p35 vs 680 en asus p5n32-E

Pagina: 1
Acties:

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:31
Ik wil een nieuw systeem aanschaffen aangezien het oude systeem (p4 2,53, 2x512 DDR333, gf6800GT, 3 hd's) wel is uitgeupgrade.

Ik ga voor de nieuwe conroe 6750 met 2 gb ram (2x1), 2 hd's in raid (en misschien een WD raptor voor windows etc), een geluidskaart vind ik ook belangrijk. Voor 3dkaart lijkt de 8800GTS me het beste (die met 640mb), betaalbaar en toch snel.

Maar met mobo ben ik er nog niet uit, eerst dacht ik aan asus maar ik lees een aantal verwarrende dingen (zie verderop). Dankzij C!T ben ik ook gekomen op de Gigabit p35 (PC35C DS3R). Volgens tomsharware presteerd dit bordje redelijk, ook bevalt het me dat er 8 sata poorten zijn. Deze versie heeft echter geen heatpipe geloof ik en er is geen SLI waardoor het nut van SLI ready geheugen vervalt (lijkt mij iig of kan bios van een p35 ook deze standaard overclock functie benutten).
De asus is een heel stukje duurder maar de nforce 650 valt gewoon af doordat deze maar 4 sata poorten heeft. Met 2 a 3 hd's zou je er dan nog maar 1over hebben. Aangezien ik op dit moment beschik over 2 branders en een dvddrive in mn huide pc lijkt me dit geen goed idee.
Voor 680 is de goedkoopste de asus p5n32-e. Gek genoeg is dit volgens tomshardware een 650 model met aan elkaar geknutselde 680 componenten. Via het nforce vergelijk topic op tweakers (nVidia nForce 650/680i SLI/Ultra) en dan naar de pricewatch zie ik hier: http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=30888&ref=2 , net als bij dollarshop, staan dat Chipset nVidia nForce Dual PCI-E x16 . Dit is dus (heel) wat anders dan een 680:S.
Volgens asus heet die dual chipset heel anders (http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=485) namelijk p5nt. Dus waar nu de echte 680 te koop is is voor mij even een raadsel...

Maargoed stel ik vind een 680 (bij azerty 197 euro, best prijzig voor een moederbordje!) is dit dat sneller dan p35? Ik heb namelijk niet zo'n zin mijn cpu/gpu performance te beperken door te besparen op het moederbord. Boven de 200 euro gaat me echter wel wat te ver.
Beetje op de toekomst richting vind ik ook wel handig aangezien ik mijn mobo niet zo snel vervang (in vergelijking met 3d kaart etc, in deze pc heeft ti4400, en fx5900xt voor de huidige 6800gt gezeten). Via google kwam ik alleen op usb performance verschillen tussen p35 en 680.

680LT maakt alleen xfx en of die nu verstand van moederborden hebben:S.

Zoals ik het nu zie:
p35 (gigabit beste zo ver ik heb vergeleken)
performance?
+goedkoop
+veel sata
+ddr3 ondersteuning
-geen sli
-geen sli ready geheugen
-slecht gekoelde northbridge
-beschreven als budget moederbord in sommige reviews

680 (asus in dit geval beste lijkt me)
performance?
+sli en 3e slot
+sli ready, epp etc
+plaats voor zalman S9700 NT (toch??:P)
+heatpipe
-duur
-geen ddr3 ondersteuning
-asus drrivers (voor 3d kaart bevalt het niet echt.. stomme asus splendid)

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dit is misschien ook wel een optie voor je.

xfx 680 sli

• sdk1985
feep schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 23:10:
Dit is misschien ook wel een optie voor je.

xfx 680 sli
hmm ja ik heb mn twijfels bij de expertise van xfx op mobo gebied. Ik zou liever een msi of abit met zon LT uitvoering zien ivm toekomstige ondersteuning etc.

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:02

Just_I

What did you just say?

Waarom maak je van SLI een punt als je maar een videokaart wil gaan gebruiken? Overigens dat het Gigabyte moederbord geen heatpipe koeling heft wil niet zeggen dat dan gelijk de koeling slecht is.
Over de keuze voor een 680i bordje lijkt Asus je een goede keuze, maar toch heb je bij de minounten dan Asus drivers gezet :?
Bedenk even goed of je wel gebruik wil gaan maken van DDR3 gehugen op langere termijn of dat je ter zijne tijd weer je systeem wil upgraden. Houd er ook rekekning mee dat DDR2 gehuegen en DDR3 gehugen niet tegelijk op zo'n moederbord gebruikt kan worden.

Ik heb zelf ook net een gedeeltelijk systeem besteld en heb gekozen voor een Gigabyte P35 DS4 (met heatpipe koeling, zonder DDR3 ondersteuning). Reden hiervoor was de extra functies en de heatpipe koeling. Aangezien ik 4 GB geheugen heb besteld en daar nog een hele tijd mee verwacht vooruit te kunnen heb ik geen behoefte aan DDR3 geheugen momenteel.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• sdk1985
Just_I schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 23:55:
Waarom maak je van SLI een punt als je maar een videokaart wil gaan gebruiken? Overigens dat het Gigabyte moederbord geen heatpipe koeling heft wil niet zeggen dat dan gelijk de koeling slecht is.
Over de keuze voor een 680i bordje lijkt Asus je een goede keuze, maar toch heb je bij de minounten dan Asus drivers gezet :?
Bedenk even goed of je wel gebruik wil gaan maken van DDR3 gehugen op langere termijn of dat je ter zijne tijd weer je systeem wil upgraden. Houd er ook rekekning mee dat DDR2 gehuegen en DDR3 gehugen niet tegelijk op zo'n moederbord gebruikt kan worden.

Ik heb zelf ook net een gedeeltelijk systeem besteld en heb gekozen voor een Gigabyte P35 DS4 (met heatpipe koeling, zonder DDR3 ondersteuning). Reden hiervoor was de extra functies en de heatpipe koeling. Aangezien ik 4 GB geheugen heb besteld en daar nog een hele tijd mee verwacht vooruit te kunnen heb ik geen behoefte aan DDR3 geheugen momenteel.
Ik ben van plan te upgraden maar normaal gesproken niet het moederbord aangezien dat een os reinstall vereist wat vaak niet uitkomt.
Asus heeft de koeling wel goed onder controle, qua performance zie ik ook vaak dat asus het goed doet alleen met mijn 3dkaart zit er in de enhanced driver iets dat asus splendid zit wat de beeldkwaliteit zou verbeteren maar het tegenovergestelde doet. Uitzetten werkt helaas niet goed. Ik heb gekeken maar ik zag zo snel geen gekke software bij het moederbord (bij 3d staat het er van te voren bij), alleen in de bios. Verder voor 680 chipsets niet veel betaalbare keus, MSI etc allemaal richting de 250 euro.

Sli leek me handig voor de toekomst, op dit moment net een nieuw bed gekocht (a 1500 euro) dus de 830 CM stacker, raptors in raid, en 2x GTX etc valt ff af. Waarschijnlijk over een jaartje kan ik wel een 2e GTS op de kop tikken voor 100 euro en dan heb ik 65% prestatie winst voor 100 euro, dat is iig de gedachtegang nu.
Veel langer kan ik de aankoop van mn nieuwe pc echter niet uitstellen want de huidige wordt echt te traag voor de nieuwste games (colin mcrae dirt , wic etc).

DDR3 is misschien niet super nuttig inderdaad maar het is nu wel zo dat DDR2 goedkoper is dan DDR (wat ouder is), prijs technisch is het niet heel vreemd als dit over een jaar of 2 weer gebeurd (vraag en aanbod) dus dan is zo'n ddr3 slot wel handig (2x 2048 DDR3 erin dan, oude eruit).

Zag de DS4 ook maar het leek mij dat die heatpipe van Gigabit in de weg zat voor de gewenste kooling (afgeleid uit plaatje van tweakers forum met dat tower geval erop) maar dit kan jij me misschien vertellen?
Koeler:
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/9700nt_c_p.jpg
(en bij de p35 dezelfde maar dan zonder dat nvidia logo:P)

Maar prestaties nforce vs p35 dat is eigenlijk het belangrijkste... iemand daar ooit iets over gelezen (richting helpt ook:P). Op tomshardware zijn wel vergelijkingen te vinden tussen de oud intelchipset en de 680 maar dat helpt me niet echt;).

Las in een review dat de DS3 een erg hete northbridge kreeg, deze heeft wel geen heatpipe maar alleen een sink geloof ik.

Pagina: 1