Computer post niet meer, no signal

Pagina: 1
Acties:

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-05 13:45

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Goedendag

LET OP!!! LANGE POST!!! NIET VOOR LUIE TWEAKERS!!! (ik probeer zo'n goed mogelijk beeld te schetsen van wat er aan de hand is.. zodat ik straks niet allemaal vragen gesteld krijg waarvan ik het antwoord net zo makkelijk in de begin post had kunnen zetten)

Ik was gister avond bezig met de computer van mijn vriendin.. ze zeurt al maanden dat dat ding zo achterlijk doet (op windows niveau) en dat is ook niet gek.. dat ding draait nog met een windows 98 installatie die er 4 jaar terug ofzo is opgezet.. dus helemaal versmeerd.. het gaat om een de volgende hardware:

AOpen AK33 (via kt133) moederbord
AMD Duron 800Mhz
Sis agp videokaartje
2x 64mb ram..

en dus ben ik maar even bij mij op zolder gaan kijken en daar vond ik nog een nieuwe voeding in de doos (350watt no-name) en een reepje 256mb geheugen een nieuwe socket a koeler (spire orb) Coolermaster kast, CD-RW/DVD combo van samsung en een optical muis van logitech.. allemaal verbeteringen op wat ze er had staan..

dus ik eerst dat geheugen inbouwen in nog de oude kast.. en jah hoor werkte prachtig.. alleen windows 98 kon een 3e geheugen reepie niet aan.. ging dan fouten geven maar met 320mb (256mb+64mb) werkte het prima..

nou volgende stap was het hele zaakie overzetten in de nieuwe kast..

geen probleem..

alleen koeler paste niet goed op het moederbord ivm de condensatoren die dicht bij het socket zaten dus heb ik klein stukje van de koelribben van de koeler afgeveild.. en toen perfect passend..

frontpanel connectors allemaal goed.. (alleen de kast speaker niet aangesloten ivm ontbreken in de kast)

alles goed..

nieuwe voeding aangesloten..

en booten maar.. en jah hoor meteen zonder problemen booten..

dus ik loop naar beneden.. en kom weer boven.. stond het windows 98 opstartscherm vastgelopen op het beeld..

dus even resetten.. en toen HO MAAR!

geen vga signaal.. wel gaan alle lampjes op het toetsenbord branden.. alle lampjes op de netwerk kaart. het ene lampje op het moederbord..en gaan de diskette en de cd-rom drive even bezig met opstarten en zoeken naar media.. maar verder nik nakkes nada..

dus ik kast open stroom eraf.. kabbels allemaal keer eruit gehaald en opnieuw aangedrukt..

booten.. niks

Even case speaker uit oude kast gehaald en aangesloten om toch even te kunnen horen of hij wel piept.. maar geen kick uit die speaker..

Bios batterij er even uit en er weer in, jumper op reset stand.. maar dan wou hij helemaal niet aan..

dus nog geen succes..

Oude voeding eraan gehangen.. niks..

1 voor 1 alle apparaten afgekoppeld.. dus HDD, CD-RW, Floppy, Netwerkkaart, geheugen per reepje geprobeerd.. niks

oude koeler er weer opgezet.. niks..

andere agp video kaart uit andere computer geprobeerd.. niks

op andere monitor geprobeerd.. niks..

Ik ben ten einde raad..

Ik denk zelf dat het de processor is die is doorgebrand door de nieuwe koeler ofzo.. al voelde deze niet echt super warm aan.. maar toch.. het is het enige wat ik nog niet heb uitgesloten.. Want op het moederbord zelf zie ik geen geklapte condensatoren of andere dingen die niet horen.. alles ziet er pico bello uit.. En het heeft ook gewoon geboot.. 1 keer.. vastgelopen.. en niet meer booten.. dan denk ik aan processor die doorgebrand is .. maarja ik heb nog nooit een kapotte processor meegemaakt,, er wa altijd wel wat anders dat eerder de pijp uit ging..

Nou nog even de symptonen op een rijtje

doet hij wel:
1. Koelers gaan draaien
2. Lampje gaat aan op het moederbord
3. Netwerkkaart lampjes gaan branden.. (alleen constant dus niet knipperen)
4. CD-RW/DVD drive gaat draaien
5. Floppy gaat zoeken
6. Toetsenbord lampjes gaan even branden tijdens opstarten

doet hij niet:
1. Geen vga signaal
2. Geen piep tijdens opstarten
3. HDD start niet op

nog even op een rijtje wat ik allemaal heb gedaan om het probleem op te sporen en dus zonder succes:

1. Kabels nagekekeken en kaarten er opnieuw in gedrukt
2. Bios gereset
3. Oude voeding geprobeerd
4. Alle apparaten 1 voor 1 afgekoppeld
5. Oude cpu koeler geprobeerd
6. Andere agp kaart geprobeerd
7. Andere monitor

en het heeft allemaal helemaal geen fuck uitgemaakt..

Als laatste optie zit ik nog te denken aan een andere processor proberen.. en er staat hier een AMD Sempron 3200+ dus ook socket a.. maar die draait OF op 400Mhz OF op 333Mhz FSB als ik het goed heb.. en het bord ondersteund dus alleen maar 266Mhz.. en die processor zit in de computer van haar ouders.. en als ik die sloop is het nog minder feestig hier..

Ik hoop dat iemand mij nog de gouden tip kan geven.. anders koop ik een pctje van me opa over en bouw ik dat er in als het ECHT ECHT ECHT moet.. (AMD Athlon XP 3000+ barton, Asus A7V8X, 2x512MB DDR, Asus TI4200 Overclock edition) dus nou jah ik hoor het wel..

in ieder geval alvast hartelijk bedankt

R7 9850X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

• Optix
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-04 18:52
Lees ik het nou goed, had je aan het eind van je "Oude X eraan gehangen.. niks.."-lijstje de oude configuratie weer terug?

Zo nee, begin eens overnieuw, dus oude systeem en dan weer een voor een componenten toevoegen/vervangen.

.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Klinkt inderdaad of je CPU is overleden. Maar je hoeft die Sempron 3200+ niet op dat bordje te proberen hoor, dat gaat toch niet werken (de AK33 gaat niet verder dan 1 Ghz Duron geloof ik). Wellicht dat je ergens een oude Duron van iemand kunt kopen/krijgen, om te zien of dat het probleem oplost? Die CPUtjes zijn zo oud dat ze toch bijna niks meer zullen kosten (ff gekeken op eBay, kost je ongeveer 20 euro). Maar natuurlijk kan ook je moederbord zijn overleden, en dan heb je niets aan een nieuwe CPU...

[ Voor 16% gewijzigd door Cpt.Morgan op 28-07-2007 17:33 ]

• Versleije
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05 15:58
Heb je al gekeken of de condensatoren op het moederbord nog intact zijn.
Naar wat ik weet hebben wat oudere a-open bordjes hier veel last van

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Kijk eens een of de elco's uberhaupt nog goed zijn.
AK33 is een notoir geval waarvan de elco's erg vaak stuk gaan.
Als de kopjes bol staan of zelfs lekken heb je gewoon een brak mobo. Na 4 jaar vind ik het ook niet zo raar als dat bord er mee kapt. Ze staan er gewoon om bekend.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Je hebt waarschijnlijk de koeler er niet opgezet waardoor de CPU is doorgefikt. Het is dan nogal logisch dat de koeler niet te warm aanvoelt, deze had geen goed contact met de CPU.

Een 2e hands mobo + CPU koop je voor een prikkie en is beter als wat je nu hebt, dus even upgraden lijkt me geen probleem.

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
ok nog eens beter onderzoek gedaan.. de koeler er af gehaald.. en gekeken naar de de cpu.. en toen ik de koeler eraf haalde zag ik een beetje zwart/grijze prut in de koelsticker/pasta zitten en op de cpu zelf lijkt het of er stukje van de core is afgebrokkeld..

R7 9850X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Cidious schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 17:52:
ok nog eens beter onderzoek gedaan.. de koeler er af gehaald.. en gekeken naar de de cpu.. en toen ik de koeler eraf haalde zag ik een beetje zwart/grijze prut in de koelsticker/pasta zitten en op de cpu zelf lijkt het of er stukje van de core is afgebrokkeld..
Dat kan zomaar ja. Daar staan socket A chips om bekend.
Heb je toevallig een paar macro fotos van de CPU-core en de onderkant van de heatsink?

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 28-07-2007 17:54 ]

Verwijderd

Ahjah, die oude Duron cores waren niet de sterkste inderdaad, het vastzetten met een enkele clip was ook niet ideaal.

Gewoon even een paar tientjes investeren in een nieuw mobo + CPU, dan heb je tenminste weer een echte PC ;)

Overigens viel het later best mee hoor, de Palomino, Thoroughbred, Barton en Morgan cores (en alle aftreksels zoals Applebred, Thorton etc) waren erg stevig en gingen niet zomaar kapot.

Morgan ging ook wel vaak kapot, maar die kon het vaak hebben :+

Zal het verschil 180->130nm zijn geweest.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2007 17:58 ]

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
ik zal het nog mooier vertellen! THNX voor jullie MEGA SNELLE SUPPORT!!!!!

core schoongemaakt koeler schoon gemaakt nieuwe pasta ertussen.. en draaien maar weer!!!!

kvond het zo jammer van alle tijd die ik er in had gestoken.. ik wou die duron ook nog op 1ghz proberen te laten lopen maar dat laat ik nu maar even achterwege:P

iig VET bedankt mensen!!! (ten eerste voor het lezen van het enorm lange verhaal en voor de tips!

(en ja met mijn 2800 barton heb ik ook nooit problemen gehad.. was er 1 met een unlockte multiplier.. liep 2.6ghz)

EDIT: maar nu het volgende.. ik krijg geen cpu temps in de bios...

[ Voor 16% gewijzigd door Cidious op 28-07-2007 18:19 ]

Verwijderd

Wat maakt dat uit? Temps uit de bios zijn toch zo onbetrouwbaar als iets...

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
ja maar hoe krijg ik dan wel temps van de cpu op mijn schermpje? ben nu na al het gezeik met die koeler wel heel benieuwd naar de temps.. ik weet dat coretemp de info uitleest uit het heetste punt naast de core op mijn core 2 duo processor.. maar hoe zit het met die durontjes? zit daar in de processor zelf ook een sensor die met een programmatje uit te lezen is?

Verwijderd

Nee de sensor zit daarbij op het moederbord, vaak onder de CPU in het gat in de socket.

De uitmeting daarvan is extreem onbetrouwbaar, tel daarbij goedkope rotte sensoren, monitor chips en gare software op en je hebt dus een geen goede manier om de temps te meten.

Het beste wat je kunt doen is zelf een sensor plaatsen met wat koelpasta vlak naast de core, deze hang je dan aan een fatsoenlijke thermometer (goed gecalibreerd binnen het gebied wat je wilt meten) en dan weet je de temps.

Of je doet niet zo moeilijk, laat em even een uurtje stressen en kijkt of ie crasht. Crasht ie niet? Dan zal het wel snor zitten met de koeling, crasht ie wel dan kun je eens voelen of de heatsink wel goed contact maakt en niet te heet is (te heet is blaren op je vingers).

Bij een Core 2 Duo is het uitlezen iets betrouwbaarder, maar nog steeds relatief onbetrouwbaar. Je hebt het dan ook over een flink tijdsverschil tussen die oude Duron en een C2D...

De beste manier om temps te meten: Als ie niet crasht / uitschakeld wegens te hoge temp (op modernere systemen, oude systemen fikte gewoon af) zal het wel goed zitten.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Cidious schreef op zondag 29 juli 2007 @ 00:04:
ja maar hoe krijg ik dan wel temps van de cpu op mijn schermpje? ben nu na al het gezeik met die koeler wel heel benieuwd naar de temps.. ik weet dat coretemp de info uitleest uit het heetste punt naast de core op mijn core 2 duo processor.. maar hoe zit het met die durontjes? zit daar in de processor zelf ook een sensor die met een programmatje uit te lezen is?
Durons hebben geen interne sensor, nee.
Latere modellen (zoals de Applebred versie, vanaf 1400Mhz) en de AthlonXP Thoroughbred hebben dat wel.
Niet elke bios ondersteunt het uitlezen er van.
Bij zo ongeveer elk SocketA bord zit er onder de CPU een klein geel of blauw blobje in het midden. Dat is een temperatuurgevoelige weerstand (NTC of PTC) die wordt uitgelezen met een sensor chip die vaak aan de SMBus zit.
Het geeft je een beetje een indicatie van de temperatuur, maar zit er vaak naast (lees: onder).
Soms worden ze met een offset gecalibreerd, maar die offset klopt meestal alleen voor optimale omstandigheden.
Maargoed, het is een indicatie... could be usefull.

Anyway, om de informatie op je scherm te toveren kan je een programma als Speedfan of MBM5 gebruiken.

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
sja.. njah die temps zijn voor mij zo belangrijk omdat hij tijdens de windows 2000 setup copy errors gaf.. ondanks bios defaults.. en onder windows 98 had hij hier ook al last van.. voornamelijk copy errors en random errors bij random gebruiken van het systeem in windows... vandaar dat ik me afvroeg of die duron gewoon niet veel te heet word.. verder ga ik even proberen om even helemaal zonder het geheugen te draaien dat er in zat (2x 64mb, heb er 256mb bijgeprakt uit een ouder machine van me) en kijken of hij dan ook copy errors geeft nee dan ga ik even memtestje uitvoeren (denk dak dat zowieso maar even ga doen..)

dit systeempje heeft opzich best potentie.. kvind ut leuk om te knooien met zo'n oud systeempje.. geeft me weer beetje gevoel van die oude goede tijd met mijn t-bird.. 1300mhz naar 1500mhz.. op een Abit plankje met 512mb.. helemaal geweldig vond ik dat.. mjah dat was ook gewoon duurzaam en stabiel systeem..

Ik had gehoopt dat die duron ook wel 900-950mhz wou lopen.. maar kdenk dak dat idee maar van de baan schrap... tenzij ik juiste temps kan gaan uitlezen en ik verlost ben van die random errors..

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:16
brak geheugen wellicht? dat was bij mij de reden dat win2000 geen zin had... Onder win98 af en toe eens een BSOD, maar win2000 had niet eens zin om te installeren. Nieuwe reepjes en alles draaide perfect

Sometimes you need to plan for coincidence

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Groentenboer schreef op zondag 29 juli 2007 @ 12:09:
brak geheugen wellicht? dat was bij mij de reden dat win2000 geen zin had... Onder win98 af en toe eens een BSOD, maar win2000 had niet eens zin om te installeren. Nieuwe reepjes en alles draaide perfect
gewoon ff een middagje memtest draaien dus ;)

Pagina: 1