Toon posts:

2 netwerkkaarten , default gateway wijzigt ...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb een laptop die aangesloten is op een bedrijfsnetwerk , krijgt daar een ip adres van bijvoorbeeld 145.23.78.123 / gateway 145.23.78.253 (DHCP).
Omdat we een printer niet rechtstreeks op het grote netwerk 'mogen' koppelen heb ik al eens eerder een tweede netwerk interface voorzien in de laptop , gekoppeld aan een simpel routerje en daaraan weer de printer ( ik moet meerdere pc's koppelen ) . Werkt prima.
In dit zelfde bedrijfsnetwerk probeer ik dit nu weer te doen maar nu gebeurt het dat de gateway 'verandert' in het ip adres van de router wat resulteert in een onbereikbaar bedrijfsnetwerk.
Het enige verschil is dat het in het geval het wel werkt een draadloos netwerk betreft ( met usb ) en dat ik nu probeer te werken met een PCMCIA kaartje ( bedraad ).

Ik heb uiteraard al geprobeerd om de default gateway vast te zetten in de netwerk inselling, met zelfs de metric ingesteld op het nummer van de interface. Nog steeds gebeurt bovenstaande.

Daarnaast heb ik dit ook thuis geprobeerd met diezelfde router maar daar blijft alles normaal ( anders had ik deze vraag ook niet hier kunnen stellen ) . Het lijkt dus niet de combinatie van PCMCIA / router te zijn ( wat ik eerst dacht ).

Nu is natuurlijk de vraag wat dit wel kan zijn ...

Alvast bedankt

• Scary Gil
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-03 13:52
dus op de netwerkkaart van het bedrijf wordt de gateway ingesteld van je router?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-03 21:22

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik gok dat er voorheen (draadloos) ook wel een gateway aan de interface naar het printernetwerk hing, maar dat die genegeerd werd, omdat de bedraadde verbinding met het bedrijfsnetwerk de voorkeur kreeg (is standaard zo, LAN gaat voor WLAN). Nu heb je 2x LAN en kiest windows schijnbaar het printernetwerk als voorkeur.

Oplossing: zelf de voorkeur vastzetten (dat heet in windows de Metric van de interface). Of de interface richting de printer handmatig instellen zonder gateway.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• MarcelP102
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Modbreak:Gelieve gewoon een eigen topic starten als je dat nodig acht.

[ Voor 84% gewijzigd door Koffie op 28-07-2007 10:39 ]