[Vista] Geluid hapert bij gebruik toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

• Pnothy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01-2024
Ik heb nu ook een paar weken Vista (Business) draaien, maar ik heb last van een vervelend probleem.
Als ik gewoon in Windows ben en geluid afspeel (via winamp of media player, maakt niet uit) en tegelijk mijn toetsenbord gebruik gaat het geluid haperen zoals in de tijd van de P100 die het allemaal niet tegelijk trok. Alleen bij gebruik van het toetsenbord hapert het, en CPU is verre van 100% in gebruik dan. Druk met vensters bewegen ofzo maakt allemaal weinig uit, dus het is echt een specifiek probleem.

Het is vooral duidelijk als ik langere stukken tekst typ zoals hier dit bericht of als ik een toets lang ingedrukt houd. Het lijkt wel alsof het toetsenbord voorrang krijgt over de geluidskaart (of zelfs over het hele systeem)?

Nu is mijn vraag: kan het in Vista nog steeds een IRQ probleem zijn zoals in de goede oude tijd? Als ik in de device manager kijk zie ik dat het toetsenbord IRQ 1 heeft (verdacht), maar ik kan dat niet aanpassen. Er zijn geen conflicten. Misschien kan het wel in de BIOS, maar voordat ik willekeurig dingen ga proberen hoop ik dat ik hier wat structureler het probleem kan achterhalen.

Alle hulp is welkom :)

• _Thanatos_
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Het kan een geluidskaart zijn die in Vista niet (goed) werkt. Check bij de fabrikant of er drivers speciaal voor Vista zijn.

IRQ-problemen lijkt me stug, gezien we daar PnP voor kennen. Al een tijdje trouwens ;)

日本!🎌

Verwijderd

welk proces gebruikt dan 100% van je CPU?

• Pnothy
  • Laatst online: 29-01-2024
Er is geen proces dat 100% CPU gebruikt, dat is juist het "probleem". Nadat ik had ontdekt dat ook mijn klok te snel loopt (ongeveer 10% te snel, dus ieder uur 10 minuten te hard) kon ik op internet meer mensen vinden met dit probleem. Het schijnt te liggen aan nForce2 + APIC / CPU FSB Spread Spectrum, waardoor blijkbaar de laagste 2 interrupts (0 voor timer en 1 voor toetsenbord) een beetje in de war raken en te vaak worden aangeroepen (ofzo). Het effect is in ieder geval wat ik beschreef.

Na het uitschakelen van APIC kon Vista echter niet meer booten vanaf mijn RAID controller, hij vond dat er iets corrupt was geraakt. Nadat enkele pogingen om te repairen niet lukten (o.a. doordat ik beetje dom de XP driver voor mijn controller gebruikte die in Vista setup een BSOD oplevert en doordat waarschijnlijk de boot record niet helemaal goed meer was), heb ik maar XP op een losse HD geinstalleerd met APIC disabled, en nu werkt alles iig weer naar behoren. Vista is een leuk OS, maar jammer genoeg zijn er nog wat probleempjes (lees: brakke directsound) waardoor ik het nu toch maar even bij XP houd. Maar waarschijnlijk zal het dan nu ook wel goed werken zonder APIC. Als ik dat ooit probeer horen jullie het wel ;)

• _Thanatos_
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

APIC kun je naar mijn ervaring beter aanlaten. Ik heb het op m'n server ook es uitgezet onder het mom van "wat de nerd niet kent, heeft ie ook niet nodig", maar dat resulteerde in een melding die me liet denken dat m'n RAID arrays naar de klote waren. Gelukkig na APIC aanzetten deed alles het weer :)

日本!🎌