PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Een leverancier/fabrikant zal er echt niet altijd achter kunnen komen. Het is immers nagenoeg niet te controlleren.
Dus zullen ze dan toch alles wat je opstuurt gewoon onder garantie vervangen/repareren of niet?Terw_Dan schreef op zondag 29 juli 2007 @ 18:39:
Als je iets overklokt en het gaat stuk dan valt dat niet onder de garantie, het is immers geen fabrieksfout.
Een leverancier/fabrikant zal er echt niet altijd achter kunnen komen. Het is immers nagenoeg niet te controlleren.
Dacht dat ze wel konden zien als je bijvoorbeeld ipv 1,3 echt 2,0 vcore door je cpu ramde.
PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Verwijderd
Ik dacht dat die in de CMOS stonden?PilatuS schreef op zondag 29 juli 2007 @ 18:39:
De OC instellingen staan namelijk in de BIOS voor de CPU ...
Naja ik bedoel dat je de boel instelt in de BIOS. Je klokt dus over met je moerderbord ipv met je CPU. Zodra je de CPU uit het mobo haalt en ergens anders in doet draait ie weer op stock settings. Zo is dus nooit te zien of een CPU overgeklokt is.
Ik vind trouwens wel dat als je GPU na 2 jaar kapot gaat en hij was wat overgeklokt dat je dan wel gewoon garantie kan claimen. Gooi je 2 volt op een Core 2 Duo en gaat ie hard kapot dan moet je ook een vent zijn en niet garantie gaan claimen terwijl je de CPU zelf door onkunde hard gesloopt hebt.
Ik dacht dat je de boel instelde in de BIOS / CMOS setup of maak jij als je een instelling wilt wijzigen een custom BIOS en flash je deze?PilatuS schreef op zondag 29 juli 2007 @ 20:10:
[...]
Naja ik bedoel dat je de boel instelt in de BIOS.
Als iemand vraagt of hij op manier X gesnapt kan worden met belastingaangifte of het bedonderen van mensen via marktplaats, dan hoop ik ook dat hij daar ook niet mee geholpen wordt.
Of het gezien kan worden of schade door overklokken komt of niet lijkt mij hierbij niet een issue. Als je iets sloopt door overklokken moet je op de blaren zitten, en ik hoop alleen figuurlijk
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Hier ben ik het niet mee eens. Om maar eens wat te quoten:PilatuS schreef op zondag 29 juli 2007 @ 20:10:
Ik vind trouwens wel dat als je GPU na 2 jaar kapot gaat en hij was wat overgeklokt dat je dan wel gewoon garantie kan claimen. Gooi je 2 volt op een Core 2 Duo en gaat ie hard kapot dan moet je ook een vent zijn en niet garantie gaan claimen terwijl je de CPU zelf door onkunde hard gesloopt hebt.
Je verkort namelijk gewoon de levensduur van zo'n apparaat door het te overclocken.Uit Blade runner
The light that burns twice as bright burns half as long
Een niet al te zware OC moet het apparaat gewoon aan kunnen. Fabrikanten doen zelf eigenlijk ook aan overklokken met de producten die ze uit brengen.
Een videokaart met 10% OC die na 1 jaar kapot gaat was waarschijnlijk sowieso wel kapot gegaan.
Bij videokaarten pas ik het voltage ook nooit aan. Ik klok al jaren mijn CPU's en GPU's over en heb nog nooit iets gesloopt daar door.
[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 29-07-2007 20:59 ]
Beide verhalen wel is gehoord, maar ik geloof d'r eerlijk gezegd niets van. (Zeker het geheugen in de CPU niet, want dat zou ook kapot gaan als je de CPU doorbrandt).
Intel en AMD hebben dat op een andere manier opgelost: Als die dingen te heet worden schakelen ze terug (throttling) of gaan ze uit. Kans op echte beschadigingen is zeer klein. En dan nog kun je je afvragen of dat komt door falende beveiligingen (dus garantie) of dat het komt door de overclocker zelf. Wat wel gebeurt is dat door hogere temperatuuren de processor eerder kapot gaat (slijtage). Ook dat is naar mijn weten niet te controleren.
Wat betreft GPU, daar zitten de overclockgegevens natuurlijk nog op de kaart zelf, dus misschin dat ze dat zouden kunnen uitlezen, maar daar hoor je eigenlijk nooit iets over. (Ja, tenzij de brandvlekken erop zitten).
Ik denk dus dat de fabrikanten gewoon beveiligingen hebben ingebouwd en vervolgens uit kostenbesparingen niet al te veel meer controleren. Stukken goedkoper en je krijgt er nog een beter imago van ook.
Volgens mij is dit alleen zo als je ook echt de BIOS van de kaart flashed met de hogere core en mem snelheden. Als je overklokt met Rivatuner oid dan wordt je kaart pas overgeklokt zodra je in windows komt. Daar voor draait de kaart gewoon stock en als je em in een andere PC doet zal dat ook zo zijn.Wat betreft GPU, daar zitten de overclockgegevens natuurlijk nog op de kaart zelf, dus misschin dat ze dat zouden kunnen uitlezen, maar daar hoor je eigenlijk nooit iets over. (Ja, tenzij de brandvlekken erop zitten)
Helemaal gelijkPilatuS schreef op maandag 30 juli 2007 @ 14:19:
[...]
Volgens mij is dit alleen zo als je ook echt de BIOS van de kaart flashed met de hogere core en mem snelheden. Als je overklokt met Rivatuner oid dan wordt je kaart pas overgeklokt zodra je in windows komt. Daar voor draait de kaart gewoon stock en als je em in een andere PC doet zal dat ook zo zijn.
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
En wat te denken van bv ATI waarbij je in CC gewoon kon instellen dat de driver automatisch je kaart overclockt als de ruimte (lees chip kan eht aan en kaart is neit té warm) er is. Zal ook wel gewoon een paar procent zijn maartoch, fabrikanten levern vaak zelf de programma's erbij.PilatuS schreef op zondag 29 juli 2007 @ 20:54:
Ik snap je punt wel hoor maar toch denk ik er iets anders over. Als je iets overklokt maar het wordt voldoende gekoelt verkort je de levensduur wel wat maar niet heel erg veel. Ook met OC gaat een CPU makkelijk 10 jaar mee, binnen die tijd heb je toch wel iets anders. (Echt extreme OC's natuurlijk niet maar daarom geef ik ook aan dat het dan niet netjes is om garantie te claimen)
Een niet al te zware OC moet het apparaat gewoon aan kunnen. Fabrikanten doen zelf eigenlijk ook aan overklokken met de producten die ze uit brengen.
Een videokaart met 10% OC die na 1 jaar kapot gaat was waarschijnlijk sowieso wel kapot gegaan.
Bij videokaarten pas ik het voltage ook nooit aan. Ik klok al jaren mijn CPU's en GPU's over en heb nog nooit iets gesloopt daar door.
Ik geef toe dat de lijn tegenwoordig wel heel dun wordt. Als je bijvoorbeeld naar processoren kijkt: Als je die overclocked dan ga je de specificaties te buiten. Toch hebben heel wat moederborden tegenwoordig functies om automatisch over te clocken. (Met in meer of mindere mate een waarschuwing). Echter, de processor komt van Intel, welke dit officieel niet ondersteund, dus geen garantie.
Verwijderd
Al mijn hardware die wel kapot ging was gemod. Dus met de soldeerbout vmods aangebracht.
Ook heb ik nog nooit een CPU gehad die ineens minder ging presteren. Ik heb wel eens gedacht dat dit zo was, maar dan ging hij in een ander mobo gewoon weer even hard.
Het kost gewoon dan meer geld om vast te stellen waaraan iets kapot is gegaan als dat het kost om een nieuw product op te sturen. Wat denk je dat een CPU of GPU echt kost om te produceren (exclusief alle research / winst marges)?
Nee ik denk dat weinig tot geen bedrijven zullen kijken waarom het kapot is gegaan tenzij het gaat om bijv. een product uit meerdere onderdelen (zoals een laptop, monitor, etc) en gewoon een nieuw product op zullen sturen. In de grand scheme of things stelt een paar % meer uitval door overclocken niks voor.