MDS-60 modden met USB kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Bij aanschaf van mijn SonyEricsson W950i mobiele telefoon kreeg ik er een MDS-60 Music Stand gratis bij;
Afbeeldingslocatie: http://cipher.webhop.net/MDS60/musicstand.jpg

Dit speakersetje kan gebruikt worden voor het afspelen van mp3-tjes, of om te luisteren naar de radio met zijn ingebowude antenne. Hij werkt zowel op batterijen als op een bijgeleverde adaptor, en bij gebruik van de adaptor wordt je toestel tevens direct opgeladen.

Ondanks dat het een leuke gadget is en het geproduceerde geluid zeker niet slecht klinkt, gebruik ik hem nooit. Ik mis namelijk een USB aansluiting aan het ding om bestanden over te kunnen pompen.
Omdat ik hem toch nooit gebruik, en hij gratis was, heb ik besloten een poging te wagen er een USB kabel aan te modden. Hier heb ik echter wel wat hulp bij nodig.

Allereerst heb ik hem open gemaakt.
Onder het batterijklepje zitten 2 schroeven. Onder het voorste/middelste anti-slip voetje zitten er ook 2. Je kunt de schroefgaatjes er door heen voelen. De rest van de grijze behuizing is vastgeklikt in het witte achterste. Het grijze onderste deel, waar het socket zit, is een los deel welke ook los geklikt kan worden van de witte achterkant.
Ik ben met een schroevendraaier van onder langs beide zijkanten naar boven gegaan, en heb deze overal losgeklikt. De bovenste rand heb ik zo goed als los moeten breken. Ook nu ik hem open heb en het geheel kan bekijken lijkt het niet op een systeem bedoeld om los gemaakt te worden.

Onderin ligt een printje waarop de schakelaar en de adaptor ingang zitten. Tevens zit hierop de versterker, gaan de draden van de batterijunit en volumeregelaar hier heen, en de draden voor de speakers vandaan. Tevens een dun draadje voor de antenne, welke in de witte behuizing een aantal keer is rondgespannen.

Een foto van de onderkant van het printje, aanklikbaar voor hi-res;
Afbeeldingslocatie: http://cipher.webhop.net/MDS60/print_t.jpg
RandkleurOnderdeel
Telefoon header
Volume regeling
Batterijunit
Speakers links
Speakers rechts
Aan/uit schakelaar
Adaptor aansluiting
FM antenne
Versterker

Pin-out telefoon header (12pins FastPort) (van boven naar beneden, van links naar rechts)

PinSignal
1USB +5V in
2SP_REF (ground voor speakers)
3Mic+/AUXIN_L
4Mic-/AUXIN_R
5Data From Mobile Station/SP_L
6Data To Mobile Station/SP_R

PinSignal
7VIDEO/STB (niet gebruikt in huidige telefoons)
8VPPFLASH
9GND
10Control To Mobile Station/ USB DATA+
11Control From Mobile Station/ USB DATA-
12Charge In

Afbeeldingslocatie: http://pinouts.ru/connectors/se_k750.gif Met keyboard naar boven

Voor de volledigheid pin-out van een USB header

PinSignal
1+5 VDC (red)
2Data - (white)
3Data + (green)
4Ground (black

Afbeeldingslocatie: http://pinouts.ru/connectors/usb_a_b_female.gif

De adaptor heeft een output van 7,5v 2A. Aangenomen dat de USBpoort dat nooit zal kunnen ophoesten, zal ik de adaptor moeten blijven gebruiken.
Het is dus belangrijk dat;
- de spanning van de adaptor niet meer over de telefoon komt, maar alleen voor het geluid wordt gebruikt
- de telefoon via de USB poort wordt opgeladen
- en natuurlijk waar het allemaal om te doen is, bestandsoverdracht via USB.mogelijk is

Voor een USB oplaad en communicatie kabel geldt het volgende;
USB PinSignalFastPort pin
1+5 VDC (red)1
2Data - (white)9
3Data + (green)10
4Ground (black11

9 en 11 lijken omgedraait. Moet ik nog even uitzoeken.

Als ik de verbindingen op het print met pin 1,9, 10 en 11 verbreek, en een USB kabel hiermee verbind, zou het dus moeten werken. Ik vraag me alleen af of ik pin 12 verbonden mag laten. Ik meen dat deze nu aan +5v van de adaptor hangt.
Ik heb momenteel geen multimeter bij de hand liggen, en wordt ook niets wijzer uit pinouts en andere zoekresultaten. Iemand een idee waar pin 12 exact voor gebruikt wordt, en wat ik er in dit geval het best mee kan doen? Indien er nu inderdaad +5v van de adaptor over staat denk ik dat ik hem aan pin 1 van de USB kabel hang.

En enigzins los van het probleem, heeft iemand een idee via welke pin de antenne aan de telefoon wordt verbonden? Met sporen volgen kom ik er niet helemaal uit (zal morger foto proberen te maken met andere betere camera).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05-2023

Eggy

Goo goo g'joob

PSGG > EL

SE-NSE | Sony Ericsson - News, Services, Entertainment

Ayofe Theme for Symbian S60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 14:44
Ha, hier wachtte ik op! Zelf wil ik een Line-out in mijn MDS-60 maken, puur omdat ik die verschrikkelijk mis. Kan je een foto van de voor en achterkant maken? Dat zou heel erg helpen. Pin 12 wordt gebruikt bij het opladen van de telefoon via de bijgeleverde adaptor, voor de telefoon. het is ook een ander voltage dan USB.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
USB eraanmaken gaat volgens mij niet werken omdat het geen 'slim' apparaat is met een of ander besturingssysteem, maar gewoon een 'dom' apparaat met speakers erin en wat elektronica om het geluid e.d te regelen.

Je zou misschien wel een line-in op het apparaat kunnen maken, en dan een MP3 speler/PC o.i.d erop aan sluiten.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 29-07-2007 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 14:44
@ Frankiepankie:

Dat is precies het doel, van een dom apparaat een doorsluis station maken. Het zou in principe moeten gaan als de pinnen nergens anders voor worden gebruikt...

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Frankiepankie: Het punt is dat er een telefoon opgezet moet worden die zelf dus wel mp3 ondersteunt.

Volgens mij zou je er zo een USB-kabeltje aan moeten kunnen solderen op de manier die jij zei (laat gnd dan trouwens wel verbonden met de rest van het apparaat) mits de unit niet stiekem een van die lijnen gebruikt om zelf te communiceren met de telefoon.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wacht, volgens mij snap ik het al.

Je wilt bestanden overpompen naar je telefoon!

Ik dacht dat je bestanden over wou pompen naar dat apparaat (de luidsprekers). Dat kan namelijk niet omdat er niks inzit van opslag o.i.d ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Nee, ik wil inderdaad bestanden overpompen naar de telefoon. Het moet dus een echt docking station worden, in plaats van alleen een music stand.

@EJonk
Een line-out moet volgens mij ook geen probleem zijn. Hiervoor zou je pin 2, 5 en 6 moeten kunnen aftappen. Ik zal morgen wat meer foto's maken van de rest van de behuizing en de voorkant van de print. Weet alleen niet of je dat nog galvanisch zou moeten scheiden :?
Pin 12 zal ik dus los moeten hallen om te voorkomen dat het toestel laadstroom via zowel USB als de adaptor voor de speakers krijgt.

@Sprite_tm
Het apparaat zelf kan niets anders dan het geluid versterker en weergeven welke hij binnenkrijgt. Denk dus niet dat de GND ergens anders voor gebruikt wordt. Kan het geen kwaad de GND van de USB hier op aan te sluiten, terwijl deze ook nog op de adaptor is aangesloten? De speakers hebben een eigen ground (pin 2).

Wat is een goede manier om print-sporen definitief te onderbreken? Ik meen dat hier wel een soort van 'aparaatjes' voor bestaan die je in een gat stopt en ronddraait, en zo rondom alles wegkrast. Maar die heb ik niet :) Zou rondom met een stanleymes raggen net zo goed werken?

[ Voor 29% gewijzigd door frickY op 29-07-2007 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
frickY schreef op zondag 29 juli 2007 @ 22:30:
Zou rondom met een stanleymes raggen net zo goed werken?
Ja werkt prima, heb ik al eens gehad met een print met knopjes die ik wou gebruiken voor Winamp.

Stanleymes werkt prima. Wel zorgen dat je ook flink diept krast.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 29-07-2007 22:34 ]

Pagina: 1