Hoe bouw ik een PC?

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dEX2340
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-08-2025
Ik ben bezig mijn nieuwe computer van A tot Z te installeren (1e keer dat ik moederbord installeer). Alles gaat vrij goed maar zelfs na het lezen van de handleiding twijfel ik over de volgende zaken:

1. ATX_12V-2X/ATX power connector: moet ik beide power cables aansluiten (zowel de 24 pins ATX als de 4 pin)? Of is de 24 pins voldoende?
2. de power en reset switch: je moet rek. houden met de pos. en neg. pins. Maar ik vind geen indicatie op de kabels (enkel een driehoekje en 'G'): de power switch heeft groene en witte kabel, de reset switch heeft een blauwe en witte kabel.

Hartelijk dank voor jullie hulp!

iPhone XR

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Goh, je topictitel verwijst met zoeken direct naar de FAQ. Hoe bouw ik een PC?

ARME AOW’er

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe bouw ik een PC?
Staat precies in de FAQ.

Verder, je moet alle kabels aansluiten (zoals in je manual staat)
Voor wat betreft je power en reset ding, het zijn gewoon schakelaartjes die even een verbinding leggen tussen 2 puntjes, ze zorgen dus voor niet meer dan een stroomkring, dus maakt het geen bal uit hoe je ze aansluit.

[edit]
Argh, Waarom moet je nu weer sneller zijn Guardian Angel...

[ Voor 9% gewijzigd door TERW_DAN op 29-07-2007 09:56 ]

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 13:40

BaRF

bijna kerst

Staat toch allemaal in het boekje? :D

de reset en powerknop zijn beiden enkel 'maak'-contacten, die malen niet echt om plus en min :)

[edit]
Argh, Waarom moet je nu weer sneller zijn Terw_Dan...

[ Voor 19% gewijzigd door BaRF op 29-07-2007 09:57 ]

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-05 09:01
Moet ook wel zeggen dat die FAQ een beetje verouderd is. Die eerste vraag had er sowieso niet in gestaan als er pentium 3's op het plaatje staan.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De FAQ is een basis en dat samen met het lezen van een manual zorgt voor voldoende informatie.

edit:

Wel wat trage reacties hierboven. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Guardian Angel op 29-07-2007 10:03 ]

ARME AOW’er

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

SiErRa schreef op zondag 29 juli 2007 @ 09:58:
Moet ook wel zeggen dat die FAQ een beetje verouderd is. Die eerste vraag had er sowieso niet in gestaan als er pentium 3's op het plaatje staan.
Maakt dat dan zoveel uit? Het principe is nog steeds hetzelfde. En die eerste vraag had er ook niet gestaan als de TS even in de manual had gekeken.

• dEX2340
Ik heb de FAQ voor mijn post gelezen en daar staat dus niet in of je alletwee de power connectors moet aansluiten. En het is ook niet duidelijk in de handleiding.

Wat betreft de power en reset switch: in handleiding staat dat je rek. moet houden met pos. en neg. pin terwijl jullie zeggen dat het geen bal uitmaakt. En op de kabels is het niet duidelijk.

Daarom dus deze post.

iPhone XR

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:15
de reset switches enzo, daarbij hoef je er niet op te letten. maar bij de speaker is het netter als je + en - netjes aansluit, niet dat het heelveel boeit want geluid komt er toch wel, maar officieel......

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:55
Mijn ervaring is dat de case LED'jes het soms ook niet doen als de stekkertjes verkeerd om zijn aangesloten. Maar dan sluit je ze even andersom aan en klaar.

Wat power connectors betreft is er een hele simpele richtlijn: alles aansluiten wat je kunt aansluiten als de manual niet duidelijk is.

De FAQ is inderdaad niet meer up to date (wat heet, zes jaar is in computerland een halve eeuwigheid) maar de principes blijven staan.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• dEX2340
Bedankt voor de info. Aangezien het echt de eerste keer dat ik moederbord installeer wilde ik niets aan het toeval overlaten.

Ik zal hem eens starten ... >:)

iPhone XR

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:40
Ja, is het geen idee dat iemand een keer een nieuwe FAQ gaat schrijven?? Ik bedoel, hier hebben we het nog over een AGP slot, een PCI slot, en een ander vaag slot dat ik ken :S .

Zelf ga ik binnenkort een nieuwe PC in elkaar zetten, ik kan dan evt wel wat foto's maken. Het enige probleem is dat ik het moederbord + Processor en koeler kant en klaar krijg afgeleverd.

Niet aanvallend hoor ;) , maar wat is een gigantisch PC forum nu zonder een up to date guide hoe je het in elkaar moet zetten :S ;) .

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Killzone schreef op zondag 29 juli 2007 @ 13:06:
Ja, is het geen idee dat iemand een keer een nieuwe FAQ gaat schrijven?? Ik bedoel, hier hebben we het nog over een AGP slot, een PCI slot, en een ander vaag slot dat ik ken :S .

Zelf ga ik binnenkort een nieuwe PC in elkaar zetten, ik kan dan evt wel wat foto's maken. Het enige probleem is dat ik het moederbord + Processor en koeler kant en klaar krijg afgeleverd.

Niet aanvallend hoor ;) , maar wat is een gigantisch PC forum nu zonder een up to date guide hoe je het in elkaar moet zetten :S ;) .
Zoals abbadon ook al aangaf, de principes blijven hetzelfde. Dus of je nu een AGPslot of een PCI-E slot hebt, het maakt verder verdomd weinig uit.

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

je vergeet ff dat de verschillende sockets enzo ook weer andere bevestigingsmanieren hebben etc.. dat is echt niet in ff een kwartiertje geregeld :p

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:03

Omdat dit een tweaker forum is 8)
Elke tweaker moet toch een pc inelkaar kunnen zetten 8)7

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

DJ-Promo schreef op zondag 29 juli 2007 @ 13:12:
[...]

Omdat dit een tweaker forum is 8)
Elke tweaker moet toch een pc inelkaar kunnen zetten 8)7
En bij ons Tweakers is die wijsheid aangeboren? Of moesten wij het ook leren? 8)7

Goedkoop bellen via VoIP

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
MensionXL schreef op zondag 29 juli 2007 @ 13:16:
[...]

En bij ons Tweakers is die wijsheid aangeboren? Of moesten wij het ook leren? 8)7
Een beetje Tweaker kan toch wel een manual lezen? :? Ik heb mijn eerste pc in elkaar gezet door naar de handleiding van het moederbord te kijken. Simpel zat.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zondag 29 juli 2007 @ 09:56:
Voor wat betreft je power en reset ding, het zijn gewoon schakelaartjes die even een verbinding leggen tussen 2 puntjes, ze zorgen dus voor niet meer dan een stroomkring, dus maakt het geen bal uit hoe je ze aansluit.
maar voor de ledjes maakt het wel uit :) anders krijg je zo'n leuke piep of hij werkt gewoon niet

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ook ik ben voor een FAQ update. Alles moet worden geleerd en ook al zijn tweakers vaak autodidacten, het bouwen van een PC vind ik wel ongeveer de basic vaardigheid. Dus een vernieuwde handleiding zou zeker niet misstaan. Maar dan moet wel nog iemand zin en tijd hebben om het te gaan doen natuurlijk ;)

Verwijderd

bij computer cases en de bedrading ervan is vaak de witte ader de min van de connector als het gaat om leds en switches maar met swichtes maakt het niks uit inderdaad en het is zeer logisch dat als je de aansluitingen hebt op je moederbord voor de power cables van een voeding die dan ook gewoon aansluit want anders zou de connector er niet op zitten tenslotte zolang je het maar niet met een hamer er in hoeft te slaan gaat het goed

heb al eens een verhaal gehoord over iemand die niet wou geloven dat een intel proc niet op een amd bord zou passen wegens dat het hem allemaal verkopers praatjes waren om je spullen aan te smeren en de proc er in heeft geramd en later nog terug kwam klagen dat het niet werkte dus gewoon rustig handboek lezen, kan zijn dat je 2 keer of meer een boek even helemaal moet doorlezen en zolang je geen geweld hoeft te gebruiken om iets er in te zetten moet het goed zijn :D want bijna ze hebben express alles aansluiting anders om te voorkomen dat je zomaar iets verkeerd kunt doen over het algemeen

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

RoD schreef op zondag 29 juli 2007 @ 13:19:
[...]

Een beetje Tweaker kan toch wel een manual lezen? :? Ik heb mijn eerste pc in elkaar gezet door naar de handleiding van het moederbord te kijken. Simpel zat.
Ik ook, maar je hebt altijd uitzonderingen :P

Goedkoop bellen via VoIP

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

dEX2340 schreef op zondag 29 juli 2007 @ 11:00:
Bedankt voor de info. Aangezien het echt de eerste keer dat ik moederbord installeer wilde ik niets aan het toeval overlaten.

Ik zal hem eens starten ... >:)
Ik zou zeggen haal eens een hele oude pc helemaal uit elkaar, en zet deze dan weer in elkaar. Scheeld je een hoop geld mocht het toch fout gaan.

En de powerknop en resetknop zijn pulsknoppen die hebben dus geen min of plus. ;)
Henk007 schreef op zondag 29 juli 2007 @ 13:23:
Ook ik ben voor een FAQ update. Alles moet worden geleerd en ook al zijn tweakers vaak autodidacten, het bouwen van een PC vind ik wel ongeveer de basic vaardigheid. Dus een vernieuwde handleiding zou zeker niet misstaan. Maar dan moet wel nog iemand zin en tijd hebben om het te gaan doen natuurlijk ;)
Wanneer kunnen we de FAQ dan verwachten. :+ Zou wel een aanwinst zijn voor het forum. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door mad_max234 op 29-07-2007 13:53 ]

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:00

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Begin maar te schrijven... Wellicht kunnen we een topic openen waarin iedereen z'n stukje smijt en er dan iets uit samenstellen? /me Freeze_XJ kijkt eens naar de mods

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

goh,valt mee dat er niet gelijk een slotje op komt....dat was toch wel tweakers eigen,dat beginners keihard afgestraft werden door het stellen van " beginners vragen" :/

ja...dit een sarcastische opmerking

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 18:09
..en een ander vaag slot dat ik ken :S .
Ai, als tweakert hoor je toch echt je pc history te kennen ;)
Heb hier nog wel ISA kaarten liggen, netwerkspul etc.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Terw_Dan schreef op zondag 29 juli 2007 @ 13:10:
Dus of je nu een AGPslot of een PCI-E slot hebt, het maakt verder verdomd weinig uit.
Dat is zeker waar. Maar wat met zaken als die 12 Volt CPU stekker, of is dat één van de kabels dat los blijft liggen. SATA zit er ook niet tussen, evenals voeding voor de grafische kaart. Foto's daarvan maken duurt niet lang en het is maar een regel of twee tekst extra schrijven.

En dan kan je wel zeggen: "kijk in de handleiding" maar wat doet die guide daar dan nog?

Yes, but no.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Er zijn zoveel mogelijkheden maar of je daar nu verstandig aan doet..... :)

http://www.tech-faq.com/ylang/nl/build-a-computer.shtml

Een klein stukje als lokkertje
Neem de RAM. Herstel onder de contactdoos van cpu op uw moeder zou moeten sommige contactdozen van de RAM zijn. Aan beide kanten van hen is een witte scharnier. Duw deze scharnieren onder zodat de RAM kan binnen uitglijden. Zorg ervoor de spelden op de RAM aan de spelden op motherboard beantwoorden en de RAM binnen glijden. U kunt een weinig kracht moeten gebruiken. Zodra u een klik hoort, behoorlijk is de RAM in.

Doe het zelfde voor zoals veel RAM aangezien u hebt.
Is u daar nog?

[ Voor 106% gewijzigd door Guardian Angel op 29-07-2007 22:09 ]

ARME AOW’er

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 15:51:
goh,valt mee dat er niet gelijk een slotje op komt....dat was toch wel tweakers eigen,dat beginners keihard afgestraft werden door het stellen van " beginners vragen" :/

Nee, dat is niet waar. Maar wel als het antwoord voor het oprapen ligt in de FAQ of makkelijk te vinden is.

En als er teveel onzinnige opmerkingen in staan. :) Dus we de topic starter helpen ipv onvrede van het mod werkt te uiten in een topic die daar niet voor bedoeld is.

Hier mag je dat wel doen. ;) En leg het eens voor en dan kunnen we met zijn alle bekijken wat er beter kan aan het forum. Vinden ze zelf ook leuk om een beetje feedback te krijgen. ;) (Allen voor één forum, één forum voor ons allen :+ )

Lieve Adjes

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:32
Guardian Angel schreef op zondag 29 juli 2007 @ 22:06:
Er zijn zoveel mogelijkheden maar of je daar nu verstandig aan doet..... :)

http://www.tech-faq.com/ylang/nl/build-a-computer.shtml

Een klein stukje als lokkertje

[...]

Is u daar nog?
Dat gaat waarschijnlijk een hoop EHBO-gevallen opleveren:
"Neem de lange dunne schroeven die met het geval kwamen en schroef uw motherboard op de benen. Zorg over ervoor dat motherboard stevig is, maar haal niet de schroeven aan."

Op hardware.info staat een goede guide die wel in goed Nederlands is geschreven:
http://www.hardware.info/...orkshop_Bouw_je_eigen_PC/

• dEX2340
Lap ik heb dus een probleem na het bouwen van mijn gloednieuwe pc.

Als ik computer opstart beginnen zowel de rear fan als de cpu cooler te draaien maar na enkele seconden stopt de cpu cooler (Intel boxed op Conroe E6600) gewoon. Dit is volgens mij niet normaal en ook niet gezond voor cpu aangezien temp voortdurend oploopt.

Ik ga voorlopig enkel in BIOS en daar kan ik PC health volgen. Temp begint ongeveer bij 50° maar voor zekerheid zet ik computer maar snel af.

Van stof is er geen sprake, installatie van cpu cooler ging niet vanzelf (wat moeite om 4 'pootjes' door te drukken) maar aan kabeltje is er volgens mij niets mis. Er moet toch stroom zijn anders zou cpu cooler niet starten.

Iemand een reden/oplossing hiervoor aub?

Edit: nog groter probleem! CPU cooler zat blijkbaar niet goed vast (pootjes niet voldoende door moederbord geduwd). Alles er terug uitgehaald, alles terug aangesloten, wilde opstarten en computer reageert zelfs niet. Ik hoop dat ik niks stuk heb gemaakt?

[ Voor 14% gewijzigd door dEX2340 op 31-07-2007 08:43 ]

iPhone XR

• dEX2340
Mijn specs:

Antec Sonata III
Mobo Gigagbyte GA-P35C-DS3R
Intel Conroe E6600 2,4 GHz (nog niet overgeclockt)
2 GB DDR2 800 MHz
Grafische kaart: S3 PCI (zeer oud, enkel gebruikt om computer al eens te testen), ik wacht op GeForce 8800 GTX 768 MB

Voeding: 500 W bijgeleverd bij case van Antec.

Nu start PC dus niet meer op (slik).

iPhone XR

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:36
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 15:51:

GoT verwelkomt juist beginners, maar er zijn een boel vragen die al opgelost kunnen worden door te zoeken via de GoT zoekmachine, google, faq's, wiki etc.

Dat soort vragen die simpel beantwoord kunnen worden worden hier minder op prijs gesteld, je snapt zelf wel waarom.

• dEX2340
Tis al goed, ik heb het zelf opgelost.

Alles nog eens nagekeken en computer start terug op. Nu kan ik beginnen overclocken. Hopelijk mag ik daar vragen over stellen (ja, ik heb faq al gelezen).

Toch bedankt voor degenen die wilden antwoorden.

iPhone XR

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
1): Is het misschien handig dat je de oplossing ook post zodat andere gebruikers er ook wat aan hebben als ze met hetzelfde probleem zitten?

2): Ik zou me eerst eens goed inlezen,daarna vragen stellen en daarna pas echt beginnen met clocken.

Succes ermee :)
Pagina: 1