Laptop Videokaart vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Omied
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-05 08:43
Ik heb pas geleden een aankoop gedaan op m'n nieuwe Laptop en kom er net achter dat m'n videokaart voor geen meter werkt.

M'n Laptop:
Acer Aspire 9303WSMi
Windows Vista HP

*AMD Turion 64x2 Mobile Technology TL-52
(1,6 GHz, 2 x 512KB L2 Cache)
*17" WXGA+ Acer CrystalBrite LCD
*GeForce Go 7600 (128 MB/400 MB shared memory)
*200GB HDD
*DVD-Super Multi double layer/ DVD+RW
*2GB DDR2
*802.11 b/g wireless Lan

Na 2 weken gebruik heb ik de game Lost Planet Geinstaleert waardoor ik er achter kwam dat m'n videokaart ten eerste geen DirectX10 ondersteund en dat de DirectX9 versie van Lostplanet voor geen meter werkt zelfs met de kwaliteit en beeld grote op het slechste van het slechste. Maar ik dacht eerst, geen probleem het is mischien niet bestemd voor mijn laptop, Dus daarom heb ik nogmaals een test gedaan, en deze keer met een game als Battlefield 2142, het opstarten van de game duurt overdreven lang, en eenmaal aan het spelen merk ik dat zelfs die het niet goed doet terwijl alles behalve de Videokaart ver boven de minimum eisen uitkomen.

Nu is mijn vraag aan jullie, of ik deze Videokaart zou kunnen vervangen, en zo ja, met welke zou ik deze het beste kunnen vervangen.

Mijn minimum eisen zijn als volgt:
*DirectX10 moet ondersteund worden
*De geheugen van de kaart moet minimaal 256 MB zijn en ik heb het liefst eentje met ten minste 512 MB of sneller.
*Behalve games moet ik er ook gewoon goed op kunnen werken
*Ik ben bereid om wat te betalen maar mijn maximum is echt rond de 150 tot 200 euro, als een videokaart echt heel erg goed is maar net boven het maximum komt vind ik dat ook goed.

Ik hoop dat ik jullie genoeg informatie heb gegeven. Anders is hier een link met meer info en ik kan jullie dat ook zelf geven.

Ik hoor net van mijn broertje Nima, dat hij op GoT even een vraag heeft gesteld met mijn account. Hij reageert verder onder zijn eigen naam...

[ Voor 9% gewijzigd door Omied op 27-07-2007 23:50 . Reden: Inlognaam ]

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-07 09:48
dat 'shared' video geheugen duidt er al op dat deze geintegreerd is in je moederbord.. dus niet te vervangen.. lees trouwens eens de FAQ van tweakers.. heel veel leuke wijsheden in zoals geen
hallo beste tweakers,

Deze account is eigenlijk van m'n broer, maar ik zou graag wat hulp willen vragen.
Alvast bedankt

Nima
en

notabene is het geen gamerslaptop wat je gekocht hebt...

owja je doet alsof dit de schuld is van de verkoper... je had maar moeten opzoeken 'wat' de geforce go 7600 inhoudt..

[ Voor 12% gewijzigd door Icekiller2k6 op 27-07-2007 17:50 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 5090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1600

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 20:33
Nee. De 'videokaart' van jouw laptop is onvervangbaar. Jammer om te zien dat je er pas na aanschaf achterkomt dat je 7600go niet zo snel is als je had verwacht en geen DirectX10 ondersteunt, dat had je met een paar minuten googlen kunnen voorkomen ;)

• Moooo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-07 12:17
ahem...

A. Snelheid wordt niet bepaald door de aanwezige hoeveelheid geheugen.
B. Wat heb je liever... een DX9 kaart die alles heerlijk draait op DX9, of een DX10 kaart die veel te licht is voor DX10 en geforceerd is om op DX9 te draaien en lager scoort dan de goedkopere DX9 kaart?
C. Draaien er misschien energiebesparende functies? (Performance mode e.d.)
D. Leuke kaartjes op het moment zijn de nvidia 8600GT (DX10), 79x0-serie (DX9), ATI x1800-x1900 (DX9), x2600XT (DX10)

De kaarten zijn heel soms wel te vervangen, maar zeer zeer zeer schaars. En ik weet niet of dit bij een merk als Acer te doen is.

[ Voor 13% gewijzigd door Moooo op 27-07-2007 18:00 ]

• Omied
Moooo schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 17:58:
ahem...

B. Wat heb je liever... een DX9 kaart die alles heerlijk draait op DX9, of een DX10 kaart die veel te licht is voor DX10 en geforceerd is om op DX9 te draaien en lager scoort dan de goedkopere DX9 kaart?
D. Leuke kaartjes op het moment zijn de nvidia 8600GT (DX10), 79x0-serie (DX9), ATI x1800-x1900 (DX9), x2600XT (DX10)

De kaarten zijn heel soms wel te vervangen, maar zeer zeer zeer schaars. En ik weet niet of dit bij een merk als Acer te doen is.
A. Ik heb het al verbeterd want dat bedoelde ik ook eigenlijk:P

Ja daar was ik al bang voor, maar ik heb de presentaties van m'n computer op maximum gezet en alle instellingen bekeken en goed gezet. Dus dat is niet het probleem, Het gaat mij eigenlijk vooral om dat m'n Laptop de nieuwste software gewoon aan zou moeten kunnen en de videokaart dat is het enige wat tegenvalt waardoor m'n laptop nooit op m'n maximum zou kunnen werken.

Bedankt voor je tips ik zal het zeker bekijken, maar ik hoop dat ik wel m'n videokaart kan vervangen.

Ik hoor net van mijn broertje Nima, dat hij op GoT even een vraag heeft gesteld met mijn account. Hij reageert verder onder zijn eigen naam...

[ Voor 12% gewijzigd door Omied op 27-07-2007 23:51 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De nieuwste software en de nieuwste games zijn als appels met peren vergelijken. Die vlieger gaat niet op.

Als je per se de nieuwste, zwaarste games wil draaien, dan moet je geld uitgeven, zeker bij een laptop. Het grote nadeel tegenover een desktop is dat je daar ook bijna niks meer aan kan vervangen. Je CPU, RAM en HD (en miniPCI-kaartjes) zijn best vervangbaar, maar maar weinig laptops hebben vervangbare GPUs, en die vervangbare GPUs zelf kosten dan nog een klein fortuin ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Borromini op 27-07-2007 18:16 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-07 00:37
Waarom zou je laptop de nieuwste software aan moeten kunnen? Zo exclusief is hij niet.
Je hebt een "kantoor" laptop gekocht. Dan moet je niet verwachten er extreem op de kunnen gamen.

• Moooo
  • Laatst online: 17-07 12:17
Oh ik zie net dat je een 200GB schijf hebt... Die is waarschijnlijk 4200RPM. Een exemplaar met hogere RPM (5400 of 7200) zal je laadtijden drastisch verbeteren. Ik weet verder niet of tijdens het spelen van Battlefield bla het een grote verbetering is, maar als het spel swapt door te weinig geheugen merk je het zeer duidelijk.

Oh, en vervangen van onderdelen betekent vaak vervallen van garantie! Let daar even op bij de garantiebepaling.

• Omied
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 17:50:
dat 'shared' video geheugen duidt er al op dat deze geintegreerd is in je moederbord.. dus niet te vervangen.. lees trouwens eens de FAQ van tweakers.. heel veel leuke wijsheden in zoals geen

[...]

[...]

en

notabene is het geen gamerslaptop wat je gekocht hebt...

owja je doet alsof dit de schuld is van de verkoper... je had maar moeten opzoeken 'wat' de geforce go 7600 inhoudt..
Ik wou ook geen gamers Laptop, Ik wou gewoon een laptop waar alles het gewoon goed doet, Ik had voor m'n videokaart heel veel opgezocht en reviews gelezen maar uiteindelijk blijkt dat hij gewoon niet goed werkt op nieuwe software, en ik wist helemaal niet dat directX10 alleen op bepaalde videokaarten werkte, ik ging er vanuit dat iedereen met windows vista gewoon ook directx10 zou kunnen gebruiken zonder dat dit soort problemen zouden komen ontstaan.

Maar daarom kom ik jullie dus ook voor hulp vragen.

[ Voor 7% gewijzigd door Omied op 27-07-2007 23:51 ]

• Omied
Borromini schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 18:15:
De nieuwste software en de nieuwste games zijn als appels met peren vergelijken. Die vlieger gaat niet op.

Als je per se de nieuwste, zwaarste games wil draaien, dan moet je geld uitgeven, zeker bij een laptop. Het grote nadeel tegenover een desktop is dat je daar ook bijna niks meer aan kan vervangen. Je CPU, RAM en HD (en miniPCI-kaartjes) zijn best vervangbaar, maar maar weinig laptops hebben vervangbare GPUs, en die vervangbare GPUs zelf kosten dan nog een klein fortuin ;).
Ik hoef niet perse de nieuwste en zwaarste aan te kunnen, maar ik vind wel dat hij een gewone game aan zou moeten kunnen. En het probleem ligt alleen aan de Videokaart. De rest is goed genoeg. Het enige wat ik vraag is welke videokaart ik het beste zou kunnen gebruiken om mijn probleem tenminste te verzachten. Ik wist al dat een laptop niet een goeie gameplatform zo zijn, maar een laptop zoals mijne kan onmogelijk een hele slechte zijn na een upgrade van de videokaart.

[ Voor 7% gewijzigd door Omied op 27-07-2007 23:52 ]

• frickY
  • Laatst online: 17-07 00:37
Ik denk dat die 7600 Battlefield opzich best moet kunnen draaien.
Heb je het al op netstroom geprobeerd? Vanaf de batterij trekken sommige laptops de prestaties omlaag voor een langere batterijduur..

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-07 20:35
Ehm ik heb ook een laptop met een 7600 Go kaartje (HP DV8372) Deze heeft dan wel 256MB en geen shared geheugen, maar hier draai ik spellen zoals FEAR en Prey redelijk tot goed op(20 tot 50 FPS) en WOW perfect, dus battlefield zou zowiezo geen probleem moeten zijn. Het enige verschil is wel dat ik WinXP pro heb, mss is dit je probleem. Probeer een XP te installen en anders in XP mode(Weet niet of Vista dat heeft)

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 12:52

MeNTaL_TO

The future is not set

(jarig!)
Omied schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 18:24:
[...]

Ik wou ook geen gamers Laptop, Ik wou gewoon een laptop waar alles het gewoon goed doet, Ik had voor m'n videokaart heel veel opgezocht en reviews gelezen maar uiteindelijk blijkt dat hij gewoon niet goed werkt op nieuwe software, en ik wist helemaal niet dat directX10 alleen op bepaalde videokaarten werkte, ik ging er vanuit dat iedereen met windows vista gewoon ook directx10 zou kunnen gebruiken zonder dat dit soort problemen zouden komen ontstaan.

Maar daarom kom ik jullie dus ook voor hulp vragen.
Weet je eigenlijk wel wat je wilt? Een laptop waar alles het op doet en dan niet de topspecs kopen. Als je alles wilt draaien moet je of een hele dure laptop kopen of een top of the line zelfmaakgeval. Op deze laptop valt prima te gamen (heb dezelfde maar dan van Asus) alleen de allernieuwste spellen zal ie niet lekker draaien.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:04
Omied schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 18:32:
maar ik vind wel dat hij een gewone game aan zou moeten kunnen.
Lost planet is geen 'gewone' game, ook op de nieuwste desktop grafische chips presteert ie onder hoge instellingen vrij brak. Zie bijv deze 2 dagen oude test waar het boven 1280*1024 al nauwelijks speelbaar is (op hoge instellingen en onder DX10). En laptops lopen uiteraard altijd een stuk achter qua gpu performance t.o.v. desktops ...

• shilex
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-08-2024
Moooo schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 17:58:
ahem...

Ik heb dit één keer gezien bij een asus dat was toen nog een P4 2.4 denk ik en die kon vervagen worden maar door dezelfde of een 128 mb dus veel upgraden valt er niet aan te doen.
Maar ja waarom HP koop de Asus g1s op g2pc da zijn gaming laptops en die zijn goed qua kwaliteit

• Omied
sewer schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 18:45:
[...]

Lost planet is geen 'gewone' game, ook op de nieuwste desktop grafische chips presteert ie onder hoge instellingen vrij brak. Zie bijv deze 2 dagen oude test waar het boven 1280*1024 al nauwelijks speelbaar is (op hoge instellingen en onder DX10). En laptops lopen uiteraard altijd een stuk achter qua gpu performance t.o.v. desktops ...
Ja dat weet ik, en dat gaf ik ook aan, maar battlefield doet het niet zo goed bij mij, en zelfs al is het een windows XP game, ik vind dat dit behoorlijk slecht is voor een videokaart. Het kan ook aan de games liggen maar programma's als Photo shop en paint shop pro werken ook niet echt snel.

Ik zeg niet dat alles het slecht doet, maar ik wil gewoon een snelere videokaart, dat is alles. Ik weet zelf waar de problemen liggen. En Lost Planet is natuurlijk een behoorlijke game, maar ik heb in deze 2 weken al heel veel dingen geprobeerd, dit waren maar voorbeelden.

Maar ik hoef alleen te weten welke videokaarten geschikt zijn voor mijn laptop en welke ik het beste kan gaan halen, Ik hoef niet de beste videokaart, maar wel een goeie

[ Voor 21% gewijzigd door Omied op 27-07-2007 23:52 ]

• jadjong
  • Niet online
En dat lukt dus niet, tenzij je een nieuwe laptop haalt.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Omied schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:00:
[...]

Ja dat weet ik, en dat gaf ik ook aan, maar battlefield doet het niet zo goed bij mij, en zelfs al is het een windows XP game, ik vind dat dit behoorlijk slecht is voor een videokaart. Het kan ook aan de games liggen maar programma's als Photo shop en paint shop pro werken ook niet echt snel.

Ik zeg niet dat alles het slecht doet, maar ik wil gewoon een snelere videokaart, dat is alles. Ik weet zelf waar de problemen liggen. En Lost Planet is natuurlijk een behoorlijke game, maar ik heb in deze 2 weken al heel veel dingen geprobeerd, dit waren maar voorbeelden.

Maar ik hoef alleen te weten welke videokaarten geschikt zijn voor mijn laptop en welke ik het beste kan gaan halen, Ik hoef niet de beste videokaart, maar wel een goeie
De videokaart is niet te vervangen. En daarbij dat PSP of Photoshop slecht draait heeft niets te maken met je videokaart. Dan zou ik eerder denken aan een langzame harddisk of te weinig geheugen.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-07 22:10

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Heb je uberhaupt al gekeken of je de videokaart zonder soldeerwerk kan vervangen, want ik heb het vage vermoeden dat je videokaart onlosmakelijk met je laptop-moederbord verbonden zit. Het is geen PC met insteekkaartjes he.

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Ik speel hier Battlefield 2 op 1280x800 met een 7300go. Niet op max settings natuurlijk maar het is speelbaar... Wel met 2GB geheugen en een 7200rpm schijfje.

Die 7600 van jou zou het helemaal moeten kunnen draaien. En zet dat directX 10 maar uit je hoofd, er zijn nog geen laptopvideokaarten die genoeg kracht hebben voor DX10 games (ja ondersteunen doen ze het wel, maar met een soepele framerate draaien zit er nog niet in ben ik bang..)

Ik heb laatst in mijn Asus A8Jn laptop gekeken en in theorie zou bij mijn laptop de videokaart te vervangen zijn. Probleem gaat echter het vinden van een geschikte videokaart worden (die zal ik dan speciaal bij asus moeten bestellen oid.). En de koeling zou waarschijnlijk ook een probleem worden. In de praktijk kun je het vervangen van een videokaart in een laptop dus wel vergeten..

Als ik jou was zou ik een 7200rpm schijfje aanschaffen, je oude laptopschijf in een externe behuizing gooien (handig voor onderweg) en tevreden zijn met wat je hebt. Heb ik ook gedaan ;)

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 08:45
Ben het grotendeels met bovenstaande eens: je laptop is op zich zo slecht niet, en je videokaart moet ook best nog even mee kunnen ook al is t wle jammer dat ie maar 128 MB dedicated geheugen heeft. Wat wel jammer is, maar vervangbaar, is dat je harddisk slechts 4200 rpm is. Vervang die door een snelle 7200 rpm 160 GB 2,5" harddisk en prop die oude in een externe 2,5" harddiskcase van 2 tientjes. Heb je meteen een externe harddisk van 200 GB ;)

edit:

@shadow: lol, goed idee _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door lammert op 27-07-2007 19:28 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:10

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Video kaart is niet te vervangen... Maar daar ligt het ook helemaal niet aan.

Je processor en HDD zijn de bottlenecks hier en misschien ook nog eens in combinatie met de driver van je videokaart. (check eens of er nieuwere versies zijn).

Wat je nog kan proberen is die 400MB shared mem van je video kaart uit te zetten (zodat windows er 400 MB bij krijgt en je video kaart maar 128 MB overhoud.
Probeer dan je spel nog 'ns op een niet te hoge resolutie en niet met teveel kleuren (want je moet tenslotte binnen die 128MB zien te blijven) en dan zal je zien dat het wellicht iets lekkerder loopt.
(Edit: 1024*768 / 32 bits kleur moet dan makkelijk kunnen -- met dat geheugen tenminste)

Verder verwacht je veel te veel van een laptop. Een laptop is op geen enkele manier te vergelijken met een desktop pc. Behalve dan dat er een muis en toetsenbord aanhangt is er verder geen overeenkomst.
De hardware is zodanig gebouwd dat het zo min mogelijk stroom verbruikt en warmte produceerd. Daaraan gerelateerd is dus soms een snelheids penalty het gevolg.
Vooral als je je laptop niet aan netspanning hebt hangen, gaat ie 'in zuinige' modus draaien. CPU, GPU, MEM en nog wat cosmetische dingen gaan allemaal een tandje lager qua verbruik (en dus ook snelheid) - soms wel 10 tandjes. En dat merk je dus vooral bij spellen en photoshop.
Het is al eerder gezegd: er zijn laptops die wel vette games kunnen draaien, maar die kosten minimaal het driedubbele van wat jij nu hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 27-07-2007 19:47 ]

Alles kan stuk.

• L.N.
  • Laatst online: 12:06
Er zijn op de NVIDIA-site geen speciale drivers beschikbaar voor de GO 7600. Je zou deze custom drivers eens kunnen proberen. Deze zijn speciaal aangepast voor o.a. een GO 7600. Verwacht er geen wonderen van, maar het kan wel verschil maken....

Het zijn geen officiële drivers, dus gebruik is op eigen risico!

Vista 32 bit
Vista 64 bit

Overigens verwacht ik niet dat je de videokaart kan vervangen zonder te solderen. Tevens is het bijzonder lastig om ene losse videokaart uit de GO-serie te krijgen. In de prijswatch zijn die zelfs helemaal niet te vinden.

• Omied
remco_k schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:42:
Wat je nog kan proberen is die 400MB shared mem van je video kaart uit te zetten (zodat windows er 400 MB bij krijgt en je video kaart maar 128 MB overhoud.
Het ligt absoluut niet aan de geheugen van windows, ik denk dat 2GB wel meer dan genoeg geheugen is voor windows namelijk. M'n geheugen en CPU is nooit hoger gekomen dan 20%, dat kun je zien met die windows Vista gadgets.

[ Voor 14% gewijzigd door Omied op 27-07-2007 23:52 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Omied schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 23:43:
[...]

Het ligt absoluut niet aan de geheugen van windows, ik denk dat 2GB wel meer dan genoeg geheugen is voor windows namelijk. M'n geheugen en CPU is nooit hoger gekomen dan 20%, dat kun je zien met die windows Vista gadgets.

Je CPU zal zeer zeker vaak op 100% lopen, en al helemaal met gamen. Dan loopt je CPU op max., zou juist wat zijn als het niet zo was. Met je geheugen heb je op zich gelijk, 2 GB is afdoende om bijv. Battlefield (een veeleisend spel qua RAM) goed te kunnen draaien doordat het weinig zal swappen.

Toch moet ik je aanraden je eerst te verdiepen in materie, voordat je hier post. Het is al gezegd, maar bijv. het DirectX verhaal, de hoeveelheid geheugen op een kaart, je HDD en weet ik het allemaal. Alleen MXM laptop videokaarten zijn te vervangen, die van jou niet. Desalniettemin is een 7600GO voor laptopprincipes goed te noemen, maar verwacht er ook weer niet al te veel van.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 12:52

MeNTaL_TO

The future is not set

(jarig!)
Exorcist schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 00:41:
[...]

Je CPU zal zeer zeker vaak op 100% lopen, en al helemaal met gamen. Dan loopt je CPU op max., zou juist wat zijn als het niet zo was. Met je geheugen heb je op zich gelijk, 2 GB is afdoende om bijv. Battlefield (een veeleisend spel qua RAM) goed te kunnen draaien doordat het weinig zal swappen.

Toch moet ik je aanraden je eerst te verdiepen in materie, voordat je hier post. Het is al gezegd, maar bijv. het DirectX verhaal, de hoeveelheid geheugen op een kaart, je HDD en weet ik het allemaal. Alleen MXM laptop videokaarten zijn te vervangen, die van jou niet. Desalniettemin is een 7600GO voor laptopprincipes goed te noemen, maar verwacht er ook weer niet al te veel van.
Ik heb dezelfde cpu en dat continu op 100% lopen valt best erg mee, de CPU is snel zat voor de huidige spellen (dx9 dan, de dx10 spellen zijn meer demo's en slechte ports van xbox360 spellen).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:10

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Omied schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 23:43:
[...]

Ik was misschien niet helemaal duidelijk; ik doelde ook nog op een mogelijk snelheidsvoordeel voor je videokaart als je GEEN gebruik maakt van shared mem (en dus alleen het geheugen van de video kaart gebruikt).

Voordat je dan weer reageert met een ontzettende theoretische onderbouw: Probeer het gewoon eens in de praktijk.

Alles kan stuk.

Pagina: 1