Harde schijf benaderen met nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-02 19:28

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Hallo,
Eergister wat problemen gehad met de pc, windows kon niet meer geladen worden. Ik heb toen de C partitie van de harde schijf geformatteerd en wilde windows XP opnieuw installeren maar toen begaf het moederbord het.
Gister een nieuw systeem gekocht en gebouwd, nu wilde ik mijn oude HD er tijdelijk inhangen om wat oude bestanden op de D partitie over te zetten, maar zodra ik die HD erinhang start de pc niet meer op. De bios herkent de HD wel, maar na het bootscherm blijft OF het beeld zwart OF hij blijft constant windows XP 'laden' zonder dat er daadwerkelijk ook iets gebeurd.

De oude hd is een Maxtor D740X- 40 Gb (IDE)

Het nieuwe systeem:

Mobo: Asus P5B
Intel dual core
HD: Samsung HD401 LJ (SATA2)

Is er iemand waarbij dit probleem bekend voorkomt of iemand die misschien weet hoe ik dit moet verhelpen?

Misschien omdat het een IDE hd is ? ik heb ook maar 1 IDE kabel die ik kan aansluiten op het mobo dus ik sluit mn 2 cd/dvd roms daarop aan, om de HD aan te sluiten moest ik er 1 weglaten.

Ook staan de jumpers bij de nieuwe hd als Master, oude als Slave.

Wie o wie?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Een SATA met een master jumper setting, waar heb je die gekocht ? Maar effe serieus, weet je zeker dat de opstart volgorde van de hd's in je bios goed staat ? Ga er hierbij vanuit dat windows op de sata staat geinstalleerd, die dus als bootdisk moet staan.

[ Voor 59% gewijzigd door Keesk op 29-07-2007 18:20 ]

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Keesk schreef op zondag 29 juli 2007 @ 18:19:
Een SATA met een master jumper setting, waar heb je die gekocht ?
Gistron, zo vreemd is het niet hoor :)

Ja hij boot van de SATA schijf.

[ Voor 7% gewijzigd door koekjah op 29-07-2007 18:24 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hoe weet je zo zeker dat hij van de s-ata schijf boot?

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
smvs schreef op zondag 29 juli 2007 @ 18:56:
Hoe weet je zo zeker dat hij van de s-ata schijf boot?
Omdat ik naar het bootscherm kies en daar zelf de keuze mag maken.

Select boot device:

1. Floppy
2. Sata schijf
3. ide
4. cd-rom

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zet je oude hdd even op master, haal alles van je ide-poorten af en hang alleen je ide-harddisk eraan aan het eind van de kabel. Kijk eens wat er dan gebeurt...

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Madrox schreef op zondag 29 juli 2007 @ 19:11:
Zet je oude hdd even op master, haal alles van je ide-poorten af en hang alleen je ide-harddisk eraan aan het eind van de kabel. Kijk eens wat er dan gebeurt...
Niks, alleen zwart beeld...

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

koekjah schreef op zondag 29 juli 2007 @ 18:12:
Hallo,
Eergister wat problemen gehad met de pc, windows kon niet meer geladen worden. Ik heb toen de C partitie van de harde schijf geformatteerd en wilde windows XP opnieuw installeren maar toen begaf het moederbord het.
Maar, waar haal je dan nu de XP instalatie vandaan die je probeert te booten?? Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?

Waarschijnlijk kun je de schijf wel benaderen vanaf een boot disk, bijvoorbeeld Knoppix / BartPE o.i.d.

Daarmee kun je in ieder geval je data redden. Maar handigste lijkt me eigenlijk; Windows CD erin en Windows installeren. Wel opletten dat je niet de verkeerde partitie selecteert.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

koekjah schreef op zondag 29 juli 2007 @ 19:32:
[...]

Niks, alleen zwart beeld...
Hoor je het ding uberhaupt nog opspinnen?

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Rainmaker schreef op zondag 29 juli 2007 @ 19:33:
[...]

Maar, waar haal je dan nu de XP instalatie vandaan die je probeert te booten?? Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?

Waarschijnlijk kun je de schijf wel benaderen vanaf een boot disk, bijvoorbeeld Knoppix / BartPE o.i.d.

Daarmee kun je in ieder geval je data redden. Maar handigste lijkt me eigenlijk; Windows CD erin en Windows installeren. Wel opletten dat je niet de verkeerde partitie selecteert.
Ik heb windows XP opnieuw geinstalleerd op de nieuwe hardeschijf, zonder de oude HD erin werkt het als een zonnetje, met de nieuwe HD erin boot hij XP niet meer vanaf de nieuwe schijf, erg vaag.
Ik ben nu Knoppix aan het downloaden, maar hoe kan ik dan mijn data terugkrijgen? Ik las iets over branden via Knoppix, maar ik heb maar 2 IDE aansluitingen, 1 voor de oude hd dan waar de data opstaat en 1 voor de brander, maar daar zit dan toch de cd met Knoppix erin? dan kan ik toch niks branden of zie ik dat verkeerd?

Ja ik hoor de oude HD opspinnen, hij wordt ook gewoon herkend in de bios/bootscherm

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Recovery plan: :)

- Met de "oude" schijf en je CD speler erin knoppix starten
- Op het bureaublad zie je een harde schijf staan met iets erbij van "/dev/hda1"
- Dubbelklikken
- Externe schijf aansluiten / USB stick erin, of een FTP site o.i.d. openzetten.
- Data kopiëren / plakken
- Computer uitzetten
- Dan pas USB stick / externe schijf eraf halen
- Nieuwe schijf terug, dan oude schijf opnieuw partitioneren en formateren. Je hebt dan kans dat ie weer gewoon benaderd kan worden.

Waarom gebruik je eigenlijk maar 1 IDE kanaal? Je kunt toch alle 3 die dingen tegelijk aansluiten?

Nou geef ik je geen 100% garantie dat knoppix je schijf wel kan openen, maar ik heb er zelf goede ervaringen mee.

Als je iets krijgt van "Unable to mount volume", open een terminal (staat ook op desktop) en post hier de ouput van het commando

dmesg | tail

Je kunt als het goed is ook vanaf knoppix op tweakers :)

[ Voor 16% gewijzigd door Rainmaker op 29-07-2007 21:05 ]

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Rainmaker schreef op zondag 29 juli 2007 @ 20:58:
Recovery plan: :)

- Met de "oude" schijf en je CD speler erin knoppix starten
- Op het bureaublad zie je een harde schijf staan met iets erbij van "/dev/hda1"
- Dubbelklikken
- Externe schijf aansluiten / USB stick erin, of een FTP site o.i.d. openzetten.
- Data kopiëren / plakken
- Computer uitzetten
- Dan pas USB stick / externe schijf eraf halen
- Nieuwe schijf terug, dan oude schijf opnieuw partitioneren en formateren. Je hebt dan kans dat ie weer gewoon benaderd kan worden.

Waarom gebruik je eigenlijk maar 1 IDE kanaal? Je kunt toch alle 3 die dingen tegelijk aansluiten?

Nou geef ik je geen 100% garantie dat knoppix je schijf wel kan openen, maar ik heb er zelf goede ervaringen mee.

Als je iets krijgt van "Unable to mount volume", open een terminal (staat ook op desktop) en post hier de ouput van het commando

dmesg | tail

Je kunt als het goed is ook vanaf knoppix op tweakers :)
Via de samba server in knoppix gaat het verschrikkelijk langzaam! duurt ongeveer 4 uur voor 1,2 gig terwijl het toch over netwerk is?

ik kan maar 2 IDE apparaten aansluiten, vandaar

Ik heb een externe HD aangesloten, hij ziet em ook in knoppix maar ik kan er niks op schrijven/kopieren of zelfs een map aanmaken op de externe HD, could not write to....... en idd de unable to mount..

De log:

sdb: write protect is off
sdb: mode sence 27 00 00 00
sdb: assuming drive cache: write through
sci device sdb: 625142448 512 byte hdwr sectors (320073 mb)
sdb: write protect is off
sdb: mode sence 27 00 00 00
sdb: assuming drive cache: write through
sdb: sdb1
sd 7:0:0:0: attached scsi disk sdb
usb-storage: device scan complete

[ Voor 14% gewijzigd door koekjah op 29-07-2007 22:08 ]

• Keesk
http://www.bootdisk.com/
Download hier een bootdisk,start er mee op, maak de ide hd volledig schoon en kijk wat er gebeurt.

[ Voor 9% gewijzigd door Keesk op 29-07-2007 22:55 ]

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Keesk schreef op zondag 29 juli 2007 @ 22:53:
http://www.bootdisk.com/
Download hier een bootdisk,start er mee op, maak de ide hd volledig schoon (partitioneren,formateren) en kijk wat er gebeurt.
dat is dus niet wat ik wil, ik wil me data backuppen wat goed gaat met knoppix alleen veel te sloom! ik heb het gevoel dat dit allemaal over internet gaat ipv alleen over het netwerk...

de usb-stick en externe hd kan ik niks op schrijven in knoppix ?

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
laatste keer dat ik zoiets deed heb ik gewoon twee PCs direct op elkaar aangesloten (crossover kabeltje ertussen) en toen via FTP de boel geregeld. SMB is zelfs sneller zou moeten, bij jou lijkt het over internet te gaan.

http://www.computerhope.com/unix/utracero.htm
traceroute, zoek eens uit of je inderdaad "externe" hops maakt, dat lost een boel op (overtikken in console mag geen probleem zijn toch? tis net dos ;) )

• Pruts0r
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-05-2025
Waarom koop je niet gewoon een 3,5" casing en hang je je harde schijf daarin. Vervolgens sluit je de schijf via USB (2.0) aan op je nieuwe systeem en kopieer je wat je redden kan.

Wat betreft het niet opstarten met de andere harde schijf erin, het kan zijn dat er nog een restant bootsector overgebleven is op de oude schijf waarvan hij probeert op te starten. Je zou wellicht met een Windows XP CD in prompt mode kunnen gaan en dan "fdisk /mbr" uit te voeren, dat heeft voor mij wel eens gewerkt (ook veel problemen gehad met meerdere schijven in het systeem). In ieder geval veel succes!

[ Voor 12% gewijzigd door Pruts0r op 29-07-2007 23:19 . Reden: spelfout ]

• Keesk
Als je het systeem opstart met eerder omschreven bootdisk en alleen de ide in je systeem, is de harde schijf dan nog wel te benaderen ?

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Volgens de traceroute die ik uitvoer op de pc waarop ik alles aan het kopieren ben (dus niet de pc met de HD die problemen geeft) ga ik niet over internet maar gewoon direct via het netwerk, ik snap dus niet waarom het zo sloom is. Ik ben nu al 3 uur bezig voor 1.1 gigabyte en het einde is nog steeds niet in zicht...

Is hier niks aan te doen?

En waarom kan ik geen bestanden kopieren naar mn externe HD / memory stick?

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Het is deels opgelost, ik heb mn SATA schijf opnieuw gemount en de write permissions gegeven met als gevolg dat ik nu mn bestanden direct van schijf naar schijf kan kopieren. Enigste nadeel is dat hij steeds in stappen van 1.9 gig gaat?

[ Voor 94% gewijzigd door koekjah op 30-07-2007 11:48 ]

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Je externe schijf kun je niet op schrijven omdat ze geformateerd zijn als NTFS.

Dat is ook de reden dat je geen bestanden > 2 Gb kunt schrijven; FAT32 kan die bestanden niet aan. Ik dacht dat dit niet echt een probleem zou zijn, je gaf aan dat je de schijf voor programma's gebruiktte.

Als je met de rechtermuisknop de schijf aanklikt en kiest voor "mount as read-write", zou je erop moeten kunnen schrijven. Weet niet of de nieuwste Knoppix al ondersteuning voor ntfs3g heeft, maar je kan het proberen.

Je performance kan een aantal oorzaken hebben, bijvoorbeeld gebrek aan DMA ondersteuning, tot een te generic driver voor je chipset. Maar goed, het gaat om backups, ik neem aan dat performance niet een van je prioriteiten is.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Het is opgelost :)..
Heb zoals ik al verteld heb mn SATA schijf gemount en writable gemaakt (dmv 2 muisklikken) en kon alles zo kopieren van mn 'kapotte' hd naar de nieuwe, in knoppix ! De 1e keer was het maximaal 1.9 GB wat ik kon kopieren, maar de tweede keer slikte hij ook 3.8 gb.

Rainmaker bedankt, had erg veel aan je hulp :)

Pagina: 1