kun je niet zo makkelijk bij een vriend neerdumpen.

Dus methoden om het te voorkomen...die zijn er eigenlijk niet, als er al een veroordelend vonnis ligt. Het idee is dat er uiteindelijk een einde moet komen aan procederen en dat uiteindelijk een schuld gewoon moet worden geïnd. Hooguit kun je dus nog het zgn. executie-kortgeding proberen wat ik net omschreef, maar daarvoor heb je uiteraard een advocaat nodig. Dat kun je niet met hulp van tweakertjes. :P

[ Voor 10% gewijzigd door nare man op 30-07-2007 00:35 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Anoniem: 218213 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 00:31:
http://www.elfri.be/nl/ju...beslagbare%20goederen.htm

hier kan je het een en andder lezen over beslaglegging,maar het maakt indd niet uit of je thuis bent of niet ze komen gewoon binnen en hangen een briefje aan de deur
Da's Belgisch recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Duidelijk, dus als morgen de deurwaarder komt, kan hij alles wat ik hier in huis heb staan meenemen? En als er bijvoorbeeld spullen in het -huur-huis staan wat van anderen is, een aantal zaken van mijn werkgever, en een aantal zaken van mijn partner, hoe zit het daar dan mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Anoniem: 205655 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 00:39:
Duidelijk, dus als morgen de deurwaarder komt, kan hij alles wat ik hier in huis heb staan meenemen? En als er bijvoorbeeld spullen in het -huur-huis staan wat van anderen is, een aantal zaken van mijn werkgever), en een aantal zaken van mijn partner, hoe zit het daar dan mee?
Ik heb het ooit eens op de BBC gezien. Dat is dus Brits en wellicht anders dan hier. Maar daar namen ze ook alle bezittingen van huisgenoten weg. En die moeten dan maar middels aankoopbonnen gaan bewijzen dat het niet van jou is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Anoniem: 205655 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 00:39:
Duidelijk, dus als morgen de deurwaarder komt, kan hij alles wat ik hier in huis heb staan meenemen? En als er bijvoorbeeld spullen in het -huur-huis staan wat van anderen is, een aantal zaken van mijn werkgever, en een aantal zaken van mijn partner, hoe zit het daar dan mee?
Het is gelukkig een 'gewoon' beslag en geen bodembeslag van de fiscus. Daarbij kunnen zgn. bodemzaken wel worden meegenomen. Dat mag hier in principe niet (de goederen van anderen maken immers geen deel uit van jouw vermogen en dus mag jouw schuldeiser zich er niet op verhalen) maar dat neemt niet weg dat er wel eens iets 'per ongeluk' meegenomen kan worden. Dat moet de betreffende persoon dan maar regelen met de beslaglegger, zou ik zeggen. Jij kunt ook niets méér doen dan zeggen wat níet van jou is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als morgen de deurwaarder komt, of overmorgen, kan ik dan nog betalen? Of is dat ook al te laat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Anoniem: 205655 schreef op zondag 29 juli 2007 @ 23:53:
Op het moment gaat het financieel weer beter, maar door problemen uit het verleden wordt er 1 dezer dagen door de gerechtsdeurwaarder beslag gelegt op mijn inboedel. Mijn vraag is, hoe gaat dat in zijn werk, wat is de procedure, etc. etc.
Lees dit eens bijvoorbeeld : http://www.groothuisligte...ren/veelgestelde-vragen/4

Kortgezegd komt de deurwaarder langs, die je binnen moet laten. Als je dat niet doet dan roept hij de hulp in van de politie en een hulpofficier van justitie en desnoods een slotenmaker. Eénmaal binnen legt hij beslag op een aantal goederen, waarvan hij inschat dat de executoriale verkoop genoeg zal opleveren om de schuld te voldoen. In het geval van een schuld van 4200 euro is dat waarschijnlijk een heel groot deel van je inboedel. Vervolgens gaat hij er weer vandoor (zonder je spullen) en houdt hij na een tijdje een veiling van jouw spullen in je eigen huis. Als hij vermoed dat je spullen gaat verplaatsen om aan de executoriale verkoop te ontkomen kan hij ze ook direct meenemen. Ohja, ook goed om te weten is dat alle extra kosten (advertentie in de krant van executoriale verkoop, slotenmaker, etcetera) allemaal bovenop de vordering komen.
Het gaat om een schuld van ongeveer €4200 maar ik denk niet dat dat enige invloed heeft op de te volgen procedure. Wie kan me hier iets meer over vertellen, en ook eventueel mij wijzen op mogelijkheden om dit toch te voorkomen?
Tsja, als er al een vonnis ligt denk ik dat je rijkelijk laat bent om het nog te voorkomen helaas :(. Meestal zijn er dan geen beroepsmogelijkheden meer. De 'makkelijke' manier is natuurlijk om een envelop met 5000 euro aan je muur te punaisen met een post-it : "Voor de deurwaarder" erop. Maarja, dan moet je dat natuurlijk wel hebben. Als het financieel weer beter met je gaat is het wellicht mogelijk om daar een lening voor af te sluiten. Executoriale verkoop van je inboedel is in vrijwel alle gevallen een heel ongunstige manier om je schuld in te lossen. Kan je beter nog het geld lenen, de deurwaarder afbetalen en daarna zelf je inboedel op marktplaats zetten om je lening af te lossen...

Succes!
Anoniem: 205655 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 00:45:
Als morgen de deurwaarder komt, of overmorgen, kan ik dan nog betalen? Of is dat ook al te laat dan?
Je kan _altijd_ nog betalen. Een deurwaarder schept geen genoegen in het onder de marktprijs verkopen van jouw spullen. Als je ze maandagochtend om 9 uur belt, kan je meteen betalen. Dat kan alleen maar bijkomende kosten schelen. Ook als de deurwaarder al in je huis is, of beslag heeft gelegd kan je nog steeds betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door eamelink op 30-07-2007 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Anoniem: 205655 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 00:45:
In de regel zijn deurwaarders bevoegd om namens de schuldeiser betalingsregelingen te treffen, dus als hij langskomt zou ik inderdaad zorgen dat ik een goed, redelijk en vooral realistisch betalingsplan klaar zou hebben, dan heb je nog een kans dat de executie voorkomen kan worden. Met contant geld zwaaien wil ook altijd nog wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Doordat het zover is gekomen is ook een lening niet meer mogelijk... Welke instantie/commerciele instelling wil €4200 lenen aan iemand die door bovenstaand ook niet al te goed bekend is bij het BKR :)
Al is het natuurlijk om te janken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat denken jullie, 4 termijnen van €1050, is dat realisties?
Dat kan ik me financieel veroorloven... Dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 205655 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 00:28:
Er is al een gerechtelijk vonnis ja.
Maar volgens mij gaan ze toch niet gelijk je huis leeghalen?
Dat hangt er van af wat er precies uitgesproken is. Executioriaal beslag (en -verkoping) heb je al gehad, qua uitleg, maar er is ook nog een conservatoir beslag. Dan komt de deurwaarder om een lijst te maken van alles wat je hebt. Alles wat onder het beslag valt mag je niet verkopen of weggeven, en kan op een latere datum verkocht worden.

De uitleg op wikipedia is een goeie:

http://nl.wikipedia.org/w...#Beslag_op_roerende_zaken

Wat je moet doen is simpel: bel de deurwaarder in kwestie op en geef aan dat je een betalingsregeling wilt treffen en daarvoor contact op gaat nemen met een gemeentelijke kredietbank. Vervolgens ga je naar de gemeentelijke kredietbank toe met alle papieren en leg je uit wat het probleem is. Ze zullen voor je bemiddelen met de deurwaarder en een regeling treffen. Als je geluk hebt is het een 'gewone' afbetalingsregeling (en dat kost weinig of niets) en anders betalen ze je schuld middels een lening die jij dan weer bij hun aflost. Verder helpen ze je met budgettering zodat je zo snel mogelijk uit de problemen bent.

Zolang er geen papier op je deur geniet wordt over een openbare verkoping hoef je niet bang te zijn dat ze het huis leeghalen. Dit is enkel om vast te leggen wat er te halen valt. Je moet wel nu in actie komen, anders gaat de boel alsnog verkocht worden.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

www.weldus.nl :?

Of je ouders?

edit: hmm dat is hypotheek. ik dacht dat ze ook leningen deden bij slecht bkr-verleden

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 30-07-2007 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ik vind het geen gek voorstel, maar ik ben natuurlijk niet jouw schuldeiser, dus ik kan er niet veel over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Lastig in te schatten. Dat zal ook wel afhangen van de waarde van je boedel. Als de deurwaarder inschat dat het nooit gaat lukken om de schuld af te lossen met de verkoop van je boedel, zal hij welwillender zijn om te praten over een regeling dan als hij een Van Gogh aan de muur ziet hangen natuurlijk :)

Maar het lijkt me niet verkeerd om het te proberen. Zorg dat je de eerste termijn dan vast cash hebt als de deurwaarder langs komt.

Maar je kan ze natuurlijk ook gewoon even bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb ook wel eens gezien dat men voor bv. 2000 euro aan spullen verkocht op een veiling, maar dat na aftrek van de veilingskosten e.d. er gewoon niks over was. En dat de schuld dus alsnog stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ja, enge verhalen zijn er genoeg :)

De kosten van een executieverkoop zijn er ook de reden van dat je liever (derden)beslag legt onder de bank van de schuldenaar, op diens bankrekening, of loonbeslag onder diens werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weet je wel hoe laat het is? En, ze dan voor 9 uur bellen? Dat lukt me nooit :)
Ik heb minstens 8 uur slaap nodig.
Maar jullie adviezen zijn waardevol, ik ga morgen bellen met de deurwaarder, en ik ga gelijk ook naar de gemeentelijke kredietbank, om of via hun een afbetalingsregeling, of een lening rond te krijgen.
En, HlpDsk, ik ben al 50.... en geen ouders meer die me kunnen helpen....., maar evengoed bedankt voor het meedenken :)
Ik dacht ook aan famile, werkgever, etc. etc., maar mijn familie heeft veel minder inkomen dan ik, en mijn werkgever wil geen voorschotten/leningen geven voor dit soort gevallen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-05 21:40

LauPro

Prof Mierenneuke®

Volgens mij ben je zo ver in de shit dat enige regeling niet meer te doen valt. Je kan het altijd nog proberen maar deze procedure wordt niet voor niets zo gevolgd. Je had dat voorstel waarschijnlijk maanden geleden moeten doen. Misschien als je ze morgen direct een eerste termijn kan betalen (vertrouwen wekken) dat ze er iets mee kunnen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 4629 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 00:53:
edit: hmm dat is hypotheek. ik dacht dat ze ook leningen deden bij slecht bkr-verleden
Gemeentelijke kredietbanken weigeren nooit mensen, ongeacht hun BKR of verleden. Ze zullen vaak wel voorwaarden stellen, maar als het echt mis is, kun je daar altijd terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Beslag leggen door een deurwaarder op je inboedel is toch ook gelijk openbare verkoop?

Of nemen ze die spullen mee en verkopen ze die later?

Ik denk dat je eventueel met geld op de proppen moet komen wil je dit nog 'kunnen' redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik weet dat ik het maanden geleden had moeten regelen. Maar door allerlei redenen is dat niet gelukt. Nu probeer ik de fouten welke ik in het verleden heb gemaakt niet meer te maken, maar die gemaakte fouten hangen nu als molenstenen om mijn nek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het probleem is, ik woon in Almere stad, en "onze" gemeentelijke kredietbank mag alleen maar mensen uit Almere haven en Almere buiten helpen. Ik val onder het BudgetBuro Almere, en die mogen geen geld uitlenen, alleen maar schuldsanering aanbieden. Of werkt dat toch anders in dit soort gevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 205655 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 01:07:
Of werkt dat toch anders in dit soort gevallen?
Toch bellen. Je hebt een inkomen, ik begrijp dat er ruimte inzit, dus probeer het. Als ze niks voor je kunnen doen zullen ze je doorverwijzen. En het treft, ze hebben morgen van 09:00 tot 10:00 telefonisch spreekuur. (http://www.almere.nl/live...1461&loc=258225&det=69347)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ga ze morgen bellen. Bedankt Burne.
Ik hou jullie verder wel op de hoogte...
En, als jullie niets meer van me horen, is mijn pc ook in beslag genomen... :)

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 205655 op 30-07-2007 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Anoniem: 58485 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 01:05:
Beslag leggen door een deurwaarder op je inboedel is toch ook gelijk openbare verkoop?

Of nemen ze die spullen mee en verkopen ze die later?
Niet direct, je hebt twee soorten beslag: conservatoir en executoriaal. Simpel gezegd leg je conservatoir (=bewarend) beslag als je nog geen veroordelend vonnis hebt, maar je wel alvast de spulletjes van je schuldenaar veilig wilt stellen. De rechter bekijkt dan jouw verhaal, en als hij het geloofwaardig vindt dat je een vordering hebt op die persoon dan verleent hij verlof om beslag te leggen. De rechter zegt dan wel dat je binnen korte tijd een échte procedure moet beginnen (meestal binnen 14 dagen) anders vervalt het beslag weer automatisch. Iemand moet immers niet te lang ge-etterd worden met beslag terwijl zijn schuldeiser niet écht naar de rechter gaat.

Bij executoriaal (=verhalend) beslag gaat het inderdaad om executieverkoop. Dat gebeurt meestal op een openbare veiling, maar het kan ook onderhands of op andere wijze. Dat kan alleen als je al een veroordelend vonnis hebt verkregen, dus een uitspraak waarin gezegd wordt dat jouw schuldenaar moet betalen. Maar natuurlijk kan de deurwaarder op elk moment tijdens de executoriale fase de verkoop stoppen als er een regeling o.i.d. wordt aangeboden.

[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 30-07-2007 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 28-05 20:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Zijn pc is weg.. sluit maar :)

Succes BaldaBalda!

Kom op, het is hier niet de HK.

[ Voor 28% gewijzigd door Rukapul op 30-07-2007 09:22 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:39
Anoniem: 205655 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 00:50:
Doordat het zover is gekomen is ook een lening niet meer mogelijk... Welke instantie/commerciele instelling wil €4200 lenen aan iemand die door bovenstaand ook niet al te goed bekend is bij het BKR :)
Al is het natuurlijk om te janken.....
Gemeentelijke kredietbank of vergelijkbare instelling?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

nare man schreef op maandag 30 juli 2007 @ 00:43:
[...]

Het is gelukkig een 'gewoon' beslag en geen bodembeslag van de fiscus. Daarbij kunnen zgn. bodemzaken wel worden meegenomen. Dat mag hier in principe niet (de goederen van anderen maken immers geen deel uit van jouw vermogen en dus mag jouw schuldeiser zich er niet op verhalen) maar dat neemt niet weg dat er wel eens iets 'per ongeluk' meegenomen kan worden. Dat moet de betreffende persoon dan maar regelen met de beslaglegger, zou ik zeggen. Jij kunt ook niets méér doen dan zeggen wat níet van jou is.
Ze gaan wel heel ver. Ik zag hier ooit een topic over iemand waarvan zijn auto in beslag was genomen omdat hij die had uitgeleend aan iemand die schulden had (en werd aangehouden met een of ander iets). Maar dat ging over openstaande bekeuringen dacht ik (dus dat is ook de staat).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Marzman schreef op maandag 30 juli 2007 @ 10:18:
[...]

Ze gaan wel heel ver. Ik zag hier ooit een topic over iemand waarvan zijn auto in beslag was genomen omdat hij die had uitgeleend aan iemand die schulden had (en werd aangehouden met een of ander iets). Maar dat ging over openstaande bekeuringen dacht ik (dus dat is ook de staat).
Ja, maar voor bekeuringen kan echt geen bodembeslag gelegd worden :P De officier van justitie kan, als ik het me goed herinner, alleen in het geval van een ontnemingsprocedure ex 36a-e Sv gebruik maken van de civielrechtelijke middelen tot beslag en verhaal.

Hoe het geval zat dat jij nu schetst weet ik niet. Het kan ook om een andere maatregel gaan. Ook bij dingen als oplegging van een maatregel tot verbeurdverklaring of onttrekking aan het verkeer kunnen spulletjes weg worden gehaald, ongeacht bij wie ze zich bevinden.

Verder kan een auto natuurlijk ook in beslag genomen worden als een ander dan de eigenaar er veel te hard mee rijdt of wanneer die ander reeds zoveel bekeuringen heeft openstaan dat-ie meteen meegenomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:42
Anoniem: 205655 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 01:00:
Weet je wel hoe laat het is? En, ze dan voor 9 uur bellen? Dat lukt me nooit :)
Ik heb minstens 8 uur slaap nodig.
Als ik schuldeiser was zou ik alleen nog genoegen nemen met het hele bedrag in 1x.
Kansen genoeg gehad...

Volgens mij deden ze dat ook zo bij "De Deurwaarder" waar ze Intrum Justitia gastes volgden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 21:35
Ik heb enige tijd bij Intrum Justitia gewerkt. De procedure na een vonnis was dan als volgt: deurwaarde gaat bij het wanbetalende object langs met een laatste waarschuwing. Het wanbetalende object krijgt dan nog twee weken (kan ook korter geweest zijn) de tijd om te betalen, dit gebeurde meestal ook. Dit is voor de DW veel efficiënter dan direct na het vonnis het huis leeghalen. Het vonnis wordt dus in eerst instantie gebruikt als een extra stok achter de deur.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:42
argro schreef op maandag 30 juli 2007 @ 13:37:
Het wanbetalende object krijgt dan nog twee weken (kan ook korter geweest zijn) de tijd om te betalen
Volledig bedrag of weer een regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
matthijst schreef op maandag 30 juli 2007 @ 14:07:
[...]

Volledig bedrag of weer een regeling?
Gehele bedrag volgens mij (was niet helemaal mijn afdeling). De tijd om regelingen te treffen is al voorbij. Bovendien kun je eigenlijk altijd beter een regeling met de bank treffen (lening) en de DW in één keer betalen. De DW rekent tenslotte ook rente bij een regeling in dit stadium.

Voor de TS gaat de vlieger van een lening bij de bank alleen niet op heb ik reeds begrepen. Ik hoop voor hem dat hij succes heeft gehad bij de GKB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-05 16:40

boesOne

meuh

offtopic en no offence: Mooi staaltje depersonalisatie: Het wanbetalende "object" :|

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De schuldenaar hoeft natuurlijk niet persé een natuurlijke persoon te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 21:14

Jiffy

God, you're ugly!

boesOne schreef op maandag 30 juli 2007 @ 15:02:
offtopic en no offence: Mooi staaltje depersonalisatie: Het wanbetalende "object" :|
Dat noemen ze beroepsdeformatie.

Maar ik ga er eerlijk gezegd momenteel van uit dat TS geen pc meer heeft waarmee hij in dit topic kan posten... :|

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
argro schreef op maandag 30 juli 2007 @ 13:37:
Ik heb enige tijd bij Intrum Justitia gewerkt. De procedure na een vonnis was dan als volgt: deurwaarde gaat bij het wanbetalende object langs met een laatste waarschuwing. Het wanbetalende object krijgt dan nog twee weken (kan ook korter geweest zijn) de tijd om te betalen, dit gebeurde meestal ook. Dit is voor de DW veel efficiënter dan direct na het vonnis het huis leeghalen. Het vonnis wordt dus in eerst instantie gebruikt als een extra stok achter de deur.
Ik neem aan dat je het niet-betalende subject bedoelt ;) het beslagobject is datgene waar je beslag op legt. Is wel even wat vriendelijker ;)

Overigens is de gang van zaken bij Intrum Justitia dan nog redelijk netjes. Je hebt ook de figuur van het conservatoir beslag, zoals ik hierboven beschreef, die je al kunt gebruiken als je nog niet eens een eis in de hoofdzaak hebt ingesteld. De voorzieningenrechters toetsen dat erg licht. Dus wij leggen in de regel gewoon op alles beslag (liefst op een woonhuis) zodra het kan, uiteraard binnen de grenzen van de rechterlijke toetsing, maar in elk geval niks afwachten tot er een vonnis ligt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je die schuld hebt gekregen en waarom je er niet eerder aan hebt gedacht om een lening aan te vragen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
nare man schreef op maandag 30 juli 2007 @ 15:49:
[...]

Ik neem aan dat je het niet-betalende subject bedoelt ;) het beslagobject is datgene waar je beslag op legt. Is wel even wat vriendelijker ;)

Overigens is de gang van zaken bij Intrum Justitia dan nog redelijk netjes. Je hebt ook de figuur van het conservatoir beslag, zoals ik hierboven beschreef, die je al kunt gebruiken als je nog niet eens een eis in de hoofdzaak hebt ingesteld. De voorzieningenrechters toetsen dat erg licht. Dus wij leggen in de regel gewoon op alles beslag (liefst op een woonhuis) zodra het kan, uiteraard binnen de grenzen van de rechterlijke toetsing, maar in elk geval niks afwachten tot er een vonnis ligt :P
Beslagleggen op alles (het liefst een woonhuis) is vriendelijk wil je zeggen? ;)

Ik bedoel wel "wanbetalend object", dit hoeft immers (zoals eamelink ook zei) geen natuurlijk persoon te zijn (maar daar weet jij meer vanaf dan ik) en zo werd het nou eenmaal genoemd bij IJ. Klinkt niet vriendelijk maar een incassobureau heeft vriendelijk doen ook niet als core-businness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-05 23:10
laat maar, spuit 11

[ Voor 93% gewijzigd door Goldwing1973 op 30-07-2007 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
argro schreef op maandag 30 juli 2007 @ 16:02:
[...]
Beslagleggen op alles (het liefst een woonhuis) is vriendelijk wil je zeggen? ;)

Ik bedoel wel "wanbetalend object", dit hoeft immers (zoals eamelink ook zei) geen natuurlijk persoon te zijn (maar daar weet jij meer vanaf dan ik) en zo werd het nou eenmaal genoemd bij IJ. Klinkt niet vriendelijk maar een incassobureau heeft vriendelijk doen ook niet als core-businness.
En terecht. Als iemand het al zo ver heeft laten komen dat er een veroordelend vonnis ligt valt er ook weinig meer te zeggen. Overigens ook mijn complimenten voor BaldaBalda, ik heb zelden iemand gezien die zo realistisch en sportief praat over beslaglegging op zijn inboedel. Meestal heeft men het dan al weer snel over ratten, uitbuiters, boeven en lijkenpikkers. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:05

ByteDelight

Retro computing is alive!

edit:
Sorry dat ik mn mening gaf.

Hoe dan ook, succes, en ik hoop dat je er weer helemaal bovenop komt na deze situatie.

[ Voor 73% gewijzigd door ByteDelight op 31-07-2007 08:40 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
l0c4lh0st schreef op maandag 30 juli 2007 @ 15:55:
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je die schuld hebt gekregen en waarom je er niet eerder aan hebt gedacht om een lening aan te vragen?
De ervaring leert dat een TS dat beter niet deelt aangezien er een behoorlijk groepje GoT-ers is die daar niet op een fatsoenlijke wijze mee kom kan gaan en meent een TS daarop aan te moeten spreken. Een voorbeeld heeft zich in deze draad al aangediend:
Dit is niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 212181

That sucks... Heb ik december ook mee gemaakt, hoewel bij mij het bedrag een kleine 1000 euro was... Bij mij hebben ze niets meegenomen, had ff snel me spullen bij iemand anders gedumpt en ik kreeg uiteindelijk uitstel van 3 maanden (dat was het enige wat de deurwaarder nog voor me kon doen)...

Zo die stress wat het met zich meebracht wil ik nooit meer meemaken... Het beste wat je kan doen is gewoon met de deurwaarder praten en kijken of je alsnog een regeling kan treffen, zo was het bij mij ook gegaan... Btw de eerste keer neemt hij niets mee hij komt alleen checken wat hij kan meenemen en daarna komt hij nogmaals terug om de spullen mee te nemen... Ik wens je sterkte en succes... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177912

Ik heb dit zo'n 12 jaar geleden ook ooit meegemaakt wegens zonder enige (administratieve) ervaring zelfstandige te zijn geworden ... ik begrijp dus perfect wat je nu voelt. Het heeft me jaren achtervolgt en telkens was ik weer bang thuis te komen in vrees weer een 'brief' te vinden.

Zijn ze de spullen ook al effectief komen opladen? Normaal is er steeds enige tijd tussen de beslagname en het effectief komen opladen (in België althans). Als je dan een regeling treft met de beslagrechter (meestal betekent dit: loonsbeslag) kan je, zelfs al is alles al opgeladen, nog steeds je spullen terug krijgen. Die dingen worden immers niet meteen verkocht.

Als het je een troost mag wezen: zorg dat je een goed afbetalingsplan krijgt, alles wat beter in de hand houdt (ik weet het, administratie is niet altijd het leukste), leert uit je fouten en VOORAL NIET JE HOOFD IN HET ZAND STEKEN ... dan kom je er uiteindelijk wel uit (al kan dat vaak jaren duren). Ik ben er ondertussen in ieder geval helemaal uit én heb een succesvolle carriere als General IT manager van een best wel groot bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-05 16:51

Beugelfles

I love rusty spoons

Ik heb het hele topic gelezen en ben nu toch wel benieuwd wat er is gebeurd met ts.

Om even de discussie aan te wakkeren:
Wat heeft het voor een nut om beslag op de spullen van iemand spullen te leggen?

Als een schuldeiser zijn geld terug wil zien kan hij beter een betalingsregeling treffen. Dan weet hij in ieder geval zeker dat het geld er komt. Als je tweedehands banken, koelkasten en misschien een pc'tje gaat verkopen dan krijgt hij zijn 5k nooit meer terug.

Of is in beslagname meer een stok achter de deur om degene met een schuld 'bang' te maken?

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177912

Een stok achter de deur? Hangt er wat van af ... of het overheidsdiensten zijn of niet ... die hebben gewoon een abonnement lopen bij de deurwaarders. Die trekken er zich echt niet veel van aan of ze al hun geld ineens krijgen. En gezien zelfstandigen geen vast inkomen hebben kiezen ze geld voor hun eieren ... Wat ze te kort komen 'regelen' ze later. Zij hopen denk ik op een aanzienlijk bedrag in één keer bij wijze van 'eerste' afbetaling (en ook op het afschrikingseffect natuurlijk).

Maar blijf vooral kalm: hoe je het ook draait of keert, betalen moet je toch en dus best zo snel mogelijk ... die interesten zijn namelijk niet mals dus kan je best zo snel mogelijk een regeling treffen (van je afbetaling gaat immers ook steeds een deel naar de deurwaarder). En geloof me, een regeling willen ze alemaal want zo zijn ze tenminste min of meer zeker dat ze, op termijn, hun geld zullen hebben.

En het nut? Wel, eerst en vooral de afschrikking natuurlijk en het shock-effect. Het verandert je leven helemaal en als je leert uit je fouten kan het uiteindelijk zelfs een positieve ervaring zijn ... het zal je niet snel opnieuw overkomen! En ga nou niet beweren dat ik het allemaal zo positief vind he ... maar het feit is en blijft: if it doesn't kill you it makes you stronger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Beugelfles schreef op maandag 30 juli 2007 @ 22:38:
Ik heb het hele topic gelezen en ben nu toch wel benieuwd wat er is gebeurd met ts.

Om even de discussie aan te wakkeren:
Wat heeft het voor een nut om beslag op de spullen van iemand spullen te leggen?

Als een schuldeiser zijn geld terug wil zien kan hij beter een betalingsregeling treffen. Dan weet hij in ieder geval zeker dat het geld er komt. Als je tweedehands banken, koelkasten en misschien een pc'tje gaat verkopen dan krijgt hij zijn 5k nooit meer terug.
Je ziet het nu wel heel beperkt. Beslag leggen is nodig om iemands spullen te kunnen kopen. Jij denkt nu aan het voorbeeld van de zielige tweaker met alleen een tweedehands PC maar wel een (op termijn) gevulde bankrekening, maar dat is natuurlijk niet het normale geval. Normaal gesproken heeft iemand gewoon spulletjes die je kunt verkopen en die leveren meer concreets op dan een betalingsregeling. Dan heb je júist datgene wat je níet wilt hebben: een (zoveelste) papieren belofte dát er op termijn zal worden betaald. En geloof me, als er al een veroordelend vonnis ligt, dan is in de regel de hele papieren reutemeteut allang doorlopen :P

Een schuldeiser heeft juist behoefte aan houvast. Dat heeft hij niet als hij wéér genoegen moet nemen met een betalingsregeling.
Of is in beslagname meer een stok achter de deur om degene met een schuld 'bang' te maken?
Nee, dat zou misbruik van recht zijn. Conservatoir beslag wordt in de praktijk wel vaak gebruikt als pressiemiddel maar eigenlijk is dat niet helemaal de bedoeling. Vandaar ook de regel dat je een maximale termijn krijgt waarbinnen je er een 'echte' rechter bij moet halen (meestal veertien dagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Anoniem: 205655 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 00:52:
Wat denken jullie, 4 termijnen van €1050, is dat realisties?
Dat kan ik me financieel veroorloven... Dus?
Als jij direct begint met een termijn van 1050 euro (direct contant betaald) en je kunt aantonen (dmv salarisstroken) dat de rest ook daadwerkelijk binnen 4 maanden betaald wordt, is dat zeker nog mogelijk. Maar dat is ook afhankelijk van wat je binnen hebt staan..

Is dat 3x weinig tot niets, dan zullen ze eerder op die 1050 gokken. Heb je een stereo staan van 15.000 (als voorbeeld), dan zullen ze eerder daartoe overgaan.

Wel erg jammer dat je het zover hebt laten komen. Vaak is ervoor nog zeker iets te regelen. Voor meer succes via een schuldhulpverlening of via een AMW.

Zeker bij een AMW kunnen we dingen die bureau schuldhulpverlening niet doet. Helemaal in het voortraject. Dan beiden we wel eens ooit aan om schulden af te komen (als iemand nog spaargeld heeft b.v.). Dus we hebben bedrag X en willen daarmee 50% van de schuld afkopen. Dit maak je duidelijk dat je dit naar meerdere schuldeisers doet. Mocht dat niet lukken dan gaat het naar bureau schuldhulpverlening en wellicht WSNP.

Gezien ze meestal wel weten dat indien het een WSNP word ze echt bijna geen flikker van hun geld zien, gaan ze er vaak in mee. (onlangs zo nog voor iemand behoorlijk veel schulden afgekocht, tegen 50% van de waarde).

Maar in jou geval, zou ik zeker proberen te regelen om het gewoon te betalen. Maar dat moet dan wel redelijk zijn (dus geen 25 euro in de maand).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226543

tuurlijk kan er wat aan gedaan worden.
kijk maar eens op
www.hulpbijschulden.com
als je je hier aan meld kan er veel worden voor komen.
dan is er ook nog de wet schuld saneering wsnp.
maar bel daar eens heen of stuur een mail.
dit is geen raar bureautje maar aan gesloten bij de NVVK net als veel gemeenten
succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Het valt me op dat de TS al een hele tijd niet meer gereageerd heeft. Zullen ze dan toch zijn spullen in beslag genomen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcoLyte!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:38

AcoLyte!

*evil grin*

vrees van wel. pc staat nu in een opslaghok stof te vangen...

don't mistake lack of talent for genius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Justifier schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 12:07:
Het valt me op dat de TS al een hele tijd niet meer gereageerd heeft. Zullen ze dan toch zijn spullen in beslag genomen hebben?
Ik denk eerder dat TS druk is met regelen en niet steeds verslag aan ons kan uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-05 23:23
Ik heb dit topic ook eens gelezen en ik ben wel nieuwsgierig wat de topicstarter gedaan heeft.

Zijn situatie komt me redelijk bekend voor, ik zelf heb ook een schuld van +/- 18.000 euro en zit nu in een saneringstraject WSNP. Ook hier heb ik iemand gehad (Een bewindvoerder) die van je wil weten of je waardevolle spullen hebt, maar ze hebben uiteindelijk nergens beslag op laten leggen. Het gros gaat gewoon door als normale boedel waarmee je leeft. Ze kijken met name naar dure (plasma) tv's of stereo's, antiek of andere dure spullen, niet naar normale spullen. Ikzelf heb normale audiospulletjes (setje Eltaxjes van nog geen 100 euro :P ). Wat dat betreft zie ik ook het nut er niet van in om iemands boedel af te pakken. Daar wordt zo iemand helemaal niet beter van. Ga dan liever met een maatschappelijk werker om tafel, verzamel alle informatie en kom tot een betalingsregeling. Of WSNP. Het is moeilijk voor te stellen dat ze je huis leegtrekken voor een schuld van minder dan 5000 euro. Ik ken mensen die in het WNSP traject zitten die tonnen en soms miljoenen schuld hebben. Vergeleken met dat is die 18k van mij en 5k van Ts een lachertje.

Ik las ook dat Ts gewoon werk heeft, nou dan moet het toch allemaal goedkomen? Als je redelijk vast werk hebt, dan kom je al een heel eind. En wat is nu 5000 euro? Dat kun je binnen een jaar afbetalen als je niet al te ruim leeft. :)

Overigens, als je een paar middelmatig waardevolle spullen hebt, zoals bv. een pc systeem, die is klein genoeg om even bij vrienden of familie te zetten nog voordat die deurwaarder langskomt. (Moet je natuurlijk niet een opvallend leeg bureau laten staan :P )

[ Voor 9% gewijzigd door Snowwie op 07-12-2007 23:36 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:12
Ik begrijp dat Ts een baan heeft, waarom dan geen schuldsanering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:06

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Snowwie schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 23:30:
*knip*. Wat dat betreft zie ik ook het nut er niet van in om iemands boedel af te pakken. Daar wordt zo iemand helemaal niet beter van. Ga dan liever met een maatschappelijk werker om tafel, verzamel alle informatie en kom tot een betalingsregeling. Of WSNP. Het is moeilijk voor te stellen dat ze je huis leegtrekken voor een schuld van minder dan 5000 euro.*knip*
Juist voor lage bedragen kan het lucratief zijn om beslag op de boedel te leggen. Een schuld van € 500 is nl. makkelijker aangezuiverd via boedelverkoop, dan een schuld van € 5.000.

Overigens ligt het heel vaak aan de relatie tussen de schuldeiser en de schuldenaar of er werkelijk tot verkoop word overgegaan. De deurwaarder vind 'n openbare verkoop helemaal niet leuk, dus zal er altijd proberen onder uit te komen. Echter, hij werkt in opdracht van de schuldeiser en MAG niet weigeren als deze 'n boedel-verkoop eist. En dat kan heel ver gaan, lijstje van spullen die niet verkocht mogen worden:
* bed en beddegoed;
* mondvoorraad voor 1 maand;
* gereedschappen waarmee het inkomen verdiend wordt.
Is het al duidelijk uit welke tijd deze wet komt?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1