Geheugen stuk of iets anders ?

Pagina: 1
Acties:

• vDR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 12:53
eerst mijn configuratie misschien even posten:

voeding: Tagan TG500-U25, 500 Watt
mobo: asus p5w dh deluxe
CPU: intel e6600
geheugen: Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz
HDD: 2x seagate barracuda 7200:10 320gig
graka: MSI NX7600GT-T2D256EZ LITE, 256 MB
en nog 2 dvdbranders

ik heb deze opstelling nu al ongeveer 10 maanden.
hij werkte perfect tot vorige week, begon mijn computer raar te doen, ik had random reboots
sommige programma's begonnen foutmeldingen te geven, als ik grote bestanden wou unrarren kreeg ik crc-check failures, of meldingen dat het volume beschadigd was.

eerst dacht ik aan een virus maar geen enkele virus scanner vond iets.
dus heb ik geformateerd en windows er opnieuw op gezet.
dit verliep ook niet naar behoren eerst kreeg ik fouten dat hij de bestanden van de cd niet kon kopieren en dus een andere cd genomen, toen installeerde hij alles maar op het einde kreeg ik een BSOD en na een aantal keer te proberen ging het wel.

eindelijk in windows kreeg ik weer de crccheck failures bij het unpacken van mijn GPU drivers en mijn geluidsdrivers en nog bij het installeren van enkele programmas.

na wat rondzien denk ik dat misschien mijn geheugen stuk is daarom heb ik m'n pc eens de nacht door laten draaien op memtest86 en die gaf 1900 error's +- ( zie bijgevoegde foto's)

de timings en voltage staan normaal juist.

[img=http://img516.imageshack.us/img516/4240/picture001np2.th.jpg]
[img=http://img525.imageshack.us/img525/341/picture002dw1.th.jpg]

wil dit nu zeggen dat m'n geheugen stuk is en ik best een RMA aanvraag? en dat hoogstwaarschijnlijk het probleem is ? ik heb ze er al eens uitgehaald en het stof eruit gehaald maar geen succes, of is er iets anders stuk?

hoop dat iemand me kan helpen want dit probleem zou zo snel mogelijk opgelost moeten zijn :-)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoogstwaarschijnlijk is je geheugen defect, of mogelijk je geheugencontroller op je mobo (al komt dat minder vaak voor). Een laatste mogelijkheid is dat je geheugen niet compatible is met je mobo, iets wat vrij veel voor komt met Asus borden. Ik zou dus eerst kijken of dit mem ook errors geeft in een andere pc en of dit geheugen op de QVL staat.
Staat het op de QVL kun je er gelijk vanuit gaan dat het stuk is, staat het niet op de QVL maar werkt het wel in een andere pc zonder problemen, dan zou het nog kunnen wijzen op een incompatibility issue.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:35
In je eerste foto staat "L2 cache: Unknown" o.O

Ik kan achterlijk zijn hoor, maar..

[ Voor 26% gewijzigd door Bitage op 28-07-2007 11:17 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:29

M2M

medicijnman

Bitage schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 11:16:
In je eerste foto staat "L2 cache: Unknown" o.O

Ik kan achterlijk zijn hoor, maar..
dan ook best verkeerd gedetecteerd zijn... 90% zeker dat je geheugen brak is en zoals terw_dan al heeft aangegeven, asus heeft een behoorlijk strakke quality vendors list. Staat je geheugen niet op de kaart, kan het veel problemen geven. Die lijst staat in het boekje van je mobo, of geupdate op de site van asus. Je kunt ook één reepje proberen, en daarna de ander met memtest, evt. daarna in een andere pc het geheugen testen.

- Maarten

-_-

• vDR
maar het heeft al 11maanden zonder problemen gewerkt ? :)
dus sedert een week geeft hij kuren.
ik geloof dat het op de lijst stond.
ik had nix aan de opstelling veranderd het was gewoon vanzelf gekomen dus veronderstel ik dat hij stuk is ?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

vDR schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 11:23:
maar het heeft al 11maanden zonder problemen gewerkt ? :)
dus sedert een week geeft hij kuren.
ik geloof dat het op de lijst stond.
ik had nix aan de opstelling veranderd het was gewoon vanzelf gekomen dus veronderstel ik dat hij stuk is ?
Als er verder niets verandert is qua config (dus ook niet qua settings voor je geheugen of wat dan ook) dan zou ik me idd niet zo druk gaan maken over de compatibilty, dat zal wel goed zitten. Dan is je geheugen gewoon stuk, zoveel errrors in memtest is niet gezond.

• vDR
ja hij heeft gewoon al 11maanden gedraaid zonder eenig probleem. in het begin had ik wel wat vastlopers maar toen stonden de timings niet goed. en vanaf toen werkte hij perfect en nu plots begon hij reboots te geven en crc-check fails bij het unpacken grote rar files.

bedankt in ieder geval! ik ga nu nog memtest laten draaien met enkel 1 latje ram en beide zo testen.

mag memtest errors geven? of moeten het er 0 zijn?

bedankt al in ieder geval !!
Terw_Dan, M2M

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:05
0

Je moet bedenken dat als er een fout ontstaat b.v. 1+1 wordt optelt en er weer 1 uit komt. Je wilt niet weten wat er dan kan gebeuren.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• vDR
h.edink schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 11:43:
0

Je moet bedenken dat als er een fout ontstaat b.v. 1+1 wordt optelt en er weer 1 uit komt. Je wilt niet weten wat er dan kan gebeuren.
aha :) waarschijnlijk dat daarom m'n windows helemaal stuk liep ? ik heb toch maar even en memory configurator gebruikt van de corsair site waar ik mijn moederbord ingeef en dan kom ik op mijn geheugen uit dat het beste is dat ik kan gebruiken dus deze gaat RMA.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 01:07
dat moet eigenlijk nul zijn, alhoewel een foutje zo heel af en toe kan (maar dat is zo weinig dat dat uitgerekend tijdens memtest wel erg toevallig zou zijn).

• vDR
ok ik heb ze appart getest een geeft direct errors en de andere niet, als ik de goede dan nu alleen gebruik gaat hij dan nog steeds crc checks geven aan die bestanden die er al opstonden ?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

iceheart schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 11:51:
dat moet eigenlijk nul zijn, alhoewel een foutje zo heel af en toe kan (maar dat is zo weinig dat dat uitgerekend tijdens memtest wel erg toevallig zou zijn).
1 omgevallen bit kan voorkomen ja, dat zou 1 error moeten genereren over een hele lange periode. Maar 1900 errors ligt niet aan 1 omgevallen bitje, daar zit gewoon iets structureels mis.
Pagina: 1