Toon posts:

[XP] Willekeurige BSoD's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag Tweakers!

Ik heb een probleempje met mijn PC. Ik zal alles zo volledig mogelijk uit te leggen en zoveel informatie te geven. Mocht er nog informatie missen die kan helpen het probleem op te lossen, kan je daar naar vragen.

Goed, nog niet zo heel lang geleden (~1jaar) heb ik een nieuwe PC aangeschaft.
Deze heb ik, samen met wat hulp van broer en kennisen, zelf samen gesteld. Wat daar uit kwam was het volgende:
Processor: AMD Athlon 64 3500+ (2.21GHz)
Videokaart: Asus 7600GT (nVidea)
Mobo: Gigabyte GA-K8N51GMF-9
Memory: Twinmos DDR PC3200 CL 2.5 1GB
HDD: Maxtor 80GB SATA II DiamondMax 10 en Maxtor 250GB SATA II DiamondMax 10
PSU: Huntskey 400W

Nu, wat is precies het probleem. Wanneer ik mijn PC gebruik om wat te internetten, school werk, etc, is er niks aan de hand.
Echter, wanneer ik mijn PC gebruik om World Of Warcraft te spelen wil het nog wel eens mis gaan.
Ik krijg volledig willekeurig een BSoD.
Dit kan zijn na 10 minuten, na 2 uur of een dag helemaal niet, en de dag erop 3 keer in een uur.

Mijn PC blijft hangen (ook het geluid) voor ongeveer 2 seconden. Vervolgens krijg ik heel kort het BSoD te zien. Zo kort dat het moeilijk is om te achterhalen wat er precies staat.

Echter door wat op internet te kijken ben ik er achter gekomen wat de melding was:
De computer is opnieuw gestart na een foutencontrole. Foutencontrole: 0x0000009c (0x00000004, 0x805461f0, 0xb2000000, 0x00070f0f). Er is een dump opgeslagen in: C:\WINDOWS\Minidump\****

Zo'n foutmelding is als ik het goed heb een MACHINE_CHECK_EXCEPTION.
Dit schijnt een hardware fout te zijn. Maar dit kan varrieren van RAM tot HDD tot CPU en weer tot de videokaart.

Ik heb Memtest68x (?) gedaan tot 1900%, dat was ongeveer 9 uurtjes. Hier kwamen geen foutmelding uit voort.
Ik heb ook mijn 2e HDD (de 250GB) losgekoppelt. Echter, het probleem bleef voorkomen.
Oververhitting zou ook nog het probleem kunnen zijn, maar dat betwijfel ik ten zeerste aangezien het zelfs nog voor wil komen wanneer ik mijn computer kast open heb staan en een koele briez van m'n ventilator erop heb staan en verschillende Temp.watchers niks schrikbarends laten zien.

Hebben jullie een idee wat het precies is, maar vooral wat de oplossing is?
Ik heb al de videokaart drivers geupdate.

Alle hulp word gewardeerd.
Bij voorbaad dank.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Probeer eens wat andere boot-tools. Er is een heel bekende (en minder legale) boot cd van versie 9.1, met daarop ook allerlei tools om vanaf een CD je harde schijf, RAM en CPU te testen.

Heb je verder nog een naam van een .exe of .dll die vaak onderaan een BSOD staat? Dat is in dat geval de oorzaak ervan, meestal een gaar bestand van Windows of een driver.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:17

Thandor

SilverStreak

CSL Beleid
Dit topic hoort hier niet thuis :o. Probleem topics hebben niets te zoeken in CSL :).

Ik geef dit topic even een schopje naar Windows Clients en wijzig de titel zodat het conform het beleid is aldaar. Ik lees overigens nergens het operating system maar ik ga er gemakshalve even vanuit dat je Microsoft Windows XP gebruikt.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-02 12:33
Misschien ligt het wel aan de warmte? Misschien word je CPU te heet of je Videokaart.

Je zou eens kunnen kijken naar stof in de ventialors, en deze eens schoon te maken.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:56
Ik vermoed dat het geheugen van de videokaart kapot is. Het geheugen van de videokaart word in windows bijna niet gebruikt maar wel veel in 3D applicaties zoals spellen.

Ik zou zeggen probeer eens een andere videokaart in het systeem als dat kan.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
Je zou ook kunnen proberen de meeste recente driver van je videokaart te installeren.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Verwijderd

Topicstarter
TheZeroorez schreef op zondag 29 juli 2007 @ 17:49:
Probeer eens wat andere boot-tools. Er is een heel bekende (en minder legale) boot cd van versie 9.1, met daarop ook allerlei tools om vanaf een CD je harde schijf, RAM en CPU te testen.

Heb je verder nog een naam van een .exe of .dll die vaak onderaan een BSOD staat? Dat is in dat geval de oorzaak ervan, meestal een gaar bestand van Windows of een driver.
Ik heb nergens een .exe of .dll referentie kunnen vinden in een van de BSOD. Ik heb al zoveel mogelijk elementen geisoleerd qua hardware, maar er zijn misschien inderdaad nog wat dingetjes die ik kan proberen, bedankt
Thandor schreef op zondag 29 juli 2007 @ 22:32:
CSL Beleid
Dit topic hoort hier niet thuis :o. Probleem topics hebben niets te zoeken in CSL :).

Ik geef dit topic even een schopje naar Windows Clients en wijzig de titel zodat het conform het beleid is aldaar. Ik lees overigens nergens het operating system maar ik ga er gemakshalve even vanuit dat je Microsoft Windows XP gebruikt.
Ok, mijn excuses voor het verkeerde Forum. En inderdaad het gaat om Windows XP, nogmaals mijn excuses.
Harley538 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 00:23:
Misschien ligt het wel aan de warmte? Misschien word je CPU te heet of je Videokaart.

Je zou eens kunnen kijken naar stof in de ventialors, en deze eens schoon te maken.
Ik heb laatst (als in 2 weken terug) alles schoon en stofvrij gemaakt. Maar zo'n ventilator stofvrijmaken blijft een lastig werkje, en dat is er dus een beetje bij ingeschoten. Ik kan het nog maals proberen, maar zoals ik al zei, bij het checken van de temparaturen was er niks ergs o.i.d.
Maar bedankt voor de suggestie.
kfaessen schreef op maandag 30 juli 2007 @ 00:26:
Ik vermoed dat het geheugen van de videokaart kapot is. Het geheugen van de videokaart word in windows bijna niet gebruikt maar wel veel in 3D applicaties zoals spellen.

Ik zou zeggen probeer eens een andere videokaart in het systeem als dat kan.
Ja, ik dacht ook al aan zo iets. En dat is erg lastig te checken, na mijn weten.
Op het moment heb ik geen andere videokaart die ik kan gebruiken, buiten de on-board videokaart op het moederboard. Ik zal eens kijken of ik daar wat mee kan, of misschien dat er hier in huis nog een oud videokaartje ligt.
Als er een tooltje is waarmee ik het geheugen van mijn videokaart kan checken zou ook erg prettig zijn, bestaat zoiets?
In iedergeval bedankt!
timbry schreef op maandag 30 juli 2007 @ 00:40:
Je zou ook kunnen proberen de meeste recente driver van je videokaart te installeren.
Ik heb vorige week de laatste drivers nog geïnstalleerd voor mijn videokaart, dus die zijn wel recent. Ik probeer het gewoon nog een keertje, wie weet.

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
Je zou de kaart kunnen testen met Atitool. Als je daar op standaard settings artifacts krijgt, weet je dat je kaart brak is.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt Timbry. Hoe lang raad je aan om die test te laten draaien?
Is het zo iets als Memtest dus zo lang mogelijk of kan het na een uurtje al weer uit?

Het houd ook de temparatuur bij zie ik, en heeft een konstante temparatuur van 64°C over een periode van 10 minuten.

In iedergeval bedankt voor de tip!
Pagina: 1