PC(s) start niet meer, moederbord probleem?

Pagina: 1
Acties:

• vondelen
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-06-2025
Hallo,

Zo'n 2,5 jaar geleden heb ik een systeem in elkaar gezet dat, tot afgelopen zaterdag, zonder noemenswaardige problemen heeft gefunctioneerd.
Het gaat om een systeem met:
MB: Asus A8n-SLI
CPU: AMD 3400+ (meen ik)
GK: Leadtek 6800 GT

Zoals ik al zei heeft dit altijd gewerkt en ook de laatste keer dat ik heb gebruikte heb ik hem gewoon normaal afgesloten. Toen ik hem zaterdag op wilde starten, bleef hij hangen in het XP opstart scherm. Kan gebeuren dacht ik, dus even op de reset knop en vervolgens gebeurde er niet al te veel meer.
Wanneer hij opstart piept hij 1 keer, beginnen de fans te draaien, hoor ik de harddisk en cd-drives draaien. Normaal piept hij dan nog een paar keer en start hij dan door maar nu gebeurt er verder dus niets meer en blijft het scherm zwart.

Heb inmiddels al alle kaarten van het mobo (behalve GK) gehaald en proberen op te starten, geen resultaat.
De GK heb ik op een ander systeem getest en is OK, heb ook een andere GK gebruikt maar ook geen resultaat.
Heb al een paar keer een CMOS clear gedaan, maar mocht ook niet baten (heb nog wel twee keer gehad, dat ik wel beeld kreeg, maar dat hij vastliep na het BIOS logo te hebben weergeven.)
Heb geprobeerd de GK in het tweede PCI-e te stoppen, maar ook dit maakt niet uit.
Wanneer ik probeer op te starten zonder GK, piept het moederbord wel om aan te geven dat er geen videokaart aanwezig is. (alhoewel een aantal keer deed hij dit weer niet)

Ik ga er van uit dat het MOBO kapot is, maar wellicht kunnen jullie nog iets verzinnen wat ik kan proberen. (Vind vooral de willekeur van af en toe beeld geven, af en toe piepen bij geen GK vreemd)

Een ander raar iets, is dat ik die zaterdag een oudere PC (zo'n 5 jaar) heb gebruikt om op internet naar oplossingen e.d. te zoeken. Deze PC staat naast mijn andere en had ik zo'n 4 maanden niet meer gebruikt (weet even de exacte specs niet, maar heeft wel een ASUS P4T-e Mobo) Deze deed het zaterdag nog prima, maar toen ik deze zondag op wilde starten liep deze ook opeens vast.
Ik krijg wel beeld, maar hij stopt bij het scherm waar hij zegt 'press del to enter setup'.
Deze message geeft hij ook niet goed weer, want er staat om precies te zijn 'press del to enter setup or esc to s' met daarna nog wat tekst. (weet niet precies wat, een aantal tekens en de naam van het mobo, kan het nu niet helaas niet nakijken)

Zou het toeval zijn dat beide systemen er een dag na elkaar mee ophouden, terwijl ze ervoor prima hebben gewerkt, of zou het bijv. iets met de electriciteits spanning te maken kunnen hebben???

Nou dit is een heel verhaal, ik hoop dat jullie er wat mee kunnen en wellicht nog wat tips hebben voor ik naar de winkel ren om twee nieuwe moederborden te halen

Alvast bedankt.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:01

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je zou nog ander geheugen (RAM) kunnen proberen of het geheugen in een ander slot steken.

Processor kan ook defect zijn, maar 19 van de 20 keer is het moederbord gaar.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

dat laatste probleem heb ik ook een tijd gehad. De ene keer bleef hij hangen bij het opstartscherm waar moest komen te staan Testing memory. Er kwam echter alleen maar Testing met de g dan half weergegeven. Dit probleem heb ik toen opgelost door er een andere voeding in te stoppen. Misschien kan dit jou 2de probleem ook oplossen.

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

al een andere voeding geprobeerd?