Toon posts:

Sparkle 8800 Ultra fan draait niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een nieuwe Videokaart binnengekregen, de Sparkle 8800Ultra. Nu heb ik em er eindelijk in zitten, dus ik druk de pc aan, maar de fan gaat niet draaien. Je ziet em wel iets bewegen maar op een of andere manier komt ie maar niet op gang, zelfs niet als ik met de hand meehelp.

Nu sta ik op het punt om een nieuwe koeler te kopen, aangezien ik geen zin heb om RMA aan te vragen en daar weer zo lang op te wachten. De thermalright HR-03 plus is dus de enige geschikte. Alleen wou ik ff zeker weten dat het puur de koeler is en niet de kaart zelf. Of zelfs de voeding die het niet trekt? (Enermax 485W lijkt me toch voldoende)
Misschien dat iemand hier dat kan bevestigen? Of eventueel andere tips om dat ding draaiend te krijgen?

Alvast bedankt.

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 08:52
kan je hem wel gewoon gebruiken, of heb je dat niet geprobeerd? (want neem aan dat je voeding het dan trekt)...Weet niet wat de rest van je setup is maar ik neem aan dat die voeding van jou wel ok is...

Je kan kijken of de aansluiting van je koeler wel goed vastzit op de kaart, en heb je ook de andre power aansluitingen op de kaart goed gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
Alles is goed aangesloten, ook de 2 x 6-pins aansluitingen zitten er gewoon in.
Ik laat em niet graag lang draaien zonder dat de fan het doet, bang dat ie dan doorbrand namelijk.

• Ep1c
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
heeft dat ding geen temp - fan treshold ? dus dat hij pas aan gaat als hij wat 50 graden wordt?

klinkt miss stom maar het zou kunnen

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

8800 kaarten geven de fan een tik als de pc aanspringt en dan blijft de fan even -uit- . Meestal springt hij binnen een minuutje altijd wel aan, dat wel :) .

De meeste mensen deugen!

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
Hij zal wel temp gestuurd zijn. Laat hem gewoon eens doorstarten tot in windows en check dan de temps van de kaart...

Sparkle, zijn dat niet die met een TEC koeler ?

Verwijderd

Topicstarter
Cassius schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 15:38:
8800 kaarten geven de fan een tik als de pc aanspringt en dan blijft de fan even -uit- . Meestal springt hij binnen een minuutje altijd wel aan, dat wel :) .
Je weet niet half hoeveel tijd, geld en moeite je me hebt bespaard.
Ik had de taxi al besteld om mn tevens bestelde HR-03 op te halen 15 km hier vandaan :P
Had me meer dan €100 gekost. Hartelijk bedankt dus!

Wel zeer vaag dat de fan niet meteen aan gaat, ben ik niet gewend van videokaarten. Was echt bang dat de chip overhit zou raken dus had ik niet even gewacht, maar meteen de stroom eraf gehaald.

Deze Sparkle is trouwens niet met TEC koeling, de ultra die ik hier heb ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://regmedia.co.uk/2006/11/16/sparkle_8800_4.jpg

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:35
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 16:05:
[...]

Ik had de taxi al besteld om mn tevens bestelde HR-03 op te halen 15 km hier vandaan :P

Wel zeer vaag dat de fan niet meteen aan gaat, ben ik niet gewend van videokaarten. Was echt bang dat de chip overhit zou raken dus had ik niet even gewacht, maar meteen de stroom eraf gehaald.

Deze Sparkle is trouwens niet met TEC koeling, de ultra die ik hier heb ziet er zo uit:

[afbeelding]
Hoef je niet bang voor te zijn hoor, ik denk dat zo'n kaart zonder fan best een minuutje aan kan, of 2, zonder dat ie te warm wordt. er zit ook nog een giga koelblok op he :)

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
[...]

[afbeelding]
Dan is het een ander merk wat ik dacht. In ieder geval is alles in orde en hoef je niet wakker te liggen ;).
Visgek24 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 16:08:
[...]

Hoef je niet bang voor te zijn hoor, ik denk dat zo'n kaart zonder fan best een minuutje aan kan, of 2, zonder dat ie te warm wordt. er zit ook nog een giga koelblok op he :)
De 2900XT (warmer dan een Ultra) die kan zonder problemen in windows booten zonder dat de fan draait. Pas als je gamed gaat de PC uit. Dit zal niet veel verschillen neem ik aan met de Ultra van NV.

Verwijderd

Mijn 8800GTX kan ook gewoon zonder fan booten. Zat een draadje van de front usb aansluiting tegen de fan aan waardoor hij niet draaide. Pas toen ik een game opstartte ging het niet goed meer (artifact galore). Heeft zeker een half uur passief gedraait, en hij doet het nog steeds ;).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2007 17:43 ]

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

[...]
No prob :) . Veel plezier van je mooie kaart :) .

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 15:07:
Of zelfs de voeding die het niet trekt? (Enermax 485W lijkt me toch voldoende)
draai jij je ultra op een 485 watt voeding? Ik wil een gts kopen en ze raden me allemaal 600watt aan :? 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 10:12:
[...]

draai jij je ultra op een 485 watt voeding? Ik wil een gts kopen en ze raden me allemaal 600watt aan :? 8)7
Groot verschil tussen een 485Watts voeding en 600watts. Het ligt 'm namelijk in je 12V lijnen, en hoeveel ampere die kan leveren / hoeveel rails die heeft.

Ik heb zelf een 380watts voeding, maar wel met 2 rails die elk 15 Ampere kunnen leveren. Bijna voldoende voor een Sli setup :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 10:14:
[...]

Groot verschil tussen een 485Watts voeding en 600watts. Het ligt 'm namelijk in je 12V lijnen, en hoeveel ampere die kan leveren / hoeveel rails die heeft.

Ik heb zelf een 380watts voeding, maar wel met 2 rails die elk 15 Ampere kunnen leveren. Bijna voldoende voor een Sli setup :)
Om ff extreem off-topic te gaan: Wat voor voeding heb jij? (merk en kunnen ze die nog leveren?)

Verwijderd

Antec Truepower (earthwatts 80+) 380W , stond ook in mijn pc specs ding :)
offtopic:
bij salland automatisering besteld toendertijd

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2007 10:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is 600W voor een enkele ultra niet ontzettend overdreven? Ik weet niet wat de rest van je hardware is, maar als je geen overgeklokte Quadcore erin hebt zitten of 15 HD's oid is dat echt niet nodig.
Voor deze kaarten wordt volgens mij ook iets van 450W aageraden door de fabrikant (wel A merk), en dan nemen ze het meestal nog ruim ook.

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-07 23:42

Dhrax

Prog Lord

Een goede A-merk voeding wil nog niet gelijk zeggen dat die voldoende ampere kan leveren op de lijnen hoor ;)

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

belfrink schreef op zondag 29 juli 2007 @ 15:34:
Een goede A-merk voeding wil nog niet gelijk zeggen dat die voldoende ampere kan leveren op de lijnen hoor ;)
Juist wel :/ . Ik heb hier een OEM voeding liggen van 350Watt met 12A op de 12V lijn. Maar ook een FSP van 300Watt met 15A (max 16A) op de 12V lijn.

Dat is nou het verschil tussen A-merken en B-merken; al heeft de FSP een lager wattage is hij toch beter geschikt voor zware P4 systemen of bakken met een stevige videokaart.

De meeste mensen deugen!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-07 23:42

Dhrax

Prog Lord

Cassius schreef op zondag 29 juli 2007 @ 15:57:
[...]

Juist wel :/ . Ik heb hier een OEM voeding liggen van 350Watt met 12A op de 12V lijn. Maar ook een FSP van 300Watt met 15A (max 16A) op de 12V lijn.

Dat is nou het verschil tussen A-merken en B-merken; al heeft de FSP een lager wattage is hij toch beter geschikt voor zware P4 systemen of bakken met een stevige videokaart.
Dat bedoel ik dus ;)

Er is zoveel verschil tussen A-merk voedingen etc dat zeker niet elke 20+A (wat je volgens mij nodig hebt voor een Ultra) kan leveren.
Pagina: 1