Toon posts:

2 wireless routers instellen als 1

Pagina: 1
Acties:
  • 977 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een sitecom WL-176 (wireless router) en een Belkin DG834GT (wireless router). Ik heb de sitecom router verbonden op mijn casema kabel internet. Dit werk draadloos goed. Alleen nu wil ik ervoor zorgen dat mijn belkin router mijn bereik vergroot. Je moet hem instellen als accespoint maar ik weet niet precies hoe. Welke instellingen enzo ik moet invoeren. Hoop dat julllie mij kunnen helpen. Dankje wel alvast!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03 18:34
Dat kan dus niet.

Als je je belkin zou instellen als access point betekend dat dat je gewoon 2 draadloze netwerken krijgt. (2 access points kunnen niet met elkaar communiceren).

De optie die jij zoekt heet Bridging. Helaas bevatten maar weinig routers over die functie, en als ze er al over beschikken werkt het meestal alleen goed met apperatuur van hetzelfde merk (en type).

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-03 20:58
Uw range uitbereiden kan wel degelijk.

Je zet de 2de router als access point (DHCP server uit, vast ip in dezelfde range toekennen als eerste router).

Beide routers verbind je via UTP.

Je geeft ze hetzelfde SSID maar verschillende kanalen (bvb 1 en 6).

Works like a charm. :)

• Nijn
Klopt, maar dat wordt hier niet gevraagd. Of ben ik nou blind?

Verwijderd

Topicstarter
hmmm ok ok. Dus ik moet ook even de routers verbinden met een utp kabel. en moet het dan verbonden blijven of kan ik die andere ook in een andere kamer plaatsen draadloos nadat ik hem met een kabel heb ingesteld? Anders moet ik dus bridging op de 1 of ander manier.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2007 22:27 ]

Verwijderd

Je kunt die 2e router idd aansluiten op een switch-poort van je andere router (en dan met zelfde SSID zoals hierboven beschreven)

Wat in jouw geval het makkelijkste is, is bridging of client mode instellen op je router. Probeer in de handleiding te vinden of dit mogelijk is(of doorloop alle menu's van je router ;))

(update ook even je router's naar nieuwste firmware)

• Nijn
De routers moeten per UTP kabel verbonden blijven.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-03 14:12
Om je belkin puur als "versterker" te gebruiken (en dat is wat TS eigenlijk wil) is WDS uitgevonden: Wireless Distribution Service.

Daarmee maakt ie gewoon wireless verbinding met je bestaande router, om zo het bereik te vergroten. Je hebt dan geen utptje nodig vanaf de 2e AP, alleen stroom is voldoende.

Er zitten wel een paar haken en ogen aan WDS:
- Hardware moet het ondersteunen
- WPA icm WDS is problematisch (niet alle wds-supportende hardware ondersteunt ook WPA over WDS)
- Per WDS node halveert de snelheid (maar voor beetje internetten is dat geen punt)

Als je hardware WDS ondersteunt is het simpel:
- Enable WDS op hoofd-router, geef hier het wireless mac van de 2e router
- Stel 2e router in op een vast IP in de range van router 1, zet DHCP uit
- Enable WDS op de 2e router, en geef hier weer het MAC van de wireless interface van router 1 op
- Zet encryptie gelijk (begin met WEP)
- Reboot router 2.

Vervolgens heb je 1 big happy netwerk ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.usr.com/support/5451/5451-du-ug/images/5451-wds-mode.gif

Verwijderd

Nijn schreef op zondag 29 juli 2007 @ 22:45:
De routers moeten per UTP kabel verbonden blijven.
Idd, je kunt niet eerst de boel instellen en daarna de kabel eruit trekken.

Je kunt alleen werken zonder kabel als bridging goed werkt..

• Nijn
DJSmiley schreef op zondag 29 juli 2007 @ 22:50:
Om je belkin puur als "versterker" te gebruiken (en dat is wat TS eigenlijk wil) is WDS uitgevonden: Wireless Distribution Service.

Daarmee maakt ie gewoon wireless verbinding met je bestaande router, om zo het bereik te vergroten. Je hebt dan geen utptje nodig vanaf de 2e AP, alleen stroom is voldoende.

Er zitten wel een paar haken en ogen aan WDS:
- Hardware moet het ondersteunen
- WPA icm WDS is problematisch (niet alle wds-supportende hardware ondersteunt ook WPA over WDS)
- Per WDS node halveert de snelheid (maar voor beetje internetten is dat geen punt)

Als je hardware WDS ondersteunt is het simpel:
- Enable WDS op hoofd-router, geef hier het wireless mac van de 2e router
- Stel 2e router in op een vast IP in de range van router 1, zet DHCP uit
- Enable WDS op de 2e router, en geef hier weer het MAC van de wireless interface van router 1 op
- Zet encryptie gelijk (begin met WEP)
- Reboot router 2.

Vervolgens heb je 1 big happy netwerk ;)

[afbeelding]
De TS noemt de routers die hij gebruikt. Van de Sitecom heb ik het niet eens opgezocht (al heb ik mijn vermoedens), maar de Belkin ondersteund WDS in ieder geval niet.

Daarnaast is WDS absoluut geen aanrader, aangezien de hoogste beveiliging die je dan kunt gebruiken WEP is... (Al hebben sommige fabrikanten daar iets op gevonden, maar dat werkt dus zeker niet als je 2 verschillende merken routers hebt)

[ Voor 18% gewijzigd door Nijn op 29-07-2007 23:01 ]

• Nijn
De TS noemt de routers die hij gebruikt. Van de Sitecom heb ik het niet eens opgezocht (al heb ik mijn vermoedens), maar de Belkin ondersteund WDS in ieder geval niet.

Daarnaast is WDS absoluut geen aanrader, aangezien de hoogste beveiliging die je dan kunt gebruiken WEP is... (Al hebben sommige fabrikanten daar iets op gevonden, maar dat werkt dus zeker niet als je 2 verschillende merken routers hebt)

[ Voor 28% gewijzigd door Nijn op 29-07-2007 23:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok ok dank jullie wel ;)

Dat is wat ik wil 1 big happy netwerk

hmm mijn sitecom heeft AP Bridge-WDS als ik die selecteer kan ik bij security kiezen voor WPA & WPA2. Dan ga ik maar een sitecom router erbij halen denk ik en WDS proberen te configureren. Ohja en moeten de channels van allebei de routers dan wel hetzelfde zijn of ook verschillend?

Hoop dat het gaat werken :) :)

Echt hartelijk dank voor jullie reacties.................
Pagina: 1