Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[JS/CMS] Verticale positionering contentblokken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie
Op het moment ontwikkel ik een website voor de lokale voetbalclub. Deze website gaat gebruik maken van een klein CMS waarmee zij de mogelijkheid hebben enkele dele van de website aan te passen/vullen. Naast formulieren, gastenboek en fotoalbums zijn er een aantal pagina's , zoals informatie en geschiedenis, die opgebouwd worden uit blokken.

Een blok kan gedefinieerd worden als een layer dat of rechts float met breedte van een halve pagina, of links float met breedte van een halve pagina, of de gehele breedte van de pagina heeft.

Zij moeten deze contentblokken kunnen beheren in het CMS.

Voorbeeld
Afbeeldingslocatie: http://www.digatech.nl/testblokken.jpg

Probleemstelling
Ik wil graag de vraag in de groep gooien over wat de mogelijkheden zijn om dit voor mij als programmeur eenvoudig te doen en voor de contentbeheerders eenvoudig is om mee om te gaan. Het probleem zit hem niet zozeer in de horizontale positie want dat komt neer op een CSS float waarde zetten afhankelijk van de waarde die uitgelezen wordt uit de database. Voor de horizontale positie kan ik nog niet echt een duidelijke manier vinden.

Als ik een rechts en links gepositioneerde layers heb, hoe kan ik dan eenvoudig aangeven hoe de positie moet zijn omdat elk contentblok verschillende hoogtes en dergelijk hebben is het lastig te oordelen hoe en wat waar komt aan de hand van een cijfer.

Oplossingen/alternatieven/ideeën

1) Oplossing: Getal toekennen aan het contentblok in totaliteit. Komt neer op: Elk blok heeft een waarde, hoe hoger de waarde , hoe belangrijker, hoe dichter bij de top. ( order by in SQL en uitspuugen ). Dit is de meest voor de hand liggende naar mijn mening maar niet een elegante oplossing.
2) Alternatief: Hen beperken tot specifieke grootte. Je krijgt dus een mooi grid dat duidelijker te begrijpen en in te delen is.

Kern
Wat zijn de mogelijkheden wat betreft het positioneren van contentblokken, met de mogelijkheden: links,rechts en volledige breedte, als het eenvoudig moet blijven voor de contentbeheer en eventueel ook programmeur?

Alvast bedankt :)

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? :(

• WouZz
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

WouZz

Elvis is alive!

Ik denk dat je in je CMS per blok aan moet geven of het a) recht, links, boven of onder valt, b) de rangorde.

Ophalen en sorteren op rangorde.

Hoe je dit in je CMS regelt is de grootste vraag. Gaaf zou natuurlijk zijn als je met drag en drop kunt instellen waar een blok terecht komt.

On track

Verwijderd

Topicstarter
WouZz schreef op maandag 30 juli 2007 @ 14:01:
Hoe je dit in je CMS regelt is de grootste vraag. Gaaf zou natuurlijk zijn als je met drag en drop kunt instellen waar een blok terecht komt.
Klopt maar ik denk niet dat dit eenvoudig te realiseren is maar ben er inderdaad nu even naar aan het zoeken. Concreter ( misschien voor anderen handig ) zit ik te kijken of ik niet met Mootools of prototype een uitbreiding kan schrijven die dat werk doet.

Ik zal het voor de eerste versie oplossen met een rangorde zodat er in ieder geval content gevuld kan worden.

• WouZz
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

WouZz

Elvis is alive!

Wat betreft functionaliteit is het neerzetten van twee selectboxes natuurlijk voldoende. Wil je het er gelikt uit laten zien, dan kan je aan de slag met bv de drag-n-drop feature van script.aculo.us (add on op prototype)

On track

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
En als je het simpel wil houden is dit misschien ook wat: een heel simpel script (makkelijk te begrijpen, het handigste is zelf het php gedeelte opnieuw te schrijven) wat goed en praktisch werkt. Ik ben niet zo van de grote frameworks, en ik vond dit erg handig.

Verwijderd

Topicstarter
Update:
Ik heb eerst een met ajax achtige drag en drop interface ontwikkeld op de JS library mootools. Dit bleek aardig te werken maar doordat ik alle functionaliteiten hiermee opnieuw moet gaan ontwikkelen ben ik toch maar gestopt. Ik bedoel hiermee functionaliteiten als: dynamisch toevoegen van blokken, functie schrijven om huidige stand van zaken op te slaan, foutafhandelingen, selecteren van type blokken, enzovoort. Leuke klus voor later.

Heb het nu opgelost vanuit een ander perspectief. Ik heb de fckeditor aangepast en gebruik nu tabellen zodat zij zelf bepalen hoe het een en ander eruit komt te zien. De fckeditor neemt mijn blocks.css over en heeft daarmee direct een preview. Ik heb ook de templates aangevuld zodat ze voorbeelden van pagina's met meerdere blokken ( 1 kolom, 2 kolommen, etc ) kunnen kiezen. Toch alle flexibiliteit , qua html wat minder. Maargoed, tijdnood. Morgen op vakantie naar Mallorca :)

Toch bedankt voor de reacties.
Pagina: 1