Snelheid RAID0 afhankelijk van aantal HD's?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HetBiggie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik wil in mijn systeem een RAID0 aanmaken, via de ICH9R (moederbord is P5K-E). De RAID wordt in een aantal (niet even grote) partities verdeeld.
Maakt het voor de snelheid van de RAID verschil uit of ik kies voor 3x320GB Seagate (Barracuda 7200.10) of voor 2x500GB Seagate (Barracuda 7200.10), of levert dit geen snelheidsverschil op?
Ik kan dit in de RAID FAQ namelijk niet terugvinden. Thx!

• Cain69
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-10-2024
Ik weet wel uit ervaring dat als je triple Raid 0 striped neemt je throughput zwaar toeneemt dus voor video editen met name HD uncompressed is dit zeker een must je accestime blijft aan de andere kant het zelfde en kan in sommige gevallen zelfs hooger orden!

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-02 12:10
Tom heeft er laatst een stukje over geschreven: "Our intention is as simple as it is ambitious: to benchmark all common RAID modes with as few drives as possible, but also going up to as many as eight hard drives".

Verwijderd

Tomhardware is een amateursite, als je je laat informeren kies dan voor een respectabele hardwaresite.

En ja RAID0 (net als elk ander RAID-level) schaalt op naar mate er meer disks bij komen. In principe hoe meer hoe beter, alhoewel bij complexe RAID-levels je vaak zult zien dat je niet eindeloos kunt opschalen. 3x 320GB is zeker sneller dan 2x500GB.

Daarnaast is access time op zichzelf niet belangrijk, wel de IOps (totaal aan I/O verwerkingssnelheid) en de totale service time van een stroom requests.

• HetBiggie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01-2024
@ph0t0nix: thx voor de link! Of THW nu een amateursite is of niet, het was toch een interessant artikel om te lezen!

In het artikel staat idd. wat Enlightenment ook zegt: snelheid schaalt op naarmate er meer hd's bijkomen, tot op zekere hoogte. En dat accesstime wel toeneemt, maar dat dit (in veel gevallen) ruimschoots goed wordt gemaakt door de hogere I/O.

Dus ga ik maar voor de 3x320 i.p.v. 2x500. Is wel iets duurder in aanschaf (prijs perGB is wat ongunstiger) en ja, de kans op uitval wordt wat groter, maar de belangrijke data als adresboek, foto's, e.d. gaat toch op een externe hd-backup.

[ Voor 0% gewijzigd door HetBiggie op 27-07-2007 15:36 . Reden: vergeet ik Cain69 te noemen: die zei dat dus ook... ]