Sony DSC-P52 - ruis problemen

Pagina: 1
Acties:

• zerokill
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-12-2025
Ik ben net terug van vakantie en heb net een (oude) camera van iemand kunnen overnemen maar het viel me op dat bij veel foto's erg veel ruis aanwezig was zoals in de foto hieronder te zien.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v256/maurice1705/DSC01931.jpg

Ik vroeg me dus af of dit het resultaat is van crappy jpeg compressie en of er iets is wat ik eraan kan doen? In de camera zit een optie die Picture quality heet die je op fine of standard kan zetten. Zou het helpen als ik dit op Fine zet?

Kon het niet zelf uitproberen aangezien ik ter plekke geen scherm had om de foto's goed op te kunnen bekijken en ik toen nog niet wist dat de foto's er zo uit kwamen.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Het is niet abnormaal om in donkere partijen meer ruis te zien (ja dat kan ook bij lage iso waarden zoals in jou geval 100). Nou zou je dat ook moeten kunnen zien in de zee, maar omdat je dus denkt dat daar meer structuur in zit, neem je dat voor lief. Met andere woorden, je had er toen dertijd niet echt veel aan kunnen doen, behalve wat overbelichten (en later op de PC de plaat donkerder te maken).
Noise Ninja, Neat Image zijn allemaal prima programma's om fotos later op de PC te ontdoen van ruis (tot bepaalde hoogte.. want meestal gaat het ten koste van detail).

• zerokill
ah oke cool dan ga ik even googlen. Dit was de foto met de extreemste ruis + lage res. Ik denk dat ik een deel van de andere foto's wel kan "redden" dan.

Stel dat ik zou gaan shoppen naar een nieuwe cam is er dan iets waar ik op moet letten om dit te voorkomen? Want als ik het zo zie dan ligt het gewoon aan de crappy ccd sensor of crappy compressie.

Verwijderd

het heeft hier idd een beetje te maken met de sensor.

de ene camera presteert beter als de andere maar welke dat juist zijn weet ik niet. dslr's bieden wel de beste oplossing voor minder ruisfoto's maar zijn dan ook weer een stukkie duurder

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

zerokill schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 21:11:
ah oke cool dan ga ik even googlen. Dit was de foto met de extreemste ruis + lage res. Ik denk dat ik een deel van de andere foto's wel kan "redden" dan.

Stel dat ik zou gaan shoppen naar een nieuwe cam is er dan iets waar ik op moet letten om dit te voorkomen? Want als ik het zo zie dan ligt het gewoon aan de crappy ccd sensor of crappy compressie.
Tja.. over ruisprestatie van verschillende cams is genoeg gebabbeld de zoekmachines van dpreview.com en GOT zijn je vriend.. of Google idd.
Maar meestal betekend een grotere CCD/CMOS minder ruis (met nadruk op meestal, niet altijd). Compact cams hebben dan ook meestal (ook weer onder voorbehoud uitzonderingen daar gelaten), een kleine CCD > meer ruis dan bij DSLR's met grote CCD/CMOS. Ruis reductie, of wel Noise reduction (NR) wordt dan toegepast om ruis weg te halen in cam en de foto op te schonen. De fuji F30 schijnt daar het beste in te zijn op dit moment als compact cam.
Je kunt ook de compact cam verlaten.. en kijken naar camera's met minder ruis.. kom je dus uit op DSLR .. en af en toe een prosumer cam zoals de Sony R1 (toevalligerwijs met een grote ccd.. ff als voorbeeld .. omdat je al Sony gewend bent)... succes met snuffelen en zoeken op internet naar een geschikte cam.

• zerokill
Nou ontzettend bedankt voor al het advies ieg :)

noise ninja is op dit moment wonderen aan het verichten met mijn foto's. Hoef ik ieg niet terug te gaan naar Frankrijk om de foto's opnieuw te maken (al zou ik niet klagen als dat wel moest ;) )
Pagina: 1