Hallo,
Ik probeer een opstelling te bouwen waarbij 1 PC gebruikt maakt van 2 gescheiden netwerken.
De PC is uitgerust met 2 ethernet adapters
Netwerk 1:
- algemeen netwerk/verbinding met internet
- IP address toegewezen via DHCP
Netwerk 2:
- specifiek netwerk met o.a. een PLC, RFID reader, ethernet-camera,...
- range 172.16.17.0 mask 255.255.255.0
- fixed IP voor de netwerkkaart 172.16.17.1
- fixed IP voor de PLC 172.16.17.2
- ...
Nu is het de bedoeling dat wanneer ik op deze PC naar een toestel in range 172.16.17.0 zoek ik enkel naar Netwerk 2 kan kijken.
Nu is het zo dat ik via ping wel eerst op dit netwerk uitkom, maar dat ik via de configuratie software van de plc ook andere plc te zien krijg binnen deze range. Ik wil ten alle tijde vermijden dat deze PC een andere PLC zou proberen aan te spreken.
Is dit mogelijk binnen Windows XP?
Een echte router tussen deze 2 netwerken gaat te duur uitkomen (industriële router op 24VDC kost 600-800 EUR, huis-tuin-en-keuken router kan niet in deze omgeving).
Heeft er iemand ervaring met deze instellingen?
Ik heb al geexperimenteerd met het windows route commando maar dit geeft niet het gewenste resultaat: een volledige blokkering van het 172.16.17.0 bereik op netwerkkaart 1.
Alvast bedankt voor de hulp.
Ik probeer een opstelling te bouwen waarbij 1 PC gebruikt maakt van 2 gescheiden netwerken.
De PC is uitgerust met 2 ethernet adapters
Netwerk 1:
- algemeen netwerk/verbinding met internet
- IP address toegewezen via DHCP
Netwerk 2:
- specifiek netwerk met o.a. een PLC, RFID reader, ethernet-camera,...
- range 172.16.17.0 mask 255.255.255.0
- fixed IP voor de netwerkkaart 172.16.17.1
- fixed IP voor de PLC 172.16.17.2
- ...
Nu is het de bedoeling dat wanneer ik op deze PC naar een toestel in range 172.16.17.0 zoek ik enkel naar Netwerk 2 kan kijken.
Nu is het zo dat ik via ping wel eerst op dit netwerk uitkom, maar dat ik via de configuratie software van de plc ook andere plc te zien krijg binnen deze range. Ik wil ten alle tijde vermijden dat deze PC een andere PLC zou proberen aan te spreken.
Is dit mogelijk binnen Windows XP?
Een echte router tussen deze 2 netwerken gaat te duur uitkomen (industriële router op 24VDC kost 600-800 EUR, huis-tuin-en-keuken router kan niet in deze omgeving).
Heeft er iemand ervaring met deze instellingen?
Ik heb al geexperimenteerd met het windows route commando maar dit geeft niet het gewenste resultaat: een volledige blokkering van het 172.16.17.0 bereik op netwerkkaart 1.
Alvast bedankt voor de hulp.