Toon posts:

Geheugen uitbreiding issue Dell

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Dell Dimension series 5000

Intel Pentium 4 CPU 3 .00 GHz Dual Channel
Chipset: Intel i915P/i915G

Er zijn 4 sloten met 2 x 2 banks

Dit geheugen zat al in bank 2 en 4: 512MB DDR2 PC2- 3200 (200 MHz) CAS# 3

Ik heb dit geheugen erbij gekocht 2x: 1024 MB DDR2 PC2- 4300 (266 MHz) CAS# 4

Wat kan ik het beste doen, de nieuwe geheugen modules die dus groter en sneller zijn in bank 1 en 3 doen en de oude in 2 en 4, of geeft het de beste performance als de nieuwe in bank 2 en 4 gaan.

Hoe kan ik dan ook testen of het daadwerkelijk sneller of beter gaat. Ik heb wat benchmarks met everest gedraaid, maar daar wordt ik niet echt wijzer van.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Als je er vanuit gaat dat dell het geheugen er goed heeft ingestoken, dan zijn slot 1&2 samen 1 kanaal, en slot 3&4 een kanaal.
Of je die nieuwe modules nou in slot 1&3 of 2&4 steekt maakt weinig uit.
Zorg er gewoon voor dat je in slot 1 & 2 1536mb heb zitten en in slot 3&4 ook samen 1536mb

Je moederbord zal als hij op automatisch (spd) staat ingesteld zich instellen adv de langzaamste module.
In everest moet je kijken of je geheugen in dual channel draait, als dat zo is, werkt het allemaal goed.
Kan je dat in everest niet vinden, dan kan cpu-z het je ook tonen.

[ Voor 56% gewijzigd door job op 28-07-2007 16:34 . Reden: Terw_Dan bedankt voor de verbetering ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de nieuwe modules in 1 en 3, maar als ik het progje CPU-Z gebruik, geeft hij aan dat de oude modules in 1 en 3 zitten en de nieuwe in 2 en 4?

Dus ik vraag me af of het moederbord er niet vanuit gaat dat de langzaamste in de eerste sloten moeten zitten en dat ik ze daarom ook daar zou moeten plaatsen, of maakt dat helemaal niet uit.

Ik vroeg me trouwens ook af of de computer altijd alle modules gebruikt of als je niet veel geheugen gebruikt alleen de eerste banks gebruikt. hoe werkt dat precies?

Is er een programma waar ik de snelheid kan testen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ten eerste zijn het geen banken, maar sloten. Geheugenbanken zijn iets totaal anders.

Verder, het maakt niet uit hoe je de dimms er in doet wat betreft snelheid, gezien de ene dimm niet sneller kan draaien dan de andere, ze worden allemaal even snel geklokt.
Maar wat is nu het probleem? Herkend windows alle geheugen? Zoja dan ga je vanzelf prestatie winst merken bij progs die veel geheugen gebruiken.
De snelheid kun je in je bios zien, daar kun je immers instellen hoe snel het mem moet draaien. Kun je dat niet met je bios omdat Dell die optie er niet ingezet heeft, start dan memtest86 ofzo, dan zie je ook duidelijk de throughput van je geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
raden jullie zowiezo aan om alle geheugen modules erin te doen, of geeft het betere prestaties als ik de 2 nieuwe er alleen indoe, want ik denk toch niet dat ik boven de 2 gig aan processen kom