Toon posts:

[SSH] Direct-ADSL en Kubuntu: Externe Verbinding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een ingewikkelde situatie. Ik zal het proberen zo goed mogelijk uit te leggen.

Ik heb:

- Direct-ADSL van KPN en een Speedtouch modem.

- Een IBM laptop met Kubuntu Feisty als server.

- Een Macbook om van buiten mijn netwerk verbinding te maken met de server (Laptop met Kubuntu).

Ik heb in de configuratie van mijn router de Firewall uitgeschakeld. Ik heb het IP adres van mijn internetverbinding gekoppeld aan mijn server.

Wanneer ik thuis zit, dan gaat het SSH'en goed. Nu zit ik echter in een ander deel van het land en moet bij mijn bestanden op mijn server. Ik krijg dan de foutmelding: port 22: Operation timed out. Kan ik dit oplossen?

Heeft iemand ervaring met het opzetten van een volledig werkend server met KPN DIrect-ADSL en Kubuntu?

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Zo'n ingewikkelde situatie is het helemaal niet toch?
Isse simpel.

Gewoon poort 22 forwarden naar het juist ip adres.
Instellen in je speedtouch onder NAPT.

Outside address leeg laten, inside address het 10.0.0.x adres van je kubuntu laptop geven, en je hebt access van buitenaf.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt! Ik ga dit doen zodra ik weer thuis ben. Zijn er nog andere poorten die open moeten?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-03 14:25

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Voor SSH is port 22 voldoende.
Het is echter aan te raden om root access uit te schakelen in je sshd_config. Inloggen met een andere gebruiker, en met su root worden.

Overigens is dit al zo vaak besproken dat je met een beetje zoekwerk best wel een antwoord had kunnen vinden.
Zie ook: Het Grote Poortmappingsverhaal