Video geheugen testen, kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 596 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:13

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ik heb een beetje te gevoel dat mijn videokaart aan het overlijden is.
Nu zou dat op zich nog niet eens zo vreemd zijn maar ik wil dan wel zeker weten dat hij stuk gaat als ik hem ga vervangen.

Wat gebeurt er?
De pc slaat vast, toetsenbord doet niets meer en de muis soms wel soms niet. Maar dan beweegt ook alleen de pointer, de rest van het beeld staat vast. Vaak zie je dan op een enkele plek een misvormd blokje in het beeld staan. Ik zal een foto maken als het nog een keer gebeurt.
In Linux blijft hij vast, in Windows valt hij na een paar seconden uit.
Het lijkt sneller te gebeuren als je als een mafkees gaat scrollen in je browser.

Wat heb ik gedaan.
Eerst memtest86 aangezet, die begon vanzelf te testen met de default.
Toen ik later terug kwam had hij erg veel passes gedaan (:+) maar geen fouten gevonden.
Dus RAM zou goed moeten zijn.

Dus heb ik videokaart uitgezet en op de on-board gewerkt. Die gaf geen problemen dus nam ik aan dat het aan de videokaart ligt.
Maar nu werk ik alweer een uur probleemloos op de videokaart dus wil ik eigenlijk wel eens het videogeheugen testen.
Maar via de search vind ik niets en op google hooguit een dubieze russische site waarvan ik echt niet het programmaatje ga gebruiken als ik de vetgedrukte rode tekst niet kan lezen. ;)
Of het waren tooltjes om het gewone RAM te testen.

En nu?
Nou ik heb geen 2e pc waarin ik de kaart kan testen, ik heb ook geen andere kaart liggen.
Ik wil eigenlijk zeker weten dat de kaart stuk aan het gaan is. :)

Specs voor de zekerheid.
Radeon 9800 Pro met Zalman VF900.
Die heb ik er zelf opgezet en werkt al bijnan een half jaar probleemloos en voelt koeler aan dan de stock dus hij is wel goed gemonteerd. ;)

Overige specs lijken me weinig toe te voegen maar mobo en proc post ik nog even. Heb je toch meer info nodig roep dan maar dan post ik dat ook ;)
MSI K8N NEO2 PL
Athlon 64 3500+ (Newcastle)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Je kan het geheugen zoals jij dat beschrijft van een videokaart niet 'los' testen. Daarvoor moet je simpelweg iets opstarten dat gebruik maakt van de 3D functies van de kaart, en daarbij automatisch je geheugen getest wordt. Bijv een spel of 3dMark. Heb je artifacts, dan weet je dat je kaart niet in orde is.

Het kan overigens ook iets heel anders zijn, want het probleem dat je beschrijft overkwam mij ook met een tijdelijke p4, die gewoonweg vastliep bij te snel scrollen :?
Ik heb nog steeds niet achterhaald waarom die dat bleef doen, wel alles gecontroleerd, nieuwe voeding, kabels gechecked, molexjes gechecked.

Mischien moet je dat ook maar eens even doen, je molex checken bij je videokaart. De connectoren bij een 9800Pro worden nogal gauw verkoold, blijkbaar omdat er teveel stroom doorheen gaat. Kijk maar eens naar dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bc0c5c24c0f2f8b3d4012c9af8836a63/thumb.jpg

Dat is dus een oude 9800Pro geweest van mij, die dus schade geleden heeft aan dit fenomeen. Zodra het contact slecht is, krijgt je kaart ook minder stroom, en kan daaraan lijden.

Ondertussen dient de 9800Pro hier ook als sleutelhanger :P
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5a78c57e48ef1b2cfdc5c1038583e1f7/thumb.jpg

Ja dat is een 'legale' thuiskopie hoor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2007 11:16 ]

• Proximus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-07 09:16

Proximus

100% OC

Voor zover ik weet kun je het beste gewoon gaan stressen met een programma (RTHDRIBL). Vervolgens ga jij kijken of de grafische kaart puntjes geeft (als artifacts) of strepen. Vaak zijn strepen memory fouten. (blame me if I'm wrong).

Bovendien zou je eigenlijk alle software opnieuw moeten installeren om dat uit te sluiten :)

offtopic:
edit: @hierboven, CD key? Dat is is toch wel een volledig legale thuis kopie?

[ Voor 12% gewijzigd door Proximus op 29-07-2007 11:14 ]

Ryzen 9900X3D - B650 Gaming - 32GB DDR5 - R9060XT

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:04

Onbekend

...

Heb je toevallig andere drivers geïnstalleerd voor Windows en Linux?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Je kunt je kaart ook testen met ATITool (www.techpowerup.com/atitool), door de kijken of je geheugen op de standaard instellingen (of net daarboven) artifacts geeft.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 11:12:
Je kan het geheugen zoals jij dat beschrijft van een videokaart niet 'los' testen. Daarvoor moet je simpelweg iets opstarten dat gebruik maakt van de 3D functies van de kaart, en daarbij automatisch je geheugen getest wordt. Bijv een spel of 3dMark. Heb je artifacts, dan weet je dat je kaart niet in orde is.
Ik zal hem straks eens los trekken, de laatste keer was de molex nog goed, hopen dat het zo blijft.
Het kan overigens ook iets heel anders zijn, want het probleem dat je beschrijft overkwam mij ook met een tijdelijke p4, die gewoonweg vastliep bij te snel scrollen :?
Dat zou ook goed kunnen, volgens mij is het namelijk wel vaker gebeurd.
Proximus schreef op zondag 29 juli 2007 @ 11:13:
Voor zover ik weet kun je het beste gewoon gaan stressen met een programma (RTHDRIBL). Vervolgens ga jij kijken of de grafische kaart puntjes geeft (als artifacts) of strepen. Vaak zijn strepen memory fouten. (blame me if I'm wrong).

Bovendien zou je eigenlijk alle software opnieuw moeten installeren om dat uit te sluiten :)

offtopic:
edit: @hierboven, CD key? Dat is is toch wel een volledig legale thuis kopie?
Onbekend schreef op zondag 29 juli 2007 @ 11:16:
Heb je toevallig andere drivers geïnstalleerd voor Windows en Linux?
Aan de software is al een lange tijd niets veranderd, daar zou het dus niet aan kunnen liggen.
Als ik verder niets vind ga ik het uiteraard wel proberen.
Cpt.Morgan schreef op zondag 29 juli 2007 @ 11:36:
Je kunt je kaart ook testen met ATITool (www.techpowerup.com/atitool), door de kijken of je geheugen op de standaard instellingen (of net daarboven) artifacts geeft.
Check for artefacts geprobeerd. Krijg ik na 1m6 de VPU recover crash. :+
Hoe lang gaat hij door met testen normaal gesproken? Ik zag het 3D schermpje niet bewegen trouwens, dat stond gewoon stil.

Zal nog een keer proberen en dan ook die 3Dbenchmark.

Update:
De 3D kubus stopt met draaien zodra ik de test begin. Heeft hij die niet nodig om te testen ofzo?

Ik ga nu zo'n benchmark doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 29-07-2007 12:25 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Het kan ook aan de software liggen.

Ik had met een 8800GTS in Bf2 artifacts, ze hebben de kaart vervangen en nu zijn er nog ergere artifacts. (met meerdere drivers getest)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 19:45:
Het kan ook aan de software liggen.

Ik had met een 8800GTS in Bf2 artifacts, ze hebben de kaart vervangen en nu zijn er nog ergere artifacts. (met meerdere drivers getest)
Wat probeer je te zeggen? Dat snel scrollen in firefox niet kan omdat dan je pc vast loopt?
Dit is mogelijk, het is me namelijk al eerder overkomen. En nu draait hij al de hele dag zonder crash.

Anyway, ik heb die atitool artefact test bijna een kwartier gedraaid zonder errors.
Alleen bewoog die kubus niet. 8)7

3DMark test is nogal zwaar, in het ergste geval had ik 2fps :+
Misschien toch eens m'n drivers nakijken. ;)
Verder nog geen problemen gehad, ikmoet er maar een 3D spel in gooien en een tijdje spelen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1