Linux FTP Server mappen beveiligen

Pagina: 1
Acties:

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:28
Hallo allemaal.

Ik probeer het volgende voor elkaar te krijgen. We hebben hier een webserver draaien met daarop Debian. Voor de ftp server gebruiken we VSFTPD en de webserver maakt gebruik van Apache2.

Als ik een gebruiker aanmaak komt hij netjes in zijn web root terecht en kan hij of zij de website uploaden. Nou staan er in deze ftp root een aantal mappen, zoals: html, include en logs

Nu wil ik het zo kunnen instellen dat de gebruiker die inlogt deze mappen niet kan weghalen. Ze moeten er wel in kunnen schrijven, verwijderen etc, maar de map zelf mogen ze niet weghalen.

Ik heb al verschillende manier geprobeerd met chmod en chown, maar volgens mij ga ik het daar niet mee redden. Iemand die me misschien een stukje op weg kan helpen?

Verwijderd

Stel je heb de volgende structuur:

/shares/music
/shares/documents

Dan geef je de map /shares de rechten 755. Hierdoor kunnen de onderliggende dirs niet worden verwijderd. De mappen music en documents geef je vervolgens 777 rechten zodat daar wel in geschreven kan worden. Eventueel kun je hiermee nog wat restricties opleggen zodat niet iedereen erin kan schrijven.

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 14:23:
Stel je heb de volgende structuur:

/shares/music
/shares/documents

Dan geef je de map /shares de rechten 755. Hierdoor kunnen de onderliggende dirs niet worden verwijderd. De mappen music en documents geef je vervolgens 777 rechten zodat daar wel in geschreven kan worden. Eventueel kun je hiermee nog wat restricties opleggen zodat niet iedereen erin kan schrijven.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chmod
hier staat een iets uitgebreidere uitleg hierover :)

iRacing Profiel