Toon posts:

7600GT artifacts en crashes

Pagina: 1
Acties:
  • 447 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vandaag vertoont mijn computer (of 7600GT) aparte verschijnselen. Toen ik in windows (Vista) bezig was met een beetje internetten kreeg ik een BSOD, waarna het beeldscherm No Signal aangaf. Toen ik herstartte had ik artifacts bij het POST scherm en in de BIOS :S Na meerdere malen te herstarten kreeg ik steeds hetzelfde. Het terugclocken van mijn CPU maakte ook geen verschil.
Het besturingssysteem en het overclocken van de processor kan dus uitgesloten worden als oorzaak.

Gelukkig kwam er een moment dat alles weer gewoon werkte. Dus ik besluit om een potje Battlefield 2 te gaan spelen. Na een paar minuten kreeg ik enkele seconden artifacts waarna hetzelfde probleem zich voordeed.

AtiTool werkt om één of andere reden niet dus scannen voor artifacts gaat niet. De videokaart loopt gewoon op stock snelheid en is nooit overgeclockt geweest.

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen?

Specs:

Asus P5B
Core 2 Duo E6300
Asus 7600GT
Creative X-fi Xtrememusic
Crucial Ballistix PC5300 2GB
Western Digital 250GB SATA HD

Everest Home Edition heeft geen temperatuurmeter voor de videokaart, en het nieuwe Nvidia CP is zeer beperkt :( Rivatuner zegt idle temp 50 graden. Als ik Alt+Tab tijdens BF2 zie ik hooguit 56 graden.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2007 09:56 ]

• NLoldebroek
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-06 11:34
Ik heb ook last van artifacts met me ati x1950pro, ik heb de computer net 2 maanden en ik heb er nog garantie opzitten. Ik heb de videokaart teruggestuurd met 2 screenshots met artifacts. Ze hebben nu een nieuwe voor me besteld :)

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Alles lijkt nu weer normaal te werken. Ik vraag me af hoe lang dat gaat duren. Deze videokaart is al bijna een jaar oud.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 13:36

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 18:04:
Alles lijkt nu weer normaal te werken. Ik vraag me af hoe lang dat gaat duren. Deze videokaart is al bijna een jaar oud.
als je atitool al niet werkt lijkt het mij vistaspecifiek of serieus is software / firmware probleem.

daarom altijd verstandig, nu vista nog niet 100% fatsoenlijk werkt, een dualboot met xp. Scheelt enorm veel problemen die best vistagerelateerd kunnen zijn.

daarnaast ben ik het helemaal met je eens dat ze die CP van nvidia terug moeten halen naar de oude.

-_-

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Artifacts tijdens POST kan niet anders dan hardware gerelateerd zijn. Hele grote kans dat je GPU op doorfikken staat of al definitief beschadigd is. Waarschijnlijk doordat ie te warm wordt. Maak de GPU koeler eens schoon en/of game eens met je kast open. Komt het structureel terug dan zou ik meteen garantie gaan claimen, voordat die verlopen is.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

Topicstarter
Heb de koeler inderdaad schoongemaakt en had daarna weer last van artifacts. Nu loopt hij alweer een dag zonder problemen, dus zo maar even gamen om grondig te testen.

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 08:52
het alt tabben van je beeldscherm werkt niet helemaal eerlijk, omdat hij dan niet dezelfde beelden moet projecteren, en hij dus minder werk doet en minder warm word (zelfs als is het maar even, kan het wel wat schelen in temps)..

vind idle 50 wel aan de hoge kant moet ik zeggen, dacht dat 7600 veel koeler waren..

**Heb je een andere graka waar je mee kan testen? **

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

SKiLLa schreef op maandag 30 juli 2007 @ 18:40:
Artifacts tijdens POST kan niet anders dan hardware gerelateerd zijn. Hele grote kans dat je GPU op doorfikken staat of al definitief beschadigd is. Waarschijnlijk doordat ie te warm wordt. Maak de GPU koeler eens schoon en/of game eens met je kast open. Komt het structureel terug dan zou ik meteen garantie gaan claimen, voordat die verlopen is.
Of, en dat komt vaker voor, het RAM op de kaart is beschadigd.

Verwijderd

Topicstarter
Heb helaas geen andere graka waar ik mee kan testen. Ik hou het nu nog maar even uit met deze videokaart en koop over een maand een andere. Dan werk ik namelijk in een computerzaak; dus wie weet krijg ik wat korting ;)

Ik weet dat het Alt+Tabben niet helemaal eerlijk werkt, maar hij houd een temp log bij die ook niet boven de 56 graden kwam.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Exorcist schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 00:11:
[...]

Of, en dat komt vaker voor, het RAM op de kaart is beschadigd.
Daar doelde ik ook eigenlijk op ;) Maar het specifieke gesneuvelde onderdeel was in de context niet echt relevant. Had het inderdaad beter graka kunnen noemen ... Heb het helaas ook zelf een keer mogen meemaken (graka RAM krak met strepen etc.), gelukkig nog wel tijdens de garantieperiode.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

Topicstarter
The drama continues...

Heb net voor het eerst weer even Battlefield 2 gespeeld, kreeg na 5 minuten artifacts en een BSOD, daarna No Signal Input en een reboot. Toen bij het opstartscherm had ik alsnog strepen door het beeld, evenals bij de laadbalk, gevolgd door een blue screen bij het gedeelte waar het bureaublad zou moeten komen.

Als ik de Vista cd invoer en probeer te repareren bijvoorbeeld zie ik gewoon normale kleuren en achtergrond, start ik in veilige modus dan krijg ik ook normale kleuren.

Het rare is dat ik artifacts heb in de BIOS en bij POST, kies ik voor het opstarten van de CD of Veilige Modus dan krijg ik vervolgens weer normaal beeld. Een Blue Screen krijg ik wél bij het starten van Vista.

Ik dacht dat de fouten in de BIOS niet door het besturingssysteem veroorzaakt kunnen worden. Of is Vista toch echt wel zo slecht als gezegd wordt dat het zelf de opstartprocedure verziekt.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 13:36

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 18:19:

Ik dacht dat de fouten in de BIOS niet door het besturingssysteem veroorzaakt kunnen worden. Of is Vista toch echt wel zo slecht als gezegd wordt dat het zelf de opstartprocedure verziekt.
nee, bios is nog steeds apart :D,

schroef je kast eens open en zet er een tafelventilator tegenaan

dan ff checken op artefacts, drivers er op en er af, evt. ff snelle install van xp op andere partitie (nieuwe partitie indelen met partition magic oid) en test of het met xp wel goed gaat

dan memtest draaien als je nog steeds last hebt, en e.v.t. als je pc het volhoud een nachtje orthos.

dan weet ik het ook niet meer.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Kan XP niet installeren :( Als ik vanaf de cd wil opstarten zie ik weer die laadbalk, waarna ik een Blue Screen krijg. Wel toeval dat ik dit nog nooit eerder heb gehad. Wil ik vanuit Vista installeren dan is die optie grijs gemarkeerd :/

Heb de afgelopen 2 weken al meer problemen gehad met Vista dan een psychiatrisch patient in zijn of haar hele leven |:(

Verwijderd

Topicstarter
Goed..

Nu heb ik strepen bij het opstarten totdat ik in Windows Xp kom. Ik kan geen games zoals Generals starten omdat er dan gezeurd wordt om DirectX 8.1 terwijl ik gewoon DirectX 9c heb geinstalleerd.

Als ik de videokaart drivers wil installeren start de pc opnieuw op aan het einde. Dus dat lukt al niet meer :S

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 22:19 ]

Verwijderd

Doe eens een ramtest op je normale ram, dit was bij mij de oorzaak van artifacts

Verwijderd

Topicstarter
Met Memtest na 150% coverage nog geen errors. Ook Orthos heeft geen problemen ermee om m'n cpu en ram te stressen. Ik kan dus vrijwel met zekerheid zeggen dat het m'n videokaart is omdat drivers niet installeren, spellen niet opstarten en er artifacts voor Windows zijn.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2007 10:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Videokaart is door Alternate getest. Daarna heb ik gelijk een 8800GTS 320MB gekocht deels met het geld wat ik terug heb gekregen. Kapot dus.
Pagina: 1