Toon posts:

Windows Millennium herstellen

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is hier een forum waar je vragen kunt stellen over het herstellen van een Windows Millennium-installatie?
Mijn W Me start niet meer op in Normale modus, wel nog in Veilige modus (die mogelijkheid heb ik gebruikt om de c-schijf te kopiëren naar d en om het register via regedit te exporteren, en dat bestand ook op de d te zetten).
Ik heb al enkele keren scanreg /restore moeten uitvoeren, waardoor ik momenteel maar 1 registerbackup meer heb. Nog één keer slecht opstarten, en ik zou de pc niet meer in gang krijgen, vrees ik. In Config.sys heb ik de waarde MaxBackupCopies wel aangepast naar 10, maar het schijnt dat scanreg toch maar 5 ingangen toont, dus daar zou ik weinig aan hebben.
Dus is nu het moment gekomen om de installatie-cd van W Me in de cd-drive te stoppen (ik heb een licentie), maar ik vraag me af hoeveel instellingen ik dan verlies.
Ik meen te weten dat W Me in staat is om bij herinstallatie alleen maar beschadigde bestanden van het besturingssysteem terug te zetten.
Klopt dat?
(en ja, ik ben dezelfde die vorige keer problemen had met een dvd-brander; de laatste weken duiken er op al mijn pc's problemen op, maar iedereen lijkt ervan overtuigd te zijn dat het niet door een virus kan komen)

Verwijderd

Dude Windows ME 8)7 ?

Mik daar eens heel gauw iets anders op, met Windows ME valt echt niet te werken. De heeft Microsoft volgens mij zelf toegegeven (serieus!).

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 12:47:
Dude Windows ME 8)7 ?

Mik daar eens heel gauw iets anders op, met Windows ME valt echt niet te werken. De heeft Microsoft volgens mij zelf toegegeven (serieus!).
Je hebt gelijk, ik heb zelf ook Windows ME gehad en mij werd ook door Microsoft gezegd dat het beter is om over te stappen, omdat ME een grote flop is.
En nu ik IT-er ben merk ik dat ook wel :)

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik werk daar wel al sinds 2001 zonder problemen mee. Het kan wel anders zijn als je je pc zelf samenstelt. Ik had aan de verkoper een pc met bepaalde kenmerken gevraagd (hd's, drives, etc) en misschien hebben zij veel moeite gehad om het in orde te krijgen, maar al die jaren heb ik er als gebruiker geen last van gehad.
Overigens: zou XP het wel goed doen met een AMD 1200 MHz, 665 Mb ram, en 2 hd's, waarvan 1 met 45 Gb en 1 met 120 Gb?
Het hele probleem is dat ik al enkele weken denk aan upgraden, maar dat het systeem de geest begint te geven nog voor ik heb uitgezocht wat ik als opvolger wil.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:39
Jahoor, XP draait daar prima op. Zou het zeker doen.
Heb zelf jaren op een p3 733Mhz met 768mb geheugen en XP gewerkt.

[ Voor 9% gewijzigd door frickY op 28-07-2007 13:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja, dan is het misschien een oplossing om voorlopig een XP-upgrade te kopen en W me door Xp te vervangen.
Maar ik denk toch dat ik die c-schijf moet vervangen. Volgens mij is die versleten. Wat ik nu meemaak, noem ik een 'zachte' crash: er zijn systeembestanden beschadigd, maar je hebt nog toegang tot de schijf, bijv door ze als d-schijf aan je pc te hangen. Dan kun je nog zowat alles redden. Maar het schijfoppervlak is volgens mij versleten, en de schijf is dus niet meer veilig.
Ik heb hier gelukkig een nog ongeformatteerde schijf van zo'n 120 Gb liggen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 13:21:
Nou ja, dan is het misschien een oplossing om voorlopig een XP-upgrade te kopen en W me door Xp te vervangen.
Maar ik denk toch dat ik die c-schijf moet vervangen. Volgens mij is die versleten. Wat ik nu meemaak, noem ik een 'zachte' crash: er zijn systeembestanden beschadigd, maar je hebt nog toegang tot de schijf, bijv door ze als d-schijf aan je pc te hangen. Dan kun je nog zowat alles redden. Maar het schijfoppervlak is volgens mij versleten, en de schijf is dus niet meer veilig.
Ik heb hier gelukkig een nog ongeformatteerde schijf van zo'n 120 Gb liggen.
Schijfoppervlakken slijten niet zo snel. Daar doe je toch een goede 10 jaar over, tenzij je de schijf een keer hebt laten vallen natuurlijk. Als ik het zo lees is je data gewoon corrupt door een error.

Overigens vind ik het knap dat ME blijft draaien met 600+MB aan RAM in je bak, de memory leaks zijn gigantisch in dat OS.
Mijn advies als je toch gaat herinstalleren, pak of windows 98 als je geen hardware hebt die lekker met NTbased windows draait, of ga anders voor 2000/XP. Je bak trekt dat makkelijk (zeker met alle themes uit) en het zal zoveel sneller/stabieler draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen heb ik nog geen antwoord op de kern van mijn vraag: als ik met mijn licentie-cd W Me weer installeer, haalt dat ding er dan meer af dan bestanden van W Me zelf?

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 13:32:
[...]

Schijfoppervlakken slijten niet zo snel. Daar doe je toch een goede 10 jaar over, tenzij je de schijf een keer hebt laten vallen natuurlijk. Als ik het zo lees is je data gewoon corrupt door een error.
Tja, maar wat voor error?
Terw_Dan schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 13:32:
Overigens vind ik het knap dat ME blijft draaien met 600+MB aan RAM in je bak, de memory leaks zijn gigantisch in dat OS.
Memory leaks? Levert dat foutberichten op over te weinig geheugen en zo?
Zou het dan beter kunnen zijn er minder ram in te stoppen, en me te beperken tot 512 Mb?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2007 13:36 ]

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-02 00:00
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 13:33:
Ondertussen heb ik nog geen antwoord op de kern van mijn vraag: als ik met mijn licentie-cd W Me weer installeer, haalt dat ding er dan meer af dan bestanden van W Me zelf?
Als je er overheen installeert overschrijft het de besturingsbestanden. Documenten blijven staan. Echter je krijgt een nog grotere puinzooi, aangezien het register ook opnieuw wordt gemaakt. Je wil niet de oude register overzetten i.v.m. fouten in de oude (grootste kans op fouten zit daar in). Dus moet je bijna alle programma's ook weer installeren over de oude installatie heen. Het kan soms werken, maar ik heb ook installaties zo de afgrond in zien verdwijnen. Daarna mocht ik via dos een backup draaien en alles weer recht maken.

Maak dus sowieso eerst een backup. Denk aan mail/documenten etc. Zorg ervoor dat dit op een aparte drager komt en niet op een partitie op dezelfde schijf. Verder raad ik je aan om xp of 98 te draaien.
Memory leaks? Levert dat foutberichten op over te weinig geheugen en zo?
Zou het dan beter kunnen zijn er minder ram in te stoppen, en me te beperken tot 512 Mb?
Het zorgt ervoor dat je meer geheugen verbruikt dan nodig. Als je er minder in stopt wordt het probleem alleen maar groter. Je krijgt een fout bericht als je boven de 2GB aan geheugen komt (of niet en loopt je systeem gewoon vast). Memory leaks veroorzaken als eerste een langzaam systeem. Nu is het zo dat als je je computer opnieuw opstart je het geheugen weer leegt. Dus als je eel vaak je PC opnieuw opstart merk je niet eens dat er erg veel memory leaks zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door FireWood op 28-07-2007 13:48 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Maak een backup op een USB Stick/HDD, DVD of CD, of gooi het over via netwerk en zet er een schone installatie van Windows XP op.

Gaat prima draaien met die hardware.

Windows ME kan echt niet meer meekomen met deze tijd. Veel te brak, en te onveilig.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 13:33:
Je kunt gewoon een reinstall doen over je oude heen. Je instellingen ben je kwijt, de data niet.

Verwijderd

Topicstarter
Voilà, de Setup van W Me draait. Ik had al verschillende keren het register teruggezet, maar ik denk niet dat daar het probleem zit. Volgens mij is er een beschadigd systeembestand, en dan helpt terugzetten van het register niet.
Terw_Dan schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 14:05:
[...]

Je kunt gewoon een reinstall doen over je oude heen. Je instellingen ben je kwijt, de data niet.
Je bedoelt de Windows-instellingen? Of ook die van geïnstalleerde programma's?
En is het veilig om na zoiets het oude register te importeren via regedit (Register importeren), of zou dat juist heel dom zijn?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2007 14:15 ]

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Heeft Windows Me dan geen SFC-tool?

Other than that, doe jezelf idd een plezier en scharrel ergens een goedkope win2k of XP-licentie op. Ik ben destijds hard naar Win2k gerend, toen het uitkwam. Wat was dat een verademing. M'n servertje draait nog steeds Win2k als OS. Die heeft nu een uptime van 135 dagen. Ik denk niet dat je zoiets met WinMe kunt nadoen ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 14:05:
Voilà, de Setup van W Me draait. Ik had al verschillende keren het register teruggezet, maar ik denk niet dat daar het probleem zit. Volgens mij is er een beschadigd systeembestand, en dan helpt terugzetten van het register niet.

[...]

Je bedoelt de Windows-instellingen? Of ook die van geïnstalleerde programma's?
En is het veilig om na zoiets het oude register te importeren via regedit (Register importeren), of zou dat juist heel dom zijn?
Van beide. Je kunt het reigster wel oproberen te importeren, maar de kans dat dat lekker werkt is vrijwel 0.
Fuzzillogic schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 14:11:
Heeft Windows Me dan geen SFC-tool?

Other than that, doe jezelf idd een plezier en scharrel ergens een goedkope win2k of XP-licentie op. Ik ben destijds hard naar Win2k gerend, toen het uitkwam. Wat was dat een verademing. M'n servertje draait nog steeds Win2k als OS. Die heeft nu een uptime van 135 dagen. Ik denk niet dat je zoiets met WinMe kunt nadoen ;)
Ja, heeft een SFCtool. Alleen die is niet echt geweldig.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag gaat dat natuurlijk niet. Bovendien is een van de redenen dat ik nog met de huidige pc zit, dat een van de pc-winkels in de stad op vakantie is tot en met 8 augustus.
Wat is een SFC-tool? Wat, niet zeggen, ik ga eerst eens googlen.
---
Gevonden: W Me heeft geen SFC. Het gebruikt SFP (system file protection).
En als ik de uitleg goed begrijp, beschermt het je alleen maar tegen per ongeluk of tegen kwaadaardige pogingen om systeem- en programmabestanden te vervangen door (zogenaamde) oudere versies. Handig, maar het dient om problemen te voorkomen, niet om ze op te lossen.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2007 14:38 ]

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

Client OS'en van Microsoft horen in Windows Clients. :)

Client Software Algemeen -> Windows Clients

Signature

Verwijderd

Topicstarter
De hele dag bezig geweest om die W Me te herinstalleren op een nieuwe schijf.
Nou ja, nieuw: het was een schijf die ik twee weken geleden als d-schijf in een pc had gezet. Ik gebruikte ze echter niet, omdat er iets mis lijkt te zijn met het mobo van die pc. Waarom zit ze er dan in? Omdat de Windows op die pc altijd een map Windows\Favorieten op de d-schijf zet. Overigens wordt de map Mijn Documenten door partitioneren op de hoogste drive-letter gezet, en als er geen d-schijf is, vindt de pc die map niet meer en krijg ik een waarschuwing telkens als ik de Verkenner opendoen.
En waarom hij dat doen?
Nou: vier jaar geleden heb ik eens wat geëxperimenteerd met Linux. Ik wou voor Internet en e-mail onder Linux werken. Om niet helemaal in het diepe te springen, koos ik voor een dual boot. Mijn idee was om Windows op de d-schijf te installeren, en Linux op de c.
Klinkt goed, maar ik kon geen Linux-driver voor mijn modem vinden, en was dus verplicht om Windows toch nog te blijven gebruiken (een jaar later was die driver er wel, maar ik kon geen jaar wachten).
Die Windows op de d was echter nukkig. Blijkbaar bleven sommige links hardnekkige naar de c verwijzen, en dus besloot ik uiteindelijk W Me toch maar weer op de c te zetten.
En sindsdien staan die map Windows\Favorieten op de d-schijf. Ze is wel leeg.
En toen ik die schijf in de andere pc stak om ze als c-schijf te gebruiken, heeft de Setup van W Me die map ontzien, en zichzelf geïnstalleerd in een map Windows.000.
Tja...
Of hoe geknoei met de ene pc zelfs de mappen op een andere pc nog in de war stuurt.
Doordat de pc waar ik de schijf als c-schijf aansloot volledig overhoop lag, kon ik ook niet merken wat er aan de hand was.
Dat beteken wel dat ik W Me weer moet herinstalleren, want ik verwacht problemen door die Windows.000. Ik denk niet dat alle programma's flexibel genoeg zijn om bestanden daar te gaan zoeken. Zelfs Windows kan dat niet altijd. Ik kon eerst niet eens het Belgische toetsenbord installeren, omdat Windows de cab op de verkeerde plek zocht.
En ik heb een probleem met een usb-poort, dat misschien ook daardoor is ontstaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2007 00:16 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat je moet doen is gewoon die hdd leeggooien (of op een lege hdd installeren). ME is al brak, als je dan ook nog eens install over install gaat gooien dna gaat het zeker fout.

Verwijderd

Gast, nofi, maar volgens mij heb je er een zootje van gemaakt. Oude installaties, Linux effe tussendoor, dat vindt Windows ME niet leuk.

Pak gewoon een schijf die je kan formatteren en zet daar Windows XP (of nog beter, Ubuntu oid) op. Dan ben je van het gelazer af. Nu ben je alleen maar een partij aan het kutten met een OS (argh het verdiend de titel OS niet eens!) wat niet meer ondersteund wordt door MS en waarvan MS zegt dat het gewoon simpel niet werkt.

Edit: zie ook de reactie van Terw_Dan hierboven :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2007 15:39 ]

Pagina: 1