Toon posts:

Macbook of Macbook pro

Pagina: 1
Acties:
  • 1.509 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen ik ben nieuw hier maar ik zit met probleempje. Binnenkort is mijn windhoos laptop aan vervanging toe en wil graag een apple. Maar een Macbook of een Macbook pro dat is de grote vraag. (mischien is dit onderwerp al vaker behandeld maar zoek beste laptop die mijn gebruikers eisen past)

Gebruik laptop:
office
msn
foto beheer
internet
muziek collectie
in de toekomst wat licht photoshoppen

Dit gebruik is vrij intensief echt lange dagen achter de pc zeker voor de studie en in prive tijd ook nog meer dan zat! Mijn vraag is de macbook niet te klein kwa scherm om er zeer lang achter te zitten? en normale macbook eventueel met extern scherm is optie. Of macbook pro en dan de 15.4 inch en geen extern scherm (het budget houdt ergens op, extern scherm zat ik aan 19 of 20 inch te denken en dan van HP met glossy laag)

o ja laptop wordt iedere dag doordeweeks mee naar school genomen en gebruikt in studielandschap.

De twee opties:

1. Macbook met studentenkorting van apple of via surfspot. Eur 1.174,53 (eventuuel achteraf 2 gig ram geheugen erin)

2,16-GHz Intel Core 2 Duo
1GB
120-GB harde schijf1
SuperDrive met double-layer-ondersteuning
Verzendklaar: 24hrs
Gratis geleverd
Eur 1.174,53
(Eur 987,00 excl. BTW)

2. Macbook Pro en dan gekocht met ADC mebership komt de prijs op iets boven de 1500 euro uit (een jaar ADC membership van 99 dollar niet meegerekend)

2,2-GHz Intel Core 2 Duo
Resolutie van 1440 x 900
2 GB geheugen
120-GB harde schijf1
8x double-layer SuperDrive
NVIDIA GeForce 8600M GT grafische processor met 128 MB SDRAM
Verzendklaar: 7 - 10 dagen
Gratis geleverd

Wat is verstandig? een macbook of een macbook pro?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Macbook

Verwijderd

Macbook!

Ik heb er zelf ook eentje (ook mijn eerste MAC) neem hem iedere dag mee naar school. Dit is ook een reden waarom ik voor de MacBook heb gekozen (ivm gewicht/ grootte)

Photoshoppen gaat prima op de MacBook, zelfs ligt video editen is goed te doen.

• manzana
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-12-2022
Een Macbook voldoet prima aan jouw eisen. Voor je muziekcollectie zou je eventueel nog een externe hdd kunnen nemen. Vooral met het budget in het achterhoofd zou ik voor de Macbook gaan. Voor het verschil met de Macbook Pro kun je makkelijk een leuk 19 of 20 inch scherm aanschaffen en nog geld overhouden voor de kroeg (je bent student dus :P)

Verwijderd

Topicstarter
Klopt het dat er in oktober voor macbook update komt met Led lcd scherm? en is het de moeite om te wachten op Leopard?? ik heb niet echt haast met nieuwe pc en spaar graag 129 euro uit. Met adc en pro krijg je natuurlijk gratis leopard dus...

de Pro is natuurlijk niet heel erg duur en zeer mooi om te zien maar tja is die niet te krachtig voor het gebruik?

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 22:38:
de Pro is natuurlijk niet heel erg duur en zeer mooi om te zien maar tja is die niet te krachtig voor het gebruik?
Te krachtig voor het gebruik!? Ha, die grappig :D

Verwijderd

Topicstarter
Ja te krachtig, is pro niet te veel over the top voor studentje of? 8) en de opties en extra prestaties heb ik dat wel nodig? Het is mooi ding en voor 1500 euro is die niet duur als je ziet wat die normaal kost. en het is tja het heeft wel wat zo'n pro aluminium behuizing en wel great looks! ;)

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:44

iMars

Full time prutser

Ik sluit me aan... MacBook met 2GB ram!!
(ik heb doorgespaard voor de MBP + 2GB ram :P)

Koop hier mijn P1 reader :)

• ZanomiX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2019
Ik bevind me eigelijk in exact dezelfde situatie als jij, maar ik kies toch voor de MBP 15", omdat het scherm groter is en hij heeft natuurlijk ook een videokaart, voor als ik dan toch een spelletje wil spelen. Je hebt dan ook de LED backlight en Santa Rosa (wifi n). Het enige wat mij nog wat tegenhoud om op een Mac over te schakelen zijn de codecs voor video. Is die ook zo uitgebreid als bv het XP Codec pack voor windows?

En natuurlijk, hoe zit het met msn? Ik vind het namelijk vrij belangerijk om bestanden te kunnen doorsturen en de webcam op te zetten. Ik raadpleeg ook vrij vaak space's

[ Voor 22% gewijzigd door ZanomiX op 29-07-2007 23:48 ]

http://parkingwerchter.be

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-02 23:16
ZanomiX schreef op zondag 29 juli 2007 @ 23:45:
Het enige wat mij nog wat tegenhoud om op een Mac over te schakelen zijn de codecs voor video. Is die ook zo uitgebreid als bv het XP Codec pack voor windows?

En natuurlijk, hoe zit het met msn? Ik vind het namelijk vrij belangerijk om bestanden te kunnen doorsturen en de webcam op te zetten. Ik raadpleeg ook vrij vaak space's
Codecs voor video is dik in orde, zelfde ondersteuning als voor Windows, zeker als je VLC of een dergelijke player gebruikt.

Bestanden doorsturen kan je over het MSN-protocol via adium zonder problemen. Webcam is een andere zaak, daar heb ik nog geen ervaring mee. Echt spaces bekijken zoals je dat met msn zelf doet is niet mogelijk via de client, je kan echter wel gewoon naar de betreffende website gaan via een url. Als je het emailadres weet is vaak voldoende om een space te vinden lijkt me.

Everything is possible if you really want it.

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik bevind me eigelijk in exact dezelfde situatie als jij, maar ik kies toch voor de MBP 15", omdat het scherm groter is en hij heeft natuurlijk ook een videokaart, voor als ik dan toch een spelletje wil spelen. Je hebt dan ook de LED backlight en Santa Rosa (wifi n). Het enige wat mij nog wat tegenhoud om op een Mac over te schakelen zijn de codecs voor video. Is die ook zo uitgebreid als bv het XP Codec pack voor windows?

Ik heb ook een 15" MBP, en absoluut geen spijt, maar dat blijft altijd een persoonlijke mening ;)
Voor de Mac zijn er genoeg codecs. Ik heb momenteel Quicktime, perian extension, VLC, Flip4Mac en kan tot nu toe alles zien.
Ik gebruik 99,99% adium als MSN, die kan alles, behalve webcam. Als je webcam wil gebruiken, kan je mercury gebruiken.

• wace
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06-2024
Webcammen via MSN kan inderdaad met mercury, maar reken wel... Dat soort software is buggy en biedt niet de integratie die Microsoft zelf kan bereiken in haar eigen producten. Het zal dus lang niet zo smooth werken als webcammen met Live messenger op Windows. Als dit een dealbreaker voor je dan zou ik de werking eerst eens uitproberen op een Mac. Je kunt natuurlijk altijd Skype gebruiken ipv MSN, aangezien de crossplatform integratie daar veel beter is.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:02
Een klein nadeeltje van Adium is dat ie je offline berichten niet laat zien en de filetransfers zijn erg traag omdat er geen ondersteuning is voor client-to-client transfers.. Maar gelukkig kan aMSN dat weer wel (webcam en filetransfers). Op dit moment gebruik ik regelmatig MSN op Windows via VMWare fusion.. Werkt ook perfect, het is geen ideale oplossing maar het werkt wel allemaal goed.

Adium kan langzaam maar zeker steeds meer en blijft in iedergeval mijn voorkeur houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Myrdhin op 30-07-2007 09:43 ]

Verwijderd

Het is toch vooral een eigen keuze, maar als ik zou moeten kiezen tussen een MB en een MBP met die specs en die prijzen, en je hebt het geld....

Zou ik voor de MBP gaan. Er zit toch best nog wel wat verschil in.

Groter scherm (vind m niet echt te zwaar om mee te nemen, ben ook student)
standaard 2 gig ram
grafische kaart
stevigere behuizing
led
snellere processor (wat precies het voordeel is van Santa Rosa weet ik niet, geen ervaring mee)

Maar goed, je moet het zelf weten natuurlijk. Ik heb een hele tijd zonder extra scherm gewerkt met mijn MBP en het bevalt prima!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
Voor msn ed. kan je ook nog altijd de 'echte' windows live messenger draaien via parallels, ik zou om eerlijk te zijn voor de MacBook Pro gaan, mede om het grotere scherm, en de betere videokaart. ( en natuurlijk om de mooie behuizing)

Zelf ben ik ook aan het sparen voor een MacBook Pro 15"

offtopic:
Spuit 11

[ Voor 5% gewijzigd door Flapp op 30-07-2007 10:03 ]

"Stilte, een gat in het geluid...."

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:16

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

ben zelf ook gegaan voor de macbook. het formaat is geweldig om mee te slepen. kwa scherm geen klachten en thuis op een 20" breedbeeld ziet het er ook perfect uit.
vista via bootcamp draait ook zeer snel. zolang je geen zware 3d games wil draaien is de macbook perfect. wel zou ik de hdd vervangen voor een 7200 toeren variant en 2 gig intern geheugen nemen.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• iMars

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 10:00:
Het is toch vooral een eigen keuze, maar als ik zou moeten kiezen tussen een MB en een MBP met die specs en die prijzen, en je hebt het geld....

Zou ik voor de MBP gaan. Er zit toch best nog wel wat verschil in.

Groter scherm (vind m niet echt te zwaar om mee te nemen, ben ook student)
standaard 2 gig ram
grafische kaart
stevigere behuizing
led
snellere processor (wat precies het voordeel is van Santa Rosa weet ik niet, geen ervaring mee)

Maar goed, je moet het zelf weten natuurlijk. Ik heb een hele tijd zonder extra scherm gewerkt met mijn MBP en het bevalt prima!
Inderdaad, een MacBook voldoet prima, maar als je meer geld uit kan/wil geven, is een MBP zeker zijn geld waard.
Flapietoetoe schreef op maandag 30 juli 2007 @ 10:02:
Voor msn ed. kan je ook nog altijd de 'echte' windows live messenger draaien via parallels, ik zou om eerlijk te zijn voor de MacBook Pro gaan, mede om het grotere scherm, en de betere videokaart. ( en natuurlijk om de mooie behuizing)

Zelf ben ik ook aan het sparen voor een MacBook Pro 15"

offtopic:
Spuit 11
Het nadeel is dat Paralles weer software is wat je er extra bij moet kopen. Als je van plan bent om ook Windows op je MacBook (Pro) te draaien, dan is dat wel de moeite waard. (Al is het mij nog niet gelukt om onder Parallels m'n iSight aan de praat te krijgen.)

edit:
Hubert schreef op maandag 30 juli 2007 @ 10:19:
ben zelf ook gegaan voor de macbook. het formaat is geweldig om mee te slepen. kwa scherm geen klachten en thuis op een 20" breedbeeld ziet het er ook perfect uit.
vista via bootcamp draait ook zeer snel. zolang je geen zware 3d games wil draaien is de macbook perfect. wel zou ik de hdd vervangen voor een 7200 toeren variant en 2 gig intern geheugen nemen.
Ik heb de standaard 120GB@5400rpm in mijn MBP, en ik moet zeggen dat ik hem snel genoeg vind. Maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Ben van plan om er binnenkort een 250 ~ 300GB hdd erin te zetten, en de huidige in een externe behuizing te stoppen.

[ Voor 19% gewijzigd door iMars op 30-07-2007 10:29 ]

• c4ke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10-2017
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 22:38:
...en is het de moeite om te wachten op Leopard?? ik heb niet echt haast met nieuwe pc en spaar graag 129 euro uit. Met adc en pro krijg je natuurlijk gratis leopard dus...

Waarom zou je wachten op Leopard? Ik denk dat je als switcher ook prima met de huidige Tiger kunt werken en de vernieuwingen binnen Leopard voor jou iets minder belangrijk zullen zijn. Als je 'binnenkort' beschouwd als 4 maanden en liever 129 euro uitspaart, dan ja....dan kun je beter wachten. Een MacBook met 2 GB aan geheugen lijkt mij dan ook prima geschikt voor jouw eisen. Mooi los scherm erbij nemen wanneer het budget het toelaat en je zult er veel plezier mee hebben.
Het enige wat mij nog wat tegenhoud om op een Mac over te schakelen zijn de codecs voor video. Is die ook zo uitgebreid als bv het XP Codec pack voor windows?
Bij een argument als dit begin ik mij af te vragen of bepaalde mensen wel degelijk een MBP nodig zijn of deze gewoon aanschaffen voor de 'heb'. Een laptop aanschaffen van 1900 euro en dan gaan twijfelen of het wel mogelijk is om je XviD'jes te kunnen bekijken?! \: Maar inderdaad, dat is prima mogelijk zoals hierboven al eerder is aangegeven.

I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
Sowieso, ik snap niet dat je zit te denken aan een codec pack. Iedere tweakert weet dat een 'codec pack' vrijwel per definitie een zooitje is vol drivers die je nooit nodig hebt. Windows heeft in de meeste gevallen hooguit 4 drivers nodig, en een Mac heb ik volgens mij alleen ooit Flip4mac op moeten installeren voor WMV en de rest was native?

• ZanomiX
r.venema schreef op maandag 30 juli 2007 @ 11:14:
Bij een argument als dit begin ik mij af te vragen of bepaalde mensen wel degelijk een MBP nodig zijn of deze gewoon aanschaffen voor de 'heb'. Een laptop aanschaffen van 1900 euro en dan gaan twijfelen of het wel mogelijk is om je XviD'jes te kunnen bekijken?! \: Maar inderdaad, dat is prima mogelijk zoals hierboven al eerder is aangegeven.
Een echt argument is dit niet, eerder een vraag. Het zou voor mij echter een doorn in het oog zijn moest dit niet gaan op zo'n dure laptop. Waar ik die voor de rest voor ga gebruiken is mijn zaak ;)

Bedankt voor de antwoorden! Mijn keuze is zo goed als gemaakt, maar ik heb toch besloten om te wachten op Leopard :)

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-02 01:31

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 20:35:
Gebruik laptop:
office
msn
foto beheer
internet
muziek collectie
in de toekomst wat licht photoshoppen

Dit gebruik is vrij intensief echt lange dagen achter de pc zeker voor de studie en in prive tijd ook nog meer dan zat! Mijn vraag is de macbook niet te klein kwa scherm om er zeer lang achter te zitten? en normale macbook eventueel met extern scherm is optie.
Een MacBook is ruim voldoende voor de zaken die jij wilt gaan doen.

En het scherm van de MacBook valt heel goed mee. Ik gebruik er zelf af en toe eentje.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de tips! maar een pro is miscien inderdaad wel meer voor de "heb" dan echt noodzakelijk. Hij gaat wel iedere dag mee naar studielandschap en denk dat ik de macbook of macbook pro alle twee wel aan de kabel mag gaan leggen om nog met rustig hart koffie te halen. :P

En over msn fijn om te weten aangezien ik msn veel gebruik en er ook goede alternatieve programma's zijn op de Mac!

Twee gig in Macbook zou ik dan achteraf laten plaatsen en niet door apple vanwege het prijsverschil, de Pro heeft het er al standaard inzitten.

windows of parrales zal ik niet gaan gebruiken alleen mischien met programma wat ik voor afstuderen nodig heb maar zie ik dan wel weer. (eindelijk af van windows O+ :9~ )

Wat is trouwens kwa extern scherm beste manier van aansluiten? DVI of VGA en zie je echt het verschil of valt dit mee? heb wel mooi scherm gezien maar heeft alleen nog de "ouderwetse" blauwe kabel.

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-02 10:53

amahusu

taking over the world!

mijn ervaring is dat je het verschil tussen vga en dvi niet echt waarneemt. Ik heb een 22" iiyama die middels een vga verloopstukje aan mn macbook hangt en de kwaliteit is gelijk aan dvi.

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Er is wel degelijk verschil in kwaliteit, maar om dat te zien je moet weten waar je op moet letten. Een kwaliteitsverschil is bij VGA de 'echo' bij hoog contrast. Neem een zwarte verticale lijn op een wit vlak. Enkele pixels rechts van de lijn is de echo zichtbaar. Dit is het duidelijkst bij hoge resoluties.

Een ander voordeel van DVI is ondersteuning voor hotplugging. Als je een (ander) beeldscherm aansluit via DVI, wordt deze automatisch gedetecteerd. Via VGA kan je natuurlijk ook hotpluggen, maar daarvoor moet je handmatig op 'Detect Displays' klikken.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 30-07-2007 15:23 ]

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De vraag is ook wat je er voor over hebt:

Ik zou gewoon voor de macbook gaan, als ik er een groot extern scherm/muis/toetsenbord naast zou kunnen gebruiken. Als je alleen nog maar op je macbook wil werken, daarentegen zou ik voor de 15" gaan, dat werkt toch net wat fijner.

Ik sluit mijn macbook gewoon aan op een 23" ACD, en mocht ik ooit voor een 30" gaan dan koop ik een pro. Ik heb de extra snelheid/videokaart van de pro niet nodig, en ook al vind ik een groot scherm wel fijn voor onderweg is het kleine formaat van de macbook juist wel fijn.

Om het op te sommen:

Geen extern scherm/toetsenbord/muis:

Dan zou ik voor de macbook pro gaan

Wel in het bezit hiervan:

Dan voor een macbook met 2gig

Geld zat?:

Macbook pro 15" met de snelste cpu.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Logitecht naturael keyboard en deze ben ik ook van plan om te blijven gebruiken, deze typt echt heerlijk en haal er hoge toetsaanslag op.

Als ik macbook aansluit op extern scherm en draai met zowel de macbook scherm open als extern scherm. passen de programma schermen zich automatisch aan de grote van het externe scherm of moet je daar nog mee gaan slepen en oprekken?

• amahusu
  • Laatst online: 10-02 10:53

amahusu

taking over the world!

gewoon ff minimizen en dan maximizen

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-02 20:34
ik stond voor dezelfde keus en ben gegaan voor een macbook + 23" ACD. Heeft me in totaal precies €1600 gekost. MBP icm ADC had me €1619 gekost.

Macbook was in de actie --> €999 2GHz, 1GB Ram, 80GB HDD etc.

ACD 23" 2e hands, maar ongebruikt (beetje geluk gehad). €600 gekost.

Ben zelf ook een student, en heb de overstap gemaakt van iMac 20". Als je langdurig bezig gaat zijn, is een groot scherm niet te missen. Dat zul je veel meer nodig hebben dan die 2" van de MBP tov. de MB. En ook omdat je het waarschijnlijk vaak mee zult nemen ivm je studie raad ik je de MB aan icm een extern scherm.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-02 03:45

alienfruit

the alien you never expected

Dus jij neemt een MB + extern scherm mee? Kan je net zogoed je iMac meenemen... Ik ben aan het sparen voor een desktop computer (Mac Pro beginnersmodel) zodat ik dat lekker thuis kan gebruiken.

[ Voor 41% gewijzigd door alienfruit op 30-07-2007 23:02 ]

• aOk
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

aOk

Voor games heb je wel een Macbook pro nodig, maar voor gewoon gebruik is een Macbook perfect.
Ideaal om even met je mee te nemen omdat de macbook zo klein is en voor 20 euro heb je een adapter om de macbook aan te sluiten op een extern beeldscherm.

Ik heb thuis een amd 64 3500+ staan met 2 gig ram en ati radeon 1850 etc etc, maar gebruik m nooit meer dankzij m'n macbook.

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-02 20:34
alienfruit schreef op maandag 30 juli 2007 @ 23:01:
Dus jij neemt een MB + extern scherm mee? Kan je net zogoed je iMac meenemen... Ik ben aan het sparen voor een desktop computer (Mac Pro beginnersmodel) zodat ik dat lekker thuis kan gebruiken.
lekker kinderachtig, je begrijpt best wat ik bedoel. MB is mobieler en voor uiteindelijk dezelfde prijs heb je nog een groot schermpje dr bij. nu begrepen?

• MYST
  • Laatst online: 04-04-2024
r.venema schreef op maandag 30 juli 2007 @ 11:14:
[...]

Ik heb zelf een macbook pro, en 95% van de tijd wordt deze gebruikt voor film en internet.. Dus is het wel belangrijk om codecs te hebben natuurlijk ;) Werken mag hij in de andere 5% wel doen met 3D design, en daar komt die power wel van pas ;)

Verwijderd

Inderdaad :) Voor wat zwaardere dingen zoals 3D-design is de MBP heerlijk. Maar als je het niet nodig hebt zou ik zeker voor de MB + extern scherm gaan. Koop er dan een leuk 23 inch ACD'tje bij! Maarja, als je geld genoeg hebt kun je natuurlijk ook een MBP met extern scherm nemen ;)

offtopic:
Op je bestelling (MBP) wachten is vervelend :(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 09:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 09:32:
Inderdaad :) Voor wat zwaardere dingen zoals 3D-design is de MBP heerlijk. Maar als je het niet nodig hebt zou ik zeker voor de MB + extern scherm gaan. Koop er dan een leuk 23 inch ACD'tje bij! Maarja, als je geld genoeg hebt kun je natuurlijk ook een MBP met extern scherm nemen ;)

offtopic:
Op je bestelling (MBP) wachten is vervelend :(
Ik vind de ACD displays nogal prijzig een display van Samsung of HP of Dell zijn meestal stuk goedkoper en verschil hmm zie het er niet echt aan. Mischien als je profesioneel bezig bent maar voor het normale huis tuin en keuken gebeuren is dat prima.

MBP op bestelling wachten hoor ik al veel over was bij de apple shop en echt had hele lijst met wachtenden voor zo'n apparaat

Verwijderd

Volgens apple.nl shop zou het 7-10 dagen duren voor een pro dacht ik. De gewone zelfs nog veel sneller.

Maar even iets meer on-topic; ik zit in principe in redelijk hetzelfde schuitje; ga va september naar de universiteit en wil eigenlijk ook een laptop en ga deze ook aanschaffen. Ik twijfel dan nog tussen windows <> apple (m.n. omdat ik niet weet of alle programma's voor de mac beschikbaar zijn; Matlab enzo zijn er wel voor Apple, maar dat weet ik dus verder niet zeker en dat is wel een zéér belangrijk punt);

Nu even een vraag; ik las ergens dat je alleen Windows op een macbook Pro zou kunnen draaien en niet op een gewone; of althans nog niet. Klopt dit of kan ik ook gewoon mijn huidige Windows XP op een gewone macbook draaien?

PS: iemand die trouwens een mooie site heeft met de verschillen tussen tiger en de opvolgende OS X software, de apple site geeft mij nit echt een mooi beeld wat er nu anders is...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 16:07 ]

• ZanomiX
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:04:
Nu even een vraag; ik las ergens dat je alleen Windows op een macbook Pro zou kunnen draaien en niet op een gewone; of althans nog niet. Klopt dit of kan ik ook gewoon mijn huidige Windows XP op een gewone macbook draaien?
Volgens mij maakt dat helemaal geen verschil. Ze ondersteunen denk ik beide bootcamp.

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:04:
Volgens apple.nl shop zou het 7-10 dagen duren voor een pro dacht ik. De gewone zelfs nog veel sneller.

Maar even iets meer on-topic; ik zit in principe in redelijk hetzelfde schuitje; ga va september naar de universiteit en wil eigenlijk ook een laptop en ga deze ook aanschaffen. Ik twijfel dan nog tussen windows <> apple (m.n. omdat ik niet weet of alle programma's voor de mac beschikbaar zijn; Matlab enzo zijn er wel voor Apple, maar dat weet ik dus verder niet zeker en dat is wel een zéér belangrijk punt);

PS: iemand die trouwens een mooie site heeft met de verschillen tussen tiger en de opvolgende OS X software, de apple site geeft mij nit echt een mooi beeld wat er nu anders is...
Heb je uberhaupt wel eens gekeken op Apple.com?
Aan dit bericht te zien niet...
info over Bootcamp:
http://www.apple.com/nl/macosx/bootcamp/
With which Mac(s) will you use Boot Camp? (check all the apply)
Intel-based iMac
Intel-based Mac mini
MacBook
MacBook Pro
Mac Pro
What you’ll need

Mac OS X Tiger v10.4.6 or later (check Software Update in System Preferences)

At least 10GB free hard disk space
An Intel-based Mac
A blank recordable CD
A printer for the included instructions (You'll want to print them before installing Windows, really )
A bona fide full, 32-bit, single-disc version of Microsoft Windows: Windows XP Home Edition with Service Pack 2, Windows XP Professional with Service Pack 2, WIndows Vista Home Basic, Windows Vista Home Premium, Windows Vista Business, or Windows Vista Ultimate.
Je kan alleen Windows XP ServicePack 2 draaien op een Mac.
niet Release 1 en dan upgraden naar SP 2.

Tiger Handleiding:
http://manuals.info.apple..._Mac_OS_X_v10.4_Tiger.pdf

En je kan crossover gebruiken voor de windows apps:
Zie hier info mbt de applicaties die getest zijn:
http://www.codeweavers.com/compatibility/browse/cat

[ Voor 19% gewijzigd door weeraanmelden op 31-07-2007 16:19 ]

Verwijderd

Heb ik wel gekeken maar toch bedankt! Dus even een slipstream maken met SP2 erin (ik heb zelf nog een van de eerste XP CD's nml).

Een ander punt dan (mocht ik echt teveel off-topic gaan nu hoor ik t graag, ga ik in een ander topic verder) volgens de TS van de MAcbook FAQ geldt de bootcamp licensie maar totdat Leopard uit is, wat daarna? Wordt het dan tegen betaling beschikbaar of moet iedereen over op Leopard (wat met een update vast ook geld zal kosten)?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 16:29 ]

• tm030614
  • Laatst online: 08-02 13:26
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:26:
Heb ik wel gekeken maar toch bedankt! Dus even een slipstream maken met SP2 erin (ik heb zelf nog een van de eerste XP CD's nml).

Een ander punt dan (mocht ik echt teveel off-topic gaan nu hoor ik t graag, ga ik in een ander topic verder) volgens de TS van de MAcbook FAQ geldt de bootcamp licensie maar totdat Leopard uit is, wat daarna? Wordt het dan tegen betaling beschikbaar of moet iedereen over op Leopard (wat met een update vast ook geld zal kosten)?
Apple werkt niet met OS updates. Dus je moet Leopard kopen prijs is 129,- euro. Aangezien je student ben mag je in de studentenshop winkelen, dus krijg je nog wat korting ook als ik het goed heb.

Verwijderd

Ja alleen als ik dat Leopard ook echt wil; maar dat zal dan wel noodzakelijk worden (als XP ook moet lopen)? Dus wachten tot en met oktober (wat dus wel november zal worden) bespaart 129 euro? Ook herhaal ik nog even de vraag of iemand een mooi overzicht heeft met verschillen O-)

Alvast bedankt

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 17:52:
Ja alleen als ik dat Leopard ook echt wil; maar dat zal dan wel noodzakelijk worden (als XP ook moet lopen)? Dus wachten tot en met oktober (wat dus wel november zal worden) bespaart 129 euro? Ook herhaal ik nog even de vraag of iemand een mooi overzicht heeft met verschillen O-)

Alvast bedankt
http://www.apple.com/macosx/leopard/

Genoeeeeeeeeeg informatie te vinden wat er nieuw is, en echt wel overzichtelijk. :/

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik wilde ook wachten totdat Leopard uitkwam. Heb nu inmiddels mijn MacBook Pro sinds half februari, en geen spijt... Als Leopard uitkomt, leg ik er gewoon 129 euro voor neer. Anders had nu al bijna een half jaar moeten wachten, en nog een paar maanden extra voordat het uitkomt.

Geloof me, 129 euro verspreid over ca 4 maanden is 32,50 per maand, als je dat apart legt elke maand, kan je over 4 maanden Leopard zonder problemen kopen. Het zou voor mij geen reden zijn om te wachten op zo'n mooi MacBook (Pro).

Verwijderd

Of je neemt een Student Membership van ADC en je krijgt dan een gratis kopie van de huidige versie. (Moet je dan pas aanvragen neem ik aan...)

Is dan maar 99 euro

Correct me if mistaken...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 22:52 ]

• Magnetic_Man
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 22:51:
Of je neemt een Student Membership van ADC en je krijgt dan een gratis kopie van de huidige versie. (Moet je dan pas aanvragen neem ik aan...)

Is dan maar 99 euro

Correct me if mistaken...
Je krijgt inderdaad de huidige versie direct, maar zodra er een nieuwe uitkomt op het moment dat je lid bent (dus binnen die 1 jaar lidmaatschap die je hebt voor die 99 euro) krijg je die ook automatisch toegestuurd.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt het dat er samen met de introductie update voor de macbook aankomt met eventueel LED scherm of zijn dit pure geruchten?

• manzana
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 11:45:
Klopt het dat er samen met de introductie update voor de macbook aankomt met eventueel LED scherm of zijn dit pure geruchten?
Dat zijn geruchten, althans, ik heb nergens een officiele aankondiging o.i.d. gelezen. Maar de kans dat er een LED scherm inkomt is natuurlijk vrij groot. LED schermen in 13 inch formaat zijn al beschikbaar bij andere fabrikanten (bijv. de Dell XPS 1330) en qua prijs moet het ook wel kunnen: de MacBook Pro 15 inch is er inmiddels ook mee uitgerust en de basisprijs is zelfs omlaag gegaan. Plus, Apple probeert zich te profileren als 'milieubewust' etc. en LED schermen schijnen minder milieu-vervuilende stoffen te bevatten.

Verwijderd

Topicstarter
Tja lastig om te beslissen wat ik doe of haal per 1 september eentje en daar lekker van genieten of wachten tot leopard/scherm update er hopelijk snel komt. Want zou zonde zijn als je een hebt en twee week later komt de nieuwe versie. Maar goed dit soort dingen zal je altijd hebben dat er weer update komt van apparatuur e.d.

• PH-JPS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 19:53
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 12:21:
Tja lastig om te beslissen wat ik doe of haal per 1 september eentje en daar lekker van genieten of wachten tot leopard/scherm update er hopelijk snel komt. Want zou zonde zijn als je een hebt en twee week later komt de nieuwe versie. Maar goed dit soort dingen zal je altijd hebben dat er weer update komt van apparatuur e.d.
Ze hebben natuurlijk net al een 'update' gehad dus lijkt me sterk als ze binnen enkele maanden weer een update doen. Maar dat weet je nooit natuurlijk!

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen nieuws op het vlak, gister HP w2207 22 inch display gekocht en daar komt dus zeer binnenkort een macbook aan te hangen als het goed is! wat een genot zo'n groot display!! echt nu krijgt me oude windows bak weer nieuwe dimensies op zo'n groot display!

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:28

Flipm0de

geen

ik zit precies met hetzelfde als de topicstarter. ben er voor mezelf wel al uit dat het een macbook gaat worden. Dit omdat apple gewoon een goeie service geeft, goeie kwaliteit. Lijkt mij dat je er langer mee kan doen dan met een windows lappie. En ik nog studeer en dus flink kan profiteren...

Mijn vraag; is er een site waar je een beetje kan klooien met Mac OS X ? Een flash iets ofzo

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
www.macmiep.nl ideale site kan je precies zien hoe OS X werkt en wat je kan instellen en hoe de basis is van het besturingsysteem ik vind het echt geweldige site. Zeker voor de switchers onder ons krijg je beetje beter idee hoe het allemaal zit en hoe simpel het eigelijk is, zeker omdat ik bijvoorbeeld al jaren windows ben gewend.

• Flipm0de

Flipm0de

geen

Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 20:03:
www.macmiep.nl ideale site kan je precies zien hoe OS X werkt en wat je kan instellen en hoe de basis is van het besturingsysteem ik vind het echt geweldige site. Zeker voor de switchers onder ons krijg je beetje beter idee hoe het allemaal zit en hoe simpel het eigelijk is, zeker omdat ik bijvoorbeeld al jaren windows ben gewend.
bedankt !! ziet er idd top uit. BTW, ik heb een macbook via surfspot het goedkoopst gevonden. Jij misschien nog andere suggesties?

Verwijderd

het enigste verschil tussen de Macbook en Macbook pro is de video kaart. De CPU en harde schijf etc. kan je allemaal op peil brengen met een macbook. Natuurlijk heeft de macbook pro een grotere scherm en je keyboard geeft licht als het donker is (erg mooi). Maar voor jou een Macbook + 2 GB geheugen + Superdrive zit je wel goed voor een paar jaartjes :). Vergeet natuurlijk niet de applecare te kopen in het eerste jaar :)

• Flipm0de

Flipm0de

geen

Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 20:03:
wow, merk nu pas hoeveel Vista is gejat van Apple.. De Wigets, Alt-Windows, indelingen. Apple is dus errug vernieuwend, top :D

Verwijderd

@TS

Ik zou gaan voor de MacBook, maar dan wel extra werkgeheugen inbouwen.

Ik gebruik mijn MacBook (2GHz intel C2D + 2GB RAM) voor bijna hetzelfde en dat gaat prima.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 20:51:
het enigste verschil tussen de Macbook en Macbook pro is de video kaart. De CPU en harde schijf etc. kan je allemaal op peil brengen met een macbook. Natuurlijk heeft de macbook pro een grotere scherm en je keyboard geeft licht als het donker is (erg mooi). Maar voor jou een Macbook + 2 GB geheugen + Superdrive zit je wel goed voor een paar jaartjes :). Vergeet natuurlijk niet de applecare te kopen in het eerste jaar :)
Er zijn nog wel meer verschillen hoor. Zo heeft de Macbook pro ondersteuning voor 4GB geheugen ipv 3 voor de Macbook. Ook heeft de pro een Expresscard 34 slot. Tevens zitten er betere speakers in de pro. 2 andere belangrijke verschillen zijn de optie voor een Mat scherm en Led Backlight! En als laatste verschil wat ik nu zo kan bedenken is dat de Pro een 30" scherm met een resolutie van 2560x1600 aankan, maar dat valt onder videokaart. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 00:10:
@TS

Ik zou gaan voor de MacBook, maar dan wel extra werkgeheugen inbouwen.

Ik gebruik mijn MacBook (2GHz intel C2D + 2GB RAM) voor bijna hetzelfde en dat gaat prima.
Flipm0de schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 20:50:
[...]

Extra werkgeheugen niet bij Apple bestelen is veels te duur!! gewoon achteraf bestellen en de apple shop lief aankijken of ze het er in willen zetten of zelf even doen. 8)

bedankt !! ziet er idd top uit. BTW, ik heb een macbook via surfspot het goedkoopst gevonden. Jij misschien nog andere suggesties?
Ik bestel mijn Macbook ook via surfspot dit is goedkoopste, zelfs goedkoper dan onderwijskorting van appple store scheelt paar tientjes geloof ik.
>:)

Maar mensen what to do wachten op Leopard of per 1 september eentje bestellen?

O ja ik wil graaf OFFICE gaan draaien maar dit is die van windows, ik hoorde dat dit vrij traag draait? :? van wege Rosseta e.d. Is wel even belangrijk om te weten omdat mijn dag grotendeels bestaat uit werken met dit programma. (en wil geen open office ofzo draaien voor de duidelijkheid)

Verwijderd

Topicstarter
Oeps foutje gemaakt met Quoten

Extra werkgeheugen niet bij Apple bestelen is veels te duur!! gewoon achteraf bestellen en de apple shop lief aankijken of ze het er in willen zetten of zelf even doen.

Dit hoort onder Quote van YOUNG

• wout-hugo
  • Laatst online: 14-09-2023
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 13:37:
[...]
Ik bestel mijn Macbook ook via surfspot dit is goedkoopste, zelfs goedkoper dan onderwijskorting van appple store scheelt paar tientjes geloof ik.
[...]
Volgens mij is dat ook het goedkoopste, ik hou het al een tijdje in de gaten. Met de standaard onderwijskorting van Apple kost het 2.0GHz model € 986,-, maar als je SurfSpot gebruikt, krijg je nog meer korting. Er zit trouwens wel verschil tussen de verschillende onderwijsinstellingen. Als je bij SurfSpot een TU Delft account gebruikt is het goedkoper dan bij een Erasmus Universiteit Rotterdam account (€ 923,- ipv € 965,-).

MacBook Black C2D 2.16GHz 160GB 4GB -- Dell 24" -- iPhone 3G 16GB -- iPod Nano 3G -- Canon PowerShot S90 -- Smart Roadster Coupe

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 13:38:
Oeps foutje gemaakt met Quoten

Extra werkgeheugen niet bij Apple bestelen is veels te duur!! gewoon achteraf bestellen en de apple shop lief aankijken of ze het er in willen zetten of zelf even doen.

Dit hoort onder Quote van YOUNG
Ja klopt inderdaad, ik heb niets anders bevestigd hoor :P

Verwijderd

Ik heb ook een macbook, ik moet me zeggen dat zowiezo het beeldscherm groter lijkt dan je verwacht, ook als je er op werkt. En inderdaad je verlangt steeds naar groter, als 13" hebt wou je dat je 15" had genomen en als je 15" hebt dan wou je iegenlijk 17" dat hou je altijd..
Ik zou dus alvast maar voor een 30" ipv je 22" ;)

Nee maar ik ben dik te tevreden over mijn macbook. Je moet niet vergeten dat een 1 kg zwaarder of lichter echt veel schildt in het meenemen hoor, dan kan jeje goed in vergissen.

Ik zou voor de macbook gaan en 22" beeldschermpje en gewoon nu aanschaffen, ook omdat het je eerste is.Iik weet verder ook niet hoe het levering zit maar sowiezo zijn er veel mensen die leopard aanschaffen en moet je misschien dus nog wel een tijdje op wachten.

• iMars

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 14:53:
Ik heb ook een macbook, ik moet me zeggen dat zowiezo het beeldscherm groter lijkt dan je verwacht, ook als je er op werkt. En inderdaad je verlangt steeds naar groter, als 13" hebt wou je dat je 15" had genomen en als je 15" hebt dan wou je iegenlijk 17" dat hou je altijd..
Ik zou dus alvast maar voor een 30" ipv je 22" ;)

Nee maar ik ben dik te tevreden over mijn macbook. Je moet niet vergeten dat een 1 kg zwaarder of lichter echt veel schildt in het meenemen hoor, dan kan jeje goed in vergissen.

Ik zou voor de macbook gaan en 22" beeldschermpje en gewoon nu aanschaffen, ook omdat het je eerste is.Iik weet verder ook niet hoe het levering zit maar sowiezo zijn er veel mensen die leopard aanschaffen en moet je misschien dus nog wel een tijdje op wachten.
Eens :Y)
Ik heb een MBP gekocht omdat ik a) zat te twijfelen tussen de 13" en de 15". En b) omdat de specs van een MBP beter zijn dan die van een MB (de prijs ook :') ) En c) de belangrijkste van alles, ik vind die toetsenboard van een MB helemaal niks, terwijl die van een MBP weer heerlijk tikt.

Maar je moet voor jezelf een grens trekken. Ik zou ook graag een ACD 30" willen, iedere keer kijk ik weer kwijlend in de Apple Store naar deze scherm. Ik heb nu een 20" Dell widescreen, en is groot genoeg voor mij.

Verwijderd

Satch schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 00:21:
[...]

Er zijn nog wel meer verschillen hoor. Zo heeft de Macbook pro ondersteuning voor 4GB geheugen ipv 3 voor de Macbook. Ook heeft de pro een Expresscard 34 slot. Tevens zitten er betere speakers in de pro. 2 andere belangrijke verschillen zijn de optie voor een Mat scherm en Led Backlight! En als laatste verschil wat ik nu zo kan bedenken is dat de Pro een 30" scherm met een resolutie van 2560x1600 aankan, maar dat valt onder videokaart. :)
je hebt wel gelijk hoor. Maar voor je huis, tuin en keuken tasks zie ik niet dat je een macbook pro nodig hebt :). Voor de meeste mensen en klanten die ik krijg is een Macbook meer dan voldoende (ook al geef ik bijvoorbeeld de videokaart specs van beide laptops zegt dat meestal niks voor de meeste mensen :P). De mensen die een macbook pro kopen hebben meestal al wel meer kennis over mac laptops en hebben ze ook die kracht nodig om pro apps te draaien etc. :).

Als ik het geld had zou ik ook gewoon een Macbook kopen. Alhoewel ik toch stiekum hoop op een 12 inch macbook pro :+

Verwijderd

Topicstarter
Als je echt speciale dingen gaat doen of grote games wil spelen idd Pro, maar voor het geld kan je ook hele leuke Wii kopen bijvoorbeeld voor de games.

Ik ga nu lekker voor Macbook en mijn 22 inch scherm aan de macbook voor thuis!

Maar nog even vraag: hoe goed draait het office pakket op de Mac? want dit is pakket wat hele dagen wordt gebruik en dus gewoon lekker moet werken! Het draait toch onder Rosseta als ik het goed begrijp en is er normaal mee te werken?

• manzana
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 12:15:
Als je echt speciale dingen gaat doen of grote games wil spelen idd Pro, maar voor het geld kan je ook hele leuke Wii kopen bijvoorbeeld voor de games.

Ik ga nu lekker voor Macbook en mijn 22 inch scherm aan de macbook voor thuis!

Maar nog even vraag: hoe goed draait het office pakket op de Mac? want dit is pakket wat hele dagen wordt gebruik en dus gewoon lekker moet werken! Het draait toch onder Rosseta als ik het goed begrijp en is er normaal mee te werken?
Het draait goed genoeg. Heb sinds kort Pages geinstalleerd en dan merk je wel verschil. Het pakket van Microsoft draait hier en daar wat trager. Qua compatibility is het niet altijd je van het, lay-outs van documenten gemaakt in een nieuwere Word versie pakt ie niet altijd even lekker.

Verwijderd

manzana schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 13:36:
[...]

Het draait goed genoeg. Heb sinds kort Pages geinstalleerd en dan merk je wel verschil. Het pakket van Microsoft draait hier en daar wat trager. Qua compatibility is het niet altijd je van het, lay-outs van documenten gemaakt in een nieuwere Word versie pakt ie niet altijd even lekker.
Office 2004 draait niet echt soepel, omdat het nog geschreven is voor PowerPC. Office 2008 (komt uit in Januari) is uiteraard een universal binary, dus ook supersnel op Intel Macs.

Trouwens, Pages bevalt echt prima als tekstverwerker. Who needs office? :)

Verwijderd

Inderdaad, en je krijgt het nog gratis ook!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 14:17:
Inderdaad, en je krijgt het nog gratis ook!
Pages is niet gratis. Het zit in iWork wat standaard € 79,- kost. iLife is het pakket wat je gratis bij je Mac krijgt :)

Verwijderd

Topicstarter
Draai toch liever op Office maar moet gewoon goed en uitwisselbaar werken.

• WinningLOSER
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01-2022
Is er eigenlijk nog een verschil tussen de witte en zwarte MB? Ik zie eigenlijk alleen het verschil in hardeschijf ruimte, maar als je een witte MB upgrade tot 160 GB lijken de specs hetzelfde, toch is de zwarte dan nog duurder...

• breinonline
  • Laatst online: 16:31

breinonline

Are you afraid to be known?

WinningLOSER schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 21:56:
Is er eigenlijk nog een verschil tussen de witte en zwarte MB? Ik zie eigenlijk alleen het verschil in hardeschijf ruimte, maar als je een witte MB upgrade tot 160 GB lijken de specs hetzelfde, toch is de zwarte dan nog duurder...
Je betaald inderdaad meer voor de zwarte versie.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

breinonline schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 21:58:
[...]

Je betaald inderdaad meer voor de zwarte versie.
Om precies te zijn $50 premium voor een zwarte versie =). Weet niet wat het in euros is maar je bent wel "elite" als je een zwarte heb :P. Alhoewel ik persoonlijk wit mooier vind :)

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02 14:03
Zr40 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 15:21:
Er is wel degelijk verschil in kwaliteit, maar om dat te zien je moet weten waar je op moet letten. Een kwaliteitsverschil is bij VGA de 'echo' bij hoog contrast. Neem een zwarte verticale lijn op een wit vlak. Enkele pixels rechts van de lijn is de echo zichtbaar. Dit is het duidelijkst bij hoge resoluties.

Een ander voordeel van DVI is ondersteuning voor hotplugging. Als je een (ander) beeldscherm aansluit via DVI, wordt deze automatisch gedetecteerd. Via VGA kan je natuurlijk ook hotpluggen, maar daarvoor moet je handmatig op 'Detect Displays' klikken.
En als je een beeldscherm met DVI aansluit krijg je geen 'Auto Config' messages die 5 seconden duren, als de resolutie van je beeld verandert.

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Pagina: 1