Ondanks je ontzettend positieve manier van benaderen en volledig logische manier van alles schetsen zal ik toch proberen stap voor stap antwoord te geven.

(ik weet niet in welke gemeente je woont en ik spreek ook geenszins namens de gemeente Breda, maar gewoon vanuit persoonlijke titel hoe ik het zie!

)
wat ik mij (als burger) nou zit af te vragen is of er, in plaats van duur klinkende bullshit, nou eindelijk eens wat gedaan wordt aan de hoeveelheid bureaucratie (2 uur in rij wachten om een ticket in te mogen leveren om een paspoort aan te mogen vragen bijvoorbeeld),
In 1 rij staan en daarna klaar zijn heeft niets met de hoeveelheid bureaucratie te maken. Dat zou het zijn als je zelf langs 5 balies moet om het te regelen. Dus dat is puur een capaciteitsprobleem. Ook soms een kwestie van timen hoe laat je langsgaat.

de beveiliging (al bij genoeg van die toko's langs geweest voor m'n werk waar uberhaubt geen beveiliging was omdat geen enkele beheerder een idee had in welk werelddeel de klok misschien zou kunnen hangen),
Ik heb werkelijk geen idee wat je hiermee bedoelt. Het verband tussen beveiliging en klokken zie ik niet zo...
onlogische procedures (van het ook van de inwoners gezien), etc.
Wat bedoel je hiermee?
dan klinkt dat "service oriented architecture" wel aardig, maar komt er voor de uiteindelijke gebruikers (de inwoners van de gemeenten) dan ook enige voortgang in?
Op dat laatste punt durf ik volmondig ja te antwoorden. Het hele concept van digitale dienstverlening is natuurlijk iets dat de burger meteen merkt:
- 24 uur per dag beschikbaar, dus op elk willekeurig moment dat het de burger uitkomt,
- beschikbaar vanaf de plaats waar het de burger uitkomt.
- Concreet heb je natuurlijk geen balie-wachttijden meer voor alle producten die digitaal afgehandeld kunnen worden en dus ontlast dit drukte bij de balies. Daardoor hebben ze daar weer meer tijd om de zaken die wel langs de balie moeten af te handelen.
- Daarbij is het ook nog eens goedkoper, want hiermee pak je de belasting bij de bron aan, in plaats van simpelweg meer balies open te gooien (wat veel meer geld zou kosten!).
- Snelheid van afhandeling kan omhoog (een aanvraag bestaat digitaal en hoeft dus niet overgeklopt te worden, als alles goed is ingericht. Tevens geen post-vertraging (intern + extern).
- Je hoeft minder info op te geven. Door de nieuwe aanpak is alle relevante info van afdeling X ook bekend bij afdeling Y, zodat je niet meer je adres op 4 plaatsen door hoeft te geven, zoals in het verleden wel kon gebeuren.
- Bepaalde producten die in het verleden verschillende losse aanvragen waren, kunnen straks in 1x aangevraagd worden, door één en hetzelfde formulier in te vullen. De gemeente (maw de midoffice infastructuur) zorgt ervoor dat alles bij de juiste afdelingen terecht komt.
- Je kunt online de status van je aanvraag (of aanvragen) terugzien, waardoor de voortgang helderder is.
etc etc
Genoeg redenen wat je ervan merkt/gaat merken?