E6420 + Gigabyte P965-DS3 Overclock vraag

Pagina: 1
Acties:

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb nu sinds enkele weken een E6420 en een Gigabyte P965-DS3 in mijn bezit, en het bevalt me prima! Hierop zit een Scythe Ninja, dus het blijft allemaal ook nog eens mooi koel ook.

Echter heb ik nu iets raars waar ik even niet uitkom. Namelijk als ik in de bios duik van het moederbord (F10 versie) kan ik naar de overclock functies toe. Hier kan ik dan instellen dat ik zelf de FSB wil bepalen van m'n processor, en deze staat standaard in de bios op 200. Met een multiplier van 8 geeft me dat dan 1.6 Ghz. (In full speed geeft hij 266*8 = 2.13Ghz, dus de officiële snelheid van de processor).

Nu heb ik echter TAT draaien om mijn temperaturen zo nu en dan te checken, en zag ik tot een paar dagen geleden dat hij keurig netjes bij desktop gebruik terug geclocked was tot 1.6Ghz. Nu heb ik echter eventjes gespeeld met de FSB door deze manueel te veranderen naar 250, en dan de voltages automatisch te laten bepalen door het moederbord zodat het geheel niet instabiel wordt.
Dit was leuk en aardig, en nu heb ik daarna dan ook alles weer terug gezet, aangezien het feit ik de OC toch niet nodig heb.

Nu geeft TAT echter continue aan dat de processor op 2.13 Ghz loopt! En hierdoor zijn de temperaturen naar mijn idee gemiddeld hoger (33 om 37, nog steeds netjes natuurlijk) maar wat mij betreft is dat helemaal niet nodig.

Wat ik dus nu niet snap is dat hij nu opeens continue op 2.13Ghz loopt en eerst dus netjes terug clockte. EIST en dergelijke zijn gewoon ingeschakeld, dus daar zou het niet aan moeten liggen als het goed is.

Weet iemand wat het zou kunnen zijn? Of dat ik wellicht iets over het hoofd zie?

P.S: Processor + moederbord zijn duidelijk, heb voor de rest nog 2x1GB Kingston PC2-5300 en een 8800GTS 320MB

Temperaturen zijn standaard voor zover TAT en de BIOS mij kunnen vertellen tussen de 30 en 35 graden. Dit is met een omgevings temperatuur van denk ik circa 23, iets warmer dan waar de PC normaal staat.

P.S.S: Weet niet of ik hem hier goed geplaatst heb en dat hij eigenlijk in Tweaking, Overclocking en Cooling had gemoeten (ofzo), zo ja, excuses hiervoor.

EDIT: Ik zie net dat Everest wel gewoon uitleest dat hij op 1.6 Ghz loopt. Dit doet hij door de multiplier omlaag te stellen i.p.v. de FSB te verlagen (dit is in tegenstelling tot wat ik dacht dus, mijn fout denk ik).

Dan rest dus mijn vraag, wat doet TAT nou fout? En als ik dus zometeen wil gaan overclocken naar 333Mhz FSB (voor de 1:1 verhouding met het geheugen) loopt hij dan idle op 2Ghz en full op 2.67Ghz?
Sorry, denk dat hij nu echt beter in het Overclock topic thuishoort, excuses!

[ Voor 11% gewijzigd door hexagram op 27-07-2007 21:05 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gooi EIST eens uit in je bios. Dan gaat het ding niet meer terugklokken enzo.

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Terw_Dan schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 21:40:
Gooi EIST eens uit in je bios. Dan gaat het ding niet meer terugklokken enzo.
Mja, ik wil dus juist wel dat hij terug clockt op het moment dat ik het toch niet gebruik. Maar ik ben er nu denk ik achter gekomen, TAT leest de verkeerde waardes uit.

Loop nu op 2.0Ghz idle en 2.67Ghz op full load, dus ik weet eigenlijk weer genoeg!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Ik heb anders slechte ervaringen met eist. In sommige games(track mania) heb ik af en toe een dikke framedrop. De cpu van mij is overklokt naar 3.2 ghz en met eist aan krijg ik soms framedrops. Op stockspeed met eist disabled heb ik hier geen last van. Ik raad je dus aan om EIST te disablen als je gamet(in andere apps is het dan wel weer handig.)

http://specs.tweak.to/16567