Teruggekomen van vakantie en een superinstabiele PC gevonden:
- vaak geen vga-signaal bij opstarten (zonder beep)
- indien toch vga-signaal, boot amper 1 op de 20 keren, meestal reboot hij nog voor het grafisch scherm van Windows (XP) geladen wordt
- als hij toch doorstart, binnen de kortste keren lockup, bsod, spontane reboot...
- boot ook niet van een knoppix-cd (lockup of segmentation fault errors)
- tijdens herinstallatie Windows ook lockups, reboots...
Het gaat over een mobo Asrock K7S41 met een AMD Athlon XP 2600+ en lan/vga on board.
Dit is wat ik al gedaan heb, zonder succes:
- geswapt met werkend materiaal uit andere pc’s: HD, flatcables, voeding en memory (oa PC2700 en PC 3200-modules van Samsung en Siemens die geen problemen gaven met 2 passes van Memtest, op beide banken geprobeerd)
- alle connectoren van mobo gecheckt, alles afgekoppeld wat niet strikt nodig is
- cmos batterij vervangen, cmos gereset, bios is laatste versie
- in cmos de temperaturen en de spanningsafwijking voor de voeding gecheckt
- fsb-speed verlaagd
- in bios verschillende settings voor DRAM-latency en Over Vcore Voltage uitgeprobeerd
Is er nog iets wat ik zou kunnen uitproberen of maak ik een kruis over het mobo?
alvast bedankt
chris
- vaak geen vga-signaal bij opstarten (zonder beep)
- indien toch vga-signaal, boot amper 1 op de 20 keren, meestal reboot hij nog voor het grafisch scherm van Windows (XP) geladen wordt
- als hij toch doorstart, binnen de kortste keren lockup, bsod, spontane reboot...
- boot ook niet van een knoppix-cd (lockup of segmentation fault errors)
- tijdens herinstallatie Windows ook lockups, reboots...
Het gaat over een mobo Asrock K7S41 met een AMD Athlon XP 2600+ en lan/vga on board.
Dit is wat ik al gedaan heb, zonder succes:
- geswapt met werkend materiaal uit andere pc’s: HD, flatcables, voeding en memory (oa PC2700 en PC 3200-modules van Samsung en Siemens die geen problemen gaven met 2 passes van Memtest, op beide banken geprobeerd)
- alle connectoren van mobo gecheckt, alles afgekoppeld wat niet strikt nodig is
- cmos batterij vervangen, cmos gereset, bios is laatste versie
- in cmos de temperaturen en de spanningsafwijking voor de voeding gecheckt
- fsb-speed verlaagd
- in bios verschillende settings voor DRAM-latency en Over Vcore Voltage uitgeprobeerd
Is er nog iets wat ik zou kunnen uitproberen of maak ik een kruis over het mobo?
alvast bedankt
chris