Toon posts:

PC versus LCD/Plasma-TV

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan mijn TV te vervangen door een LCD- of Plasma-TV. Belangrijke eis is dat er een computer aan moet kunnen hangen (HTPC). Nu heb ik bij voorkeur een digitale videoverbinding, wat in de praktijk neerkomt op HDMI. Dat gaat niet altijd goed, de vraag is welke combinaties wel werken.
De HTPC wordt waarschijnlijk een Mac Mini, dus met DVI-uitgang en geen HDCP.

Ik ben begonnen met het doorspitten van een aantal handleidingen, met dit resultaat:

- Panasonic 32lx700 "gebruik van een PC wordt niet ondersteund"
- Philips 32pf7411 hdmi-ingang ondersteunt wel PC. De handleiding gaat er vanuit dat de PC een DVI-uitgang heeft, maar zegt niets over HDCP.
- Samsung le40r8 hdmi-ingang ondersteunt wel PC. De handleiding gaat er vanuit dat de PC een DVI-uitgang heeft, maar zegt niets over HDCP.
- sharp lc-32rd1 onduidelijk, maar waarschijnlijk niet
- JVC lt-42a80zu HDMI ondersteunt DVI, maar PC-gebruik is niet duidelijk.

Kan ik er vanuit gaan dat ik mijn Mac kan aansluiten op de Philips of Samsung, of zitten ook daar nog adders onder het gras en is het een kwestie van uitproberen?

(ik weet wel dat het via VGA makkelijker gaat, maar dan holt de kwaliteit achteruit. Ik heb het uitgeprobeerd op het 20" LCD-paneel dat nu aan de Mac mini hangt, en dat verschil is toch wel groot).

Ik moet wel zeggen dat het hele HDTV-gebeuren een grote klerezooi is. Afgezien van het debacle dat ik hierboven schets, is er nog de vraag of het beeldscherm ook 1:1 pixelmapping ondersteunt (zijn de handleidingen ook niet duidelijk over, laat staan dat je het snel in een vergelijkingsstaatje kunt terugvinden), en in de beperkte selectie die dan overblijft is het nog maar afwachten of de beeldkwaliteit (m.n. voor PAL-weergave) fatsoenlijk is. 8)7 8)7 8)7