Toon posts:

Server namen wat is handig/overzichtelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 510 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op m'n oude werk hadden we voor de servers allemaal van die idiote namen voor de servers wat totaal onoverzichtelijk werd is tenzij ik tekeningen ga bijhouden....

Echter om ons netwerk overzichtelijk te houden was ik niet van plan om onze citrix servers achilles1-2-3-4-5 en de sql server Agamemnon etc te noemen. Maar wil er wat wat logica inhouden.

Dus servers heten dus nu citrix1-2-3-4-5 en sql etc. Alleen aangezien we nu ook een virtualisatie project gaan doen is het plan alles te hernoemen.

We krijgen dus:
5 citrix servers
1 mailserver
1 gateway
1 domaincontroller
1 opslagserver met een aantal SAN's
2 voice servers voor cisco coice ip

Ik wil dus eigenlijk een discussie aangaan en een aantal opties krijgen voor logische namen die dus ook veel gebruikt worden in bedrijven.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-11 15:34
Het is een beetje persoonlijke voorkeur. De een vermeld te lokatie, de andere het OS, of het een Test of Productiesysteem is etc.

Citrix: CITRIX01 t/m CITRIX05
Mail: MAIL01 (Exchange01 als het Exchange is ;))
Gateway: GATEWAY01
Domaincontroller: DC01
Opslag: STORAGE01 (SAN01)
Voice: VOIP01 / VOIP02

Wij hebben diverse servers op diverse lokaties.
* De eerste 3 letters zijn lokatieafkortingen (AMF, AMS)
* Dan een afkorting (2 letters) van het OS type: Dus WN of LX
* Productie (P) of Test (T)
* 0x

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Daarnaast zit je ook nog met dns namen voor bv clusters. (shared ip's voor failover etc, db's, resource ip's en weet ik veel wat nog meer).

Voor virtuele servers zou ik er stomweg een V voor plakken. Zoals Sypher hierboven zegt doen wij het ook ongeveer (CTX01 t/m CTX0-weetikveel, SQL001, WEB001). Clusternodes plakten we in mijn vorige baan een N tussen (SQLN001, SQLN002).

Enfin, het is denk ik heel erg afhankelijk van je situatie. Als je, zoals Sypher zegt, veel lokaties hebt kan ik me voorstellen dat je idd iets met lokatie codes wil en anders iets simpelers.

En bij voorkeur alles op een logische manier in het rack, op de console en stickertjes d'r op voor het overzicht ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Verschillende locaties hebben we niet alles staat nl bij colocaties van Versatel. Verder werken wij met maar één os win2003. Dus dat scheelt dan lekker in de naam. Er is maar 1 testserver en dat is citrix 5 waar ik alleen met een collega op zit ;)

Wat ik me dus wel afvraag is dus de keuze van die grieks mythologisch namen waarvoor zou je daarvoor kiezen? (behalve dat de sysadmin niets beter te doen heeft...)

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Hrm......tsja....begint voor mij een beetje beroepsafwijking te worden, maar ik zou niet een naam kiezen waaraan je direct ziet wat de functie van het systeem is. Dit is makkelijk voor de systeembeheerders maar ook zeer makkelijk voor hackers.

Noem een systeem dus niet:
- w2k3sql01 of zo (Hoppa, Windows 2003 met SQL server, waarshijnlijk ook 2003, daar kan ik wel wat exploits voor)
- sql01 (SQL server)
- w2k301 (Windows server, makkelijk)

maar eerder:
- osdhc03 (OmegaSun Den Haag Citrix 03)
- osrds05 (OmegaSun RotterDam SQL server 05)
- osada01 (OmegaSun AmsterDam Activedirectory 01).

Het is voor buitenstaanders niet direct duidelijk aan de hand van de DNS naam wat een systeem doet, maar voor systeembeheerders wel: bedrijf, locatie, functie, nummer.

[ Voor 6% gewijzigd door sariel op 27-07-2007 11:15 ]

Copy.com

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-10 21:00
Vaak is het niet eens de sysadmin maar een manager die niets beters te doen heeft.

Al tegengekomen:
Gandalf, Frodo, Bilbo, Aragorn etc.
Asterix, Obelix, Panoramix, Ascentourix (oid), etc.
Lemon, Orange, Berry, Cherry, Apple, Banana, etc.
Sjors, Sjimmie, weetikveel.
Leia, Anakin, Luke, Chewbacca etc.

Nadeel is heel erg dat je dus niet weet welke server wat doen dus "handige" aanwijzingen als "kijk even naar de Exchange server" helpen niet meer.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-10 14:02
Oe, weer eens een server-naamgevingstopic, daar hebben we net hier ook een discussie over gehad.
Stukje quotering uit mijn argumentatie toen:

Even een algemene regel over identificatie van objecten (naamgeving). Database-technici leren dit als 1 van de eerste (en helaas ook meest overtreden) regel:

Codeer nooit (of alleen in uiterste noodzaak) eigenschappen van een apparaat in diens identificatie (naam).

Waarom niet?
- Wijzigingen in de eigenschappen leiden tot aanpassing van de naam en dus tot veel administratie-overhead (verplaatsen van een server, of aanpassen of uitbreiden van de rol van die server)
- Waardes voor eigenschappen waar niet aan gedacht is ten tijde van de naamgeving. (wat doe je met een server waar een (kleine) SQL database op draait en een webserver?)
- Onduidelijkheid in de waardes waardoor je alsnog administratie moet bijhouden wat nu wat betekent.

Hoe dan wel?
Er zijn 2 mogelijkheden:
- Gebruik een nikszeggend nummertje. SRV00001 bijvoorbeeld. Bij grote verzamelingen (>1000) kom je hier niet onderuit omdat mogelijkheid 2 dan onpraktisch wordt. Nadeel van deze methode is dat hij niet gebruikersvriendelijk is en dus eigenlijk indien mogelijk (kleinere verzamelingen) vermeden moet worden.
- Gebruik een nikszeggende naam. Dit wordt met veel succes gebruikt door enorm veel bedrijven. Nadelen hiervan zijn het verzinnen van een naam (er zijn lijsten genoeg van internet te trekken met 100-en van dit soort namen, planeten, griekse goden, bloemen, disney figuren, you name it). Voordeel is echter dat een beheerder deze namen makkelijk kan onthouden en uit elkaar kan houden (i.p.v. was het nu SQL001 of SQL002 waar applicatie X op draaide). Het argument dat men dan aan de naam niet meer kan zien waar de machine staat of wat voor machine het is, is uiteraard een non-issue. Dit is met 1 druk op de knop zichtbaar te krijgen als de administratie op orde is en gehouden wordt..

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:51

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Mijn persoonlijke voorkeur:

Land - Lokatie - functie - [omgeving] - nr

Dus vb: NLROTDCP01
NL van Nederland (Duh)
ROT van Rotterdam
DC van Domain Controller (APP/CIT/WEB/SQL/CLU/LBL)
P van Productie / T van Test / A van acceptatie [Deze is optioneel, wanneer er geen test/acceptatie omgeving is]
01 als in de eerste. Eventueel 001 bij grotere aantallen

Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Als ik het over een server heb wil ik aan de naam iig kunnen zien wat voor functie hij heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Equator op 27-07-2007 11:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik nu voldoende weet om dit weekend eens over te denken... morgen eerst alle bekabeling opnieuw doen en de nieuwe switches etc configureren want onze 'vrienden' hebben de nieuwe vpn in de verkeerde poortjes gestopt.... dus ligt nu de service-policy input remark-traffic op z'n gat oftwel geen QOS op de lijn handig :S

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:34
sariel schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 11:13:
Noem een systeem dus niet:
- w2k3sql01 of zo (Hoppa, Windows 2003 met SQL server, waarshijnlijk ook 2003, daar kan ik wel
SQL Server 2003?

Roomba E5 te koop

Pagina: 1