Toon posts:

Umounten smb-share als user lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik mount een aantal smb-shares. Mounten als user werkt perfect nadat ik voor smbmnt het sticky bit heb gezet. Hetzelfde heb ik gedaan voor smbumount. Nu kan ik als gewone user wel `mount /mnt/xyz/series` doen, en dan wordt de juiste share gemount. Maar als ik `umount /mnt/xyz/series` doe, krijg ik de melding "umount: only root can unmount //xyz/series from /mnt/xyz/series". Doe ik het met `smbumount /mnt/xyz/series`, dan wordt de share netjes geunmount.

De permissies van /bin/mount en /bin/umount zijn hetzelfde:
code:
1
2
3
4
[arvind@pussycat ~]$ ls -al /bin/umount 
-rwsr-xr-x 1 root root 49888 2007-05-20 17:43 /bin/umount
[arvind@pussycat ~]$ ls -al /bin/mount
-rwsr-xr-x 1 root root 70428 2007-05-20 17:43 /bin/mount

Op internet zoeken op deze foutmelding, ook icm smb, levert een hoop mensen met hetzelfde probleem maar geen oplossing .. kan iemand me hier helpen?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In fstab aangeven dat de user het mag umounten kan volgens mij (of gewoon de manier gebruiken die wel werkt, zoals je zelf aangeeft :) )

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op zondag 29 juli 2007 @ 20:19:
In fstab aangeven dat de user het mag umounten kan volgens mij
Ik kan niet vinden hoe je dat op zou moeten geven (in man fstab, mount en umount). In fstab ziet een regel er als volgt uit:
code:
1
//xyz/film           /mnt/xyz/film        smbfs   noauto,guest,user,ro,fmask=644  0       0
(of gewoon de manier gebruiken die wel werkt, zoals je zelf aangeeft :) )
Dat is niet echt een optie omdat ik de xfce-mount-plugin wil gebruiken om de shares te kunnen mounten/unmounten. Mounten werkt nu dus wel, maar unmounten werkt niet omdat hij `umount` aanroept om te unmounten. Je kan het unmount-commando wel instellen, maar ik wil ook andere, niet-smb, dingen kunnen unmounten en dan wordt het dus weer lastig ... :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
code:
1
If any user should be able to unmount, then use users instead of user in  the  fstab line.
geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Held!!! Dank je wel! :)