Ik heb de afgelopen 6mnd nogal veel problemen met mijn ISP, en normaal gesproken weet ik het wel allemaal uit te vogelen, maar nu kan ik wat adsl-technische expertise adviezen/reacties goed gebruiken. Want het wordt voor mij nu een beetje raden naar wat er mogelijk is.
Ik had 16mbit omdat mijn provider daarop wilde testen. Dit werkte net zo slecht als daarvoor, dus stuurden ze na 5 mnd eindelijk een monteur. Daarna werkte het perfect op 16mbit en had ik gevraagd of dit weer op 20+ mbit gezet kon worden.
Wat er gebeurde:
- 16mbit, werkt perfect (1,5+Mb/s downloads etc).
- Krijg telefoontje dat het 20+ profiel weer ingesteld is.
- Ik doe de modem geheel uit, en na een minuut weer aan.
- Adsl modem (zyxel 2602HW-D1A adsl2+ modem) traint nu in op 21+ mbit. (ik zit binnen 1km van de wijkcentrale).
- Downloadsnelheid blijkt echter gelimiteerd te zijn tot 8mbit (vrijwel perfecte horizontale lijn in de download-grafiek tegen de 8mbit aan).
- Helpdesk zegt dat zij zien dat de modem ingetraint is op 21+ mbit, en dat het niet aan hun ligt.
Nou vraag ik mij af, hoe kan dit in godsnaam. Hieronder nog wat meer gegevens voor de experts:
Een van de mogelijke dingen die wordt geopperd door de ISP is dat mijn lijn zo slecht is dat die 20mbit+ niet aankan (maar 16mbit wel). Ik vind dit zelf onbegrijpelijk gezien de vrijwel perfecte cijfers hierboven. En dan nog, de werkelijke snelheid is nu opeens gelimiteerd op 8mbit, terwijl ik hiervoor een maand lang perfect intrainde op 16mbit en ook gewoon 16mbit snelheden heb gehad.
Het is inmiddels zo ver dat de helpdesk geen nieuw support ticket voor mij wil en kan aanmaken (is blijkbaar hun policy). En ik dit alleen nog via brief kan appealen. Het lijkt er dus op dat ik het zelf mag gaan uitzoeken... wat ik de afgelopen 6mnd ook al doe eigenlijk. Maar dit rare "8mbit limiet op 21mbit ingetrained" probleem kan ik niet oplossen. Uitgesloten is in ieder geval wel een lokaal probleem, tenzij de modem opeens heel toevallig op hetzelfde moment heeft besloten om lekker voorgoed op een intern 8mbit limiet te gaan. (nee, er zit geen adsl1/2+ switch in, kan enkel op adsl2+).
Theorieen & adviezen zeer welkom, want ik weet niet meer hoe ik dit verder nog kan aanpakken. Mijn "theorie" is dat ze iets fout doen in hun mbit-profiel toewijzingen (dit is namelijk al de 2e keer dat het gebeurd). Maar hoe bewijs ik dat, of hoe krijg ik de ISP zo ver om dit toe te geven? Of is het echt mogelijk dat 16mbit 100% werkt, maar op 20mbit een adsl lijn kan kelderen tot 8mbit snelheden? Experts?
Ik had 16mbit omdat mijn provider daarop wilde testen. Dit werkte net zo slecht als daarvoor, dus stuurden ze na 5 mnd eindelijk een monteur. Daarna werkte het perfect op 16mbit en had ik gevraagd of dit weer op 20+ mbit gezet kon worden.
Wat er gebeurde:
- 16mbit, werkt perfect (1,5+Mb/s downloads etc).
- Krijg telefoontje dat het 20+ profiel weer ingesteld is.
- Ik doe de modem geheel uit, en na een minuut weer aan.
- Adsl modem (zyxel 2602HW-D1A adsl2+ modem) traint nu in op 21+ mbit. (ik zit binnen 1km van de wijkcentrale).
- Downloadsnelheid blijkt echter gelimiteerd te zijn tot 8mbit (vrijwel perfecte horizontale lijn in de download-grafiek tegen de 8mbit aan).
- Helpdesk zegt dat zij zien dat de modem ingetraint is op 21+ mbit, en dat het niet aan hun ligt.
Nou vraag ik mij af, hoe kan dit in godsnaam. Hieronder nog wat meer gegevens voor de experts:
Zie ook de -snip- grafiek.png.CRC/HEC errors: niet meer dan 3-5 per 15min. Teller van 24u staat inmiddels op 18. (paar uur geleden gereset)
ras> wan adsl chandata
DSL standard: ADSL2PLUS
near-end bit rate: 21302 kbps
far-end bit rate: 1251 kbps
ras> wan adsl linedata far
noise margin upstream: 5 db
output power downstream: 22 db
attenuation upstream: 4 db
carrier load: number of bits per symbol(tone)
tone 0- 31: 00 00 00 08 ab bc dd ee ff ff ff ff ff ee ed cb
tone 32- 63: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
ras> wan adsl linedata near
noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 13 db
carrier load: number of bits per symbol(tone)
tone 32- 63: 04 56 77 99 9a bb bb dc dd de ee ff ff ff ff ff
tone 64- 95: ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff
tone 96-127: ff ff ff ff ff fe ee ee ee ee ee ee ee ee ee ee
tone 128-159: ee ee ee ee ee ee ee ee ee ee ee ed dd dd dd dd
tone 160-191: dd dd dd dd dd dd de ed dd de ed ee ee ee dd dd
tone 192-223: dd dd dd dd dd dd dd dd dd dd dd dd dd dd dd dd
tone 224-255: dd dd dd dd dd dd dd dd 2d dd dd dd dd dd dd dd
tone 256-287: 9e ed dd dd dd dd dd dd dd dd cc cc cc cc cc cc
tone 288-319: cc cc cc cc cc cc cc cc cc cc cc cc cc cc cc bc
tone 320-351: cc cc cc bc bc bc cc bb bb bb bb bb bb bb ab bb
tone 352-383: aa aa bb bb aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa
tone 384-415: aa aa aa aa a9 9a aa aa aa aa aa aa aa aa a9 9a
tone 416-447: a9 99 aa aa 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99
tone 448-479: 99 99 99 99 98 99 99 99 99 88 88 88 88 88 88 88
tone 480-511: 88 88 87 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77
Een van de mogelijke dingen die wordt geopperd door de ISP is dat mijn lijn zo slecht is dat die 20mbit+ niet aankan (maar 16mbit wel). Ik vind dit zelf onbegrijpelijk gezien de vrijwel perfecte cijfers hierboven. En dan nog, de werkelijke snelheid is nu opeens gelimiteerd op 8mbit, terwijl ik hiervoor een maand lang perfect intrainde op 16mbit en ook gewoon 16mbit snelheden heb gehad.
Het is inmiddels zo ver dat de helpdesk geen nieuw support ticket voor mij wil en kan aanmaken (is blijkbaar hun policy). En ik dit alleen nog via brief kan appealen. Het lijkt er dus op dat ik het zelf mag gaan uitzoeken... wat ik de afgelopen 6mnd ook al doe eigenlijk. Maar dit rare "8mbit limiet op 21mbit ingetrained" probleem kan ik niet oplossen. Uitgesloten is in ieder geval wel een lokaal probleem, tenzij de modem opeens heel toevallig op hetzelfde moment heeft besloten om lekker voorgoed op een intern 8mbit limiet te gaan. (nee, er zit geen adsl1/2+ switch in, kan enkel op adsl2+).
Theorieen & adviezen zeer welkom, want ik weet niet meer hoe ik dit verder nog kan aanpakken. Mijn "theorie" is dat ze iets fout doen in hun mbit-profiel toewijzingen (dit is namelijk al de 2e keer dat het gebeurd). Maar hoe bewijs ik dat, of hoe krijg ik de ISP zo ver om dit toe te geven? Of is het echt mogelijk dat 16mbit 100% werkt, maar op 20mbit een adsl lijn kan kelderen tot 8mbit snelheden? Experts?