Toon posts:

Verschil groene en zwarte Elko's?

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Puur uit nieuwsgierigheid: op moederborden, grafische kaarten en dergelijke zie ik zowel zwarte als groene elko's staan. Daar waar de voeding van de CPU geregeld wordt op een moederbord zie ik bijvoorbeeld vooral groene, elders vaker zwarte.

Is er een verschil, en zo ja welk?

ShiroNeko

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 20:32
Fabrikant.
Het is aan een fabrikant om te kiezen welke kleur te gebruiken. Volgens mij betekent het verder niks. Philips elco's zijn bijna altijd lichtblauw, bijvoorbeeld.

Verwijderd

Topicstarter
Wel, ik heb de beschrijving op de elko's eens vergeleken, en op de zwarte staat altijd HM105°C en op de groene SC105°C. Voor de rest natuurlijk de verschillende waarden, 100μ enz.

Maar ik vind niet waar deze codes op slaan.

ShiroNeko

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SA007

Moderator Tweaking
I agree with HyperioN, kleur is 'waar de fabrikant zin in had', betekent verder weinig.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:38
Geen verschil inderdaad, ook niet qua kwaliteit. Waar wél kwaliteitsverschil in zit zijn de zgn. "solid caps". Deze vindt je gelukkig steeds meer op moederborden en videokaarten. Deze condensators verouderen nagenoeg niet en kunnen al helemaal niet gaan lekken of "bollen". Gigabyte is het merk wat hier mee begonnen is en verkoopt o.a. moederborden met enkel "solid caps". Mijn Asus P5B de Luxe WiFi heeft beide. Vooral rond de processor gebruiken moederbordfabrikanten tegenwoordig steeds vaker solid caps omdat gewone condensators daar de meeste kans hedden om te gaan lekken door zwaardere belasting en hogere temperaturen.

Solid caps zijn over het algemeen iets kleiner en dikker dan gewone condensators en hebben een volledige metalen behuizing.

[ Voor 9% gewijzigd door Tranquility op 29-07-2007 21:23 ]

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-02 00:40
Moederbord fabrikanten kopen altijd elco's van diverse fabrikanten. Deze gebruiken dus ook verschillende kleuren. Er is overigens wel verschil in kwaliteit bij gewone elco's, Maar bij de goede japanse merken merk je daar niet zo veel van. Slechte merken gaan na een kleine tijd lekken.

Hier staat een lijst met goede elco's:
http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=2280

[ Voor 22% gewijzigd door Phenos2 op 30-07-2007 01:07 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JazzySOB schreef op zondag 29 juli 2007 @ 21:22:
Geen verschil inderdaad, ook niet qua kwaliteit. Waar wél kwaliteitsverschil in zit zijn de zgn. "solid caps". Deze vindt je gelukkig steeds meer op moederborden en videokaarten. Deze condensators verouderen nagenoeg niet en kunnen al helemaal niet gaan lekken of "bollen". Gigabyte is het merk wat hier mee begonnen is en verkoopt o.a. moederborden met enkel "solid caps".
Valt alleszins mee. Gigabyte is het merk wat begonnen is met deze dingen als Unique Selling Point te positioneren, maar bijv. Intel doet het al veel langer. Ik heb Intel borden van 10 jaar terug met voornamelijk of alleen maar solid states :z
Mijn Asus P5B de Luxe WiFi heeft beide. Vooral rond de processor gebruiken moederbordfabrikanten tegenwoordig steeds vaker solid caps omdat gewone condensators daar de meeste kans hedden om te gaan lekken door zwaardere belasting en hogere temperaturen.

Solid caps zijn over het algemeen iets kleiner en dikker dan gewone condensators en hebben een volledige metalen behuizing.
Yup - al kan er ook vrolijk een plastic verpakking omheen zitten...

Oslik blyat! Oslik!

• Nielson
  • Laatst online: 22:19
dion_b schreef op maandag 30 juli 2007 @ 10:54:.., maar bijv. Intel doet het al veel langer. Ik heb Intel borden van 10 jaar terug met voornamelijk of alleen maar solid states :z
Helaas niet op alle borden, heb laatst nog een vrij recent Intel bordje in handen gehad met lekkende condensatoren. Juist bij een merk als Intel verwacht je het niet maar kan het dus net zo goed voorkomen.

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-02 00:40
Laat me raden, De Intel D865PERL. Deze hadden een slechte batch van nichicon HN 820uf 6.3volt (naast de processor hoort 1500uf 6.3 volt te zitten).
Nichicon zelf is een goed merk.

[ Voor 33% gewijzigd door Phenos2 op 30-07-2007 23:41 ]

• Nielson
  • Laatst online: 22:19
Phenos2 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 23:38:
Laat me raden, De Intel D865PERL. Deze hadden een slechte batch van nichicon HN 820uf 6.3volt (naast de processor hoort 1500uf 6.3 volt te zitten).
Nichicon zelf is een goed merk.
't Was er inderdaad wel eentje uit die serie. Op de Intel site kom je aan de hand van het typenummer uit op de D865GBF, maar er zat wel een 865PE chipset op dus grote kans dat het het type was wat jij noemt.
Pagina: 1