Instellen fanspeed CNPS9500 zonder fanmate

Pagina: 1
Acties:

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024
Hallo iedereen,

Waarschijnlijk een ontzettend stomme vraag op het moment dat iemand me het antwoord geeft, maar ik heb een Zalman CNPS9500 koeler, die bij mij constant op 1800rpm blijft draaien. Zelfs al wordt de processor (een Pentium D 945) ~65 graden (te warm, volgens balusc mag hij maar 63 graden worden), dan nog blijft mijn koeler stug op 1800rpm draaien. In de specs van de koeler staat echter dat hij op 2600rpm zou kunnen draaien.

De koeler is door mijn computershop geinstaleerd. Ik heb de kast opengemaakt, maar zie nergens een zwart kastje wat zichzelf aan mij voorstelt als "Fanmate 2".

Vandaar mijn vraag; is er een manier om mijn fanspeed in te stellen zonder de Fanmate 2? Speedfan heb ik geprobeerd, maar werkt om een of andere reden ook niet. Daarnaast draai ik vooral Linux, en ben ik dus niet op zoek naar een puur softwarematige oplossing.

Ik heb al verschillende Google sessies geprobeerd, maar helaas kom ik vooral op webshops / reviews met daarin de specs (regelbare fanspeed, handmatig in te stellen rotatiesnelheid, tot maximaal 2600rpm e.d.)

Weet iemand waarom mijn koelertje maar op 1800rpm blijft draaien? In de BIOS staan alle settings op performance, en staat er niets ingesteld om ook maar het kleinste beetje geluid te sparen (een stille PC interresseert me ook niet).

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Welk moederbord heb je? kan je niets instellen van "cpu temperature target"?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Volgens mij kun je deze op 2 manieren aansluiten, op de 5 volt en op de 12 volt, dus check dit even.

• Rainmaker
Ik gebruik een P5LD2 Deluxe, ik heb behalve de standaard "hardware monitor" en de "fan profile" geen opties om de fanspeed te zien of te veranderen.

Profile staat op performance.

Fan is geïnstaleerd door computerzaak, voor zover ik kan zien zit hij met een verloopstekkertje aan een standaard molex, dus moet eigenlijk wel 12V zijn..

Verwijderd

Rainmaker schreef op zondag 29 juli 2007 @ 14:42:
Ik gebruik een P5LD2 Deluxe, ik heb behalve de standaard "hardware monitor" en de "fan profile" geen opties om de fanspeed te zien of te veranderen.

Profile staat op performance.

Fan is geïnstaleerd door computerzaak, voor zover ik kan zien zit hij met een verloopstekkertje aan een standaard molex, dus moet eigenlijk wel 12V zijn..
Dan gaat het idd niets uitmaken wat je in je bios instelt en gaat hij aan een vaste spanning (12V of 7V of 5V) en dus toerental blijven draaien.
Hoe kan je overigens dan de rpm aflezen?
Je kan dus de fan aan de cpu-fan header van het moederbord hangen en het profile eens verschillende settings proberen om te zien welk effect dat geeft.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een Fanmate is niets anders dan een regelbare weerstand, dus om hetzelfde te bereiken kun je een (regelbare) weerstand op de +12V lijn van de CNPS zetten :)

En verder heb je gelijk dat dit beter in TCA staat :z

Move PMG -> TCA

Oslik blyat! Oslik!

• Rainmaker
Hmm, ik zal straks nog eens goed kijken of ie nou inderdaad aan een molex hangt. Fanspeed is uit te lezen, zou dus moeten hangen op de controller.

Ik kan natuurlijk ook even met een multimeter aan de gang, ik ga nog even op onderzoek.

Ik had net ook discussie met collega, die zei ook dat dit met voltage geregeld werd. Ik zei dat er een VBR inzit, die daarmee de fanspeed regelt. Kan natuurlijk ook zijn dat dit per fan verschilt.

offtopic:
Dank voor het verplaatsen :)

[ Voor 35% gewijzigd door Rainmaker op 29-07-2007 15:25 ]

• Rainmaker
Een kickje.

Voor zover ik kan zien, zit er 1 stekkertje op mijn mobo. De andere zit aan een molex vast. Die molex geeft inderdaad 12V af, mijn harde schijf werkt er ook op.

Iemand nog een idee hoe ik deze koeler op 2600rpm kan instellen?

• Rainmaker
Nog maar een kickje

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:07
Zoals eerder vermeld:
Koppel je fan van de verloop stekker af, haal deze verloop stekker ook uit je kast.
Sluit daarna de fan direct op het moederbord aan, meestal heet de aansluiting op je mobo CPUFAN of SYSFAN, of gewoon FAN.

Specificaties | AndriesLouw.nl

Verwijderd

Zonder Fanmate/Controller kan je wat je in gedachten had niet teweeg stellen. Wel kan je iets met het bios doen, zodat de fan bijv gestuurd wordt door het bios / temperatuur, maar daar blijft het bij. Wil je het anders aanpakken, dan kijk je of je de fan op 7V of 5V kan aansluiten.

7V is trouwens de "+" op de gele draad, en de "-" op de rode draad.

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:07
@Lism:

Uit zijn verhaal begrijp ik dat hij op moment direct op de voeding is angesloten, met zo'n stekker waarbij je de snelheid wel kan aflezen op het mobo (geel+zwart is doorgelust naar moederbord, zwart+rood zit op molex). Op dit moment kan hij dus geen snelheid regelen via wat voor instelling of programma dan ook.

Daarom zal hij de verloop stekker er tussen uit moeten halen.

Specificaties | AndriesLouw.nl

Pagina: 1