Toon posts:

Cisco 876 router doet vreemd

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een cisco 876 router met een probleem. Als ik mn router aanzet zie ik alle lampjes mooi oplichten etc ook het ethernet lampje gaat branden. Ik zie ook dat er een poging gedaan wordt om een IP adress aan te vragen bij de router. Echter na een seconde of 2 valt het "OK" lampje even uit voor een seconde of 2 en daarna gaat deze weer volcontinue branden, maar het ethernet lampje valt daarbij uit.. en ik krijg een bericht dat "1 van de netwerk kabels niet aangesloten is". De communicatie tussen de netwerk kaart en de router lijkt gewoon compleet dood te zijn ( alle lampjes op mn netwerk kaart zijn dan namelijk uit, en ook op de router, zoals hierboven ook staat, valt het ehternet lampje ook uit ). Het Carrier Detect lampje begint echter hevig te knipperen. Als ik hierna de netwerk kabel uit de router haal, en em opnieuw in de router steek gebeurd er totaal niets.

Ook communiceren via de com poort haalt niets uit, alleen het Carrier Detect lampje valt uit zodra ik een poging doe om verbinding te maken met de router d.m.v de cisco configmaker -> detect optie. Het "OK" lampje is het enigste wat dan nog brand.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn ?
Alvast bedankt !

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2007 21:20 ]

Verwijderd

als je via de console inlogt en je boot de router, dan moet je toch wel iets voorbij zien komen? Zorg er dus wel voor dat je de juiste com poort gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Er komt helemaal niets voorbij :'(

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-03 19:19

Sjod

Ik ben goed luisterend

Probeer het eens via hyperterminal (op 9600) dan moet je wel wat voor bij zien komen

Verwijderd

Topicstarter
op 9600 zie ik ook niets voor bij komen :S... Het lampje "OK" brand wel gewoon, daarom vind ik dit zo wazig.

• meneer de beer
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Hmmm, heb je de goede cisco serieele kabel? want je moet wel wat voorbij zien komen als je hem serieel hebt aangesloten en hem opstart.

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-03 15:40
Check ook even of je console niet op 115200 of 38400 staat. Sowieso moet je tijdens het booten iets op je scherm krijgen. Als het bagger is staat ie op een verkeerde snelheid.

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-03 19:19

Sjod

Ik ben goed luisterend

Gebruik je die blauwe kabel van cisco, en weet je zeker dat je compoort goed werkt ?

Verwijderd

Modbreak:Doe even normaal :/

[ Voor 92% gewijzigd door Koffie op 29-07-2007 08:51 ]

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-03 22:58
..

[ Voor 100% gewijzigd door Koffie op 29-07-2007 08:51 ]

Verwijderd

..

[ Voor 100% gewijzigd door Koffie op 29-07-2007 08:51 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-03 12:29
King reageer effe normaal...

Wat zou kunnen is dat de Cisco router een TFTP server zoekt omdat zijn boot image beschadigd is. Maar dan alsnog ben ik het mee eens dat je in elk geval wat moet zien op je terminal. Dus je zou denken dat er wat mis is met de hardware. Naar mijn weten geeft een Cisco router geen beeld las er iets mis is met de hardware wat essentieel is (CPU etc..) (zo geleerd van mijn Cisco meester). Geheugen enzo is natuurlijk belangrijk maar dat laat hij zien op de terminal heb ik me laten vertellen of al het geheugen moet stuk zijn maar vaak zijn het 2 chips waarvan er altijd nog wel 1 werkt (zei diezelfde meester) (nooit gezien jammer genoeg).

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-03 16:15

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Sjod schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 19:06:
Gebruik je die blauwe kabel van cisco, en weet je zeker dat je compoort goed werkt ?
sluit een laptop of je client aan via de blauwe seriele console kabel (ik doe het via cisco serieel > usb converter > laptop )
open hyper terminal , en gebruik com, (in mijn geval dan com6)

bits per second : 9600
databits : 8
Parity : geen
Stopbits : 1
datatransport control : off

connecten , en 2x enteren

hopla :P welcome to cisco :P

Mocht er nu nog niks voorbij komen dan denk ik dat het ding aan zn eind is, maar je moet iig wel 2x enteren in hyperterminal wil je wat voorbij zien komen

[ Voor 14% gewijzigd door CrankyGamerOG op 29-07-2007 11:26 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• meneer de beer
  • Nu online
zolang het oke lampje brand is er niets aan de hand met de hardware, het cd lampje gaat uit omdat hij niet geconfigureerd is.
en hij zoekt geen tftp server als je hem opstart, als hij geen ios heeft kom je in de rommon promt vanuit daar kan je zelf een tftp server opgeven voor het downloaden van en ios,
goed kijken of je de goede compoort gebruikt, instellingen goed zetten, modem aanzetten, en dan moet je wat zien

• meneer de beer
  • Nu online
nog iets, dat de netwerk verbinding uitvalt is ook normaal,( hij heeft kenelijk een default startup-config) je moet eerst de poorten configureeren voordat je een http verbinding met de router kunt opzetten, dit doe je in de cli dus via compoort

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Allemaal, hartstikke bedankt voor al jullie replies!

Ik ga al de suggesties meteen uit proberen zodra ik weer thuis ben. Ik heb echter nog wel een vraag. Ik heb gelezen dat de boot image wel eens beschadigd zou kunnen zijn ? Als dit het geval blijkt te zijn, is er dan niets meer te redden of kan ik deze dan nog terug zetten ?

En nog even een vraag voor meneer de beer,

Het CD lampje gaat niet uit, maar begint flink knipperen, eerst knipperd deze snel achter elkaar, daarna een paar keer lang en dan weer snel.

En als ik de router uitzet, en snel een kabel in de router plug, vervolgens weer aan, dan zie ik het ehternet lampje wel branden. Maar deze gaat uit zodra de poging om een IP adress te verkrijgen verlopen is. ( ongeveer na 20 seconden ). Dit zou dus door de configuratie komen ?

En mischien een domme vraag, maar wat is IOS ?

Vriendelijk bedankt!

Gr

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 17:01
IOS is het besturingssysteem van de router. Cisco heeft een aantal besturingssystemen voor zijn netwerkapparatuur:

IOS (routers en switches)
CatOS (draaide eerst ook op sommige switches, voornamelijk chassis)
PixOS (voor op hun PIX en recentelijk op hun ASA firewalls)

zijn de bekendste.

• meneer de beer
  • Nu online
Dat het cd lampje snel gaat knipperen betekent dat hij aan het onderhandelen is met de andere kant van de lijn voor snelheid en waardes en zo.
Ik denk dat er zowieso wel een ios op staat want anders gaat cd helemaal niet branden.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:10

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Er moet idd een IOS opstaan, anders kan de ATM interface ook niet initialiseren (Carrier Detect lampje dat knippert).

Over het ethernet lampje dat gaat branden:

Dit komt volgens mij omdat hij de FA (FastEthernet 0 - 3) interfaces eerst opengooit om ze te initialiseren/testen, dan gaat booten (Self decompressing the image.... IOS laden dus). Als hij hiermee klaar is leest hij zijn configuratie en ziet hij dat de ethernet poorten geshut moeten worden (en dus gaat het lampje weer uit).

Je bent inmiddels thuis (hoop ik voor je >:) ). Probeer bovenstaand even met de console kabel en HyperTerminal.

Je moet iets zien in HyperTerminal, te weten:

'Rommon1>' (Geen bootable image, IOS dus) of je kunt inloggen met username cisco password cisco (als je de router nieuw uit de doos hebt gehaald of na een 'Write Erase' commando.)

Post je ervaring even.

Edit: Waarom een Cisco router trouwens ;) Ga je ermee spelen of wil je er serieus mee gaan routeren? Als dat laatste waar is kun je beter voor Linksys gaan, stukken makkelijker te configureren als je niet weet hoe een Cisco router in elkaar steekt. Alhoewel je het natuurlijk wel kunt leren.

[ Voor 17% gewijzigd door MisteRMeesteR op 30-07-2007 23:27 ]

www.google.nl

Pagina: 1