[Advies] ND-filter

Pagina: 1
Acties:
  • 6.230 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:55
Bij landschap fotografie loop ik regelmatig tegen het probleem aan dat ik niet goed belichte foto's heb, bijv. dat ik een washed out lucht heb, of dat ik niet de combi van sluitertijd en diafragma kan nemen die ik wil (bijv stromend water). De oplossing is dan simpel zou je zeggen: een ND filter. Hier zijn echter heel veel soorten in en ik zou graag wat advies van gebruikers van dergelijke filters willen hebben.

Ik heb zelf al gezocht op Internet naar ervaringen (DPReview, GOT, Google), maar kom niet echt bruikbaar materiaal tegen.

Ik zit zelf te denken aan een Graduated ND 0.3 (1 stop) voor totaal landschappen met lucht en een normale ND 0.6 (2 stops) filter voor beekjes ed. Tevens ben ik een fan van B+W filters, dus daar ligt mijn voorkeur (alhoewel een Graduated screw-on volgens mij met een kleine lensopening helemaal niet goed kan werken...)

Graag hoor ik de ervaringen en welke types jullie dus gebruiken (merk, aantal stops, hard/soft-edge) en waarom.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 10:34

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Dan moet je op zoek naar een ND gradueel filter. Die verloopt van donker naar licht. Zijn dus ook meestal (altijd?) langwerpig van vorm. Bv de Cokin P-filters.
Een ND-filter (zonder gradueel toevoeging) helpt niet tegen uitgebeten luchten.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:58

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb ook een Cokin P setje met 2 gradual ND filters (121F / 121L) en dat werkt perfect. Je kan ze ook over elkaar plaatsen en met een polafilter (niet zo gek duur voor het Cokin systeem) kan je vrijwel alle typen luchten aan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
ajhaverkamp schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 18:02:
Dan moet je op zoek naar een ND gradueel filter. Die verloopt van donker naar licht. Zijn dus ook meestal (altijd?) langwerpig van vorm. Bv de Cokin P-filters.
Een ND-filter (zonder gradueel toevoeging) helpt niet tegen uitgebeten luchten.
Dat zeg ik in mijn post ook...Voor het één (luchten) een gradual, voor overall een normale. Mijn vraag is dus wie er ervaring heeft en met welk type (schroef of voorzet). vooral over gradual lees ik allerlei verschillende verhalen (dat schroef niet werkt bijv => waarom worden ze dan gemaakt??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Voor een non-gradueel filter (om de lichtgevoeligheid terug te brengen, je stromend beekje is een prima voorbeeld) zou ik sowieso gaan voor een gewone schroef-versie.

Bij een gradueel ND filter wordt 't wat lastiger...

Cokin heeft hier 1 gigantisch voordeel: je kunt 't filter een beetje schuiven zodat de overgang tussen helder en ND niet altijd pal in het midden ligt.

Maar het heeft ook een paar flinke nadelen:
- Kunststof en niet echt topkwaliteit coating. Kans op flare is vrij groot.
- Een 'one size should fit all' zonnekap omdat de zonnekap die voor je lens bedoeld is niet meer past. Bij tele is 'ie niet diep genoeg, en bij groothoek is 'ie onbruikbaar (vignettering). Bovendien laat 'ie strooilicht binnen omdat de zonnekap aan de achterkant niet dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-06 12:02
Op m'n UWA op 12mm zie ik in de hoek het frame van de gemonteerde Cokin houder. Ik gebruik trouwens het P120 filter van Cokin, werkt prima om uitgebeten lucht tegen te gaan.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:07
Abbadon schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 00:23:
Op m'n UWA op 12mm zie ik in de hoek het frame van de gemonteerde Cokin houder. Ik gebruik trouwens het P120 filter van Cokin, werkt prima om uitgebeten lucht tegen te gaan.
Hier heeft Cokin de wideangle holder voor, met 1 sleuf.

Voor de rest, ND-Grad wil je 2 of 3 stops (ND4 of ND8) 1 stop is niets!
EN je wil Grads niet screw in, want dat dwingt je altijd de horizon in het centrum te houden.
Dus cokin, met alle nadelen van de kunstof filters :(

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 11:35
Een heel goed (maar duurder) alternatief voor de Cokin ND-filters zijn Hitech filters. Passen in Cokin-filterhouder en materiaal is veel slijtvaster dan de Cokin-filters (want 'harder'). Ik heb zelf een .3, .6 en .9 filter voor ongeveer 25 euro per stuk gekocht bij Foto Nivo Schweitzer in Amsterdam. Zie de prijzen en mogelijkheden op hun website.

[ Voor 6% gewijzigd door RoelJewel op 28-07-2007 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 510

Ik heb zowel Cokin als HiTech (Formatt) filters. De Cokin's geven een vervelende rode zweem in het verduisterde gedeelte. De "Neutral" in "Neutral Density" kan ie niet waar maken.

Het valt niet altijd op, maar het is goed te zien bij veel bewolking. Hoe sterker het filter, hoe meer je het ziet. Bij de ND8 (die ik toch wel het meest gebruik) is het goed te zien. De HiTech's zijn veruit beter qua kleurneutraliteit. Je ziet het al wanneer je ze naast elkaar legt op een wit papiertje, of tegen de zon.

Ook de normale ND filters van de Cokin zou ik niet kopen. Ik heb 2 ND8's, en ze zijn praktisch onbruikbaar. Alles wordt rood, en m'n D70 snapt niks meer van de belichting. Met B&W of Hoya screw ins gaat het verder prima.

Over HiTech ben ik erg te spreken. Helaas heb ik op dit moment alleen 3 soft edge verloopjes van ze, en ik heb gemerkt dat ik meer hard edge gebruik. Daarvoor moest ik tijdens mijn vakantie toch naar de Cokin's grijpen.

Ik heb ook allerhande P-systeem houdertjes en ringetjes, maar meestal hou ik het toch met de hand vast, tegen de lens aan. Vooral om dat ik gewoon de polarizer op de lens wil gebruiken, en het heel irritant is om met houdertje en al dat ding in te stellen. Ook ben je wat vrijer met het bewegen van het filter. Bijkomend voordeel is dat er geen licht tussen plasticje en glas valt. Nadeel is dat je filters snel krassen.

Als je UWA schiet is het misschien verstandig om de 100mm's te nemen. Ik heb zelf de 85mm (P formaat) en op 10mm valt er nauwelijks meer wat te schuiven. Let er dan ook op om een wide angle houder te nemen.
Als je tele wilt schieten moet je een razor edge nemen, anders is het verloop te lang.

Mocht je een filter op je lens hebben (UV of CPL ofzo), dan moet deze wel een goeie coating hebben, anders zie je de reflectie van het filter in het plastic :) Ik had dit met een of andere goedkoop UV ding.

HiTechs kun je inderdaad bij nivo schweitzer halen (los 30 euro p/st of in een setje van 3 grads voor 75), of in hun eigen webshop.

Ben zelf nog op zoek naar een ueberverduisteraar (Zoals Hoya NDx400) maar nergens te vinden. En een fatsoenlijk mappie voor al dat plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

MasterMaceMichu schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 20:45:
[...]

Dat zeg ik in mijn post ook...Voor het één (luchten) een gradual, voor overall een normale. Mijn vraag is dus wie er ervaring heeft en met welk type (schroef of voorzet). vooral over gradual lees ik allerlei verschillende verhalen (dat schroef niet werkt bijv => waarom worden ze dan gemaakt??)
De reden dat schroef niet werkt, ligt aan het feit dat je met een schroef ND Gradueel de horizon in het midden moet houden. Een filter dat je in een houder plaatst kun je verzetten, waardoor je de regel van 2/3 kunt toepassen.

Zelf ben ik ook an het kijken naar ND Gradueel filters, hitech schijnt vrij goed te zijn.
RoelJewel schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 00:42:
Een heel goed (maar duurder) alternatief voor de Cokin ND-filters zijn Hitech filters. Passen in Cokin-filterhouder en materiaal is veel slijtvaster dan de Cokin-filters (want 'harder'). Ik heb zelf een .3, .6 en .9 filter voor ongeveer 25 euro per stuk gekocht bij Foto Nivo Schweitzer in Amsterdam. Zie de prijzen en mogelijkheden op hun website.
Jij gebruikt ze i.c.m. een Cokin P houder? Ik vind die houders van Hitech nogal aan de prijzige kant... Dit is echter wel de eerste winkel in A'dam die ik gevonden heb die Hitech verkoopt, verder ben ik alleen een webshop tegen gekomen.

Ik sta op het punt een ND Grijsfilter van B+W te kopen, maar een gradueel filter is ook welkom :) Schroef gradueel is alleen nutteloos....

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 28-07-2007 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 510

HiTechs passen net in de P houdertjes. Alleen het op en neer bewegen gaan wat stroef. HiTech heeft ook plastic houdertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

Anoniem: 510 schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 15:27:
HiTechs passen net in de P houdertjes. Alleen het op en neer bewegen gaan wat stroef. HiTech heeft ook plastic houdertjes.
Ok, mooi. Dan koop ik de plastic houders van Hitech wel :) €75 voor een houder is mij wat te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 20:24
Anoniem: 510 schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 14:18:
Ben zelf nog op zoek naar een ueberverduisteraar (Zoals Hoya NDx400) maar nergens te vinden. En een fatsoenlijk mappie voor al dat plastic.
Ik gebruik zelf ook de Hitech filters en stop deze in een CD mapje. Neemt wel wat veel ruimte in, maar iets beters heb ik nog niet kunnen vinden. Let er wel op dat de hoesjes aan de binnenzijde volledig bekleed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Je kunt de filters ook bestellen bij http://www.teamworkphoto.com/. Ik heb mijn Hitech sets daar gekocht omdat ze in Nederland niet te krijgen waren. Een set (3 stuks met 1, 2 en 3 stops) kost er 30 pond vor de 85mm versies en 60 pond voor de 100mm.

[ Voor 9% gewijzigd door kdbruin op 30-07-2007 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Dank voor de reakties. Ben er een weekje uit geweest, daarom geen eerdere reakties van mij.

Als ik het goed begrijp:
-ND filter 8x (schroef)
-Grad een setje losse

Juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
MasterMaceMichu schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 23:03:
Dank voor de reakties. Ben er een weekje uit geweest, daarom geen eerdere reakties van mij.

Als ik het goed begrijp:
-ND filter 8x (schroef)
-Grad een setje losse

Juist?
Juist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Anoniem: 510 schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 14:18:
Ik heb zowel Cokin als HiTech (Formatt) filters. De Cokin's geven een vervelende rode zweem in het verduisterde gedeelte. De "Neutral" in "Neutral Density" kan ie niet waar maken.

Het valt niet altijd op, maar het is goed te zien bij veel bewolking. Hoe sterker het filter, hoe meer je het ziet. Bij de ND8 (die ik toch wel het meest gebruik) is het goed te zien. De HiTech's zijn veruit beter qua kleurneutraliteit. Je ziet het al wanneer je ze naast elkaar legt op een wit papiertje, of tegen de zon.
Ik heb echt talloze foto's geschoten met mijn Cokin set (zowel ND4 grad en ND8 grad) en dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Ook de normale ND filters van de Cokin zou ik niet kopen. Ik heb 2 ND8's, en ze zijn praktisch onbruikbaar. Alles wordt rood, en m'n D70 snapt niks meer van de belichting. Met B&W of Hoya screw ins gaat het verder prima.
Naast de grad's heb ik ook een normale ND8 voor avondopnamen (blurren van water zonder diffractie van diafragma bijvoorbeeld) en dat werkt uitstekend met mijn 30D. In feite doet dat ding niets meer dan alles donker maken. Enige wat je daardoor logischerwijs sneller verliest is de autofocus.
Ik heb ook allerhande P-systeem houdertjes en ringetjes, maar meestal hou ik het toch met de hand vast, tegen de lens aan. Vooral om dat ik gewoon de polarizer op de lens wil gebruiken, en het heel irritant is om met houdertje en al dat ding in te stellen. Ook ben je wat vrijer met het bewegen van het filter. Bijkomend voordeel is dat er geen licht tussen plasticje en glas valt. Nadeel is dat je filters snel krassen.
De Cokin filters krassen inderdaad erg snel, zeker als je ze in de originele doosjes bewaard. Ik ben nog op zoek voor een betere oplossing.
Als je UWA schiet is het misschien verstandig om de 100mm's te nemen. Ik heb zelf de 85mm (P formaat) en op 10mm valt er nauwelijks meer wat te schuiven. Let er dan ook op om een wide angle houder te nemen.
Schuiven is geen probleem (ook niet op 10mm APS), maar zodra de houder een beetje scheef staat zie je 'm al op de foto, dat is storender. :/

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 06:30
Even reactie op de Cokin filters.
Mijn vader heeft dit vroeger ook gebruikt alleen zijn houder en filters zijn te klein.

Mijn vraag is: De kwaliteit van deze filters is dat wat? Meestendeel is kunstof dus kras gevoeliger.
Maar om mee te experimenteren en sommige filters gebruik je niet dagelijks lijkt mij dit een leuke goedkopere optie of is het toch beter om de wat duurdere srew-in filters te koop.

Wil nu zeg maar nog een grijsfilter, infrarood en polarisatie filter hebben die ik niet wekelijks ga gebruiken.

Van men vader weet ik dat het voor zo nu en dan wel goed is. Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Hoewel het een tamelijk oud topic betreft ben ik hier eigenlijk ook wel benieuwd naar. Hoe voldoen die Cokin filters ?

Van een gradueel grijsfilter vraag ik me wel enigzins het nut af sinds dat vrij makkelijk met Photoshop geregeld kan worden met masks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
Sommige Cokin filters zijn inderdaad overbodig met de huidige technieken maar soms is het meer gemak zucht of ze te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mcdronkz schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 14:17:
Hoewel het een tamelijk oud topic betreft ben ik hier eigenlijk ook wel benieuwd naar. Hoe voldoen die Cokin filters ?

Van een gradueel grijsfilter vraag ik me wel enigzins het nut af sinds dat vrij makkelijk met Photoshop geregeld kan worden met masks.
Gradueel grijsfilters zijn _juist_ filters die je niet na kan bootsen. Ik heb er 1 die gradueel 3 stops licht tegen houdt. Dat geeft me de mogelijkheid om de lucht 3 stops donkerder te maken en daardoor binnen mijn 8 stops van mijn sensor te houden, ipv dat of mijn voorgrond donker is of mijn lucht uitgebeten is.

Een ND filter zonder gradatie is evengoed fijn, het geeft me mogelijkheden om langere sluitertijden te gebruiken dan normaal, of om overdag toch 1.8 bijvoorbeeld te gebruiken.

Kwaliteit van de filters, ze krassen niet zo snel en je kan redelijk makkelijk voorkomen dat er iets mee gebeurt, ik vind ze handig :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
Nomad schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 14:26:
[...]

Gradueel grijsfilters zijn _juist_ filters die je niet na kan bootsen. Ik heb er 1 die gradueel 3 stops licht tegen houdt. Dat geeft me de mogelijkheid om de lucht 3 stops donkerder te maken en daardoor binnen mijn 8 stops van mijn sensor te houden, ipv dat of mijn voorgrond donker is of mijn lucht uitgebeten is.

Een ND filter zonder gradatie is evengoed fijn, het geeft me mogelijkheden om langere sluitertijden te gebruiken dan normaal, of om overdag toch 1.8 bijvoorbeeld te gebruiken.

Kwaliteit van de filters, ze krassen niet zo snel en je kan redelijk makkelijk voorkomen dat er iets mee gebeurt, ik vind ze handig :)
Welke filters gebruik je bij je Cokin set en heb je ook nog screw in filters?
Zo ja waarom de keuze voor bepaalde filters op Cokin en/of screw in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-06 16:16
[...]

gewoon niet waar.. polarisatiefilters kun je niet nabootsen omdat zij licht polariseren, dus het 'licht' veranderd op een manier die niet na te maken is.

Een ND kun je zo in Photoshop namaken. Idd wel afhankelijk van je DR.. Maar technisch gezien zijn ND filters heel goed na te maken.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 27-06 15:18
Het effect is wel na te bootsen, maar als je in PS moet beginnen met een landschap waar de lucht volledig uitgebeten is, ben je snel klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
[...]

Gradueel grijsfilters zijn _juist_ filters die je niet na kan bootsen.
Wat ik bedoel is het volgende:

Stel, je hebt een foto als deze. De onderste helft van de foto kun je met levels in principe prima belicht krijgen zonder dat de rest van de foto veranderd. De één pakt daar een gradueel grijsfilter voor, ik doe zoiets gewoon met Photoshop.

Of sla ik de plank nu compleet mis ?
Fire69 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 15:22:
Het effect is wel na te bootsen, maar als je in PS moet beginnen met een landschap waar de lucht volledig uitgebeten is, ben je snel klaar :)
Ja, dat snap ik wel, maar ik weet van tevoren dat ik het lichtste deel (de lucht, meestal) correct moet belichten en de rest dan in Photoshop doe.

[ Voor 26% gewijzigd door mcdronkz op 12-02-2008 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
het kan, als het binnen je DR valt, heel goed. Dat kun je zien door naar je histogram te kijken, als de boel teveel links valt? Te donker, vaak niet te redden, teveel rechts plakt? Uitgebeten..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Een andere mogelijkheid is maken van twee foto's waarbij je op de ene foto de lucht correct belicht, en op de ander de voorgrond. Dan kan het eigenlijk nooit fout gaan met de nabewerking. Maar goed, dat is wel een extra handeling. Je hebt dan wél volledige controle over het eindresultaat, iets wat ik een groot voordeel vind.

En mocht je echt een groot diafragma willen gebruiken bij veel licht en je gaat het niet redden met je sluitertijd, kun je er altijd nog een "gewoon" ND filter opschroeven.

[ Voor 21% gewijzigd door mcdronkz op 12-02-2008 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Het punt van Nomad is iets te hard. Het is mogelijk om een ND grad effect na te bootsen in PhotoSoep, maar alleen als de DynamicRange van je sensor niet is overschreden.
Als de DR van het lichtste deel van je foto tot aan het donkerste deel van je foto meer dan 8 stops is, krijg je de foto ook in PS niet meer goed, tenzij je HDR dingen gaat doen.

Nomad noemt alleen de uitgebeten lucht en terecht merkt mcdronkz op dat hij er ook voor kan zorgen dat de lucht goed belicht is. Echter als je onder de door Nomad bedoelde omstandigheden de lucht goed belicht, zal je merken dat de grond zo ver is dicht gelopen, dat er met levels en andere trukendozen ook niets meer van is te maken.

Geen informatie verschillen door een tekort aan licht of geen informatie door een overschot aan licht zijn allebei in PS(of lightroom of....) niet op te lossen. Daar doet een ND grad filter dus vooral wat hij moet doen, namelijk het licht in de lichte delen van je foto afstoppen, waardoor je niet meer 11 stops verschil hebt op je sensor, maar nog maar 8 stops (voorbeeld van Nomad).

Een Cokin set is heel erg leuk om met filters te spelen. Of je het makkelijk vind, hangt natuurlijk ook een beetje af van je eigen stijl van fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Simon schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 14:46:
[...]

gewoon niet waar.. polarisatiefilters kun je niet nabootsen omdat zij licht polariseren, dus het 'licht' veranderd op een manier die niet na te maken is.

Een ND kun je zo in Photoshop namaken. Idd wel afhankelijk van je DR.. Maar technisch gezien zijn ND filters heel goed na te maken.
edit: ah ik snap het al, mijn post is inderdaad niet volledig duidelijk.

Natuurlijk kan je gedeeltes in je foto in post-processing donker of lichter maken. ND filters kun je na bootsen, absoluut, maar ik bedoel in het geval dat je de volledige 8 stops van je sensor gebruikt worden en je dus geen reserves hebt in DR. Dan moet je wel een gradueel nd filter hebben.
My bad :)

Ik bedoel dus in gevallen waarbij je compositie dusdanig is dat je 8 stops van je sensor niet toereikend is, maar dat gaf ik niet duidelijk aan.

--> in de meeste gevallen is je DR van je camera genoeg om donkere delen lichter te maken en heb je geen ND filters e.d. nodig. We zijn het allemaal prima eens, maar sommigen (kuch) verwoorden het wat minder handig :)

[ Voor 66% gewijzigd door Nomad op 12-02-2008 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
mja mij ging 't erom dat het ND-grad filter het meest populaire en makkelijk te faken filter is, helemaal digitaal.. :)

Dus, volgende keer even beter lezen ;) :p

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Simon, een willekeurig kleur filter is nog veel makkelijker digitaal toe te passen :) Kost me veel minder handelingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
Is een infrarood filter ook makkelijk na te bootsen? Lijkt mij niet.
Dus komt er voor op neer dat ik uiteindelijk een polarisatie filter en infrarood filter er voor zou aanschaffen.

Tevens iemand een idee waar je goedkoop dit kan kopen > google leverd wel websites op maar ze hebben meestal niet alles. defilterspecialist.nl is onoverzichtelijke website en fotokonijnenburg is niet echt goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Uit tweede hand is mij verzekerd dat een IR-filter van Cokin waardeloos is. :P
Een IR-filter wil je aansluitend hebben op de lens, dus een screw-in. :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
kdbruin schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 23:26:
Simon, een willekeurig kleur filter is nog veel makkelijker digitaal toe te passen :) Kost me veel minder handelingen...
niet helemaal waar, in ieder geval, niet tov zw-film.. :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Oxi schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 08:11:
ik heb een Cokin IR filter liggen en daar zijn toch wel redelijke resultaten mee te halen.
(enige nadeel is dat geen van mijn camera's erg geschikt is voor IR).

Verder heb ik ook een paar ND-grad filters liggen en imo is het effect in PS minder makkelijk voor elkaar te krijgen. Eenmaal uitgebeten lucht = verloren informatie.
Doe je vervolgens weinig meer aan.

[ Voor 64% gewijzigd door YellowCube op 13-02-2008 08:25 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Simon schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 08:21:
[...]

niet helemaal waar, in ieder geval, niet tov zw-film.. :)
Film kopen, film inleggen, film terugspoelen, ontwikkelaar aanmaken, film ontwikkelen :?

Verder zijn ND-filters en dergelijke misschien alleen na te bootsen als ze misschien niet gebruikt hadden hoeven te worden.

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 13-02-2008 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137471

Misschien niet helemaal ontopic hier maar toch maar ff proberen :) Cokin levert zijn filters / plastic plaatjes in een doosje waar ze vrij makkelijk in kunnen bewegen. Gaan die krengen niet krassen als je ze daar in vervoert? Zijn verder niet de duurste dingen maar als ze wat langer heel kunnen blijven is dat natuurlijk mooi meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
begintmeta schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 08:28:
[...]

Film kopen, film inleggen, film terugspoelen, ontwikkelaar aanmaken, film ontwikkelen :?

Verder zijn ND-filters en dergelijke misschien alleen na te bootsen als ze misschien niet gebruikt hadden hoeven te worden.
nee, ik bedoel rood filters...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
Oxi schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 08:11:
welke zou je dan aanraden?
ben zelf tevreden over b+w maar als je daar een infrarood (black) filter koopt betaal je gelijk 90,- zelfde geldt voor polarisatie filter.

Aan Hama begin ik sowieso niet meer maar dan noem ik ook wat 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Vassie18 op 13-02-2008 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals opgemerkt: de meeste camera's kunnen niet goed overweg met IR licht, tenzij je de camera aanpast. Ik geloof dat het het low-pass filter (het stuk glas voor je sensor) is dat ook gelijk maar IR licht filtert, omdat je sensor daar (bij normale fotografie) best wel van over de zeik kan gaan.

Kortom in de meeste gevallen is het niet alleen nodig om een IR filter te gebruiken, maar moet je ook je camera aanpassen. En nee, dat is niet zo een aanpak van "schroef-in-schroef-uit". Zo nu en dan zie je daarom ook op MP een camera langskomen met de vermelding dat die is aangepast voor IR fotografie.

Cokin filters kunnen werken, maar als je houder niet helemaal lekker zit, kan er teveel licht langs je filter heen lekken, zodat je IR filter niet goed functioneert. Echter volgens mij ben je dan wel raar bezig, want als het goed is, steekt je Cokin filter aardig over aan alle kanten van je lens en licht "loopt" toch bij voorkeur via een rechte lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Edit: er was nog een 2e pagina 8)7

[ Voor 89% gewijzigd door Barrycade op 13-02-2008 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06 12:07
Ik schop dit topic ook nog even omhoog, aangezien ik zelf ook zit te denken aan een ND-filter. Zowel een 'normale' als een grad-filter.
Nu zie ik hier wat prijzen voorbij komen, maar ik zag op de site van Foto Konijnenberg een Cokin-setje voor € 35,90.

Cokin H-250 ND-Grad Kit voor P-Systeem

Bestaat uit:
- Filter-Holder
- P121L
- P121M
- P121S

Hier komen dan, in mijn geval, nog twee adapterringen bij.

Nu zie ik ook dat een 'normale' ND-filter van B+W alleen al het dubbele kost. Scheelt Cokin nu zoveel in kwaliteit of verschilt een 'normale' ND gewoon zoveel met een grad-ND?
edit:
Dat is dus niet het geval, gezien de prijs van de grad-ND filters van B+W.

Zijn alle merken adapterringen overigens allemaal compatible? Lijkt me wel, maar ik wil het toch even zeker weten. Ik kwam op de site van FK die van B+W tegen, maar er zijn vast ook andere merken mogelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door maikel op 10-04-2008 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137471

Qua kwaliteit van Cokin en B+W... Spul dat ik heb van Cokin (in ieder geval ND en ND grad filters) is gewoon plastic in een matig beschermdoosje. Is allemaal niet duur maar ik 'denk' niet dat het het beste spul is :) Ik heb geen ervaring met B+W ND filters dus misschien zijn die wel hetzelfde, maar ik vermoed gezien de prijs dat je daar wat beter spul hebt.

Of al die adaptergingen gelijk zijn weet ik niet. Ik weet ook niet zeker wat je bedoeld :) Cokin houder krijg je met een ring die je op je lens kan schroeven (x-aantal mm), daar kan je houder op zetten en in houder kan je filter stoppen. Als je lens goede mm's heeft kan adapterring erop, maar dus vast je vraag niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Ik heb mijn vraag betreffende de adapterringen even aangepast. Die van Cokin zijn inderdaad bedoeld voor de filterhouders.

Aangezien de 'normale' ND-filter een screw-in-model zal worden en ik twee objectieven heb (filtermaten 58mm en 67mm) lijkt het me goedkoper om een adapterring te bestellen van 58mm naar 67mm en maar 1 filter. Bij FK kwam ik zo gauw alleen B+W tegen die de adapterringen had, maar volgens mij moeten er meer merken zijn die dezelfde adapterringen hebben.

Bij KE bijvoorbeeld een Hama verloopring. Scheelt toch een derde van de prijs tov B+W.
edit:
Wat overigens ook maar € 5,- is, maar dat terzijde.
.

En iemand bekend met het merk Kenko? Ik zie nu op HvStar.com een Kenko Pro1 ND-filter (8x) DMC voor $29,50.

[ Voor 21% gewijzigd door maikel op 10-04-2008 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 27-06 15:18
Kenko schijnt gewoon hetzelfde te zijn als Hoya.
Zou ook wel kunnen, gezien hun benamingen identiek zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:49
Adapter ringen zijn AFAIK geschikt voor alle reguliere dSLR's.

Heb je overigens zo'n volledig set echt nodig? Ik heb zelf slechts 1 x Cokin P-154 en 1 Cokin P-121S in mijn assortiment en dat is naar mijn idee in de meeste gevallen wel afdoende. Daar heb ik overigens ook nog een pola (voor € 22,- bij fotoshop Aalten) bij genomen.

Voor welke lenzen wil je eigenlijk de filters gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Fire69 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 16:07:
Kenko schijnt gewoon hetzelfde te zijn als Hoya.
Zou ook wel kunnen, gezien hun benamingen identiek zijn...
Het was me al opgevallen dat de benamingen inderdaad hetzelfde zijn ja. Maar Hoya heeft ook goedkopere modellen en daarvan komt de prijs meer overeen met die Kenko-filter (klein stukje lager).

Kenko staat op die site ook als derde merk naast Hoya en B+W. Dat wil natuurlijk niet per se iets zeggen, maar toch...

Ik wil m'n filters overigens gebruiken op mijn Tamron 17-50 F2.8 en Canon 70-300 F4. Nou weet ik dat niet alle filters evenveel nut hebben op verschillende lenzen, maar voor die € 7,10 voor een adapterring... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Gradient op een telelens zal niet zo vaak voorkomen als op je 17-50.
Tenminste als je ze voor landschappen wil gaan gebruiken. Dus heb je alleen een 67 mm nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215247

als je écht goede kwaliteit wil van filters moet je kijken naar de Z serie van Cokin. Dat zijn volledig glazen filters. De prijs is er natuurlijk ook wel naar .. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
maikel schreef op donderdag 10 april 2008 @ 12:32:
Ik heb mijn vraag betreffende de adapterringen even aangepast. Die van Cokin zijn inderdaad bedoeld voor de filterhouders.

Aangezien de 'normale' ND-filter een screw-in-model zal worden en ik twee objectieven heb (filtermaten 58mm en 67mm) lijkt het me goedkoper om een adapterring te bestellen van 58mm naar 67mm en maar 1 filter. Bij FK kwam ik zo gauw alleen B+W tegen die de adapterringen had, maar volgens mij moeten er meer merken zijn die dezelfde adapterringen hebben.

Bij KE bijvoorbeeld een Hama verloopring. Scheelt toch een derde van de prijs tov B+W.
Let er wel op dat de B+W zogenaamde brass ringen zijn. Het is dan wat gemakkelijker om een filter los te draaien dan bij die van Hama. Ik heb zelf een B+W en een Tiffen verloopring en bij de B+W krijg ik zonder problemen m'n filter weer los, bij de Tiffen is het vaak erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
beetje ot allemaal, maar:
brass is overigens messing

Wis niet dat Kenko en hoya hetzelfde zijn, ik zoek nog een polarisatiefilterset voor meetzoekers van Kenko, heeft Hoya iets soortgelijks? Heb wat moeite het te vinden (buiten robert white op i-net).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Anoniem: 215247 schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 01:01:
als je écht goede kwaliteit wil van filters moet je kijken naar de Z serie van Cokin. Dat zijn volledig glazen filters. De prijs is er natuurlijk ook wel naar .. :9
daarnaast zijn ze ook wel een beetje erg groot.
Maar voor 't cokin systeem zijn wel Singh-Ray en Lee filters die kleurneutraler (en ik dacht ook van glas) zijn.
Met name in combinatie met een polarizer willen de cokin nd-grads en grads wel eens naar paars verkleuren.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Zoals wel meer mensen heb ik ook het cokin systeem. Heb een pola van tian-ya, prima resultaten ermee, maar hij vignet nogal tot 12mm ongeveer (aps-c).
Zijn er pola's voor het P-systeem die geen vignet geven op 10mm?. De houder zelf geeft geen vignet namelijk, een nd-filter ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255680

aangezien er hier een topic over is, start ik er zelf geen nieuw.

Ik zou graag eens experimenten met ND filters, maar op de site van dealextreme ( waar ik overigens mijn o-flash samen ga bestellen) staat niet meteen iets over de specificaties van de filters.

http://www.dealextreme.co.../search.neutral%20density

Ik weet dat het goedkope "rommel" is maar ik zou het graag eens heel goedkoop testen.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.23322

Deze vermoed ik dus, maar wat is de intensiteit daarvan?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 255680 op 11-03-2010 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dick mompelt iets over: Het grote filter topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ND2 staat erop, betekent 50% transmissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255680

ik heb in dat topic dan m'n vraag nog maar eens gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zal ik daar 't antwoord dan ook nog maar eens geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Zal ik deze dan maar sluiten :P Dan wordt hij in ieder geval niet nog een keer omhoog gekickt

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.