[Exchange 2007] Alle mail op server bewaren onmogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ThaLaw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 17:01
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik niet meer verstand heb van Exchange dan dat ik met een dag of wat lezen op technet heb opgedaan, dan hebben we dat ook weer gehad.

Ondanks dat, probeer ik hier wel een kleinschalige setup met Exchange 2007 voor elkaar te krijgen, maar waar ik ook blader (google, technet, GoT).. mijn vraag wordt nergens echt goed beantwoord (of ik snap het niet ;) )

Het netwerk hier kan niet simpeler denk ik: 1 nieuwe AD domain controller met windows 2003 R2 en 1 mailserver met Windows 2003 R2 x64 plus Exchange 2007.

Totaal maximaal 20 gebruikers, met op dit moment een gemiddelde mailbox omvang van 2-3Gb per gebruiker, allemaal lokale pst files en een oude smtp/pop3 server.

Het leek mij mooi om Exchange 2007 te gaan gebruiken, en voor iedereen alle mail op de server te bewaren, zodat het ook remote nog te bekijken is en meedraait in de backup.
Aan schijfruimte is geen gebrek, dus alles op de server moet kunnen.

Nou loop ik dus tegen het indelen van die ruimte aan. Ik begrijp dat 1 storage group maximaal 5 mailbox databases kan mounten, en dat je maximaal 5 storage groups in exchange kan aanmaken.
Elke mailbox database mag maximaal 2 Gb zijn.
Ik dacht dat ik die hele handel aan elkaar kon knopen, en dat in die grote plas data exchange zelf wel mijn user-mailboxen plaatst. :?

Maar bij een user-aanmaken, moet ik 1 mailbox database kiezen, dus dat gaat niet lukken?

Wat moet ik nou doen om dit scenario voor elkaar te krijgen?
Ik hoop niet dat ik voor elke gebruiker een nieuwe mailbox-database moet aanmaken, maar dat probleem is overkomelijk. Maar dan zit ik aan 2Gb per user, en dat is gewoon te weinig.

Dus wie kan mij weer op weg helpen please? 8)7

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Een usermailbox moet in een mailbox store, maar er zijn geen limieten aan de grootte van een mailbox database. Er kunnen vele duizenden mailboxen in. Standard Edition is inderdaad begrensd op 5 storage groups. Maar wat bedoel je nu precies? Je krijgt de default limiet van 2GB per postvak niet omhoog ofzo?

De omvang van een oude pst is maximaal 2 GB. Dat zal vast ook nog de maximale te im- en exporteren data zijn voor exmerge, tenminste da's al een oude (Exchange 5.5?) tool...

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

De grootte van je mailbox, is dat niet afhankelijk van de Exchange uitvoering? In Exchange 2003 Enterprise is het best mogelijk om individuele mailboxes van 9GB te hebben.

En ja, die heb ik gezien :/

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Tsja, je kan ook je huidige pop3 mailserver omzetten naar een imap server. heb je hetzelfde qua mail, hoe je niet compleet exchange te (her)installeren.

Copy.com

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
sariel schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 11:40:
Tsja, je kan ook je huidige pop3 mailserver omzetten naar een imap server. heb je hetzelfde qua mail, hoe je niet compleet exchange te (her)installeren.
Beetje zonde als je al een paarduizend euro hebt uitgegeven aan Exchange 2007. Zeker als je de webmail wil gebruiken die pop3/smtp van Windows standaard niet heeft ;)
Gunner schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 11:39:
De grootte van je mailbox, is dat niet afhankelijk van de Exchange uitvoering? In Exchange 2003 Enterprise is het best mogelijk om individuele mailboxes van 9GB te hebben.

En ja, die heb ik gezien :/
Dit is een globaal of per user in te stellen iets, 2003 standard/sbs kent nog een limiet op de grootte van de information store: 16GB (met SP2 mag het 75GB zijn). Daarnaast mag je in Standard edition 2003 geen extra storage groups, en ook geen extra mailbox en public stores. Daar ben je met STD dan van afhankelijk, een Enterprise store mag iets van 8 TB worden, waarschijnlijk de grootste mailbox ook?
Information stores in 2007 mogen 16TB worden, dit verschilt niet meer tussen standard en enterprise, alleen mag je in enterprise 50 Storage groups/50 databases, en op Standard maar 5/5.

Exchange Server 2007 Editions and Client Access Licenses
Exchange Server 2003 Edition Comparison

[ Voor 61% gewijzigd door sanfranjake op 27-07-2007 11:54 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ThaLaw schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 11:00:
Nou loop ik dus tegen het indelen van die ruimte aan. Ik begrijp dat 1 storage group maximaal 5 mailbox databases kan mounten, en dat je maximaal 5 storage groups in exchange kan aanmaken.
Elke mailbox database mag maximaal 2 Gb zijn.
Nee, ten eerste moet je duidelijk uit elkaar houden wat een mailbox en een mailbox database is.
Ten tweede: je vergeet hoeveelheden duidelijk aan te geven, 2Gb is 256MB aan data.
Zie je hoe gevaarlijk het is als je incorrecte afkortingen gebruikt?
Wat moet ik nou doen om dit scenario voor elkaar te krijgen?
Ik hoop niet dat ik voor elke gebruiker een nieuwe mailbox-database moet aanmaken, maar dat probleem is overkomelijk. Maar dan zit ik aan 2Gb per user, en dat is gewoon te weinig.
Als je nou gewoon logisch nadenkt, valt je dan ook niet op dat bij een grote onderneming met de limieten zoals jij ze ervan maakt Exchange nergens gebruikt zou kunnen worden?

Oftewel: jij hebt iets verkeerd begrepen, waardoor je rekensom niet klopt en je jezelf veel te veel beperkingen oplegt.

Een Storage database mag sinds Exchange 2003SP2 (bij een standaard editie al ) max: 75GB zijn, en daar zitten dan meerdere mailboxen in.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ThaLaw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 17:01
Allen,

Bedankt voor de input. Ik me inderdaad laten leiden door e.o.a. bericht die aangaf dat het niet aangeraden wordt om een .edb bestand groter te laten worden dan 2GB... eigenlijk onzin.

Het gaat om Exchange Standard, dus een default maximale grootte van de mailbox database van 50Gb, maar ik heb ook op technet gevonden hoe ik die kan vergroten.
http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb232092.aspx

Er is dus eigenlijk niets meer aan de hand ;)

Verwijderd

/me heeft een 1.2 Terrabyte public folder store op Exchange 5.5 gezien..... Backup en online maintenance waren wat problematisch...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 18:05:
/me heeft een 1.2 Terrabyte public folder store op Exchange 5.5 gezien..... Backup en online maintenance waren wat problematisch...
lol, een offline defrag lijkt me ook wel leuk om uit te voeren.

"sorry de public folders zijn nog ongeveer 120 uur niet beschikbaar" :)
Pagina: 1