Koeler op mobo: Gaat dit kortsluiting geven?

Pagina: 1
Acties:

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11-2023
Goeie morgen allemaal,

Net een nieuw systeem aangeschaft waaronder een Q6600 op een evga 680i sli mobo. Nu wordt m'n proc 67 graden fully stressed (de cores zelfs 75 graden) en 45 idle. M'n koelblok van m'n koeler blijft relatief koud dus ik verdenk dat m'n koeler er niet helemaal tof op zit. Die plastic boutjes vertrouw ik sowieso niet, dus ik wil m'n koeler met moertjes en boutjes vastzetten.

Ik heb een Thermaltake Kandalf LCS waterkoeling kast over, maar ik heb het niet zo op waterkoeling. Liever gewoon lucht al weet ik dat water je proc koeler houdt. Ik heb onderdelen gebruikt van die waterkoeling om m'n ventilator op m'n moederbord te kunnen vastzetten. Onderdelen waaronder het H-vormig stuk voor de achterkant van je moederbord en de moertjes en de boutjes om vervolgens je koeler er op vast te kunnen zetten.

Mijn vraag alleen, gaat dat kortsluiting geven? Via de moertjes als ik die er op draai of iets dergelijks? Een paar plaatjes ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://img183.imageshack.us/img183/2236/15515310ul7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img530.imageshack.us/img530/7149/79707432yf5.jpg

Verwijderd

Als dat idd metaal is ben ik bang van wel. Op alle koelers die ik gehad heb zat namelijk niet voor niks een plastic backplate..

De standaart koeler gaat gewoon prima vast hoor, gewoon kruislings in drukken en er kan weinig mis gaan. Zelf gaan prutsen lijkt me niet echt handig, misschien moet je eens kijken naar een andere luchtkoeler voor 35 euro heb je wel een goede!

• vleppyniles
Het H-vormige stuk op de achterkant is voorzien van zwart isolerend materiaal waardoor het metaal niet het moederbord aanraakt. Maar de moertjes, kunnen die op één of andere manier voor problemen zorgen?

• vleppyniles
Het euvel is reeds opgelost. Toch maar de Thermaltake Kandalf kast gebruikt en de waterkoeling aangesloten.

Temperatuur van de processor stressed ging van 67 graden naar 37 graden en de cores gingen van 77 graden naar 48 graden. En m'n pc is nog stiller ook.

• vleppyniles
Ondanks dat het euvel nu opgelost is, misschien nog wel aardig om te weten of het inderdaad kwaad kon, een koeler op deze manier monteren op het moederbord.

Iemand een idee hierover?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:25

M2M

medicijnman

vleppyniles schreef op maandag 30 juli 2007 @ 10:00:
Ondanks dat het euvel nu opgelost is, misschien nog wel aardig om te weten of het inderdaad kwaad kon, een koeler op deze manier monteren op het moederbord.

Iemand een idee hierover?
nee kan geen kwaad. De backplate van je TT setje (TT bigwater oid) is van metaal, volgens de gebruiksaanwijzing moet er een schuimrubber laagje, en daarvoor een plastic laagje tussen je moederplank en je backplate. De bouten zijn wel van ijzer, maar gaan door geaarde gaten in het moederbord. Wel een rubbertje ook boven je moederbord, zeg maar tussen het moertje en je moederbord. Het moertje kan nog wel eens dikker zijn dan de geaarde ring om het gaatje, waardoor je kortsluiting kunt maken.

ps. als het goed is wordt je TT waterkoelingssetje ook gewoon vastgezet met dezelfde bouten / moeren. het kan dus ook bijna niet misgaan. Als je de handleiding volgt teminste.

-_-

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
volgens mij zie ik daar een standaard intel koeler die koelen heel erg slecht.
wat mij ook opviel was dat de koeler mischien wel scheef zit doordat ie op mobo koelertje hangt.
ik weet niet of ik het goed gezien heb maar als je die koeler wilt gebruiken zou ik het maar controleren. ;)

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 18:16
Ik heb ook een Backplate in gebruik voor mn koelblok, en deze heeft zelfs soort van buisjes wat door de gaatjes van het mobo heen gaan. Als iets de binnenkant van de gaatjes aanraakt kan geen kwaad, en vaak is er rond de schroefgaten van een zone van geen contactpunten. Maar het is wel aan te raden om plastic "washers" te gebruiken zodat de schroeven of moeren geen kans hebben kortsluiting te maken.

• vleppyniles
Hij leent niet op het mobo-koelertje. Ik zou inderdaad washers gebruiken ter voorkoming van contact met het oppervlak van m'n mobo. De standaard koelers koelen inderdaad erg slecht, althans bij mij dan. Gelukkig gebruik ik nu waterkoeling en dat bevalt tot nu toe goed.

• rm_a_rayman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Toch over je angst kunnen zetten. ;) >:)
Meerdere mensen hier op tweakers hebben last van hogere temps met de q6600 met de standaard koeler. 65C+
IIg contact tussen koeler en processor is erg belangrijk, niet teveel koelpasta dus. (rijstkorrel principe).
Voor de rest heb je eigenlijk zelf al antwoord gegeven op je vragen. Geen kortsluiting als je het op de wijze monteert zo als je het zelf al had gemeld.

• vleppyniles
Hé Ray,

Ja inderdaad, er toch overheen gezet maar helemaal gerust ben ik nog niet. Steeds controleren of niets lekt enzo. Komt allemaal goed. En die temperaturen inderdaad... Ik lees meer van die hoge temps met die standaard koeler. Daarom wilde ik hem ook beter vastzetten via het bovenstaande principe.

Ik heb even gekeken bij andere merken cpu koelers en die maken, wanneer ze niet gebruik maken van de plastic klemmetjes, ook gebruik van moertjes en boutjes, alsmede een plaatje voor achter je moederbord. Hetzelfde dus hoe ik hem vast wilde maken. Spreek je dit weekend weer!

Ieder bedankt voor de info!
Pagina: 1