Toon posts:

Videokaart in de fik na installatie Vista

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen. Ik heb denk ik een enorm probleem en geen know how . Ik heb onderstaand pc'tje:
AMD 2400XP+
Asus A7V266
1,5gb werkgeheugen
Aopen FX5900XT 128mb
4x Western hd's
Dvd- en cdr-brander

wat ander pci kaartjes en een 360WATT chieftec ofzo voeding.

Nu is het volgende gebeurd. De installatie van Vista was bijna klaar volgens mij. De pc wilde Windows binnen gaan alleen toen viel alles in 1 keer uit. Voorop de pc bleef er een ledje knipperen en hij deed niets meer. Ik wist niet wat dit betekende dus zette de stroom eraf en deed deze erweer op en probeerde de pc weer aan te zetten. Je hoorde dat de boxen even aan/uit gingen maar verder deed ie niets.
Ik had vroeger een 300WATT voeding, wat te weinig bleek voor dit systeempje, dus ik dacht misschien kost het allemaal teveel stroom dus ik trek de stroom uit 2 van mijn 4 hd's. Toen ging hij wel aan maar direct toen hij aan ging kwam er een klein steekvlammetje vrij bij de videokaart. Hij ging dit keer niet automatisch uit en heb hem dus zelf maar uitgezet.
Nu weet ik dus niet wat het probleem is hier, voeding/vista/leeftijd of iets anders?. Daarom aan jullie de vraag wat is hier fout gegaan, want een videokaart mag niet zomaar in de fik vliegen.

Daarbij zou ik ook graag willen weten watvoor nieuwe videokaart ik zou moeten kopen omdat mijn moederboord denk ik geen PCIe ondersteund alleen maar agp denk ik, of moet ik gewoon een nieuw systeem kopen (Powershell :)). Ik game nooit alleen maar internet, office en photoshop (foto's) dus er hoeft denk ik geen bizar goede videokaart in.

b.v.d.

Verwijderd

Foto's? Is het aan de stroomconnector van je videokaart dat de zaak verkoold is?

• Walance
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:59

Walance

Hm.. wat zal ik hier schrijven

Dat is niet zo mooi.. ik zou denken dat de koeler van de videokaart niet meer draaide, misschien vol met stof? Ik zou anders ook niet weten waar het aan ligt.

Als je toch geen games speelt kun je net zo goed een goedkoop kaartje halen zoals de FX5200 van GeForce of een vergelijkbare van ATI.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 21:48:
Foto's? Is het aan de stroomconnector van je videokaart dat de zaak verkoold is?
Foto's komen eraan. En ja de koeler zit helemaal onder de stof O-).

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-03 19:17
Ik zou allereerst even heel zuinig zijn op je hard-disks. (eventueel back-up op andere PC) voordat je met dezelfde voeding verder gaat werken. Just in case.
Je zou kunnen kijken wat er gebeurd als je de pc opstart zonder graka en randapparatuur. Geeft ie de BEEP-code dat de graka mist dan heb je geluk en is alleen je 5900XT kaduuk. Anders zou je even de BBG (Best Buy Guide) van T.net na kunnen kijken voor een degelijk X2 systeempje (Dual core zal een ware verlichting zijn als photoshopper.

Edit: Je mag er wel van uitgaan dat je AGP hebt. Geen socket A bord te vinden met PCI-e en geen 5900XT die op PCI te krijgen is.

[ Voor 11% gewijzigd door TeXiCiTy op 29-07-2007 21:52 ]

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-07 09:04

boesOne

meuh

Een willekeurige agp vga kaart is voldoende als je toch niet gamed.

Dat de vga kaart in de hens vliegt kan aan de vga kaart zelf liggen, aan 't mobo of aan de voeding.
Vista doet een performance test tijdens de installatie, en die zal blijkbaar teveel geweest zijn voor je systeem. Ik denk dat de voeding het niet trok en vreemde voltages ging geven. Of het mobo hierdoor ook kapot is weet ik niet.

edit: 4 replies in 2 minuten.. sensatie! ;)

[ Voor 5% gewijzigd door boesOne op 29-07-2007 21:51 ]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

Topicstarter
Foto
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 21:48:
Nope zie foto.
TeXiCiTy schreef op zondag 29 juli 2007 @ 21:50:
Ik zou allereerst even heel zuinig zijn op je hard-disks. (eventueel back-up op andere PC) voordat je met dezelfde voeding verder gaat werken. Just in case.
Je zou kunnen kijken wat er gebeurd als je de pc opstart zonder graka en randapparatuur. Geeft ie de BEEP-code dat de graka mist dan heb je geluk en is alleen je 5900XT kaduuk. Anders zou je even de BBG (Best Buy Guide) van T.net na kunnen kijken voor een degelijk X2 systeempje (Dual core zal een ware verlichting zijn als photoshopper.

Edit: Je mag er wel van uitgaan dat je AGP hebt. Geen socket A bord te vinden met PCI-e en geen 5900XT die op PCI te krijgen is.
Ga ik eens proberen, thx! Het is idd een AGP kaartje.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2007 22:13 ]

Verwijderd

Ziet er uit als het voltage-regulator gedeelte. Core mogelijk fel belast en de regulator trok het niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 22:10:
Ziet er uit als het voltage-regulator gedeelte. Core mogelijk fel belast en de regulator trok het niet meer.
Videokaart heeft het dus gewoon begeven?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2007 22:14 ]

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
'gewoon' is nog maar de vraag, maar begeven heeft 'ie het zeker ja.

Biept de PC zonder graka nog wel als je 'm aanzet? (evt. eerst alle HD's loskoppelen)

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 22:11:
[...]

Videokaart heeft het dus gewoon begeven?
jip de voltage regeling is kapot.
Gebeurt wel vaker bij hoge belasting.
Een 5900 gpu is best een stroom vreter.
En als je koeler niet goed draait word ook de delen rond om de koeler niet gekoelt.(ook de voltage regelaar)

Verwijderd

Topicstarter
brama schreef op zondag 29 juli 2007 @ 22:18:
'gewoon' is nog maar de vraag, maar begeven heeft 'ie het zeker ja.

Biept de PC zonder graka nog wel als je 'm aanzet? (evt. eerst alle HD's loskoppelen)
Ik heb de pc even aan gezet en ik hoor dan 4 piepjes de eerste lang de rest kort... Lampje op het moederboord brand overigens ook nog gewoon.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2007 22:25 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:29
Of je voeding had last van een stroompiek, waardoor je videokaart het begeven heeft. Of je videokaart werd inderdaad zwaar belast, wat de stroomregulator niet trok.

• brama
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 22:24:
[...]

Ik heb de pc even aan gezet en ik hoor dan 4 piepjes de eerste lang de rest kort... Lampje op het moederboord brand overigens ook nog gewoon.
Ok, dan is de rest van het systeem nog wel intakt. Andere AGP kaart erin jassen zou ik zeggen. Evt. koop je hier tweedehands wat bij vraag&aanbod, of je koopt een el-cheapo dingetje nieuw. Liefst iets passief gekoeld (geen fan), heb je ook geen probleem meer als de ventilator stil valt.

Verwijderd

Topicstarter
brama schreef op zondag 29 juli 2007 @ 22:31:
[...]

Ok, dan is de rest van het systeem nog wel intakt. Andere AGP kaart erin jassen zou ik zeggen. Evt. koop je hier tweedehands wat bij vraag&aanbod, of je koopt een el-cheapo dingetje nieuw. Liefst iets passief gekoeld (geen fan), heb je ook geen probleem meer als de ventilator stil valt.
Ok! Alleen of het dus puur aan de videokaart heeft gelegen kan ik dus niet weten? Denk namelijk ook een beetje aan de voeding. Ik had wel eens dat als ik de computer opstartte geen geluidskaart had of als de computer aanstond dat een hd uit en aan ging. Lijkt me toch een typisch voorbeeld van een niet goed functionerende voeding...?
Zit toch wel stiekum naar een nieuw systeempje te kijken hoor, blijf zo oude meuk vervangen door eigenlijk 'oude' hardware. Kan veel hardware meenemen naar de nieuwe eventueel. Maargoed bedankt iig voor alle !snelle! reacties :).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2007 22:44 ]

Verwijderd

harde schijf kan ook uitgaan ivm met power-saving als hij een tijdje niet gebruikt is. kun je instellen in configuratiescherm|energiebeheer dacht ik.

• brama
  • Niet online
Typische voedingsproblemen zijn een instabiel systeem.

Gezien de leeftijd van je hardware is het inderdaad een mooi excuus om eens wat nieuws te kopen. Ik zou er zeker geen nieuwe AGP kaart meer induwen i.i.g. Vandaar de tweedehands suggestie.

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
Ookal werd de videokaart mss zwaar belast door de interne test van Vista zou nog niet iets kapot mogen gaan. Heb je er geen garantie meer op ?

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-07 18:27

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

430xlkod schreef op maandag 30 juli 2007 @ 12:42:
Ookal werd de videokaart mss zwaar belast door de interne test van Vista zou nog niet iets kapot mogen gaan. Heb je er geen garantie meer op ?
Op een FX5900 kaart?
Ik denk zelf niet dat de TS daar nog garantie op heeft. :)

Dit is zeer ongelukkig, maar dat dit bij de Vista hardware determination test gebeurd is net zo toevallig als dat factory overclocked 7900GTX kaarten 9 van de 10 keer doorsloegen in de HDR tests van 3DMark06. Tot de laatste generatie kaarten werden voltage regulators eigenlijk veel te warm en niet gekoeld, dus als er al een component springt is het meestal dit.
Kan gewoon heel toevallig door de omstandigheden zijn gekomen. (Zware test + warme kast/luchttemperatuur).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Klopt. Je gaat mij namelijk niet vertellen dat dat XP2400+ systeem de afgelopen jaren nooit voor de volle 100% belast is en dat de test van Vista de eerste keer is dat het systeem op zijn flikker kreeg. Dat is natuurlijk ook niet zo. Het lijkt gewoon domme pech.

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
DJ_The_SP schreef op maandag 30 juli 2007 @ 12:57:
[...]

Op een FX5900 kaart?
Ik denk zelf niet dat de TS daar nog garantie op heeft. :)

Dit is zeer ongelukkig, maar dat dit bij de Vista hardware determination test gebeurd is net zo toevallig als dat factory overclocked 7900GTX kaarten 9 van de 10 keer doorsloegen in de HDR tests van 3DMark06. Tot de laatste generatie kaarten werden voltage regulators eigenlijk veel te warm en niet gekoeld, dus als er al een component springt is het meestal dit.
Kan gewoon heel toevallig door de omstandigheden zijn gekomen. (Zware test + warme kast/luchttemperatuur).
Met 3 jaar garantie kan het altijd nog ;).

In ieder geval wat ik dus wou aantonen, en zoals hierboven wordt vermeld. De kaart is niet nu alleen 100% belast geweest. Hij is gewoon bezweken onder de zoveelste belasting en hij springt dan nu eens een keer kapot. Wie weet was het eerder gebeurt ...

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-07 18:27

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Zelfs met 3 jaar garantie betwijfel ik het.
Volgens mij is de FX 5900 nu al 2 - 2,5 jaar EOL. ;)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Pagina: 1