Waarden casetemp nogal raar?

Pagina: 1
Acties:

• Piedojng
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik vind de temperatuur van mijn case nogal aan de hoge kant, in vergelijking met de waarden van andere vergelijkbare systemen (hier op forum en zo). Maar als ik mijn hand overal eens tussen houd dan voel ik overal een "koude" luchtstroom doorgaan en is het nergens voelbaar warm, de airflow is dus wel in orde. Kabels en zo zitten ook nergens in de weg, goed opgerold en samengehangen aan de zijkant van de kast. Warm als in, de 45 graden die gemeten worden (in load tot 50 maar ook wel niet meer dan dat).
Is mijn kast dan effectief zo warm of zit de sensor op mijn moederbord toevallig op een plekje waar nogal snel warmere lucht blijft hangen? Want het voelt echt nergens zo warm aan. Ik kan natuurlijk wel niet overal tussen gaan zitten prutsen :)

Met verschillende programma's telkens dezelfde waarden (mss 1 graad verschil, doet er niet toe).
Case: ~45° (idle)
CPU: 29° (idle)
GPU: 60° (idle)
Raptor: 39°
Seagate: 38°

Setup:
Antec NSK 6000
E6600 (3.0Ghz bij meting)
eVGA 8800GTX
4GB PC6400 Team Xtreem (met heatspreader, weet niet als dit er toe doet of niet)
Seagate 320 GB en 36 GB Raptor
Asus P5B-e Plus

Achteraan zit er één 120mm fan (Antec Tricool) en vooraan twee 92mm fans (Nexus RSC) en op cpu Zalman 9700NT. Allemaal op laagste snelheid. De snelheid veranderen doet weinig of niets aan de casetemp, slechts paar graden, alle andere waarden zakken dan weer wel.

DUS: weet iemand hoe dit kan komen dat het warmer is dan het overal aanvoelt? Of waar de sensor zit op mijn moederbord (al gezocht in boekje, google, site van asus maar niet gevonden). Misschien dat die in een warm belletje lucht zit :P . Weet niet als die sensor beetje algemeen geplaatst is bij alle planken of niet?

Feel the fear and do it anyway...

Verwijderd

Ik vind de temperatuur van je cpu , gpu , mobo en hdd's vrij normaal .
Okee messchien is de temperatuur in de case zelf hoog , maar je hardware zelf blijkt er geen last van te hebben . Want hun temperatuur is vrij normaal .

• Piedojng
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-11-2025
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 12:35:
Ik vind de temperatuur van je cpu , gpu , mobo en hdd's vrij normaal .
Okee messchien is de temperatuur in de case zelf hoog , maar je hardware zelf blijkt er geen last van te hebben . Want hun temperatuur is vrij normaal .
Juist dat wat ik eigenlijk ook dacht, daarom dat misschien iemand weet waar de temperatuursensor ergens zit. Dat alleen die dan ergens warm zit weggestopt :)

Feel the fear and do it anyway...

Verwijderd

Piedojng schreef op zondag 29 juli 2007 @ 13:12:
[...]

Juist dat wat ik eigenlijk ook dacht, daarom dat misschien iemand weet waar de temperatuursensor ergens zit. Dat alleen die dan ergens warm zit weggestopt :)
Jah , dat zou natuurlijk ook kunnen . :P

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
* Tomfish heeft het idee dat de case temp, gewoon de temp van je geheugen is.

Het wordt dus gewoon als een andere sensor gezien.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Je moet eens op de northbridge(of is het de southbridge 8)7 het koelblokje dat tussen de cpu en de videokaart zit is het allesinds...) een kleine fan zetten. Op mijn p5b heb ik een pentium 1 fan @ 7 volt erop gezet. Temperatuur ging van 45 naar 30 graden idle. HD en CPU(C2D @ 3.2 ghz) zijn nu 29 graden elk en videokaart(8800 gtx) is 54 graden(2d speeds underclocked naar 230 mhz core ipv 576, 3d op 630)
Dit is bij 22 graden kamertemperatuur.

http://specs.tweak.to/16567

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-01 21:25

M2M

medicijnman

skelleniels schreef op maandag 30 juli 2007 @ 10:29:
Je moet eens op de northbridge(of is het de southbridge 8)7 het koelblokje dat tussen de cpu en de videokaart zit is het allesinds...) een kleine fan zetten. Op mijn p5b heb ik een pentium 1 fan @ 7 volt erop gezet. Temperatuur ging van 45 naar 30 graden idle. HD en CPU(C2D @ 3.2 ghz) zijn nu 29 graden elk en videokaart(8800 gtx) is 54 graden(2d speeds underclocked naar 230 mhz core ipv 576, 3d op 630)
Dit is bij 22 graden kamertemperatuur.
volgens mij werdt de casetemp gemeten in de northbridge, maar kan me vergissen. Pak eens een kleine fan, zet je pc aan en blaas eens met die fan wat onderdelen van je pc af en kijk eens wat de temperatuur doet. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd waar de casetemp gemeten wordt.

-_-

Pagina: 1